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Kafe 바로가기주관연구기관 | 한국교육과정평가원 Korea Institute Of Curriculum & Evaluation |
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연구책임자 | 권점례 |
참여연구자 | 이경언 , 민용성 , 김현미 , 김기철 , 김현정 |
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 | 한국어 |
발행년월 | 2018-12 |
과제시작연도 | 2018 |
주관부처 | 국무조정실 The Office for Government Policy Coordination |
과제관리전문기관 | 한국교육과정평가원 Korea Institute Of Curriculum & Evaluation |
등록번호 | TRKO201900002197 |
과제고유번호 | 1105013285 |
사업명 | 한국교육과정평가원(R&D) |
DB 구축일자 | 2019-06-15 |
DOI | https://doi.org/10.23000/TRKO201900002197 |
최근 들어 4차 산업혁명 또는 지능정보사회 등이 부각되면서 이러한 미래 사회 대비를 대비하기 위해 국가 교육과정을 개정하였거나 개정 연구 중인 국가들이 늘어나고 있다.
본 연구에서는 최근에 교육과정 개정이 이루어진 국가들을 대상으로 교육과정 총론 및 교과 교육과정에 대한 국제 비교 연구를 수행함으로써 우리나라 교과 교육과정 개선을 위한 시사점을 도출하고, 이를 차기 교육과정 개정을 위한 기초 자료로 활용할 수 있도록 토대를 구축하고자 하였다.
이를 위해 본 연구에서는 교육과정 국제 비교 연구에 대한 선행 연구 고찰
최근 들어 4차 산업혁명 또는 지능정보사회 등이 부각되면서 이러한 미래 사회 대비를 대비하기 위해 국가 교육과정을 개정하였거나 개정 연구 중인 국가들이 늘어나고 있다.
본 연구에서는 최근에 교육과정 개정이 이루어진 국가들을 대상으로 교육과정 총론 및 교과 교육과정에 대한 국제 비교 연구를 수행함으로써 우리나라 교과 교육과정 개선을 위한 시사점을 도출하고, 이를 차기 교육과정 개정을 위한 기초 자료로 활용할 수 있도록 토대를 구축하고자 하였다.
이를 위해 본 연구에서는 교육과정 국제 비교 연구에 대한 선행 연구 고찰을 통해 본 연구를 위한 시사점을 도출하고, 교육과정 총론 및 교과 교육과정 국제 비교 연구를 위한 비교․분석틀을 개발하였다. 또 본 연구에서는 최근에 교육과정 개정이 이루어진 국가 중에서 우리나라 교육과정 개선에 시사점을 제공할 수 있는 국가를 연구 대상 국가로 선정하였는데, 선정된 국가는 일본, 핀란드, 프랑스, 호주, 캐나다 BC 주이다. 한편 본 연구에서는 연구 인력, 연구 기간, 연구 예산 등을 고려하여 교육과정 총론과 국어, 사회, 수학, 체육,음악 교과를 대상으로 교육과정 국제 비교 연구를 실시하였고, 초등학교와 중학교로 연구대상을 한정하였지만, 필요한 경우 유치원과 고등학교 교육과정도 참조하였다. 이를 토대로 총론 및 교과별로 교육과정 국제 비교를 실시하였고, 분석 결과를 토대로 시사점과 개선방안을 도출하였다. 구체적인 연구 결과는 다음과 같다.
