보고서 정보
주관연구기관 |
과학기술정책연구원 Science & Technology Policy Institute |
연구책임자 |
장필성
|
참여연구자 |
장훈
,
안형준
,
이세민
,
이준호
,
이정찬
,
박수원
,
고영호
,
송창현
,
김도연
|
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2017-12 |
과제시작연도 |
2017 |
주관부처 |
국무조정실 The Office for Government Policy Coordination |
등록번호 |
TRKO201900018201 |
과제고유번호 |
1105013057 |
사업명 |
과학기술정책연구원 |
DB 구축일자 |
2020-03-21
|
초록
▼
4. 창의적 혁신조직 연구 결론
□ 창의적 혁신 조직 속성 연구 결과 및 시사점
○ 본 연구에서는 다수의 창의적 혁신 조직들이 채택하고 있는 창의 지향적 제도/문화/도구들의 모음인 창의적 혁신조직 속성의 원형을 도출하였으며, 그것이 산업과 국가의 맥락에 따라 다르게 구현되는 경향성 또한 살펴보았음
○ 창의적 혁신 조직들이 공유하고 있는 7번째 속성인 “창의적 조직문화의 구축과 지속을 위한 리더십과 시스템”은 각 조직이 속한 영역에서 창의적 혁신 조직의 원형적 속성을 지속적으로 추구하고 각자의 맥락에 따라 가장 적합한
4. 창의적 혁신조직 연구 결론
□ 창의적 혁신 조직 속성 연구 결과 및 시사점
○ 본 연구에서는 다수의 창의적 혁신 조직들이 채택하고 있는 창의 지향적 제도/문화/도구들의 모음인 창의적 혁신조직 속성의 원형을 도출하였으며, 그것이 산업과 국가의 맥락에 따라 다르게 구현되는 경향성 또한 살펴보았음
○ 창의적 혁신 조직들이 공유하고 있는 7번째 속성인 “창의적 조직문화의 구축과 지속을 위한 리더십과 시스템”은 각 조직이 속한 영역에서 창의적 혁신 조직의 원형적 속성을 지속적으로 추구하고 각자의 맥락에 따라 가장 적합한 형태로 변화해 나갈 수 있도록 하는 추동력이 되고 있음을 보여줌
○ 따라서 창의적 혁신조직 설계의 제 1원칙은 창의적 조직을 구현을 핵심 가치로 삼고, 이를 위해 지속적으로 노력하는 동력이 조직 내부에 존재하여야 한다는 것이며, 창의적 혁신조직은 대단히 맥락 의존적으로 구성원의 참여를 바탕으로 형성되므로, 창의적 혁신조직이 되기 위한 답은 외부가 아니라 내부에서 주체적으로나와야만 한다는 것을 의미함
○ 또한 기존의 공공연구기관의 연구 환경 개선을 둘러싼 논의들은 연구자 처우 개선이나 연구 편의성 제고에 집중되어 왔는데, 본 연구에서 도출한 속성들을고려하면 이들은 몰입 저해환경 최소화 등 일부 영역에 국한된 논의였으며, 창의적조직의 여러 속성을 고려한 종합적인 진단과 개선이 이루어져 나가야 함
- 특히 국내 공공연구개발사업의 문제로 지적되는 경직된 연구과제의 기획과 수행체계 그리고 안전한 목표 수준 설정과 지나치게 높은 성공률 등은 창의적 조직이 가지는 창의적 시도의 촉진과 실패 경험의 자산화, 전략적 스케일업 속성과 대비되며, 이를 개선하기 위한 노력이 절실한 과제임을 보여줌
- 또한 근래 논의되는 자율적 연구 환경이 방만이 아닌 창의를 낳기 위해서는 그 필요조건으로서 전문성에 대한 상호 신뢰성, 밀접한 협력 작업, 상호 평가권한 등 자율성의 작동을 위한 조직 문화의 기초가 요청됨을 보여주고 있음
(출처 : 요약 25p)
Abstract
▼
The purpose of this study is to define creative organizations as creativity innovation organizations and to explore the main attributes of creative innovation organizations that continuously generate creative ideas and build social and economic performance based on them.
