보고서 정보
주관연구기관 |
한국환경정책ㆍ평가연구원 Korea Environment Institute |
연구책임자 |
노백호
|
참여연구자 |
황진환
,
이관규
,
이병국
,
최지용
,
한은진
,
강수진
,
최유진
,
이창희
,
남정호
,
김선희
,
김홍상
,
심영규
,
조동길
,
장원근
,
최희정
,
이지선
,
강상규
,
박주영
,
이문지
,
김동건
,
윤민애
|
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2006-12 |
과제시작연도 |
2006 |
주관부처 |
환경부 Ministry of Environment |
등록번호 |
TRKO201900002046 |
과제고유번호 |
1090002169 |
사업명 |
경제(환경정책평가연구원) |
DB 구축일자 |
2019-06-08
|
초록
▼
하구 환경관리의 문제점으로서 하구라는 공간단위의 관리개념의 부재, 육상-해양으로 분화된 관리체제로 인한 통합성 결여, 환경보전과 개발 간 갈등에 대한 조정체계 미비, 하구관리를 위한 지식기반의 취약, 현안 해결을 위한 지역기반의 하구관리체제 부재 등이 드러났다. 본 연구는 이러한 문제점을 효과적으로 극복함으로써 합리적인 하구 이용․개발을 유도함과 동시에 하구의 생태적 가치를 보전하며 지역주민의 삶의질을 높이고자 하는 통합적 관점에서의 하구정책을 개발하는데 목적을 두고 수행되었다.
우선 지속가능한 하구역관리라는 개념을 구
하구 환경관리의 문제점으로서 하구라는 공간단위의 관리개념의 부재, 육상-해양으로 분화된 관리체제로 인한 통합성 결여, 환경보전과 개발 간 갈등에 대한 조정체계 미비, 하구관리를 위한 지식기반의 취약, 현안 해결을 위한 지역기반의 하구관리체제 부재 등이 드러났다. 본 연구는 이러한 문제점을 효과적으로 극복함으로써 합리적인 하구 이용․개발을 유도함과 동시에 하구의 생태적 가치를 보전하며 지역주민의 삶의질을 높이고자 하는 통합적 관점에서의 하구정책을 개발하는데 목적을 두고 수행되었다.
우선 지속가능한 하구역관리라는 개념을 구현하고자 ‘다양함과 생명력이 넘치는 풍요로운 삶의 터전으로서의 하구 조성’이라는 비전을 제시하고 쾌적하고 생태적으로 건강한 하구조성 및 사회적 합의에 기초한 하구 이용․개발체계 구축을 하구정책의 목표로 제시하였다. 이러한 목표를 효과적으로 달성하기 위해 하구생태계 보호, 하구환경 개선,하구환경 복원, 지식기반 확충, 및 하구관리체제 구축 등 5개 전략부문별로 주요 정책추진 과제를 제시하였다.
하구생태계 보호정책은 하구보호구역 확대 및 기존 보호구역 관리효율화를 통한 하구 생태계 관리의 실효성 제고라는 방향으로 추진하는 것으로 13개 과제가 제안되었다.
여기에는 중소규모 하구에 대한 집중적인 조사를 통해 추가적인 보호구역 지정, 관리의 실효성 확보를 위한 ‘국가연안․해양보호구역통합기구’의 구축, 토지이용관리를 통해 하구생태계 보호를 담보할 수 있는‘자연해안선순손실방제도’,‘해안선용도지정제도’ 등의 전향적 제도 도입 등이 포함되어 있다. 또한, 보호지역 지정의 실효성을 담보하기 위해 주변농지의 전용 억제, 환경친화적 농업장려, 용적이전방식의 개발권양도제의 도입 검토 등 보호지역 주변의 합리적인 토지이용규제의 강화전략이 제시되어있다.
