보고서 정보
주관연구기관 |
한국교육과정평가원 Korea Institute Of Curriculum & Evaluation |
연구책임자 |
김인숙
|
참여연구자 |
임은영
,
박지현
|
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2017-12 |
과제시작연도 |
2017 |
주관부처 |
국무조정실 The Office for Government Policy Coordination |
등록번호 |
TRKO201900002371 |
과제고유번호 |
1105012209 |
사업명 |
한국교육과정평가원 |
DB 구축일자 |
2019-06-15
|
DOI |
https://doi.org/10.23000/TRKO201900002371 |
초록
▼
본 연구는 학생 개별 특성 맞춤형 교육에 대한 사회적·정책적 요구에 대응하기 위하여 학교현장에 형성평가 체제를 도입하는 것을 목적으로 2014∼2017년의 4개년 중기 계획을 수립하여 연차별로 개발 과업을 수행한 연속 과제이다.
맞춤형 교육 지원을 위한 형성평가 체제 도입을 위한 1차 연도 연구(김희경 외, 2014)에서는 형성평가 관련 학교 현장의 실태 및 요구를 분석하여 온·오프라인 이원적 평가 시행을 통합하여 관리하는 형성평가시스템의 전체적 구성을 설계하였다. 2차 연도 연구(김희경,김인숙, 정연준, 2015)에서
본 연구는 학생 개별 특성 맞춤형 교육에 대한 사회적·정책적 요구에 대응하기 위하여 학교현장에 형성평가 체제를 도입하는 것을 목적으로 2014∼2017년의 4개년 중기 계획을 수립하여 연차별로 개발 과업을 수행한 연속 과제이다.
맞춤형 교육 지원을 위한 형성평가 체제 도입을 위한 1차 연도 연구(김희경 외, 2014)에서는 형성평가 관련 학교 현장의 실태 및 요구를 분석하여 온·오프라인 이원적 평가 시행을 통합하여 관리하는 형성평가시스템의 전체적 구성을 설계하였다. 2차 연도 연구(김희경,김인숙, 정연준, 2015)에서는 국가수준 성취기준 정보에 기반한 평가도구의 제작과 평가시행을 지원하는 온라인 문항관리시스템 프로토타입을 개발하였다. 3차 연도 연구(김인숙,임은영, 정연준, 2016b)에서는 오프라인으로 시행된 평가 결과를 관리하고 입력된 평가결과를 분석하여 교사와 학생 맞춤형 피드백으로 제공하는 채점시스템과 피드백시스템 프로토타입을 개발 및 시범 적용하였다. 4차 연도 연구인 본 연구에서는 2, 3차 연도 연구에서 개발한 형성평가 하위 시스템을 고도화 및 통합하고([그림 1] 참조), 중학교 수학 교과를 대상으로 현장 적용한 결과 등을 바탕으로 학교 현장 활용 방안을 마련하였다.
❏ 형성평가시스템 고도화 및 통합
Ⅱ장에서는 2, 3차 연도에 개발한 형성평가시스템의 하위 시스템별 세부적 기능 분석,온라인 교수학습·평가 시스템의 유사 기능 분석, 형성평가시스템의 주요 사용 대상자 및 개발 경험자를 대상으로 사용자 요구 분석 등을 통하여 형성평가시스템의 고도화 및 통합방향을 탐색하였다. 하위 시스템별 대표적인 고도화 및 통합 사례는 < 표 1 >과 같다.
❏ 성취기준 기반 형성평가 도구 및 피드백 자료 개발
Ⅲ장에서는 형성평가시스템을 학교 현장에서 효과적으로 활용할 수 있도록 중학교 수학전체 5개 영역의 87개 성취기준에 대한 형성평가 도구와 피드백 자료를 정교화 하였다(< 표2 > 참조). 3차 연도 연구에서 하나의 성취기준에 대해 상 3개, 중 4개, 하 3개의 총 10개문항으로 제공되는 형성평가 도구를 개선하여 본 연구에서는 87개 성취기준별 15문항(성취수준별 5문항씩) 총 1,305 문항으로 확대하였다. 또한 2, 3차 연도 연구에서 설계한 [성취수준]과 [선수 성취기준]을 연결하는 매핑 방식을 [성취수준]과 [선수 성취수준]을 연결하는 방식으로 개선하여 총 348개의 피드백 자료(학습 도움말)를 개발하였다.