❏ 총론
교육과정 총론은 비교 대상 국가의 교육과정의 성격 및 문서 체제와 교육과정 구성 측면의 학교 교육의 목적 및 목표, 교육과정의 편제 등을 비교․분석한 후 시사점을 도출하고 우리나라 교육과정 총론에 대한 개선 방안을 제시하였다. 교육과정의 성격 및 문서 체제 측면에서 각국의 교육과정은 국가별 교육과정 결정 체제에 따라 교육과정의 성격에 차이가 있지만 대체로 법적 효력을 갖고 있다. 우리나라는 오프라인 및 온라인 제공 방식의 장점을 살려온라인-오프라인 병행 또는 온라인 중심의 웹기반 교육과정 제공 방식을 검토할 필요가 있다. 교육과정 구성 측면에서 각국은 대체로 학교 교육의 목적, 목표, 역량이 항목 간의 위계성이나 학교급 간의 연계성에서 일관성을 유지하고 있는데, 우리나라는 교육적 인간상과 교육 목적, 교육 목표, 역량을 교육법이나 교육과정에 어떤 방식으로 담아낼 것인지에 대해 검토가 필요하다. 각국은 교과 편제와 시간 배당, 교과(목) 구성에 있어 차이가 있는데, 우리나라는 교과 편제와 시간 배당을 교육법에 제시할 것인지 현행처럼 교육과정 문서에 제시할 것인지 검토할 필요가 있다. 각국의 교육과정 편성․운영 기준으로 강조하고 있는 것은 역량, 다양성, 지역사회와의 연계이다. 또한 교수‧학습 방법에서는 자기 주도적 학습, 학생 특성에 따른 맞춤형 수업, 지역사회와의 협력을, 평가에서는 과정 및 성과 평가를 통한 학생의 학습 정도 파악 및 피드백, 수업의 질 개선을 위한 평가 결과의 활용을 강조하고 있다. 학교 교육 지원 사항으로 교육과정 질 관리, 행․재정적 지원, 교육적 배려 대상자에 대한 교육 기회 제공 등을 국가와 지역(교육청) 수준으로 구분하여 제시하고 있는 것은 우리나라만 해당한다. 이상의 분석 결과 및 시사점을 토대로 교육과정 총론의 개선 방안은 4가지로 정리할 수 있다.
첫째, 다양한 교육과정 자료 활용도 제고를 위해 교육과정 문서의 ON-OFF LINE 병행 제공방식을 활성화한다. 둘째, 교육과정의 법적 지위 및 역할 명료화를 위해 교육과정 기준 제시방식의 이원화를 더욱 강화한다. 셋째, 교육과정 총론 역량과 교과 교육과정 간의 연계 강화를 위해 교육과정 총론 역량 관련 지침을 명시한다. 넷째, 통합·융합적 사고력 함양을 위해 범교과 학습 주제 및 교과 간 연계 수업 자료를 온라인으로 제공한다.
❏ 국어과
연구 대상 국가의 자국어 교육과정 비교 분석 결과를 다음과 같이 정리할 수 있다. 자교육과정의 내용 체계를 한국처럼 상세한 수준으로 제시한 국가는 없었다. 교육 내용 범주의 구분 방식이 국가별로 매우 다양하였으며, 대체로 통합적이었다. 자국어 교육 내용을 확인해 보면, 언어활동을 활성화하고 자국어 지식을 습득하며, 자국의 언어 문화적 상황과 전통을 반영하는 문학 작품 읽기를 수행하는 등의 교육 내용은 공통적이었다. 그러나 언어와 언어 환경을 보는 관점에 따라 강조점이 저마다 달랐다. 예를 들어, 일본에서는 어휘 교육이 강조되고 저학년에서부터 고전문학 암송과 시가 문학 창작을 수행하는 등의 문화교육이 강조되었다. 핀란드에서는 텍스트 창작 활동이 강조되고 학생 자신의 언어·문화와 다른 언어·문화를 비교 학습하고, 여러 문화 산물에 대한 체험적 문화 교육이 강조되었다. 프랑스에서는 고학년으로 갈수록 문학과 예술 문화를 강조하며 주제 중심의 통합적 언어활동이 강조되었다. 이와 더불어 언어문화뿐만이 아닌 다양한 예술 장르의 통합적 교육이 이루어진다. 호주의 자국어 교육과정에서는 창작 활동이나 텍스트에 대한 반응이 강조되며, 다매체 활용 능력이 강조된다. 캐나다 BC주에서도 창작과 의사소통을 강조하며 빅 아이디어를 중심으로 한 심화가 특징적이다.
이상의 분석 결과로부터, 다음과 같은 개선 방안을 도출했다. 첫째, 국어과 교육과정의 특성에 맞게 내용 체계 구성 방식을 차별화하고 항목을 간소화해야 한다. 둘째, 교육 내용범주 구분 방식을 재검토하여 통합적 범주를 설정한다. 셋째, 다문화 사회를 고려한 언어문화 교육을 심화하고 다매체 환경을 적극적으로 수용하는 교육 내용을 마련한다. 넷째, 교수·학습 및 평가 자료, 교육과정 정보 등을 온라인으로 제공할 필요가 있다.
