보고서 정보
주관연구기관 |
한국교육개발원 Korean Educational Development Institude |
연구책임자 |
김은영
|
참여연구자 |
손찬희
,
이윤희
,
윤현희
,
백선희
,
윤수경
,
김지현
|
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2019-12 |
주관부처 |
국무조정실 The Office for Government Policy Coordination |
등록번호 |
TRKO202000005508 |
DB 구축일자 |
2020-07-29
|
키워드 |
학교 밖 청소년.학습지원 프로그램.평가도구.인증 추진체제.인증 방안.out-of-school adolescents.learning support program.accreditation promotion system.accreditation scheme.
|
초록
▼
이 연구는 학교 밖 청소년의 학습지원을 위한 ‘프로그램 인증 방안(평가도구 및 인증추진체제)’을 마련함으로써, 공교육 혜택에서 상대적으로 소외된 학교 밖 청소년에게 질이 보장된 맞춤형 학습을 지원하고 학력인정 기회 확대에 기여하는데 그 목적이 있다. 구체적으로 지역 내 다양한 학교 밖 교육 프로그램들의 질을 판단할 수 있는 평가기준을 설정하고, 인증 대상의 범위, 운영체제, 인증절차 등 종합적 인증 방안을 마련함으로써 학교 밖 청소년을 위한 안정적이고 체계적인 학습지원 체제의 구축을 도모하고자 한다.
연구의 결과는 ①
이 연구는 학교 밖 청소년의 학습지원을 위한 ‘프로그램 인증 방안(평가도구 및 인증추진체제)’을 마련함으로써, 공교육 혜택에서 상대적으로 소외된 학교 밖 청소년에게 질이 보장된 맞춤형 학습을 지원하고 학력인정 기회 확대에 기여하는데 그 목적이 있다. 구체적으로 지역 내 다양한 학교 밖 교육 프로그램들의 질을 판단할 수 있는 평가기준을 설정하고, 인증 대상의 범위, 운영체제, 인증절차 등 종합적 인증 방안을 마련함으로써 학교 밖 청소년을 위한 안정적이고 체계적인 학습지원 체제의 구축을 도모하고자 한다.
연구의 결과는 ① 현행 시범운영 단계에서 제한적으로 운영되고 있는 학교 밖 청소년 학력인정 프로그램을 다양한 주체(공공/비영리/민간), 방법 및 영역(프로그램 단위/기관단위, 출석수업/원격수업)으로 단계적으로 확대하는데 기준을 제공하고, ② 학교 밖 청소년 학력인정 프로그램의 질 관리 기준으로 활용하며, 나아가 ③ 학교 밖 청소년을 위한 프로그램 개발 가이드라인으로도 활용될 수 있을 것이다.
연구의 핵심 내용은 크게 네 가지이다. 첫째, 학교 밖 청소년을 위한 학습지원의 필요성을 탐색하고, 둘째, 학교 밖 청소년 학습지원 시범사업 결과 분석을 통해 새로운 프로그램 인증 방안을 개발하는데 시사점을 도출하고, 셋째, 학교 밖 청소년 학습지원 프로그램 인증 방안(안)을 구안하고, 넷째, 구안한 인증 방안(안)의 실행을 위한 과제를 제언하고자 하였다. 연구 목적을 달성하기 위하여 관련문헌 분석, 전문가 및 연구진 협의회, 델파이조사(1,2차), 모의평가, 전문가 포럼 등을 연구방법으로 활용하였다. Ⅰ장에서는 이상 연구 내용과 방법을 종합하여 연구 모형을 제시하였다.