❏ 형성평가시스템 학교 도입 및 활용 방안
Ⅳ장에서는 형성평가시스템을 현장 적용하고 현장 활용 방안을 마련하였다. 단위학교에서 형성평가시스템을 활용하기 위해서는 학교 상황을 고려하여 형성평가를 온라인 또는 오프라인으로 시행할 수 있다. 즉, 학교에 컴퓨터 또는 태블릿 PC가 갖추어져 있고 수업시간에 인터넷 사용이 자유로운 경우에는 온라인으로 그렇지 않은 경우에는 오프라인으로 시행할 수 있다.
형성평가시스템 현장 적용은 서울, 인천, 경기도에 있는 4개 중학교를 대상으로 실시하였다. 현장 적용 이후 4개 중학교 1∼3학년 649명의 학생과 7명의 교사를 대상으로 설문을 실시하였다. 학생들은 형성평가시스템에 대한 전반적인 사용 만족도, 평가 참여하기, 문제풀기, 평가 결과보기의 편의성, 형성평가시스템의 개선 사항에 대해 응답했고, 교사들은 형성평가시스템 사용 경험을 바탕으로 형성평가시스템에 대한 전반적인 사용 만족도, 교사용 기능 만족도, 학생용 기능 만족도, 향후 활용을 위한 제안에 대해 응답하였다. 설문 결과,대부분의 문항에서 ‘그렇다’와 ‘매우 그렇다’를 합한 긍정 응답 비율의 범위가 80% 이상으로 나타나 학생들과 교사들의 만족도는 높은 것으로 나타났다.
끝으로 현장 적용 결과와 활용 지원 요구 분석 등을 바탕으로 학교 현장에서 형성평가시스템을 지속적으로 활용하기 위해서 필요한 지원 사항들을 < 표 3 >과 같이 제시하였다.
❏ 형성평가시스템 활용도 제고를 위한 제언
본 연구의 결과인 형성평가시스템의 활용도 제고를 위해 다음과 같이 세 가지 측면에서 제언하였다. 첫째, 형성평가시스템의 교실 활용도를 제고하기 위해 형성평가시스템을 활용하여 교수학습 효과를 극대화하고, 학생평가 내실화를 위해 형성평가시스템 활용을 활성화하며, 이에 대한 인식 개선 및 홍보가 이루어져야 한다.
둘째, 학교현장의 교수학습 지원을 위한 학생평가 결과 활용도 제고와 학생 맞춤형 피드백을 강화하기 위해 형성평가시스템의 기능을 지속적으로 개선 및 확장하고, 2015 개정교육과정 적용에 따른 형성평가 도구를 현행화하고 확대해야 한다.
셋째, 학교 스마트 교육 환경 개선을 위한 국가수준의 지원 방안을 마련하여 단위학교에서 컴퓨터기반 교육시스템의 원활한 활용을 위한 인프라 및 형성평가시스템의 학교현장 활용을 위한 지원 체제를 구축하여야 한다.
(출처 : 연구요약 7p)
Abstract
▼
This study had recognized the policy and social necessity for formative assessment and planned a four-year study for adopting a formative assessment system since 2014.
In the first year study conducted in 2014, the prototype of the automated item generation system was developed by diagnosing the
This study had recognized the policy and social necessity for formative assessment and planned a four-year study for adopting a formative assessment system since 2014.