❏ 사회과
사회과는 본 연구에서 구안한 ‘교과 교육과정 국제 비교를 위한 비교·분석틀’을 바탕으로 연구 대상 국가의 초․중학교 사회과 교육과정을 비교․분석한 후 시사점 및 개선 방안을 제시하였다. 다른 교과에 비해서 사회과는 교과의 명칭, 교과목 구성방식의 국가 간 차이가 매우 컸다. 일본, 캐나다 BC주는 한국과 같이 ‘사회과(Social studies)’라는 명칭을 사용하는 반면, 핀란드와 호주는 ‘인문 및 사회과학(Humanities and social sciences)’이라는 명칭을 사용하고, 프랑스는 교과 개념 없이 바로 과목을 제시하였다. 초․중학교 사회과 교과목의 경우 한국은 사회, 역사 과목, 일본은 사회 과목, 핀란드는 환경 연구, 역사, 일반사회,지리 과목, 프랑스는 도덕시민교육, 세계에 대해 질문하기, 역사지리 과목, 호주는 사회(HASS), 지리, 역사, 공민 및 시민성, 경제 및 비즈니스 과목, 캐나다 BC 주는 사회 과목이 있으며, 각 과목마다 통합 및 분과 정도는 다양하였다. 대부분 과목 수준에서 목표, 교수학습, 평가 정보를 제시하는 경향이 두드러졌다. 역량의 경우, 한국, 프랑스, 캐나다 BC 주만교과 수준의 핵심역량을 제시하고, 일본, 핀란드, 호주는 총론 수준의 핵심역량을 교과와 연계시키는 형태를 취하는 것으로 나타났다. 사회과 내용 제시 방식은 나라별로 매우 다양하였다. 한국은 내용체계(영역, 핵심 개념, 일반화된 지식, 내용 요소(학교급, 학년군), 기능)와 성취기준을, 일본은 지식 및 기능, 사고력, 판단력, 표현력 등 두 영역으로, 핀란드는 학년군별, 과목별로 교수 목표와 핵심 내용 영역 등 두 가지 방식으로, 프랑스는 각 영역별 학년별 표 형태로 학습 주제(테마)와 세부 학습 요소를 제시하였다. 호주는 학년별 주제명,핵심 개념, 탐구 질문, ‘탐구 및 기능’ 스트랜드와 ‘지식 및 이해’ 스트랜드에 해당하는 내용 및 상술을 제시한다. 캐나다 BC주는 학년별로 주제, 빅 아이디어, ‘교육과정 역량(Curricular Competencies)’과 ‘내용(Content)’으로 구성된 학습 기준 및 상술을 표 형태로 제시한다. 각 국가별로 중요하게 생각하는 쟁점이나 주제, 즉, 자원, 다문화, 원주민, 환경,지속가능성, 유럽인으로서의 정체성 형성 등을 중심으로 내용을 선정하고 학년별 주제를정하고 이에 맞는 하위 내용 요소를 선별하는 경향을 찾을 수 있었다. 이상 사회과 국제비교 분석 결과 및 시사점을 토대로 사회과 주요 개선 방안으로, 첫째 총론의 핵심역량과 사회과 교과 역량의 관계 정립, 둘째, 현재 제시된 사회과 내용체계표의 성격 및 내용에 대한 재검토, 셋째, 사회과 교육과정 개정 시 사회과 교육과정이 K-12, 즉 유치원부터 초등학교, 중학교, 고등학교까지 연계성이 확보 등을 제시하였다.
