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Kafe 바로가기주관연구기관 | 한국철도공사 |
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연구책임자 | 이상재 |
참여연구자 | 이재영 , 김규영 , 이영배 |
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 | 한국어 |
발행년월 | 2018-12 |
과제시작연도 | 2018 |
주관부처 | 국토교통부 Ministry of Land, Infrastructure, and Transport |
등록번호 | TRKO201900004670 |
과제고유번호 | 1615010317 |
사업명 | 철도기술연구사업(R&D) |
DB 구축일자 | 2019-08-10 |
키워드 | 안전관리 자동화.지능형 영상감시.물체감지 및 추적.대인/군중 이상상황 감지.실시간 상황전파.Safety Management Automation.Intelligent Visual Surveillance.Object detection and tracking.Human and crowd abnormality recognition.Real-time Alert Population. |
• 철도역사 지능형 이상상황 인지시스템 기술개발
- 제한/유의구간 진입감지(승강장 안전선, 선로, 건널목)
- 에스컬레이터 사고(전도, 끼임, 역주행)
- 군중 이상 행동
- 고위험 취객
• 철도역사 안전관리 자동화시스템 기술개발
- 상황전파 시스템(웹/앱)
- 화재감지 소프트웨어
- 빅데이터기반 데이터웨어하우스 시스템
- 기존 방송시스템 연계
• 현장적용 테스트베드 구축
- 테스트베드 구축 및 시범운영을 통한 검증
• 철도역사 설계 최적화 기술개발
- LOS(L
• 철도역사 지능형 이상상황 인지시스템 기술개발
- 제한/유의구간 진입감지(승강장 안전선, 선로, 건널목)
- 에스컬레이터 사고(전도, 끼임, 역주행)
- 군중 이상 행동
- 고위험 취객
• 철도역사 안전관리 자동화시스템 기술개발
- 상황전파 시스템(웹/앱)
- 화재감지 소프트웨어
- 빅데이터기반 데이터웨어하우스 시스템
- 기존 방송시스템 연계
• 현장적용 테스트베드 구축
- 테스트베드 구축 및 시범운영을 통한 검증
• 철도역사 설계 최적화 기술개발
- LOS(Level Of Service)기반 여객시설 면적산정 모형 및 설계기준(안)
• 고속/일반 철도역사 안내표지 디자인 표준지침 개발
- 안내표지 개선방향 도출 및 표준지침 개발
• 철도역사 서비스 표준화 및 수준평가 모델 개발
- 철도역사 유형별 인적, 물적, 기술적 서비스 표준화 방안
(출처 : 요약서 5p)
□ Purpose & Contents
● Development of the intelligent abnormality and accident recognition system for eal-time, pree mptive safety control against various contingencies in railway station environments
- Abnormality and accident range: trespassing detection for (safety lines, railways, and cros
□ Purpose & Contents
● Development of the intelligent abnormality and accident recognition system for eal-time, pree mptive safety control against various contingencies in railway station environments
- Abnormality and accident range: trespassing detection for (safety lines, railways, and crosswa Iks), human accidents detection (fall from platforms), group abnormality detection
- Recognition performance: recognition rate of over 90% (error rate of below 10%), processing speed of over 5 Hz
● Development of the camera-linked intelligent accident visualization technology for more acces sible and faster accident response
● Development of integrated safety control automation/system technology for railway stations th at is capable of real-time.
- Development of smart multi-sensor control systems and situation handling/propagation/evacuation systems
- Safety accident recognition: recognition rate of over 90% (error rate of below 10%), processing speed of over 5 Hz
- Development and construction of big data based data warehouse systems
- Building and operating a test-bed at railway station
- Development of evacuation guide system technology for fire and terrorism situation
● Effectiveness verification of the developed technologies on a real railway station testbed
□ Results
● Development of railway station intelligent safety control automation systems
- Camera-linked intelligent accident visualization system technology (software)
- 3D space-based safety control and integrated intelligent recognition system technology (softw are)
- c.f.) Two integrated systems are enumerated, but there will be more sub-outcomes such as object tracking and crowdness estimation.
● Implementation of the railway station testbed and verification/upgrade of the developed syste ms
● Development of railway station intelligent safety control automation systems
- Multi-sensor integrated control system and situation propagation system (system)
- Data warehouse system (system)
- Fire detection software (software)
- Evacuation guide system (system)
□ Expected Contribution
● Integrated safety control of various facilities and services express/general and unmanned railw ay stations
- Utilization for construction of unmanned and new railway station safety control automation systems
- Introduction of safety control automation systems to guarantee safety in blind spots of unman ned stations
- Application to new stations after validation of demonstration stations
- Utilization of intelligent, multi-sensor safety monitoring systems as reference models at related public agencies
- Prevention of risk elements through data warehouse systems and utilization of the systems to spur new business
● Expected effects
- Contribution to overcoming limitations of existing video-based monitoring technologies thank s to 3D space information and recognition
- Application to similar environments (airports, bus terminals, department stores) and further applications of sub-outcomes to security, military, transportation, and unmanned flights
- Suitability for improvement of railway station customer service and prevention of safety-relat ed accidents
- Prevention of safety-related accidents through reduced congestion inside railway station passe nger facilities
(출처 : SUMMARY 8p)
과제명(ProjectTitle) : | - |
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연구책임자(Manager) : | - |
과제기간(DetailSeriesProject) : | - |
총연구비 (DetailSeriesProject) : | - |
키워드(keyword) : | - |
과제수행기간(LeadAgency) : | - |
연구목표(Goal) : | - |
연구내용(Abstract) : | - |
기대효과(Effect) : | - |
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