보고서 정보
주관연구기관 |
한국교육과정평가원 Korea Institute Of Curriculum & Evaluation |
연구책임자 |
김기철
|
참여연구자 |
조윤동
,
박영수
,
정채관
,
김성기
|
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2016-12 |
과제시작연도 |
2016 |
주관부처 |
국무조정실 The Office for Government Policy Coordination |
과제관리전문기관 |
한국교육과정평가원 Korea Institute Of Curriculum & Evaluation |
등록번호 |
TRKO201900002338 |
과제고유번호 |
1105011803 |
사업명 |
한국교육과정평가원 |
DB 구축일자 |
2019-06-15
|
DOI |
https://doi.org/10.23000/TRKO201900002338 |
초록
▼
이 연구는 국내에서 시행되고 있는 다양한 ‘보완적 학력인정제도’의 이해도를 높이고 향후 보완적 학력인정제도의 바람직한 개선 방향을 탐색하고자 보완적 학력인정제도의 검정고시 과목 면제 방식에 대한 쟁점을 분석하고, 이에 근거하여 초・중・고 졸업학력 검정고시 과목 면제 조치를 받는 보완적 학력인정제도의 학력인정 기준을 중심으로 한 개선방안을 구안하는 것을 연구의 주요 목적으로 한다.
이러한 연구목적의 달성을 위해 문헌연구, 설문조사, 심층면담, 전문가 협의회, 워크숍 등의 연구방법을 사용하여 보완적 학력인정제도의 학력인정
이 연구는 국내에서 시행되고 있는 다양한 ‘보완적 학력인정제도’의 이해도를 높이고 향후 보완적 학력인정제도의 바람직한 개선 방향을 탐색하고자 보완적 학력인정제도의 검정고시 과목 면제 방식에 대한 쟁점을 분석하고, 이에 근거하여 초・중・고 졸업학력 검정고시 과목 면제 조치를 받는 보완적 학력인정제도의 학력인정 기준을 중심으로 한 개선방안을 구안하는 것을 연구의 주요 목적으로 한다.
이러한 연구목적의 달성을 위해 문헌연구, 설문조사, 심층면담, 전문가 협의회, 워크숍 등의 연구방법을 사용하여 보완적 학력인정제도의 학력인정 기준 관련 운영 실태를 조사하고, 이를 바탕으로 관련 쟁점의 도출 및 세부 개선 방안을 제시하였는데 각 보완적 학력인정제도별 세부 내용은 다음과 같다.
첫째, 각종학교는 각종학교, 외국인학교, 대안학교의 세 유형으로 나눌 수 있으며, 정규학교에서 수행되기 어려운 특정 분야의 교육을 실시하는 학교로 이해될 수 있다. 교육과정운영의 자율성은 교육 수요자들이 각종학교를 선택하는 가장 중요한 이유가 되고 있지만,교육시설 및 기자재 등이 낙후되어 이에 대한 개선 또한 제기되었다. 소수의 기초학력부족 학생들이 존재하지만 교과 내용이 정규학교에 비해 높지 않아 대부분의 학생들이 교과 내용을 잘 이해하고 있었고, 이러한 교과 내용 이수를 통해 획득되는 각종학교의 학력에 대한 교사와 학생들의 인식도 매우 긍정적이었다. 추후 각종학교 교과 내용은 상급학교 진학을 위한 내용의 심화·확충뿐만 아니라, 북한이탈, 다문화가정, 일반학교 부적응 학생 등의 사회 적응을 위한 심리·정서적인 지원도 함께 확충될 필요가 있음이 제시되었다.