In this study, a pool
The purpose of this study is to define creative organizations as creativity innovation organizations and to explore the main attributes of creative innovation organizations that continuously generate creative ideas and build social and economic performance based on them.
In this study, a pool of creative innovation case studies was prepared through various innovative companies' ranking announced by global consulting firms, and the subjects were selected according to the countries and industries in which the companies are located. We also added a creative innovation organization in the content industry called the creative industry. Content creators, on the other hand, do not belong to the rankings of innovative companies based on technicalindicators such as patents, although creativity is the core competitiveness. In addition to the theoretical factors mentioned above, the purpose of this study was to find out the new factors of creative innovation organizations.
Analysis of the case study shows that there is a tentative prototype that constitutes a creative organization, but the way that it is realized is different due to industrial characteristics, national context, and specific business characteristics.
In this study, based on case studies, we derive a prototype of characteristics of creative innovation, which is a collection of institutions, cultures and tools adopted by creative innovation organizations for creative performance creation.
And we analyze how it has been implemented differently with a certain tendency according to the context of industries(IT/SW, Contents, Manufacturing) and regions(US/Europe, Japan, Korea).
The prototype of creative innovation organization attributes is as follows.
1) Inflow of creative researchers
2) Minimize the environment that interferes with immersion
3) Business context to promote commitment
4) Teamwork culture that pursues participative and open collaborative communication
5) Attempts and failures, strategic scale-up, capitalization of failure experience
6) Learning culture that forms the foundation of cooperation
7) Leadership and systems for building and sustaining creative organizational culture
The seven main attributes that characterize the prototype of a creative innovation organization have evolved adaptively according to the needs of the context in which they are organized and have been implemented in different ways. In this sense, the leadership and system for constructing and sustaining the creative organizational culture, the seventh attribute, is a driving force for continuously pursuing the prototypical attributes of the creative innovation organization and changing to the most appropriate form in the area of each organization. Therefore, the first principle of creative innovation organizational design is to make the creation of creative organization a core value, and theremust be a power to continuously strive for it. Because creative innovation organization is formed based on context-dependent and member participation, it means that the answer to be a creative innovation organization should come from inside rather than outside.
Discussions related to the previous research environment are mainly focused on improvement of researcher 's treatment and improvement of research convenience, and it is based on the assumption that the achievement of these factors will be directly linked to the creation of a creative research environment. However, the establishment of a creative research environment requires a more comprehensive approach and, above all, an understanding of the process of creativity and innovation. The results of this study suggest that the removal of complaint factors and discomfort factors are limited to some areas, such as minimizing theimmersion inhibition environment among the attributes shared by creative organizations.
In order to create a creative research environment, it is necessary not only to prevent non-immersive environments but also to encourage creative researchers to enter and utilize them, to design a business context that promotes commitment, to promote more participatory and collaborative communication and teamwork.
And how to accumulate know-how in the process of failure, how to learn systematically, and leadership and system for sustaining creative organizational culture should be considered. The diagnosis should be made at the national level/ organization level, and the effective improvement plan should be sought and implemented.