Ⅱ장에서는 학교 밖 청소년의 개념을 파악하고, 학교 밖 청소년을 위한 학습지원 실태를 조사하였다. Ⅲ장에서는 인증평가와 관련된 연구와 인증평가 사례를 조사·분석하고,학습지원 프로그램 인증 방안 개발의 시사점을 얻고자 하였다. Ⅳ장에서는 학교 밖 청소년 학습지원 시범사업의 추진과정과 성과, 학습지원 프로그램 지정심의의 운영 현황과 현안 문제를 분석하였다. 이를 통해 새롭게 개발하는 학교 밖 청소년 학습지원 프로그램 인증 방안의 방향을 탐색하고자 하였다. Ⅴ장에서는 연구진이 개발한 초안으로 학교 밖 청소년 학습지원 프로그램 인증의 방향, 평가도구, 인증의 추진체제를 제안하였다. Ⅵ장에서는 Ⅴ장에서 제시한 초안을 타당화하는 과정을 제시하였다. 평가도구 및 인증 추진체제에 대한 델파이조사(2회)를 실시하고, 그 결과를 바탕으로 초안을 수정하였다. 또한 수정된 초안에 대해 모의평가를 실시하여 내용을 보완하였다. 델파이조사 결과와 모의평가 결과를 수렴하여, 학교 밖 청소년 학습지원 프로그램 인증 방안(평가도구, 인증 추진체제)의 최종안을 제안하였다. 끝으로, Ⅶ장에서는 연구진이 제안한 인증 방안(평가도구,인증 추진체제)의 활용을 위한 앞으로의 해결 과제를 제시하였다.
학교 밖 청소년 학습지원 프로그램 인증의 방향은 다음과 같이 설정하였다. 첫째, 학교밖 학습자의 요구와 필요에 부합하는 다양한 학습지원 프로그램이 확보되고 제공될 수 있도록 한다. 둘째, 초·중학교 단계의 학력인정이 가능하도록 안정적이고 검증된 양질의 프로그램을 제공하고자 한다. 셋째, 학습지원 프로그램의 질을 보장하기 위해 평가의 엄정성을 유지하되, 초기 단계에는 다양한 기관이 참여할 수 있도록 참여를 활성화하는 방안을 고려한다. 넷째, 평가인증의 지표는 간소화를 지향하며, 중복 지표, 형식적인 지표 등은 축소한다. 다섯째, 학교 밖 청소년의 특성을 고려한 학습 내용, 학습관리, 학습자 지원을 포함한다.
학교 밖 청소년 학습지원 프로그램 인증의 추진체제(안)은 다음과 같다. 첫째, 인증의 목적은 학교 밖의 다양한 교육프로그램에 대해 심의·평가하여 초·중학교 학력인정이 가능한 학습지원 프로그램으로 인증하는 것이다. 둘째, 인증의 참여대상은 정부·지자체 및 공공기관에서 운영 및 위탁운영하는 초·중학교 단계에 해당하는 다양한 교육프로그램으로 한다. 셋째, 신청 유형은 출석수업기반과 원격수업기반 프로그램을 모두 포함하며, 신청 시 프로그램 단위 또는 기관 단위로 신청할 수 있다. 넷째, 학교 밖 청소년 학습지원 프로그램 내용 영역은 ‘학력보완(교과학습), 직업교육·훈련, 문화예술, 인문교양·시민교육’의 4영역으로 한다. 다섯째, 인증 평가는 인증평가위원회를 구성하여 실시한다. 여섯째, 인증 평가는 서류평가와 실사평가로 실시하며, 서류평가는 1차 기본요건 평가, 2차 프로그램 운영 평가로 구성한다. 필요시 실사평가를 실시한다. 일곱째, 평가 방법은 기본요건 평가의 경우, 평가지표 중 하나라도 부적합한 지표가 있는 경우 탈락으로 판정한다.프로그램 운영 평가는 총점 70점 미만의 경우 탈락으로 판정한다.
학교 밖 청소년 학습지원 프로그램 인증 평가도구(안)은 출석수업기반과 원격수업기반 두 가지로 제시하였다. 또한, 프로그램 단위와 기관 단위 신청에 대해 각각의 구분된 지표를 제안하였다.