❏ 수학과
연구 대상 국가 중 일본의 초등학교를 제외한 모든 연구 대상 국가 초, 중학교에서 ‘수학’이라는 교과(목)명을 사용하고 있으나 유치원을 수학과 교육과정에 포함하는 경우가 많았다. 또 수학과 교육과정을 서지 자료뿐만 아니라 호주와 캐나다 BC 주와 같이 웹 자료형태로 제공하는 국가도 있었는데, 이 경우 문서 체제가 단선적이지 않고 서지 자료에 비해 수학과 교육과정과 관련된 다양한 자료를 제공하고 있었다. 특히 우리나라 2015 개정 교육과정에서 새롭게 도입된 교육과정 총론의 핵심 역량과 수학 교과 역량과 관련해서 다른 연구 대상 국가에서는 고유한 방식으로 역량을 수학과 교육과정에 반영하고 있었다. 별도의 수학 교과 역량 없이 총론의 핵심역량을 수학과 교육과정에 반영하는 국가도 있었고(일본, 핀란드), 총론의 핵심역량과 수학 교과 역량을 모두 수학과 교육과정에 반영하는 국가도 있었다(프랑스, 호주, 캐나다 BC 주). 호주는 내용 체계를 포함하고 있었으나 각 내용 요소는 지도하는 학년군만을 간단하게 소개하는 정도였고, 캐나다 BC 주에는 우리나라 핵심 개념과 일반화된 지식을 통합한 빅 아이디어를 포함하고 있었는데 학년별로 진술된 내용에 차이가 있었다. 또 영역 구분은 대부분 내용을 중심으로 구분하기도 하였는데, 캐나다와 같이 역량을 중심으로 구분한 경우도 있었다. 교육 내용에 대한 진술은 우리나라,핀란드, 프랑스, 호주는 성취기준 형태로 제시하였고, 일본은 학습 요소를 나열하는 형태였으며, 캐나다 BC 주의 경우 학년별로 도달해야 하는 교육과정 역량은 성취기준 형태로 진술하고, 가르치는 수학 내용은 학습 요소 형태로 진술하는 것을 볼 수 있었다. 더불어 내용의 범위와 수준에서는 우리나라 수학과 교육과정에서 지도하는 많은 내용 요소들이 다른 연구 대상 국가에서는 어느 정도의 범위와 수준으로 지도하는지를 파악하였다. 한편 우리나라는 수학과 교육과정에서 교수․학습 및 평가와 관련하여 상세한 지침을 제공하지만, 다른 연구 대상 국가에서는 교수․학습 및 평가와 관련해서 상세한 지침을 제공하지 않으며 오히려 웹 자료 형태로 교육과정을 제공하는 호주의 경우 교수․학습에 활용할 수 있는 다양한 자료를 제공하는 것을 볼 수 있었다.
수학과 교육과정 국제 비교 연구를 통해 도출한 우리나라 수학과 교육과정 개선 방안으로는 1) 수학과 교육과정과 유치원 교육과정의 연계 강화, 2) 학년군 운영의 실효성에 대한 검토, 3) 수학 교과 역량의 실제적인 반영, 4) 핵심 개념, 일반화된 지식, 기능에 근거한 내용 체계 개선, 5) 학생들의 발달 수준, 사회․문화적 맥락, 미래 사회 대비 등을 고려한 교과 내용의 적정화, 6) 수학과 교육과정 제시 방식 다양화 등이 있다.
❏ 체육과
비교 대상국들의 체육과 교육과정을 분석한 결과는 다음과 같다. 첫째, 한국을 제외한 나머지 비교 대상국들은 초등학교 1학년부터 지도하고 있었다. 둘째, 비교 대상국들은 한국보다 비교적 명확한 학년군 단위의 교육 목적 및 목표를 명확히 규정하고 있었다. 셋째,한국은 내용 체계와 성취기준으로 명확한 내용 항목을 구성한 반면, 비교 대상국들은 포괄적 내용 제시는 물론 성취기준을 제시하지 않는 경우도 있었다. 넷째, 한국은 비교대상국들에 비해 내용의 범위와 수준이 지나치게 세분화 되어 있었다. 다섯째, 한국은 교수방법과 관련된 구체적인 수행방식, 교수정보를 상세히 제시하고 있지만, 비교대상국들은 보다 열린 형태로 제시되고 있었다. 여섯째, 평가에서 한국은 세분화되고 정형화되어 있으나 비교대상국들은 교사의 재량에 맡기는 형태를 취하고 있었다.
상기한 분석을 토대로 도출한 시사점 및 개선방안은 다음과 같다. 첫째, 초등 1-2학년군부터 체육 교과를 지도함으로써 신체활동 교육의 단절을 배제할 필요가 있다. 둘째, 학년군별 교육목적 및 목표 규정을 통한 위계를 강화할 필요가 있다. 셋째, 교수․학습과정에서 창의성과 유연성을 보장할 필요가 있다. 넷째, 내용범위와 수준의 관념적 기술을 지양하고 알기 쉽게 표현할 필요가 있다. 다섯째, 교수․학습 방법은 교사들의 다양성 및 창의성을 도모할 수 있도록 해야 한다. 여섯째, 평가 방법과 평가 도구의 다양성 측면에서 교사의 창의성이 잘 발휘될 수 있도록 할 필요가 있다.