둘째, 문해교육은 문자해득능력이 없는 사람들의 문맹퇴치를 위한 교육으로, 일상생활을 영위하는데 필요한 문자해득과 함께 사회적으로 요청되는 기초생활능력을 갖출 수 있도록 조직화된 교육프로그램이다. 문해교육 이수자에게는 의무교육에 해당되는 초졸 또는 중졸학력인정이 부여되고 있으나, 이수기간의 확대를 통해 학력인정 부여의 타당성을 높이고 개별 교과 내용을 실생활 중심으로 개편함으로써 문해교육의 본래 취지를 살리면서 동시에 교과 내용도 이해하기 쉽게 구성할 필요가 있음이 제기되었다. 한편 문해교육에서 필요한 교사를 쉽게 확보할 수 있도록 자격을 완화하는 방향으로 추진하되, 선발된 교사의 교육역량을 높이기 위해 다양한 연수 프로그램의 설치와 운영이 필요함이 제기되었다.
셋째, 평생교육시설은 평생교육을 주된 목적으로 하는 평생교육기관의 한 종류로서 ‘학교의 정규교육과정을 제외한 학력보완교육, 성인 문자해득교육, 직업능력 향상교육, 인문교양교육, 문화예술교육, 시민참여교육 등을 포함하는 모든 형태의 조직적인 교육활동’을 말한다. 평생교육시설을 통한 배움의 목적은 연령에 따라 과령기 학습자의 경우 순수한 배움의 목적이 강한 반면, 10대의 경우는 진학과 취업 같은 실용적 목적이 강하였다. 평생교육시설 학습자들은 평생교육시설을 다님으로써 자신들의 여러 가지 역량들이 평균이상으로 향상되었다고 느끼고 있었으며, 따라서 이를 통한 학력인정은 타당하다는 의견이 우세하였다. 교과 내용에 대한 이해도는 평균 이하로 낮게 나타나 학습자 특성에 맞는 교육과정과 이를 반영한 교재의 필요성이 제기되었다. 과목수도 해당 학생들의 특성을 고려할 때 축소할 필요가 있는 것으로 나타났다. 한편 일반학교와 마찬가지로 학력인정이 되는 시설의 경우에는 교사전문성을 제고하기 위한 다양한 지원들이 있어야 함을 알 수 있었다.
넷째, 평생학습계좌제는 국민의 평생교육과 국가의 경쟁력 강화라는 측면에서 2000년대 중반부터 급격하게 보급되었다. 평생학습계좌제 평가인정 학습과정과 검정고시 과목 면제는 2012년부터 시작되어 2015년 기준 총 3천개가 넘는 학습과정이 검정고시 과목 면제혜택을 받고 있는데, 이것에 대해 설문 응답자의 절반 이상이 긍정적인 견해를 보였다.
또한 현재보다 더 많은 연계 과정이 필요하다는 주장이 있으며, 특히 초등학교 검정고시에서 국어와 수학 과목을 포함한 연계와 중학교 검정고시의 영어 과목의 연계 확대가 필요하다는 의견이 제기되었다. 한편 일정 점수 이상의 국가공인 영어인증시험 결과를 제출하면 고등학교 영어를 면제하는 방안도 개선안으로 제기되었다.
끝으로 보완적 학력인정제도와 관련된 정책 제언에서 제시한 정책 방향은 크게 네 부분으로 나눌 수 있었다.
첫째는 보완적 학력인정제도의 시스템 관리․운영에 관련한 부분으로 먼저 다양한 학력 인정제도에서 다루어지는 학습 내용과 평가 방식을 엄정하고 단일하게 관리할 시스템을 구축하는 것이 필요함을 강조하면서 이를 위한 관련 법령의 정비, 제반 운영지침의 점검 등을 제안하였다. 이러한 정비된 제도 기반위에 이를 운영할 전문 기관을 선정하고 홍보를 강화함으로써 체제의 정착을 도모할 것을 강조하였다.
둘째는 교육과정 및 내용에 관련한 부분으로 보완적 학력인정제도별로 설립 목적에 따른 교육과정 및 내용을 이원화 할 것을 제안하였다. 즉, 필요에 따라 보완적 학력인정제도의 주요 수요자인 성인학습자를 위한 별도 교재의 개발 및 학습내용 간소화 등을 통한 실효성 있는 이원화 방안 등이 제안되었다.