(출처 : SUMMARY 367p)
목차 Contents
- 표지 ... 1
- 발 간 사 ... 3
- 목차 ... 5
- 표목차 ... 9
- 그림목차 ... 12
- 요 약 ... 15
- 제1장 서 론 ... 27
- 제1절 연구의 필요성과 배경 ... 27
- 1. 연구의 배경 ... 27
- 2. 연구의 목적 ... 28
- 제2절 연구 내용과 범위 ... 29
- 1. 연구 질문 ... 29
- 2. 연구 내용과 범위 ... 30
- 제2장 창의적 혁신 조직 이론적 탐색 및 종합 ... 31
- 제1절 창의성과 혁신 ... 31
- 1. 창의성과 혁신 ... 31
- 2. 창의성 연구의 갈래 ... 32
- 제2절 개인적 창의성 발현과정 및 영향 요인 ... 34
- 1. 개인 창의성 발현 과정 ... 34
- 2. 개인 창의성 영향 요인 ... 34
- 3. 몰입과 창의성 ... 36
- 제3절 조직 창의성 영향요인 ... 38
- 1. 조직 창의성 연구 흐름 ... 38
- 2. 조직 창의성 영향 요인 ... 41
- 제4절 영역 특수성과 조직 창의성 ... 43
- 제5절 새로운 관점에서의 창의성 요인 연구 ... 46
- 1. 뇌과학 관점에서의 창의성 연구와 시사점 ... 46
- 2. 공간 디자인 관점에서의 창의성 연구와 시사점 ... 58
- 제6절 이론적 탐구 종합 및 프레임 도출 ... 64
- 1. (Phase 1) 창의적 아이디어 창출 과정 ... 65
- 2. (Phase 2) 조직 내 창의적 아이디어의 발전/활용 과정 ... 66
- 제3장 창의적 혁신조직 사례 분석 ... 67
- 제1절 분석 대상 선정 ... 67
- 1. 주요 조사 대상 : 창의적 혁신 기업 ... 67
- 2. 조사 분석 대상 선정 기준 ... 68
- 3. 창의적 혁신 조직 분석 대상 ... 73
- 제2절 창의적 혁신조직 조사 내용 요약 ... 75
- 1. 사례 조사 요약 (미국/유럽) ... 77
- 2. 사례 조사 요약 (일본) ... 88
- 3. 사례 조사 요약 (우리나라) ... 93
- 제3절 창의적 혁신조직 속성 원형 및 구현 사례 ... 100
- 1. 창의적 연구자의 유입 노력 ... 102
- 2. 몰입 저해 환경 요인 최소화 ... 103
- 3. 몰입 촉진적 업무 맥락 설계 ... 106
- 4. 참여적, 개방적, 협력적 팀워크 ... 110
- 5. 창의적 시도와 실패를 소중히, 전략적 스케일 업과 자산화 ... 113
- 6. 창의적 협력의 토대가 되는 학습 문화 ... 117
- 7. 창의적 조직 문화의 구축과 지속 (리더십과 시스템) ... 118
- 제4절 창의적 혁신조직 속성 산업별 비교 ... 121
- 1. IT/SW 산업 ... 121
- 2. 콘텐츠 산업 ... 123
- 3. 제조업 ... 125
- 4. 각 산업별 혁신적 기업들의 특성 정리 ... 126
- 제5절 창의적 혁신조직 속성 국가별 비교 ... 128
- 1. 미국 (실리콘 밸리) ... 128
- 2. 일본 ... 132
- 3. 한국 ... 135
- 제4장 결론 ... 138
- 제1절 연구 결과 요약 및 의의 ... 138
- 1. 창의성 연구의 이론적 검토와 의미 ... 138
- 2. 창의적 혁신조직 사례조사 분석 의미 ... 139
- 3. 연구의 의의 ... 141
- 제2절 과학기술정책 및 공공연구기관 시사점 ... 142
- 참고문헌 ... 147
- 부록. 창의적 혁신조직 사례 조사 내용 ... 157
- 1. Facebook ... 157
- 2. IBM ... 170
- 3. Microsoft ... 192
- 4. SAS Institute ... 200
- 5. Supercell ... 215
- 6. APPLE ... 225
- 7. 3M ... 234
- 8. Dyson ... 247
- 9. LEGO Group ... 260
- 10. 후지쯔(Fujitsu) ... 274
- 11. NEC ... 282
- 12. 닌텐도 ... 289
- 13. 후지필름 홀딩스 ... 295
- 14. 닛토덴코 ... 302
- 15. NAVER ... 309
- 16. CJ E&M ... 318
- 17. 엔씨소프트(NCSOFT) ... 329
- 18. Bluehole ... 339
- 19. 삼성전자 ... 348
- 20. 아모레퍼시픽 ... 357
- Summary ... 367
- Contents ... 371
- 끝페이지 ... 388
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