In the first year study conducted in 2014, the prototype of the automated item generation system was developed by diagnosing the actual situation and the commands of the school in order to design an outline of the formative assessment system (Kim et al., 2014). In the second year study, a prototype of an online item management system wasdeveloped and with this system the pilot test was carried out. The system supports the creation and implementation of the test tool based on mathematics achievement standards (Kim et al., 2015). In the third year study, the offline administration of formative assessment system was conducted considering the situation of the schoolwhere the online adminstration of that is not available, and the results collected and managed by the scoring system were analyzed and the outcome of the analysis was associated with the customized feedback system which was developed as a prototype in 2016 (Kim et al., 2016). Based on the results of the previous three-year studies, thisfourth year study measured the cumulative achievement of students by managing theresults in one system integrated with three sub-systems; item management system,the scoring system and the feedback system. In addition, in this study, the formative assessment system was upgraded to provide customized feedbacks and future plans for utilizing this new system in the school were suggested. The main results of this study are as follows.
❏ Upgrade and Integration of Formative Assessment System
For utilizing the formative assessment system at school, the direction of enhancement and integration of the formative assessment system was explored and for this to happen it was necessary to analyze the features of the sub-system of the formative assessment system developed in the second and third year studies. In addition, the similar features of the online teaching and learning system and the needs of the main users of the formative assessment system were also analyzed.
The upgraded formative assessment system consists of a newly constructed operating system, an item management system developed in the second and third years, a scoring system, and a feedback system. First, the operating system manages the other three subsystems, and manages the overall operation of the formative assessment system, such as user accounts and online community section management. Second, the item management system manages assessment tools such as questions and answer notes to support implementation of the formative assessment. Third, the scoring system inputs and scores the students’ answers, diagnose the students’ result, and manages the scoring of various results. Fourth, the feedback system provides customized information to teachers and students by analyzing feedback contents in various forms based on the achievement standards.
❏ Development of Achievement Standards-based Assessment Tools and Customized Feedback System
Using the formative assessment system developed in this study, teachers can conduct a formative assessment based on the achievement standards and students can get learning outcomes diagnosed by the achievement standards. In order to utilize the formative assessment materials(items and feedbacks) of formative assessment systems based on the achievement standards derived from the second and third year research,the types and the number of items based on the achievement standard were upgraded.
In other words, including the formative assessment tools based on the 12 achievement standards of middle school mathematics developed in 2016, the formative assessment tools based on 87 achievement standards were developed for all 5 areas of middle school mathematics. Also, in order to improve the existing method of assembling the formative test form composed of 10 items based on the achievement standards and to more easily select the desired item according to the achievement levels (high, mid, low) in balance, a total of 1,305 items based on the achievement standards was developed. Finally, the question type of formative assessment tool was expanded from the existing multiple-choice type to the short answer type, and the automatic scoring was equipped by limiting to the number of characters making up the short answer.
While the mapping method designed in the previous study was to link the[achievement level] and [previously achieved standard], this study improved the mapping method by linking [achievement level] and [previously achieved level]. In addition, the scope of the development assessment tool was extended to all areas of middle school mathematics, and the scope of the feedback data was extended, thus a total of 348 feedbacks (learning tips) were developed.
Since this study is at the final stage of the development of the formative assessment system, the formative assessment tool was based on the achievement standards embedded in the 2009 revised national curriculum. This is for applying the formative assessment system to the current situation. That is, in order to continue to utilize theformative assessment system in the future, it is necessary to develop new test items and feedbacks based on the 2015 revised national curriculum. In the case of mathematics, if comparing the achievement standards of 2009 revised national curriculum proposedby Park et al.(2015) with the achievement standards of the 2015 revised national curriculum, only 41 achievement standards could survive, 34 needed to be modified, 3 needed to be reclassified, 9 deleted, and 2 newly added.
❏ Plans for Adopting and Utilizing the Formative Assessment System at School
In order to utilize the formative assessment system at school, the formative assessment can be optionally carried out online or offline depending on the situation of the school. In other words, if the school is well equipped with computers or tablet PCs in the classroom where it is also free to use the Internet, it is more appropriate to use it online otherwise it needs to be utilized offline.
