보고서 정보
주관연구기관 |
정보통신정책연구원 Korea Information Society Development Institute |
연구책임자 |
심홍진
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참여연구자 |
주정민
,
이주영
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보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
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발행년월 | 2016-11 |
주관부처 |
방송통신위원회 Korea Communications Commission |
과제관리전문기관 |
방송통신위원회 Korea Communications Commission |
등록번호 |
TRKO201900000759 |
DB 구축일자 |
2019-06-22
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초록
▼
뉴미디어 유통플랫폼의 일반화된 이용과 그에 따른 이용자들의 미디어 행태 변화는 지역방송의 사회적 입지를 위축시키고 재정적 기반에 부정적 영향을 미치고 있다. 채널 비즈니스의 포화, VOD를 활용한 유통 플랫폼의 확산, 매스미디어와 SNS가 통합된 이동기반 서비스의 급속한 확장 등으로 지역방송의 방송권역이 붕괴되고 있는 것이다. 사회적 위상, 재정적 위기, 방송권역의 붕괴 뿐 아니라 뉴미디어의 등장과 전송방식의 혁신이 이끌어낸 변화는 지역방송으로 하여금 스마트 미디어를 활용한 새로운 유통 창구 확보를 요구한다. 유료방송, 포털서비스
뉴미디어 유통플랫폼의 일반화된 이용과 그에 따른 이용자들의 미디어 행태 변화는 지역방송의 사회적 입지를 위축시키고 재정적 기반에 부정적 영향을 미치고 있다. 채널 비즈니스의 포화, VOD를 활용한 유통 플랫폼의 확산, 매스미디어와 SNS가 통합된 이동기반 서비스의 급속한 확장 등으로 지역방송의 방송권역이 붕괴되고 있는 것이다. 사회적 위상, 재정적 위기, 방송권역의 붕괴 뿐 아니라 뉴미디어의 등장과 전송방식의 혁신이 이끌어낸 변화는 지역방송으로 하여금 스마트 미디어를 활용한 새로운 유통 창구 확보를 요구한다. 유료방송, 포털서비스 사업자 등이 맞춤형 미디어 서비스를 제공하고 있고, 이러한 미디어 환경 변화에 답하듯 이용자 또한 이종 미디어 기기를 통해 폭넓은 콘텐츠를 소비하고 있기 때문이다. 더욱이 지역방송은 편성, 제작, 유통의 수직적 통합구조와 창구계열화로 인해 콘텐츠 생산자 및 유통 창구로서의 역할 수행이 불리한 실정이다.
이에 본 연구는 지역방송의 차별화 및 경쟁력 확보를 위해 스마트 미디어를 활용한 지역방송 프로그램의 제작 및 유통 전략을 마련을 목적으로 한다. 구체적으로 제작 측면에서 스마트 미디어를 활용한 지역방송 제작 콘텐츠의 질적 제고 등 지역방송 제작 콘텐츠를 위한 기반 조성 방안을 마련하였다. 유통 측면에서 지역방송 뉴스전문 채널 등의 지역방송 콘텐츠 유통을 위한 신규 유통 채널 개발, 지역방송 독자 모바일 플랫폼 개발 등의 스마트 미디어 유통 체계강화와 관련된 정책적 방안 마련에 주안점을 두었다.
상술한 연구 목적을 달성하고자 지역방송의 스마트 미디어 활용과 연관된 국내외 지역방송 현황과 스마트 미디어 운영 현황에 관한 선행 연구를 검토하였으며, 지역방송의 스마트 미디어에 대한 실제 활용에 관한 문헌연구만으로는 포착해 낼 수 없는 스마트 미디어 활용 전략을 탐색하기 위하여 지역MBC와 지역민방 각각 1개사를 지역방송 전문가와 협의하여 선정하고, 스마트 미디어를 관할하는 실무자를 심층인터뷰하였다.