❏ 음악과
음악 교과 교육과정 분석 결과 및 개선 방안은 다음과 같다. 첫째, 음악과 교육과정 대강화로 인한 정보 제공의 한계를 개선하기 위해 오프라인과 온라인 형태로 교육과정 문서제공을 이원화하고 이에 따른 개발 방식 또한 개선하여야 한다. 둘째, 중복해서 나타나는 교수·학습과 평가 항목의 삭제가 필요하며 이에 따른 교육과정 구성 항목의 개선이 필요하다. 셋째, 연령에 맞는 음악적 성장을 위해 1학년부터 음악 교과를 독립적인 교과로 설정하여 체계적으로 교육하여야 한다. 넷째, 음악과의 성격을 구체적으로 제시하기 위해 성격항에 포함되어야 할 하위 항목에 대한 정선과 그에 따른 진술의 명료화가 필요하다. 다섯째,목적-총괄목표-세부목표-성취기준과의 연계를 고려한 목표의 진술 및 역량 반영 방식에 대한 검토가 필요하다. 여섯째, 음악 교과의 특성을 드러낼 수 있는 항목들로 내용 체계가 구성되어야 한다. 일곱째, 음악의 지식과 기능을 습득하는 과정에서 성취될 수 있는 비판적,고차원의 사고 능력을 성취기준에 포함하여 진술될 수 있도록 성취기준 개발 지침이 개선되어야 한다. 여덟째, 학년군별 성취기준의 위계성이 좀 더 명확히 나타날 수 있도록 진술방식이 개선되어야 한다. 아홉째, ‘음악 요소와 개념 체계’의 내용이 위계를 나타내면서 영역들과의 연계를 보여줄 수 있어야 한다.
❏ 정책 제언
본 연구의 연구 결과와 교과 교육과정 개선을 위한 개선 방안을 토대로 우리나라 교육과정 개선에 활용할 수 있는 5가지 정책 제언을 제시하였다. 첫 번째 정책 제언은 교육법과 교육과정 총론 문서 개선이고, 추진 과제는 교육기본법과 초‧중등교육법의 개정과 교육과정 총론 문서의 개선이다. 두 번째 정책 제언은 교과 교육과정의 문서 개선이고, 추진 과제는 학교급 또는 교과의 특성을 고려한 교과의 학년 또는 학교군 편성, 내용 체계 개선이다.
세 번째 정책 제언은 교육과정 문서 제공 및 개발 방식 개편이고, 추진 과제는 교육과정 문서 및 자료 제공 방식의 체계화, 교육과정 개발 기간 및 참여 교사의 확대이다. 네 번째 추진 과제는 핵심역량 또는 교과 역량의 실제적 반영이고, 추진 과제는 총론의 핵심역량과 교과 역량의 관계 정립, 핵심역량 또는 교과 역량과 교과 내용과의 연계 강화이다. 다섯번째 정책 제언은 교과 교육의 교육 시기 조정이고, 추진 과제는 사회, 체육, 음악 교과의 교육 시작 시기 조정, 유치원부터 9학년까지의 교육 내용 연계 강화이다.
(출처 : 연구요약 7p)
As the ideas of the fourth industrial revolution or artificial intelligence information society are increasingly gaining prominence in recent years, the number of countries that have revised or are in the process of revising their national curriculum in preparation for future society is increasing.
As the ideas of the fourth industrial revolution or artificial intelligence information society are increasingly gaining prominence in recent years, the number of countries that have revised or are in the process of revising their national curriculum in preparation for future society is increasing. The purpose of this study is to conduct a cross-national comparative study of general framework and subject curriculum involving countries that have recently revised their national curriculum, and thereby draw implications for improving the subject curriculum in Korea and build a foundation for utilizing them as basic data for the next curriculum revision.
To this end, implications for this study were drawn by reviewing previous studies that compare curriculum at an international level, and the comparative analysis framework for international comparison of general framework and subject curriculum was developed. In addition, among the countries in which the national curriculum was revised recently, Japan, Finland, France, Australia and BC in Canada were selected as pertinent cases for comparative analysis that could provide implications for improving the curriculum of Korea. Meanwhile, considering the manpower, time and budget available for this study, comparative research was conducted on the general framework and the curricula of Korean language, social studies, mathematics, physical education and music, and limited to elementary and middle school curriculums. Kindergarten and high school curriculums were referred to as needed. Thus, cross-national comparative analysis on general framework and subject curriculum was conducted within the scope established for this study, and implications and improvement plans for subject curriculum in Korea were presented based on the analysis results. The specific results of this study are as follows.