출석수업기반의 프로그램 단위 신청에 대한 기본요건 평가에서는 운영기관 특성, 전담인력 및 교‧강사, 교육환경의 세 항목에 대해 평가를 실시하며, 각각 ① 운영기관 특성항목의 평가지표로 ‘기관 목적 및 성격 적합성’, ‘기관 운영의 안정성’, ‘프로그램 운영실적’, ② 전담인력 및 교·강사 항목의 평가지표로 ‘전담인력 및 교강사 자격 적합성’, ‘전담인력 및 강사의 질 관리 적절성’, ③ 교육환경 항목의 평가지표로 ‘교육공간의 적합성’, ‘교육시설 확보 및 관리 적절성’의 지표를 제시하였다. 프로그램 운영 평가에서는 교육목표, 교육내용 및 방법, 학습자 및 프로그램 관리의 세 항목에 대해 평가를 실시하며, ①교육목표 항목의 평가지표로 ‘교육목표의 타당성’, ② 교육내용 및 방법 항목의 평가지표로 ‘교육 운영계획의 적절성’, ‘교육내용 및 방법의 적절성’, ③ 학습자 및 프로그램 관리의 평가지표로 ‘프로그램 관리 적절성’, ‘학습자 지원의 적절성’, ‘프로그램 개선 체계의 적절성’의 지표를 제시하였다.
출석수업기반 프로그램의 기관 단위 신청의 경우, 역시 기본요건 평가와 프로그램 운영 평가로 구성된다. 기본요건 평가 지표는 프로그램 단위 신청 시의 지표와 동일하다.
프로그램 운영 평가에서는 전년도 운영 실적, 운영계획, 학습자 관리의 세 항목에 대해 평가를 실시하며, ① 전년도 운영 실적 항목의 평가지표로 ‘전년도 프로그램 운영 실적’,‘전년도 프로그램 내용의 적절성’, ② 운영계획 항목의 평가지표로 ‘프로그램 운영 계획 및 내용의 적절성’, ‘프로그램 운영 및 결과 관리의 적절성’, ③ 학습자 관리의 평가지표로 ‘학습자 관리 및 지원의 적절성’의 지표를 제시하였다.
원격수업기반 프로그램의 경우는 출석수업기반의 지표를 기반으로, ‘원격수업 콘텐츠 구현의 적절성’, ‘원격수업 프로그램 운영 실적’, ‘원격교육 설비 확보의 적정성’, ‘플랫폼 확보의 적정성’, ‘개인정보 및 보안관리 체계의 적절성’ 등의 지표를 보완하여 제안하였다.
이상, 학교 밖 청소년 학습지원 프로그램 인증 추진체제 및 평가도구(안)의 효과적 활용을 위해 단계적 대상 확대 방안, 인증을 통한 프로그램 다양화와 질 관리 추구의 양립,다양화를 위한 기 검증된 교육프로그램의 적극적 활용, 평가의 공정성 확보를 위한 평가 매뉴얼 제작 및 평가위원 연수, 학습자의 특성을 고려한 기관 단위 인증의 확대와 차후 일원화 고려, 학교 밖 청소년을 위한 다양한 학습경험의 인정과 그에 부합하는 평가체제도입, 학교 밖 청소년 공교육비 보조금 지원 확대 등을 향후 과제로 제안하였다.
(출처 : 연구요약 6p)
Abstract
▼
The purpose of this study is to develop ‘a program accreditation measures(evaluation tools and accreditation promotion system)’ to support adolescents outside of school and to support quality-guaranteed customized learning forschool-dropout adolescents who are relatively alienated from public educat
The purpose of this study is to develop ‘a program accreditation measures(evaluation tools and accreditation promotion system)’ to support adolescents outside of school and to support quality-guaranteed customized learning forschool-dropout adolescents who are relatively alienated from public education benefits by utilizing the results of this study to contribute to the expansion of opportunities for accreditation of their level of education. Specifically, the study focuses on promoting the establishment of a stable and systematic learning support system for school-dropout adolescents by setting evaluation criteria todetermine the quality of various out-of-school education programs in the regionand by preparing comprehensive accreditation measures including scope of accreditation targets, promotion system, and accreditation procedures.
The results of this study can provide ① necessary criteria for the gradual expansion of the recognition program for out-of-school students’ level of education, from the current limited basis at the pilot stage to various subjects(public/non-profit/private) and methods and areas (institutional unit/program unit/online/offline). Also, the results of this study can be used ② as a standard for quality control for the accreditation program for out-of-school students.