하구환경 개선정책은 자연 및 사회․경제적인 여건에 따라 하구별로 직면하고 있는 환경문제의 종류 및 정도가 크게 다르다는 점을 고려하여 하구현안문제 해결을 위한 하구별 특별관리프로그램의 구축을 제안하였다. 여기에는 ‘한강하구 생태계보전 및 자연자원복원 프로그램’, ‘영산호 수질개선 및 하구순환복원 프로그램’, ‘섬진강하구 염해방지 및 자연자원복원 프로그램’ 및 ‘생태적으로 건강한 낙동강하구 이용․개발시범프로그램’ 4개 프로그램에 총 108개 추진사업이 포함되어 있다. 물론 하구별로 하구프로그램을 통해 달성해야 할 목적, 관리목표, 정책방향, 추진전략 및 정책사업 등을 구체적으로 제시하였다.
하구복원정책은 훼손된 하구습지의 복원, 즉 서식지 복원과 하구둑 등 인공구조물로 인해 차단된 하구순환을 복원하는 두 방향으로 추진할 것으로 제안하였다. 하구서식지의 복원은 최근의 치수정책 변화와 연동하여 홍수터 조성 및 범람원 농지의 습지전용 방향으로, 하구순환 복원은 치수, 수질개선, 생태통로 확보, 용수확보 및 뱃길복원 등의 다양한 목적이 동시에 달성될 수 있도록 기존에 설치된 하구시설물의 구조 및 운영개선을 통해 추진하는 방안을 제안하였다. 특히 현실적인 여건을 고려하여 하구둑의 해체 및 구조개선을 포함한 전향적 하구순환복원정책은 하구시설물 기능평가, 하구순환복원 시범사업개발, 대형 하구둑 구조개선 사업 시행 등 단계적으로 추진하되, 우선적인 하구둑 구조개선사업의 대상으로는 삽교호, 영산호 등을 제안하였다.
지식기반의 확충정책은 과학적인 하구관리기반 강화를 위한 하구조사․연구의 체계적 지원을 목표로 하여 환경부-해수부 공동조사연구지침개발, 중소규모 하구에 대한 정밀조사, 하구측정망 구축 및 운영, 하구역공동조사단 설치․운영 및 하구복원 등 새로운 정책수요를 지원할 수 있는 복원기법 및 기술개발 등의 사업을 제안하였다. 또한, 조사․연구의 체계적 추진을 지원하기 위해 기초조사․연구사업 및 기술개발사업 등의 분야별로 2015년까지의 로드맵을 제시하였다.
실질적 하구관리를 지원하기 위한 통합적 하구환경관리체제 구축(안)을 제시하였다.
중앙부처 차원의 정책조율, 하구사업을 위한 통합재원의 조성 및 하구관리의 통합성 확보를 위한 하구관리기본계획(가칭)’의 수립을 위해 국무조정실 내에 ‘하구관리위원회(가칭)’를 설치하고 이와 병행하여 하구별로 하구프로그램을 구축할 것을 제안하였다. 이 경우 하구프로그램은 주요 하구별로 ‘하구관리시행계획(가칭)’의 수립 및 평가, 하구현안과 관련된 갈등의 조정, 현안 해결을 위한 하구조사/연구/홍보 등의 역할을 담당할 수 있을 것이다.
이러한 하구정책을 제도적으로 지원하기 위한 기존 법제의 개정․보완, 독립통합법인‘하구관리법(가칭)’의 제정, 하구복원을 위한 ‘하구복원법(가칭)’ 제정 및 그 외의 문제는 기존 법제의 개정․보완, 및 현안문제 해결이 급박한 하구별로 ‘○○하구관리특별법(가칭)' 제정하는 등의 4개의 법제화 방안을 비교․검토하였다. 검토결과 기존 법에서 다루고 있지 않으며, 범정부적인 추진체계가 필요하며, 막대한 재원의 조성이 요구되는 하구복원사업의 추진을 위해서는 ’하구복원법(가칭)’을 제정하고, 그 외의 사항들은 기존의 관련 법률의 개정․보완을 통해 해결하는 방안이 다소 바람직한 것으로 나타났다.
하지만, 구체적인 법제화 방안은 국무조정실 내에 ‘하구복원기획단(가칭)’을 설치하고 여기에 환경개선TF(하구제도개선팀, 하구특별프로그램팀)과 하구복원TF(하구습지 복원팀, 하구순환복원팀)을 두어 정부 차원의 지속적인 논의와 의견수렴을 거친 후에 확정하는 것이 바람직할 것이다.