❏ General Framework
As for the general framework of curriculum in the countries selected for comparison, this study compared and analyzed the nature and document system of curriculum, the goal and objective of school curriculum in terms of curriculum composition, and the organization of curriculum to draw implications, based on which improvement plans were presented for the general framework of Korea. In terms of the nature and document system of curriculum, it was found that the curriculum of each country differs in the nature of curriculum according to curriculum decision system but has legal force in general. In Korea, it is necessary to consider an online provision method in parallel with offline provision method taking advantage of both offline and online provision methods or focus on an online provision method with web-based curriculum. In terms of curriculum composition, it was found that each country examined generally maintain consistency in the hierarchy between items such as the goals, objectives and competencies of school education and in the connection between different school levels.
In this context, it is necessary to consider how to include the ideal of an educated person and the educational aims, goals and competencies envisioned for Korean people in the educational laws and the national curriculum of Korea. Difference was observed between the countries examined in the organization of and time allocation of subjects and composition of subject fields. In this regard, Korean authorities need to consider whether the organization of and time allocation of subjects should be laid out in the national curriculum documents as the they are at present or in the educational laws.
The areas commonly emphasized by each country as a standard of curriculum development and operation are competency, diversity and connection with local community. In terms of teaching and learning methods, the countries also emphasize self-directed learning, tailored learning according to a student’s characteristics and cooperation with local community. In terms of evaluation, they emphasize understanding a student’s level of learning and providing feedback through evaluation of process and outcome as well as the use of evaluation results for improving the quality of teaching.
Among the countries examined, Korea is the only case in which school educational support such as curriculum quality control, administrative and financial support and provision of equal educational opportunities for Educational Care recipients are laid out respectively at a national level and at a regional level (based on Education Office). Based on the above analysis findings and implications, the improvement plans for the general framework of Korea are summarize as follows: First, to improve the usage of various curriculum references, an online-offline parallel method should be activated in providing curriculum documents. Second, to clarify the legal status and role of the national curriculum, the dualized system of presenting the curriculum standard should be further strengthened. Third, to strengthen the connection between the core competence of the general national curriculum and the subject curriculum, guidelines related to the core competence of the general framework should be specified. Fourth, to foster integrated and convergent thinking ability, materials for cross-curricular learning themes and interdisciplinary teaching should be provided online.
❏ Korean Language
The findings from the comparative analysis of the native language curriculum of the research countries are summarized as follows. None of the other countries presented the contents system of native language curriculum at such detailed level as Korea. Ways of categorizing the scope of educational content differed greatly by country but were integrated as a whole. Examining the contents of the native language education, results showed that the countries commonly include in their curriculum educational contents such as activating language activities, acquiring knowledge of native language and reading literary works reflecting the language and cultural situations and tradition of the country. However, the points of emphasis differed according to the viewpoint on language and language environment. For example, in Japan, vocabulary education is emphasized and cultural education such as reciting classical literature and creating poetry literature are emphasized from the lower grades. In Finland, emphasis is placed on text creation activity, comparing and learning language and culture other than the students’ own language and culture, and experiential cultural education on various cultural products. In France, literature and art culture along with theme-oriented integrated language activities are emphasized for students in higher grades. Also, education integrating various art genres are implemented rather than focusing only on language culture. Australia's native language curriculum emphasizes creative activities,responses to text, and the ability to use multimedia. Creation and communication are emphasized in BC, Canada, which is also characterized by intensive course focused on big ideas.
Based the above analysis results, the following improvement plans were derived for Korean language curriculum. First, the method of organizing the contents system should be differentiated and the items should be simplified in accordance with the characteristics of Korean language curriculum. Second, the method of categorizing the scope of educational content should be reexamined to establish an integrated category.
Third, the curriculum should deepen language and culture education considering multicultural society and develop educational contents that actively embrace multimedia environment. Fourth, it is necessary to provide online relevant references including teaching-learning and evaluation materials, and curriculum information.
