보고서 정보
주관연구기관 |
한국교육개발원 Korean Educational Development Institude |
연구책임자 |
권희경
|
참여연구자 |
이현주
,
남궁지영
,
박경호
,
최원석
,
길혜지
,
최은아
|
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2018-12 |
과제시작연도 |
2018 |
주관부처 |
국무조정실 The Office for Government Policy Coordination |
등록번호 |
TRKO201900001886 |
과제고유번호 |
1105013738 |
사업명 |
한국교육개발원(R&D) |
DB 구축일자 |
2019-06-08
|
키워드 |
핵심역량.자기보고식 측정.사회적 바람직성 편향.key competencies.self-reporting methods.social desirability bias.
|
DOI |
https://doi.org/10.23000/TRKO201900001886 |
초록
▼
본 연구는 우리나라 초・중・고 학생들의 핵심역량의 수준을 가늠하기 위해 설계된 5개년 조사 연구 중 3번째로 수행되는 연구이다. 올해 연구에는 전국의 초6, 중3, 고2 학생 약12,560명을 대상으로 핵심역량을 측정하고, 학년・성별・지역규모・학교유형별 비교를 수행하였다. 또한 ’16년~’18년의 중학교 3학년 학생들의 핵심역량을 비교하고, ’16년 중1, ’17년 중2, ’18년 중3 학년의 역량 수준의 추이를 살펴보았다. 한편, 올해 연구에서는 핵심역량의 자기보고식 측정에 따른 제한의 원인을 이론적으로 분석하고, 이 중 사회적
본 연구는 우리나라 초・중・고 학생들의 핵심역량의 수준을 가늠하기 위해 설계된 5개년 조사 연구 중 3번째로 수행되는 연구이다. 올해 연구에는 전국의 초6, 중3, 고2 학생 약12,560명을 대상으로 핵심역량을 측정하고, 학년・성별・지역규모・학교유형별 비교를 수행하였다. 또한 ’16년~’18년의 중학교 3학년 학생들의 핵심역량을 비교하고, ’16년 중1, ’17년 중2, ’18년 중3 학년의 역량 수준의 추이를 살펴보았다. 한편, 올해 연구에서는 핵심역량의 자기보고식 측정에 따른 제한의 원인을 이론적으로 분석하고, 이 중 사회적 바람직성 편향이 자기보고식 측정에 미치는 영향을 살펴보았다. 이를 통해 자기보고식 측정의 타당도를 높이는 방안을 모색하고자 하였다. 구체적 연구 결과를 살펴보면 다음과 같다.
올해 조사 결과를 살펴보면, 총 6개 영역의 핵심역량 점수가 모두 학년이 올라갈수록 하락하거나, 중3이 가장 낮았다. 자기관리 역량은 남학생이 높았고, 지식정보처리 역량, 의사소통 역량, 공동체 역량은 여학생이 높았다. 창의적 사고 역량 중, 언어적 사고 능력은 여학생이 높은 반면, 수리적 사고 능력에서 성별 간 큰 차이는 나타나지 않았다. 특별시와 읍면지역 학생들은 초6~중3 시기에 역량 점수의 하락이 다소 급격하게 나타났으며, 광역시와 중소도시의 경우는 상대적으로 하락 곡선의 경사가 완만하였다. 고교유형별로는 모든 역량에서 자율고, 특목고, 일반고, 특성화고 순으로 역량 점수가 높게 나타났다.
1~3차 조사에 참여한 중3 학생들의 역량 점수를 비교한 결과, 남학생의 경우는 대부분의 역량에서 2차 조사 점수가 가장 높았으며, 여학생의 경우 유사한 결과가 나타났으나,지식정보처리 역량, 문화적 소양, 언어 및 수리적 사고 능력에서 3차 조사 점수가 가장 높았다. 지역별 패턴의 차이가 나타났다. 특별시에서는 대체로 1, 3차에 비해 2차년도 점수가 가장 낮은 ∪ 형태, 광역시를 비롯한 기타 지역에서는 2차년도 점수가 가장 높은 ∩형태의 결과가 발견되었다. 특별시의 학생들은 자기보고식으로 측정한 역량 점수가 낮은 반면, 검사를 통해 측정한 언어 및 수리적 사고 능력 점수는 상대적으로 높은 경향을 보였다. 읍면지역 학생들은 전반적으로 역량 점수가 낮았다.