(출처 : 국문 요약 7p)
Abstract
▼
The Problems with managing estuaries include the following; the lack of definition or geographic boundary of estuaries, a lack of integrated management of terrestrial‐ and aquatic‐estuarine ecosystems, inadequate management systems for dealing with complex tradeoffs between environmental quality and
The Problems with managing estuaries include the following; the lack of definition or geographic boundary of estuaries, a lack of integrated management of terrestrial‐ and aquatic‐estuarine ecosystems, inadequate management systems for dealing with complex tradeoffs between environmental quality and economic development, a superficial knowledge of estuary management, and not incorporating local opinion in estuary management systems to resolve existing issues. This goal of this study was to develop estuary policy to effectively overcome these problems. Estuaries are expected to be treated as management units, and the management strategies should be developed rationally in this study. Moreover, the quality of life of local residents should be improved by the conservation of estuarine ecological value.
First, to embody a concept of sustainable estuary management, we envision estuaries as bountiful residential zones, and the target of estuary policy will be an effective use of estuary resources. The development system based on local opinion and current estuary status can result in an ecologically healthy estuary.
To achieve these goals, five major management strategies are suggested: estuary preservation, estuary enhancement, estuary restoration, fundamental knowledge expansion, and development of estuary management systems.
An estuary conservation policy is proposed to raise the effectiveness of estuary ecosystem management through effective management plans for protected areas. This nationwide estuary management strategy consists of 13 factors: the additional delineation of protected areas near small‐ or mediumscale estuaries, the construction of a National Institute for Integrated Coast and Ocean Protected Areas to obtain the management goals, the adoption of new guidelines to maintain natural coastlines to protect estuary ecosystems through ʹset‐backʹ systems, and the proposed zoning of a buffer area 500 or 1,000m from the coastline. In addition, to limit misuse of nearby rice paddies within estuaries,strict regulation and eco‐friendly agricultural systems are encouraged both at the national and local levels. We also examined introduction of a Transferable Development Rights (TDR) in land purchase system. These systems do raise the effectiveness of estuary habitat management, especially can be used to rationally manage land use and land ownership around protected areas.
The development of special management programs is proposed to solve environmental problems by considering the type and degree of problem. Four socio‐economic programs and 108 projects are included: in the Han estuary, an estuary ecosystem preservation and natural resources restoration program; in the Youngsan estuary, a water quality improvement and water circulation restoration program; in the Sumjin estuary, a program to protect estuary against salt water intrusion and to restore estuary resources; and in the Nakdong estuary, a utilization and development model program. Each program and each estuary is ssociated with different objectives, management targets, policy directions, action plans, and projects.
A national policy for two aspects of estuarine restoration is proposed, i.e., the restoration of degraded estuarine wetlands and the restoration of estuary circulation interrupted by artificial constructions such as weirs, dams, and estuary dikes. Habitat restoration to create floodplains is required to comply with recent flood control policy changes. The restoration of water circulation in estuaries is proposed through the improvement of existing estuarine structures. Estuary facilities and operations should be modified to achieve various goals such as floodwater storage, water quality, ecological corridor, stream flow, and environmental education. In particular, management to restore water circulation in estuaries involves the removal of estuary dikes/weirs and changes to the operation of estuary facilities. Management improvements should proceed gradually and in steps, such as estuary facility function estimation, development of an estuary circulation restoration model project, and an estuary dike structure improvement project. In this study, we recommend the Sapgyo and Youngsan Reservoirs as targets for estuary dike structural improvement projects.
Because of the various kinds of knowledge required to effectively manage estuaries, we propose a monitoring program and systematic support for estuarine research related to estuary management. Included in estuary‐related studies are techniques for the cutting‐edge implementation of wetland creation and restoration. Both the Ministry of Environment (MOE) and the Ministry of Maritime Affairs and Fisheries (MOMAF) should cooperate with estuarine investigations and research, detailed investigations of small‐ and medium‐scale estuaries, the construction and operation of estuary monitoring systems, and the establishment of estuary research groups. To support systematic progress in estuary management, 10‐year milestones should be developed for field‐based surveys, research projects, and restoration techniques.