Furthermore, they could be used as a guideline for developing programs for school-dropout adolescents.
The four core contents of this study are as follows: To explore the need for learning support for adolescents outside of school, to draw implications for developing new program-accreditation measures by analyzing the results of a pilot project for supporting school-dropout adolescents, to propose accreditationmeasures for adolescents outside of school, and to suggest a task for implementingthe proposed accreditation measures. In order to reach the purpose of this research, relevant literature analysis, conferences with experts and researchers,delphi survey (two times), simulation evaluation, and expert forum were utilizedas research methods. Chapter I presents the study model by compiling the details and methods.
Chapter II identified the concept of out-of-school adolescents and provided the status of learning support for them. Chapter III was intended to investigate and analyze research related to accreditation and accreditation evaluation cases, and to obtain implications for the development of measures to accredit learning support programs. Chapter IV focused on the current status and the pending issues of the implementation process and performance of the pilot project of learning support and the designated review (or deliberation) of the learning support program for school-dropout adolescents. Through this process, this study tried tonavigate the direction of the accreditation program for out-of-school students that were newly developed. Chapter V proposed the direction, assessment tools, and the promotion system of accreditation for school-dropout adolescents in a draft developed by this research team. Chapter VI presented the process of validating the draft presented in Chapter IV. Delphi surveys of assessment tools andaccreditation promotion systems (two times) were conducted, and the draft was revised based on the results of the delphi surveys. In addition, the revised draft was supplemented by conducting a simulation assessment. Based on the results of the delphi surveys and the simulation assessment, the final proposal for the accreditation of the learning support program for out-of-school adolescents(evaluation tools and accreditation promotion system) was suggested. Finally,Chapter VII presented future challenges for utilizing the accreditation measures(assessment tools and accreditation promotion system) proposed by this research team.
The direction of accreditation of learning support programs for out-of-school adolescents was set as follows. First, it should ensure that a variety of learning support programs, which meet the needs of out-of-school learners, are available and provided. Secondly, it should be able to provide quality programs that are static and verified so that the school-dropout adolescents’ level of education at elementary and secondary school can be recognized. Third, it should include on-site assessment ensuring the quality of the learning support programs, and at the same time, active participation should be considered in the initial stage for various institutions to participate. Fourth, the indicators of assessmentaccreditation should be simplified, and duplicate indicators and formal indicatorsshould be reduced. Fifth, it include learning contents, learning management,learner support considering the characteristics of out-of-school adolescents.
The following are the initiatives for the accreditation of learning support programs for out-of-school adolescents. First, the purpose of accreditation is to review and evaluate various education programs outside of school and to certify them as a learning support program that can accredit the level of education at elementary and secondary schools. Second, the targets of accreditation are a variety of education programs that correspond to the elementary and middle school level operated (or commissioned) by the government, local government, or public institutions. Third, the application type includes both attendance-based and remote-class-based programs, and can be applied on an institutional or program-based basis at the time of application. Fourth, the content area of the program for school-dropout adolescents should be in the four areas of ‘education supplementation (coursework), vocational education and training, cultural arts, liberal arts and civic education’. Fifth, the review of accreditation should be conducted by organizing a review committee. Sixth, the accreditation assessment is carried out with a document evaluation and a on-site evaluation, which consists of the first basic requirement evaluation and the second program operationevaluation. Seventh, the assessment method is determined to be disqualified if anyof the assessment indexes are not suitable for the assessment of the basicrequirements. Evaluation of the program operation is conducted after assessment of the basic requirements, and if the total score is less than 70 points, it is judgedthat the program is eliminated.
An assessment tool for the accreditation of school-dropout adolescents learning support programs was presented in two categories: attendance-based classes and remote-based classes. Also, separate indicators were proposed for application of program units and agency units.