❏ Social Studies
Social studies curricula for elementary and middle schools in the research countries were compared and analyzed based on the ‘comparative analysis framework for cross-national comparison of subject curriculum’ proposed in this study. Then, implications and improvement plans for social studies curriculum of Korea were presented based on the analysis findings. Compared to other curricula, social studies showed great difference between countries in the name of the curriculum and the way the subjects are organized. Japan and BC in Canada use ‘Social Studies’ as in Korea, while Finland and Australia use ‘Humanities and Social Sciences(HASS)’ as the name of the subject. In France, courses are presented without subject concept. The social studies subjects for elementary and middle schools in each country are as follows: Korea has Social Studies and History; Japan has Social Studies; Finland has Environmental Studies, History, General Society and Geography; France has Moral and Civic Education, Asking Questions about the World, History and Geography; Australia has HASS, Geography, History, Civics and Citizenship, Economics and Business; and BC Canada has Social Studies. For each subject, the level and integration and division varies. In most countries, there was a strong tendency to present objectives, teaching and learning, and evaluation information at the subject level. In the case of competency, it was found that Korea, France, and BC Canada suggest core competency at the level of the curriculum, while Japan, Finland and Australia adopts the format of connecting the core competence at the level of general framework to the subject. The method of presenting the social studies contents varied by country. In Korea, contents system(areas, key concepts, generalized knowledge, content elements (by school level, by grade), skills) and achievement standards are suggested. In Japan, knowledge and skills, thinking, judgement and expression are suggested. For each grade and each subject, Finland adopts two methods of presentation including teaching goal and key contents areas. France uses a table for each area and each grade to present theme and detailed learning elements. For each grade, Australia suggests title of theme, key concept and inquiry questions, and presents detailed description of content strands for ‘inquiry and skills’ and ‘knowledge and understanding. BC Canada presents learning standard and description consisting theme, big idea, curricular competencies and content in the form of table by grade level. It was found that each country tend to select the content focusing on issues or topics that are important to the country, such as resources, multiculturalism, indigenous people, environment, sustainability, and identity formation as Europeans, choose a theme for each grade level and sort sub-content accordingly. Main improvement plans for social studies curriculum of Korea based on the comparative analysis findings and implications are as follows. First, the relationship between core competencies of the general framework and the competencies of the social studies curriculum needs to be established. Second, the nature and content of the current social studies contents system chart should be reexamined. Third, when revising the social studies curriculum, concrete connection must be established across K-12, that is, from kindergarten, elementary school, to middle and high school.
❏ Mathematics
All the elementary and middle schools in the research countries except for elementary schools in Japan use the name 'mathematics' in their curriculum and kindergarten is often included in mathematics curriculum. Besides bibliographic materials for the curriculum, it was found that curriculum materials are provided in the form of web materials in countries such as Australia and BC Canada. In the case of web materials, the document system is not unilinear, and a greater variety of materials related to the curriculum are provided compared to the bibliographic material format. In connection with the newly introduced core competencies of the general framework and the competencies of the mathematics subjects in the 2015 Revised National Curriculum of Korea, what is also notable is that other countries reflect the competencies in the mathematics curriculum in their own unique ways. In some countries (Japan and Finland), the core competencies of the general framework are reflected in the mathematics curriculum without suggesting separate competencies of mathematics subjects. In other countries (France, Australia, BC Canada), the core competencies of the general framework and the competencies of mathematics subjects are both reflected in the mathematics curriculum. In the case of Australia, the curriculum includes the contents system but only at the level of introducing which grade level covers respective content elements. In the case of BC Canada, the curriculum includes big ideas that integrate the core concepts and generalized knowledge suggested in the curriculum of Korea, but some discrepancies were found in the descriptions for each grade level. In addition, area classification was based on content for most countries, except for Canada which categorized areas according to competencies. In terms of describing the educational contents, Korea, Finland, France and Australia present them in the form of achievement standards, while Japan lists them as learning elements. In the case of BC Canada, the curriculum competencies that must be reached by each grade level are presented in the form of achievement standards, and the mathematics contents that are taught are described in the form of learning elements. In regard to the scope and level of contents, the various contents elements covered in the Korean mathematics curriculum were compared to other research countries to determine the extent and level these elements are being taught in other countries. Meanwhile, it was found that while Korean mathematics curriculum provide detailed guidance on teaching, learning and evaluation, other countries do not provide them. In the case of Australia, however, various materials that can be utilized for teaching and learning are provided in the form of web materials since the curriculum itself is provided in web format.