To examine the appropriateness of the upgraded formative assessment system, four schools in Seoul, Gyeonggi and Incheon were selected for pilot testing. The application type of the formative assessment system was determined according to the ICT environment of the school. Three of the four schools were implemented online and the other one was conducted offline. In addition, before the pilot test, its schedule, type of implementation, target students, assessment contents, and ICT environment, including the computer specification and wireless Internet accessibility were checked andconfirmed.
A questionnaire survey was done with 649 students and 7 teachers who participated in the pilot test. The students responded to questions about the degree of overall satisfaction with the formative assessment system, convenience of checking the assessment result, and so forth. The question about the convenience of inputting answers during the test was different according to the type (online/offline) of the test.
As a result of the questionnaire, the rate of affirmative responses, including ‘yes’ and‘very agree’ was 70% or more on all items, that is, students' satisfaction was high.
Particularly, the response rate of 'very satisfied' was the highest for all the items related to the features of assessment results.
Based on the experience of using the formative assessment system, the teachers filled out the questionnaire about the overall satisfaction of the system, the satisfaction of the features for teachers, the satisfaction of the features for students, and the suggestions for future utilization. As a result of the questionnaire, most respondents answered positively (yes, very much). Particularly, when responding to the questionnaire, it was highly satisfied with the features to change the order of the items or replace them with other questions, and the ease of understanding the contents on the screen and so on. Even though the ease of use of the formative assessment system itself was high, there was a great concern about the Internet environment at school because the mobile input system was not adequately prepared at school. In this way, some of the opinions derived from the pilot test could be improved by modifying the functions of the formative assessment system, but some opinions such as improving the online environment of the school need further discussion.
❏ Suggestions for education policy
Based on the results of the pilot test, the following suggestions were derived.
First, it is necessary to outline a big picture of the server management that could store and manage vast formative assessment data. The ways of the server operation could be considered as three categories: national-level, provincial office of education-level, and individual school-level. In this study, strengths and weaknesses of each way were demonstrated.
Second, for the effective use of systematic use of the system by teachers and students,three factors should be considered. One is that it is necessary to develop and disseminate information on how to utilize the system for teachers and students. In addition, the diagnosis and feedback output through the system can be effectively utilized for students’ growth in learning related to teaching and learning. Finally, convenience and effectiveness should be guaranteed and improved compared to the existing paper-based formative assessments.
(출처 : ABSTRACT 205p)
목차 Contents
- 표지 ... 1
- 연구협력진 ... 3
- 머리말 ... 5
- 연구요약 ... 7
- 목차 ... 11
- 표목차 ... 13
- 그림목차 ... 17
- Ⅰ 서론 ... 21
- 1. 연구의 필요성 및 목적 ... 23
- 2. 연구 내용 ... 31
- 3. 연구 방법 ... 32
- Ⅱ 형성평가시스템 고도화 및 통합 ... 35
- 1. 형성평가시스템 고도화 및 통합 방향 탐색 ... 37
- 2. 형성평가시스템 고도화 방안 ... 48
- 3. 형성평가시스템 고도화 및 통합 결과 ... 59
- Ⅲ 성취기준 기반 형성평가 도구 및 피드백 자료 개발 ... 85
- 1. 성취기준 기반 형성평가 도구 개발 ... 87
- 2. 성취기준 기반 피드백을 위한 매핑 정보 및 학습도움말 개발 ... 95
- 3. 교육과정 개정에 따른 성취기준 연계 방안 ... 107
- Ⅳ 형성평가시스템 학교 도입 및 활용 방안 ... 111
- 1. 단위학교의 형성평가시스템 활용 ... 113
- 2. 형성평가시스템 현장 적용을 통한 학교 도입 방안 ... 133
- 3. 형성평가시스템 운영 상의 쟁점 및 지원 방안 ... 156
- Ⅴ 결론 및 제언 ... 163
- 1. 결론 ... 165
- 2. 정책 제언 ... 171
- 참 고 문 헌 ... 201
- ABSTRACT ... 205
- 부 록 ... 211
- [부록 1] 성취기준·성취수준 매핑 결과 ... 213
- [부록 2] 형성평가시스템 현장 적용 설문지 ... 236
- 끝페이지 ... 256
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.