셋째는 인적․물적 개선과 관련한 부분으로 보완적 학력인정제도 기관들의 물리적 교육환경의 개선 및 근무 교사들의 처우 개선을 통해 진정한 정규학교 보완재로서의 역할 기능 강화를 제안하였다.
마지막으로 넷째는 공교육 정상화를 통해 학력인정 대상자를 최소화함과 동시에 불가피하게 발생하는 보완적 학력인정 수요자들에겐 최대한 불이익이 없는 허용적 조건과 환경을 조성해 주어야 함을 주장하였다. 또한 궁극적으로 평생 및 보완교육에서도 학력자 연령대를 고려한 이원화된 접근이 필요함을 강조하였다.
(출처 : 연구요약 5p)
Abstract
▼
The purposes of this study were to analyze the issues of subject exemption methods for school qualification exams in the complementary academic achievement accreditation system and propose improvement measures around the academic achievement accreditation criteria of complementary academic achieveme
The purposes of this study were to analyze the issues of subject exemption methods for school qualification exams in the complementary academic achievement accreditation system and propose improvement measures around the academic achievement accreditation criteria of complementary academic achievement accreditation systems to exempt examinees from some subjects in the school qualification exams for elementary, middle and high school diplomas in order to promote the understanding of various "complementary academic achievement accreditation systems" current implemented in the nation and search for desirable improvement directions for complementary academic achievement accreditation systems in the future.
For those purposes, the investigator employed such methodologies as literature study, survey, in-depth interview, expert conference, and workshop to examine the actual operation of complementary academic achievement accreditation systems for the academic achievement accreditation criteria. Based on the results, the investigator identified concerned issues and proposed detailed improvement measures. The details of each complementary academic achievement accreditation system were as follows:
First, all kinds of schools are categorized into all kinds of schools, international schools, and alternative schools and can be understood as schools to provide education about certain fields that can hardly covered by regular schools. The operational autonomy of curriculums is the most important reason for the users of education to choose all kinds of schools, but a need was also raised to improve the deteriorated educational facilities and equipments. There were a small number of students that lacked in the basic academic abilities, but all kinds of schools did not provide subjects whose content was more difficult than regular schools. Most of their students understood the subject content well. Both teachers and students had very positive perceptions of diplomas that can be obtained at all kinds of schools by taking the subject courses.
The study proposed that all kinds of schools should provide subject content to expand psychological and emotional supports for social adjustment including defection from North Korea, multicultural families, and maladjustment to general schools as well as to reinforce and deepen the content to advance to higher education institutions.
Second, literacy education aims to eradicate the illiteracy of people with no literacy skills and offers organized educational programs to help them develop literacy skills needed to lead a daily life and basic living abilities required by the society. Those who complete literacy education are entitled with an elementary or middle school diploma that is part of compulsory education, but it is needed to increase the validity of granting those diplomas by expanding the period of taking courses and also highlight the original intent of literacy education and organize the content of textbooks to be easily understood by reorganizing the content of individual subjects around actual life. It is also required to mitigate the qualification criteria for teachers to facilitate the recruitment of teachers for literacy education and develop and run various in-service training programs to enhance the educational capabilities of recruited teachers.
Third, lifelong education facilities are a type of lifelong education institutions whose main goal is to provide lifelong education. They offer "all forms of organized educational activities including supplementary education for diplomas, literacy education for adults, education for better vocational abilities, humanities and liberal arts education, culture and art education, and civic participation education except for the regular curriculums in school." There were differences in the goals of learning at lifelong education facilities:while older students tended to have a strong goal of pure learning, the teens had practical goals such as advancement to higher education institutions and employment.
Students at lifelong education facilities felt that their various capabilities made an improvement above the average by attending such a facility and mostly agreed that academic achievement accreditation based on the outcomes was valid. The understanding of subject content was, however, below the average, which calls for curriculums fit for their characteristics and teaching materials reflecting them. It was also needed to reduce the number of subjects by taking the characteristics of students into consideration. Like general schools, facilities whose diplomas are recognized need to provide teachers with diverse supports to increase their professionalism.