이러한 과정을 거쳐 도출한 연구결과는 다음과 같다. 먼저 지역MBC와 지역민방의 스마트 미디어 활용에 관한 심층인터뷰 주요 결과이다. 지역MBC의 경우, 과거처럼 적극적으로 활용하고 있지 않지만, SNS를 자사 프로그램을 홍보 수단으로 활용하고 있었다. 또한 SNS를 활용하여 자사 프로그램에 관심있는 시청자들의 참여를 독려하였으며, 적극적인 방송콘텐츠 생산을 통해 시청자와의 정보 및 지식 공유 네트워크에 힘썼다. 아울러 VOD 등 뉴미디어를 활용하여 새로운 수익 모델을 발굴하고자 하였다. 또한 지역MBC는 여러 스마트 플랫폼에 적합한 포맷 발굴에 대한 고심 속에 현재는 페이스북을 활용한 콘텐츠 유통에 집중하고 있는 것으로 나타났다. 한편, 지역민방의 경우 페이스북, 트위터 등 소셜미디어 플랫폼과 함께, 모바일 홈페이지를 통해서 지역민방의 콘텐츠를 제공하고 있었다. 제작 측면에서 스마트 미디어에 특화된 콘텐츠 포맷 등 스마트 미디어에 특화된 콘텐츠 제작 방식을 살펴 봤으나 제작에 대한 실제적인 전략은 아직은 부재한 것으로 나타났다. 지역민방은 물론 지역방송에서 지상파 방송용 콘텐츠와 스마트 미디어용 콘텐츠를 동시에 제작하기는 재정적, 물리적 어려움 등 현실적 장애요인이 많다고 판단하고 있었다. 지역민방은 오히려 콘텐츠의 예산, 제작 인원이 부족한 현 상황에서 스마트 미디어 유통에 적합한 콘텐츠를 자체적으로 제작하기 보다는 기존 콘텐츠의 재가공을 통해 스마트 미디어 유통 플랫폼을 효율적으로 활용하고자 하였다.
지역방송의 제작 환경 및 여건 개선 방안은 다음과 같다. 먼저, 지역방송이 콘텐츠를 통해 지역성을 구현하기 위해서는 지역밀착형 프로그램의 제작과 공급이 필요하다. 또한 지역방송이 지역성을 구현하기 위해서는 지역현안에 대해 스마트 미디어를 활용한 정보제공과 분석, 그리고 그에 따른 대안 제시가 필요하다. 아울러, 콘텐츠 제작을 위한 지원제도 시행, 콘텐츠 활성화 기금조성 및 지원 등 콘텐츠 활성화 기금조성 및 지원을 위한 법제도적 개선 방안이 요구된다.
다음으로 지역방송의 효과적인 프로그램 유통방안을 다음과 같이 제안하였다. 우선, 지역방송 프로그램 신디케이션 및 독자 모바일 플랫폼 개발이 필요하다. 특히 지역의 문화원형의 콘텐츠 포맷화 및 질적 제고가 동반되어야 한다. 스마트 미디어 플랫폼에 유통하기 위한 콘텐츠를 제작하기 보다 지역방송의 구조적, 재정적 여건 등을 고려하여 기존 프로그램의 재가공과 유통 활성화가 요구된다. 그 밖에 N스크린 전략을 통한 유통활성화, 지역방송간 내부프로그램 교환 및 뉴미디어 콘텐츠 유통 지원센터 구축, 지역방송 연합방송국 체제 구축, 종편채널로 전환, 지역방송 프로그램 전용 PP채널의 공익채널 추진 등 스마트 미디어와 기존 미디어의 결합을 통해 고려할 수 있는 지역방송 프로그램 유통 방안을 다각적으로 제안하였다.
지역방송 프로그램 유통활성화를 위한 법제도적 측면 또한 고려하여야 한다. 본 연구는 이와 관한 법제도적 개선방안을 다음과 같이 제안하였다. 먼저, 지역방송 영상콘텐츠유통센터 설립 지원이 필요하고, MBCNET, 9-Colors의 공익채널 지정, MMS에서 지역방송 채널을 할당하는 방안 등이 있겠다.
본 연구는 연구의 목적을 고려할 때 학술적 함의는 다소 낮을 수 있다. 그러나 미디어 환경 변화를 반영하여 스마트 미디어를 활용함으로써 지역방송이 처한 여러 어려움을 타파할 수 있는 돌파구를 마련하였다. 특히 제작과 유통 측면으로 구분하여 스마트 미디어의 다각적 활용 방안을 제시하였을 뿐 아니라 관련 법제적 보완점을 다루었다는 점에서 실용성과 정책적 활용 가능성이 높다 하겠다. 물론 일부 방안들은 단기적 관점보다는 중장기적 관점으로 접근해야할 필요가 있다. 그럼에도 본 연구의 결과는 미디어 환경 변화에 발맞춰 지역방송 관련 제도의 타당성이 지속적으로 재평가되어야하는 계기를 제시함으로써 지역방송 생태계의 건전한 발전에 기여할 것으로 기대된다.