Improvement plans for Korean mathematics curriculum drawn from the cross-national comparative analysis mathematics curriculums are as follows: 1) Strengthen the connection between mathematics curriculum and kindergarten curriculum; 2) Review the effectiveness of operating grade groups; 3) Reflect competencies of mathematics subjects on practical terms; 4) Improve the contents system based on core concepts, generalized knowledge, and skills; 5) Rationalize subject contents considering students’ developmental level, social and cultural context and preparation for future society; 6) Diversify the method of presenting mathematics curriculum.
❏ Physical Education
Results from the analysis of physical education curriculum in the compared countries are as follows. First, the compared countries, except for Korea, implement the curriculum from the first grade in elementary school. Second, the compared countries were relatively more specific than Korea in defining the educational goals and objectives for each grade group. Third, while Korea organized clear content items in the curriculum with contents system and achievement standards, some of the other countries failed to present achievement standards nor the comprehensive contents of the curriculum.
Fourth, compared to the curriculum of countries, the Korean curriculum was excessively subdivided along the scope and level of the contents. Fifth, while the Korean curriculum suggests in detail specific means of implementation and teaching information related to teaching methods, other countries present related information in a more open manner.
Sixth, in terms of evaluation, the suggestions in the Korean curriculum are segmentalized and structured, whereas the curriculums of other countries assume the stance of leaving evaluation at the discretion of teachers.
Based on the above analysis results, the following implications and improvement plans for the Korean curriculum are suggested. First, it is necessary to eliminate the disconnection of physical activity education by teaching physical education subjects from the first and the second grades in elementary school. Second, the hierarchy within the curriculum needs to be strengthened by clear indication of educational goals and objectives by grade group level. Third, creativity and flexibility should be guaranteed in the process of teaching and learning. Fourth, it is necessary to express the scope and level of content in a way that be understood easily avoiding abstract descriptions.
Fifth, the teaching and learning methods should be presented to promote diversity and creativity of teachers. Sixth, it is necessary to ensure that teachers' creativity is demonstrated in terms of diversity in evaluation methods and tools.
❏ Music
The analysis results and improvement plans in the music curriculum are as follows.
First, to improve the limitations in providing information due to full-scale strengthening of music curriculum, it is necessary to adopt a dual plan in providing curriculum documents using both online and offline channels and improve the relevant development methods. Second, it is necessary to delete duplicate teaching-learning and evaluation items and modify the compositional items in the curriculum accordingly. Third, music education should be taught systematically as an independent subject from the first year of elementary school to ensure students’ age-appropriate musical growth. Fourth, to clarify the nature of music subject, it is necessary to carefully select the sub-items to be included in the items describing the nature and clarify the statements accordingly.
Fifth, it is necessary to examine the ways in which objectives are stated and competencies are reflected considering the connection between the aim, overall goal, detailed objectives and achievement standards. Sixth, the contents system should be composed of items that can reveal the characteristics of the music curriculum. Seventh, the guidelines for developing achievement standards should be improved so that the critical and higher-order thinking skills that can be achieved in the course of acquiring the knowledge and function of music are stated in the achievement standards. Eighth,the way statements are made should be improved so that the hierarchy of achievement standards for each grade group level are clearly indicated. Ninth, the contents of 'system of musical elements and concepts' should show the hierarchical relationship between the elements and concepts as well as their connection with one another.
❏ Policy Proposal
Based on the results of this study and the improvement plans for subject curriculums,five policy suggestions are made for the improvement of Korea’s national curriculum.
The first policy proposal is for the improvement of education laws and general framework document, and its main tasks involve the amendment of the Framework Act on Education and the Elementary and Secondary Education Act, and the revision of the national general framework document. The second policy suggestion is for the improvement of subject curriculum documents, and its task involves improvement to subjects organization by grade or school level and contents system considering the characteristics of school level or subjects. The third policy recommendation is for the reform in the method of providing and developing curriculum documents, and its tasks include restructuring the method of providing and developing curriculum documents and materials in a systematic manner, expanding the curriculum development period and having teachers participate in curriculum development. The fourth policy proposal is for the incorporation of core competencies or subject competencies in the curriculum on a practical level, and the related tasks include establishing the relationship between the core competencies in the general framework and the competencies in the subject curriculum and reinforcing the connection between the core or subject competencies with the curriculum content. The fifth policy suggestion is for the adjustment to time of implementing a curriculum, which involves tasks such as adjusting the starting time of implementing curriculums for social studies, physical education and music, and strengthening the connection between the education contents covered from kindergarten to 9th grade.
(출처 : ABSTRACT 747p)
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