1~3차 조사 각각에 참여한 중1, 중2, 중3의 역량 점수를 비교한 결과, 직접 측정한 언어 및 수리적 사고 능력 점수는 학년이 올라갈수록 높아지는 것으로 나타났다. 반면 자기보고식으로 측정한 역량 점수는 학년에 따라 감소하거나, 높아졌다가 감소하는 경향을 보였다.
성별 간에는 뚜렷한 경향성을 발견하기 어려웠으며, 지역규모 별로는 학년과 무관하게 광역시의 학생역량 점수가 가장 높고, 읍면지역의 점수가 가장 낮은 경향이 나타났다.
이러한 연구 결과를 학년에 따른 역량 수준의 감소, 성별・지역규모・학교유형별 역량 수준의 차이로 해석하는 것은 무리가 있다. 그보다는 학년에 따른 자신의 역량에 대한 자신감의 하락, 소속 집단에 대한 사회적 인식의 영향에 따른 자기 역량 인식의 차이 등으로 이해하는 것이 보다 바람직하다. 자기보고식 역량 측정 결과를 바탕으로 실제 역량 수준의 차이에 대한 정확한 정보를 확보하기 위해서는 문항 이해 정도 및 방식의 개인차, 자기역량 평가 시 활용하는 규준집단의 개인차, 그리고 사회적 바람직성 편향 정도의 차이 등에 대한 고려가 요구된다.
본 연구에서는 이 중 사회적 바람직성 편향의 영향에 관한 경험적 탐색을 시도하였다.
총 8문항으로 구성된 척도를 활용하여 우리나라 학생들의 사회적 바람직성 편향을 측정한 결과, 학년별로 약 6~9% 학생이 사회적 바람직성 편향이 높은 집단으로 분류되었다. 모든 학년에서 여자에 비해 남자의 비율이 높았으며, 학년이 올라갈수록 성별 차이가 커지는 것으로 나타났다. 한편, 이론적 기대와는 달리, 사회적 바람직성 편향이 높은 집단과 그렇지 않은 집단 간 사회적 승인욕구, 긍정적・부정적 정서, 부모의 양육태도, 또래관계, 학교폭력 경험 정도의 평균에는 유의미한 차이가 발견되지 않았다. 그러나 이러한 개인 및 환경 변인이 모두 자기보고식으로 측정되었으며, 해당 문항에 대한 측정 결과에 사회적 바람직성 편향이 영향을 미칠 가능성이 있다는 사실을 고려한다면, 예상된 결과라고도 볼 수 있다.
두 집단 간 응답 패턴을 살펴본 결과, 눈에 띄는 차이가 발견되었다. 사회적 바람직성 편향이 낮은 집단 학생들은 중간응답 경향을 보였으며, 높은 집단의 학생들은 극단응답 경향을 보였다. 이러한 경향은 개인차를 측정한 모든 문항에서 일관되게 나타났다. 한편, 바람직성 편향이 높은 집단에서는 연령이 증가함에 따라 학교폭력이 증가하는 경향이 나타났고, 낮은 집단에서는 이러한 경향이 나타나지 않았다. 이러한 결과는 사회적 바람직성 편향이 자기보고식 측정에 영향을 미칠 가능성을 시사한다.
사회적 바람직성 편향이 낮은 집단에 비해 높은 집단 학생들이 자기보고식으로 측정한 모든 유형의 역량 점수가 높았다. 실제 학업 역량에 대한 상대적 수준과 자기 학업 역량에 대한 상대적 수준을 비교한 결과, 사회적 바람직성 편향이 높은 집단 학생들이 자기 역량수준을 과대평가하는 것으로 나타났다. 그리고 사회적 바람직성 편향이 높은 중학생과 고등학생이 동일한 의미의 문항임에도 불구하고 진술 방식에 따라 응답을 달리하는 경향을 나타냈으며, 이러한 경향성은 역량 유형별로 차별적이었다. 이러한 결과는 사회적 바람직성 편향이 높을수록 자기 역량을 과대평가함을 보여준다.