For application of program unit for attendance-based classes, it consists of assessment of basic requirements and assessment of program operation. First, the assessment of basic requirements presented ① ‘purpose of the institution and suitability’, ‘stability of agency operation’, and ‘program operation performance’ indicators as evaluation indexes of the operator characteristics, ② ‘compatibility of training personnel and instructor qualifications’ and ‘suitability for quality management of instructors’ indicators as evaluation indexes for dedicated personnel and teaching materials, ③ ‘relevance of education space’ and ‘suitability of securing and managing educational facilities’ indicators as education environment evaluation index were presented. In the assessment of program operation ① the ‘feasibility of education purpose’ indicator as an evaluation index of education target items, ② ‘adequacy of the training operation plan’ and‘relevance of education contents and methods’ indicators as evaluation index of education contents and method items, ③ ‘accuracy of program management’,‘adequacy of learner’s support’, and ‘relevance of program improvement system’ indicators as evaluation index for learner and program management werepresented.
In the case of an agency-level application for attendance-based classes, it also consists of a basic requirement evaluation and a program-operating assessment.
The basic requirements assessment indicators are the same as those of application of program units. In the assessment of program operation performance items inthe previous year, ‘the operation performance of previous year program’ and ‘relevance of previous year’s program contents’ indicators, ② ‘relevance of program operation plans and contents’ and ‘adequacy of program operation andoutcome management’ indicators as evaluation index of operation plan items, ③‘adequacy of learner care and support’ indicator as evaluation index of learner care were presented.
In the case of remote-based classes based on attendance-based classes,‘adequacy of implementing remote classroom content’, ‘operating performance of remote class programs’, ‘adequacy of securing facilities for remote education’,‘adequacy of securing platforms’, and ‘adequacy of personal information and security management system’ indicators were modified and suggested.
For the effective use of the program accreditation system of learning support program for school-dropout adolescents and the assessment tools, a gradual expansion plan and an improvement plan that reflects the learner’s characteristics were proposed as future challenges.
(출처 : Abstract 248p)
목차 Contents
- 표지 ... 1
- 머리말 ... 4
- 연구요약 ... 6
- 목차 ... 10
- 표목차 ... 12
- 그림목차 ... 17
- Ⅰ. 서론 ... 18
- 1. 연구의 필요성 및 목적 ... 20
- 2. 연구 내용 ... 23
- 3. 연구 방법 ... 25
- Ⅱ. 학교 밖 청소년 학습지원 실태 분석 ... 30
- 1. 학교 밖 청소년의 개념 및 유형 ... 32
- 2. 국내 학교 밖 청소년 학습지원 정책 실태 ... 37
- Ⅲ. 인증평가 연구 및 사례 분석 ... 62
- 1. 인증평가 개념 및 유형 ... 64
- 2. 인증평가 관련 연구의 방법 및 활용 ... 67
- 3. 인증평가 사례 조사·분석 ... 76
- Ⅳ. 학습지원 시범사업 운영 현황 분석 ... 104
- 1. 학습지원 시범사업 추진 과정 및 운영 성과 ... 106
- 2. 학습지원 시범사업 지정심의 운영 현황 및 현안 분석 ... 115
- Ⅴ. 학교 밖 청소년 학습지원 프로그램 인증 추진체제 및 평가도구(안) 구안 ... 124
- 1. 인증의 방향 설정 ... 126
- 2. 학교 밖 청소년 학습지원 프로그램 인증 추진체제(초안) ... 127
- 3. 학교 밖 청소년 학습지원 프로그램 인증 평가도구(초안) ... 130
- Ⅵ. 학교 밖 청소년 학습지원 프로그램 인증 평가도구 및 추진체제 타당화 ... 138
- 1. 델파이조사 ... 140
- 2. 모의평가 ... 188
- 3. 최종안 ... 202
- Ⅶ. 학교 밖 청소년 학습지원 프로그램 인증 실행을 위한 과제 및 제언 ... 222
- 1. 요약 ... 224
- 2. 인증 실행을 위한 과제 및 제언 ... 229
- 참고문헌 ... 240
- Abstract ... 248
- 부록 ... 254
- 부록1. 1,2차 델파이조사지(출석수업기반) ... 256
- 부록2. 1,2차 델파이조사지(원격수업기반) ... 294
- 부록3. 학교 밖 청소년 학습지원 프로그램 인증 평가 신청 양식(안) ... 331
- 끝페이지 ... 359
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.