(출처 : 요약문 13p)
Abstract
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The generalized use of new media distribution platforms and the resulting changes in users’ media behavior have undermined the social position of local broadcasting and have a negative impact on the financial base. The broadcasting area of local broadcasting is collapsing due to the saturation of th
The generalized use of new media distribution platforms and the resulting changes in users’ media behavior have undermined the social position of local broadcasting and have a negative impact on the financial base. The broadcasting area of local broadcasting is collapsing due to the saturation of the channel business, the spread of the distribution platform using VOD, and the rapid expansion of the mobile-based service which integrates mass media and SNS. The changes brought about by the social phase, the financial crisis, the collapse of the broadcasting domain as well as the emergence and transmission of new media require local broadcasting to create new distribution channels using smart media. Pay-TV, and portal service providers provide customized media services. Users respond to such media changes by consuming a wide range of content through heterogeneous media devices. Moreover, local broadcasting has a disadvantage in that it plays a role as a producer of content and a distribution window due to the vertically integrated structure of programming, production and distribution and the integration of channels.
The purpose of this study is to develop the production and distribution strategies of local broadcasting programs using smart media for differentiation and competitiveness of local broadcasting. In particular, we have provided a framework for building local broadcasting contents, such as improving the quality of local broadcasting contents using smart media. In terms of distribution, the focus was on policy plans related to strengthening the smart media distribution system, such as the development of new distribution channels for the distribution of local broadcasting contents such as local TV news channels and the development of mobile platforms for local broadcasting viewers.
In order to achieve the purpose of the research, previous studies on the status of domestic and overseas local broadcasting and smart media operation related to the utilization of smart media in local broadcasting were examined. Also, in order to search for smart media utilization strategies that can not be revealed by literatures on the practical use of smart media by local broadcasting, one local MBC and one SBS local broadcast are selected in consultation with local broadcasting experts, Interviewed practitioners in depth.
The results of this study are as follows. First of all, it is the key result of in-depth interview about using smart media in local MBC and SBS local broadcasting. In the case of local MBC, SNS was used as a means of promoting its programs although it was not actively utilized as in the past. In addition, we encouraged the participation of viewers who are interested in our programs by utilizing SNS, and we have worked hard to network information and knowledge with viewers through active production of broadcast contents. In addition, we tried to find new profit models by using new media such as VOD. In addition, local MBC is concentrating on contents distribution using Facebook while struggling to find a format suitable for various smart platforms. On the other hand, in the case of SBS local broadcast, social media platforms such as Facebook and Twitter were provided, and contents of SBS local broadcast were provided through the mobile homepage. In terms of production, we have looked at how to create content specific to smart media such as smart media-specific content formats, but the actual strategy for production has yet to be found. Local MBC and SBS Local broadcasts were judged to have realistic obstacles such as financial and physical difficulties to produce both public service broadcasting contents and smart media contents at the same time. In the current situation where the budget of the contents and the production staff are insufficient, the SBS local broadcasting has tried to utilize the smart media distribution platform efficiently by reworking the existing contents rather than making the content suitable for the distribution of the smart media.
The following are the ways to improve the production environment and conditions of local broadcasting. First of all, local broadcasting needs to produce and supply community-based programs in order to realize localism through contents. In addition, in order for local broadcasting to achieve localism, it is necessary to provide information and analysis on local issues using smart media, and to present alternatives accordingly. In addition, it is required to improve the legal system for the creation and support of contents activation fund such as implementation of support system for contents production, creation and support of contents activation fund.
Next, this study proposes the effective program distribution method of local broadcasting as follows. First, it is necessary to develop local broadcasting program syndication and a proprietary mobile platform. Especially, the formatting and qualitative improvement of contents of the local culture prototype should be accompanied. Rather than creating content for distribution on the smart media platform, it is necessary to reengineer existing programs and revitalize distribution considering the structural and financial conditions of local broadcasting. In addition, propose various ways(ex. Promotion of distribution through N screen strategy, exchange of internal program between local broadcasting and establishment of new media contents distribution support center, establishment of local unified broadcasting system, conversion to General programming channels, propulsion of public channel of PP channel dedicated to local broadcasting program) to distribute local broadcasting programs considering the combination of smart media and legacy media.