이러한 연구 결과를 바탕으로 본 연구에서는 (1) 데이터 기반 정책 추진의 실효성을 높이기 위한 교육 연구의 자기보고식 측정 및 분석 방안의 개선, (2) 학생의 역량 및 역량인식 향상을 위한 지역별・고교유형별 차별적 정책 요구, (3) 역량 중심 교육 활성화를 위한 학생 역량의 개념적 이해도 제고, (4) 역량 중심 학습 데이터 확보를 위한 디지털 기술 기반 평가 방안 모색을 제안하였다.
(출처 : 연구요약 7p)
Abstract
▼
The study aimed to monitor six types of key competencies of elementary, middle, and high school students in Korea, as in the 3rd survey conducted among the five ones planned in 2015. About 12,560 students participated in the survey 2018, and their key competencies were compared by grade,
The study aimed to monitor six types of key competencies of elementary, middle, and high school students in Korea, as in the 3rd survey conducted among the five ones planned in 2015. About 12,560 students participated in the survey 2018, and their key competencies were compared by grade, gender, region, and the school type. Comparisons were also conducted regarding the key competencies among 3rd graders of middle school participating in each survey of 2016, 2017, and 2018. Trends were investigated by comparing middle school data of 1st graders in 2016’s, 2nd graders in 2017’s, and 3rd graders in 2018’s survey.
Lastly, a theoretical review was carried out to explain the reasons for the validity limitation by adopting self-reporting methods when assessing students’competencies. Among several reasons, the impact of social desirability bias was addressed empirically in this study. The results are as follows:
As the results of survey 2018, students’ competencies generally dropped or drew a U-shaped with age. Self-manage-ment skill was higher for male than female students. The opposite was the case with Knowledge & Information processing skill, Communi-cation skills and Civiccompe-tency. Female students scored higher performance in Verbal thinking skill while no meaningful gender difference was found in Mathematical thinking skill. In Capital city and rural areas, competency scores tend to drop rapidly between the 6th grade of elementary school and 3rd grade of middle school. In large- and middle-sized cities, however, the dropping curve was relatively flat. For all six key competencies, the autonomous high school scored the highest, special-purpose high school, general high school, and the specialized vocational high school ranked in descending order.
When comparing competency scores between 3rd graders participating in 2016’s, 2017’s and 2018’s survey, the highest performance was found among male students in the 2nd survey conducted in 2017. Results were similar with female students but some exceptions; Knowledge & Information processing skill,Aesthetic sensibility, and Verbal and Mathematical thinking skill were highest among female participants in the 3rd survey conducted in 2018. In Capital city,students’ performance was found to be the lowest in the 2nd survey while it was the highest among the other three regional areas. In Capital city, interestingly,self-reported competency levels tended to be low while Verbal and Mathematical thinking skills, which were measured by tests, were relatively high. Lastly, students in rural areas displayed the lowest performance in general.
Comparisons were carried out for competency scores between 1st, 2nd and 3rd graders of middle school participating in each survey conducted in 2016, 2017, and 2018, The two tested competency scores improved while the remaining self-reported competency scores dropped or drew a U shaped-curve with grade level. No apparent patterns were found by gender. Across all grade levels, competency scores were the highest in large-sized cities and lowest in rural areas.
Those self-reported survey results should not be straightforwardly interpreted to display differences or patterns of students’ competency levels themselves. Rather, these findings are recommended to be viewed as differences in students’ confidence or perception about key competencies, presumably under the social context.
Attempts were made to empirically explore the effects of social desirability bias(SDB) on self-reported performances. Students’ SDB were measured by the 8-item scale devised for this study. As the results, (1) about 6-9% of students were categorized as the high SDB group, (2) male students occupied a larger proportion in the group, regardless of grade, and (3) the proportion increases even larger in turn for higher grades. Meanwhile, contrary to theoretical anticipations, no significant differences were found in the desire for social approval, positive or negative emotional status, parenting styles, peer relationship, and experiences of school violence between the high and low SDB group. However, the findings can also be regarded to be predicted, considering the fact that all these individual features were estimated by using self-reporting methods, and the estimations were affected by students’ SDB.