To more effectively support estuary management, we propose an estuary management system integrating the management plans of the MOE and the MOMAF. The goal of this plan, the Estuary Management Master Plan, is to improve communication and coordination between central ministries and agencies, and to manage funds for estuarine research, surveys, and awareness programs. For this purpose, an estuary management committee will be organized at the local level to coordinate environmental conflicts and develop estuarine management plans. Also, the estuary management advisory committee can play an important role in building estuary programs and policies, such as establishment and estimation of estuary management action plans for the control of complex problems, as well as estuary investigations, research, and public awareness on estuarine ecosystems.
To systematically support estuary management and policy, the following four legislative options are compared and examined. The revision and update of an existing law, the establishment of an estuary management law, the establishment of an estuary restoration law, and the establishment of a ʹ ○○ estuary management special lawʹ are described as four alternative ways to solve estuarine management problems. The enactment of an estuary restoration law is needed for the organization of an estuary restoration plan. Executive office at the national level, called ʹan estuary restoration task force teamʹ, should be created for effective communication among stakeholders. A task force team for estuarine water circulation and another for wetland restoration should be organized. Continuous discussion between government agencies and non‐governmental organizations is desirable for the most effective determination of estuary management policy.
(출처 : Abstract 328p)
목차 Contents
- 표지 ... 1
- 경제·인문사회연구회 협동연구총서 ... 2
- 서 언 ... 4
- 국문 요약 ... 7
- 목차 ... 10
- 표목차 ... 12
- 그림목차 ... 14
- 제1장 서 론 ... 17
- 1. 연구의 배경 및 목적 ... 17
- 2. 연구범위 및 방법 ... 18
- 제2장 하구현황 및 전망 ... 29
- 1. 하구현황 ... 29
- 2. 관리여건 및 전망 ... 35
- 제3장 하구역 관리를 위한 비전 및 주요 정책 ... 39
- 1. 비전 및 정책방향 ... 39
- 2. 목표 및 추진전략 ... 40
- 3. 중점 추진과제 선정 ... 44
- 제4장 주요 정책과제 ... 48
- 1. 하구 보호구역 지정 및 보호구역 관리의 효율화 ... 48
- 2. 하구별 환경현안 해결을 위한 특별프로그램 개발 ... 58
- 3. 하구 복원전략 수립 및 복원사업 추진 ... 75
- 4. 하구역 관리기반 강화를 위한 조사·연구 및 기술개발 ... 83
- 5. 통합성 확보를 위한 하구환경관리체제 구축 ... 91
- 제5장 하구관리를 위한 법제 정비방안 ... 106
- 1. 목적 및 필요성 ... 106
- 2. 하구환경관리체계의 법적 성격 ... 107
- 3. 하구관리 관련 법제의 구조와 정비방안 ... 120
- 4. 하구관리를 위한 법제화 방안 검토 ... 130
- 5. 하구관리를 위한 법제화 방안 ... 147
- 제6장 하구포럼 운영과 시사점 ... 150
- 1. 배경 및 목적 ... 150
- 2. 하구포럼의 구성 및 운영방법 ... 151
- 3. 하구포럼 운영의 시사점 ... 157
- 제7장 요약 및 결론 ... 161
- 참 고 문 헌 ... 165
- <부록 1> 하구역 관리를 위한 환경관련 법률의 검토 ... 171
- <부록 2> 하구역 관리를 위한 해양·수산 분야 법률 검토 ... 270
- <부록 3> 하구역 토지이용계획을 위한 관련법의 검토 ... 289
- <부록 4> 하구역 관리를 위한 토지관리 분야에서의 개정·보완 사항 ... 298
- <부록 5> 하구역 관리를 위한 농업분야 법령의 개정·보완 ... 308
- <부록 6> 하구역 지역포럼 운영 결과 ... 312
- <부록 7> 미국 CALFED의 협동 거버넌스(Collaborative Governance) ... 320
- Abstract ... 328
- 끝페이지 ... 331
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.