The legal and institutional aspects for the revitalization of local broadcasting programs should also be considered. This study suggests ways to improve the legal system. First, it is necessary to support the establishment of local broadcasting visual image contents distribution center, public service channel designation of MBCNET and 9-Colors, and allocation local broadcasting channel in MMS.
This study suggests that academic implications may be somewhat low considering the purpose of the study. However, the use of smart media in response to changes in the media environment has created a breakthrough that can overcome the difficulties of local broadcasting. Especially, it is suggested that smart media can be divided into the production and distribution aspects. In addition, the practicality and the possibility of policy utilization are high because it deals with the related legal limit. Of course, some options need to be approached from a mid- to long-term perspective rather than a short-term perspective. Nevertheless, the results of this study are expected to contribute to the development of local broadcasting ecosystem by suggesting the possibility that the validity of local broadcasting related system will be continuously reevaluated in accordance with media environment change.
(출처 : SUMMARY 17p)
목차 Contents
- 표지 ... 1
- 제출문 ... 7
- 목차 ... 9
- 표목차 ... 11
- 그림목차 ... 12
- 요약문 ... 13
- SUMMARY ... 17
- CONTENTS ... 21
- 제 1 장 서 론 ... 23
- 제 1 절 연구의 필요성 및 목적 ... 23
- 제 2 절 연구의 내용 및 구성 ... 25
- 제 2 장 국내외 지역방송 현황 및 스마트 미디어 운영 현황 ... 26
- 제 1 절 국내 지역방송 현황 ... 26
- 1. 국내 지역방송의 주요 매출 현황 ... 26
- 2. 지역방송의 인력 현황 ... 29
- 3. 지역방송 프로그램 편성 및 제작현황 ... 31
- 제 2 절 국내 지역방송의 스마트 미디어 운영 현황 ... 35
- 1. 온라인 서비스 운영 현황 ... 35
- 2. 모바일 애플리케이션 운영 현황 ... 36
- 3. 소셜 네트워크 서비스(SNS) 운영 현황 ... 37
- 제 3 절 해외 주요국의 지역방송 현황 및 스마트 미디어 활용 사례 ... 38
- 1. 미국의 지역방송 현황 및 스마트 미디어 활용 사례 ... 38
- 2. 영국의 지역방송 현황 및 스마트 미디어 활용 사례 ... 44
- 3. 캐나다의 지역방송 현황 및 스마트 미디어 활용 사례 ... 49
- 4. 일본의 지역방송 현황 및 스마트 미디어 활용 사례 ... 52
- 제 3 장 지역방송의 스마트 미디어 활용 사례 ... 56
- 제 1 절 지역MBC의 스마트 미디어 활용 현황 및 전략 ... 56
- 1. 지역MBC(A)의 스마트 미디어 활용 현황 ... 56
- 2. 지역MBC(A)의 스마트 미디어 활용 계획 및 평가 ... 59
- 제 2 절 지역민방의 스마트 미디어 활용 현황 및 전략 ... 60
- 1. 지역민방(B)의 스마트 미디어 활용 현황 ... 60
- 2. 지역민방(B)의 스마트 미디어 향후 활용 전략 및 계획 ... 62
- 제 4 장 지역방송 프로그램의 제작 역량 강화와 효과적인 유통방안 ... 65
- 제 1 절 지역방송 프로그램 제작 역량 강화 방안 ... 65
- 1. 지역방송 제작관련 법제 현황 ... 65
- 2. 지역방송 제작 환경 및 여건 개선방안 ... 69
- 3. 지역방송 콘텐츠 제작역량 강화를 위한 법제도 개선방안 ... 71
- 제 2 절 지역방송의 효과적인 프로그램 유통방안 ... 73
- 1. 지역방송 프로그램 유통 환경 및 현실 ... 73
- 2. 지역방송 프로그램 유통 구조 개선의 필요성 ... 75
- 3. 지역방송 프로그램 유통활성화 방안 ... 75
- 4. 지역방송 프로그램 유통활성화를 위한 법제 개선방안 ... 85
- 제 5 장 결론 및 시사점 ... 87
- 참고문헌 ... 90
- 부록1. 지역방송발전지원 특별법 전문 ... 92
- 부록2. 방송프로그램 등의 편성에 관한 고시 ... 98
- 끝페이지 ... 109
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