Investigation on responding patterns showed interesting gaps between the two SDB groups. The low SDB group exhibited the middle responding pattern while the high SDB group displayed the extreme responding patten across all measuring items for the individual characteristics. Also, in the high SDB group, school violence experience increased with age while no such consistent patterns were found in the low SDB group. These results imply the impact of SDB on self-reported personal features.
The high SDB group displayed higher performance scores than the low SDB group across all self-reported key competencies. When comparing their actual academic competencies with self-perception of those, the high SDB group showed a greater overestimating tendency relative to their low SDB counterparts. Lastly, among middle and high school students, a greater discrepancy was found in their responses between two items with the same meaning but stated in a different manner. Additionally, the magnitude of discrepancy varies across the competency types. These entire results suggest that SDB relates with students’ overestimating likelihood of competencies.
On the basis of these findings, this study proposes (1) some methodologies to improve self-reporting measures in educational research in order to enhance the productivity of evidence-based policies propelled by central and provincial governments, (2) discriminative educational policies by regional context and school type for effective enhancement in students’ competencies and confidence about them (3) improvement in conceptual understanding on key competencies among teachers and students to facilitate competency-based learning in schools,(4) development of evaluation methods by adopting digital technologies to collect competency-based learning data for a long-term development in our education.
(출처 : Abstract 258p)
목차 Contents
- 표지 ... 1
- 머리말 ... 5
- 연구요약 ... 7
- 목차 ... 11
- 표목차 ... 13
- 그림목차 ... 15
- Ⅰ 서론 ... 23
- 1 연구 필요성 및 목적 ... 25
- 2 연구 내용 ... 29
- 3 연구 방법 ... 38
- Ⅱ 이론적 배경 ... 41
- 1 자기보고식 측정 오류의 유형 ... 43
- 2 사회적 바람직성 편향 ... 52
- Ⅲ 3차년도 조사 개요 ... 61
- 1 조사 내용 ... 63
- 2 조사 대상 ... 71
- 3 조사 방법 ... 82
- 4 학생역량지수 산출 ... 85
- Ⅳ 학생역량 기초 분석 ... 91
- 1 3차년도 조사 결과 분석 ... 94
- 2 1~3차년도 동학년 비교 분석 ... 129
- 3 1~3차년도 동류집단 비교 분석 ... 157
- Ⅴ 사회적 바람직성 편향 영향 분석 ... 193
- 1 연구의 필요성 및 연구문제 ... 195
- 2 연구 방법 ... 196
- 3 분석 결과 ... 206
- Ⅵ 요약 및 논의・정책적 제언 ... 223
- 1 요약 및 논의 ... 225
- 2 정책적 제언 ... 238
- 참고문헌 ... 246
- Abstract ... 258
- 부 록 ... 263
- 부록 1: 학교조사지 ... 265
- 부록 2: 학생 설문지 ... 274
- 부록 3: 언어 수직척도 변환표 ... 303
- 부록 4: 수리 수직척도 변환표 ... 304
- 부록 5-1: 3차년도 학생역량 기초분석 결과표 ... 305
- 부록 5-2: 1~3차년도 동학년(초등학교 6학년) 학생역량 기초분석 결과표 ... 312
- 부록 5-3: 1~3차년도 동학년(중학교 3학년) 학생역량 기초분석 결과표 ... 317
- 부록 5-4: 1~3차년도 동학년(고등학교 2학년) 학생역량 기초분석 결과표 ... 322
- 부록 5-5: 1~3차년도 동류집단(중1,중2,중3) 학생역량 기초분석 결과표 ... 328
- 부록 6-1: 사회적 바람직성 편향에 따른 심리적・환경적 특성 차이 분석 결과표 ... 333
- 부록 6-2: 사회적 바람직성 편향에 따른 문항 응답의 일관성 분석 결과표 ... 342
- 끝페이지 ... 351
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.