Finally, the lifelong learning account system was rapidly spread in the middle 2000s to reinforce lifelong education for people and increase the national competitive edge.
In 2012, certain learning courses of the system were recognized for evaluation purposes with certain subjects exempt from the school qualification exams. In 2015, over 3,000 learning courses benefit from subject exemption in the school qualification exams. More than half of respondents were positive about it. Some argue that more courses should be linked than the present, especially maintaining that Korean and math should be linked to the qualification exam for the elementary school diploma and that English should be linked and expanded to the qualification exam for the middle school diploma. Animprovement plan was also proposed to exempt examinees from English testing in the qualification exam for the high school diploma as long as they submit government-accredited English certification test scores above the set standard.
There were four major directions in the policy proposals for the complementary academic achievement accreditation systems:
First, it concerns the management and operation of complementary academic achievement accreditation systems. It is first needed to establish a system to manage the learning content and evaluation methods across various academic achievement accreditation systems in a strict and unified manner. It was then proposed to arrange the concerned laws and check the overall operational guidelines. There was an emphasis on the promotion of settlement of such a system by selecting specialized organizations to run one based on the foundation that has been arranged and strengthening its promotions. The second direction concerns curriculums and educational content. The study proposed to dualize curriculums and educational content according to the goals of complementary academic achievement accreditation systems. That is, it proposed effective dualization plans to develop separate teaching materials for adult learners, who are the main users of complementary academic achievement accreditation systems, and simplify the learning content for them. The third one concerns human and physical improvement. The study proposed that institutions of complementary academic achievement accreditation systems should reinforce their roles and functions as a true complement to regular schools by improving the physical educational environments and treatments for teachers. The final one concerns the establishment of academic achievement accreditation concept. It is important to minimize candidates for academic achievement accreditation through the normalization of public education and, at the same time, to allow for permissive conditions and environments that will cause the least disadvantages to the candidates that happen for inevitable reasons. A dualized approach was ultimately highlighted to consider the ages of candidates both in lifelong education and supplementary education.
(출처 : ABSTRACT 270p)
목차 Contents
- 표지 ... 1
- 연구협력진 ... 3
- 머리말 ... 4
- 연구요약 ... 5
- 목차 ... 8
- 표목차 ... 10
- 그림목차 ... 15
- Ⅰ 서론 ... 16
- 1. 연구의 필요성 및 목적 ... 17
- 2. 연구 내용 ... 27
- 3. 연구 방법 ... 29
- Ⅱ 보완적 학력인정제도와 검정고시 과목 면제의 이해 ... 31
- 1. 보완적 학력인정제도의 개요 ... 32
- 2. 보완적 학력인정제도의 현황 및 운영 실태 ... 36
- 3. 보완적 학력인정제도의 검정고시 과목 면제의 의미와 현황 ... 108
- 4. 논의 및 시사점 ... 111
- Ⅲ 검정고시 과목 면제 관련 보완적 학력인정제도에 대한 인식 ... 118
- 1. 인식조사의 내용과 설계 ... 119
- 2. 검정고시 과목 면제 관련 보완적 학력인정제도에 대한 인식 조사 결과 ... 123
- 가. 각종학교 ... 123
- 나. 문해교육 ... 144
- 다. 평생교육시설 ... 168
- 라. 평생학습계좌제 ... 186
- 3. 논의 및 시사점 ... 200
- Ⅳ 검정고시 과목 면제를 받는 보완적 학력인정제도의 쟁점 및 개선 방안 ... 208
- 1. 각종학교 ... 209
- 2. 문해교육 ... 219
- 3. 평생교육시설 ... 228
- 4. 평생학습계좌제 ... 233
- Ⅴ 요약 및 정책 제언 ... 243
- 1. 요약 ... 244
- 2. 정책 제언 ... 248
- 참 고 문 헌 ... 259
- ABSTRACT ... 270
- 부 록 ... 273
- 끝페이지 ... 328
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