보고서 정보
주관연구기관 |
한국여성정책연구원 Korean Women’s Development Institute |
연구책임자 |
장윤선
|
참여연구자 |
김경희
,
박수범
,
김수지
|
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2019-10 |
과제시작연도 |
2019 |
주관부처 |
국무조정실 The Office for Government Policy Coordination |
등록번호 |
TRKO202000005557 |
과제고유번호 |
1105014740 |
사업명 |
한국여성정책연구원(R&D) |
DB 구축일자 |
2020-07-29
|
키워드 |
성평등정책.추진체계.자치분권.젠더거버넌스.
|
초록
▼
Ⅰ. 서론
□ 연구의 배경 및 목적
○ 지방자치분권이 활발히 추진되면서 권한 및 사무의 지방이양, 지방재정,자치권, 지방행정체계 등 다양한 부문에서의 변화는 지역의 성평등 정책에도 영향을 미치고 있음
○ 그동안 우리나라의 성평등정책은 중앙정부 주도 하에 추진됨. 지방자치제 실시 후 일부 자치단체에서는 성평등정책을 활성화하기 위해 관련 법규나 조직구조, 인력, 연구기관 등을 설치하기도 하였으나 자치단체장의 의지나 관심, 정치적 환경 등에 의해 축소되기도 함
○ 지역 주민의 다양하고 차별화된 요구를 충족하고 만족도
Ⅰ. 서론
□ 연구의 배경 및 목적
○ 지방자치분권이 활발히 추진되면서 권한 및 사무의 지방이양, 지방재정,자치권, 지방행정체계 등 다양한 부문에서의 변화는 지역의 성평등 정책에도 영향을 미치고 있음
○ 그동안 우리나라의 성평등정책은 중앙정부 주도 하에 추진됨. 지방자치제 실시 후 일부 자치단체에서는 성평등정책을 활성화하기 위해 관련 법규나 조직구조, 인력, 연구기관 등을 설치하기도 하였으나 자치단체장의 의지나 관심, 정치적 환경 등에 의해 축소되기도 함
○ 지역 주민의 다양하고 차별화된 요구를 충족하고 만족도를 높이기 위해서는 참여의 다양성, 특히 다양한 여성이 참여하여 지역의 성평등을 제고할 수 있는 기반을 조성해야 함
○ 이에 본 연구에서는 지방자치분권과정에서 지역의 특수성과 함께 다양한 여성들의 참여와 요구가 반영될 수 있도록 지속가능한 성평등 정책의 기반을 구축하고 강화하기 위한 부문별 의제를 발굴하는 데 목적이 있음
□ 연구 내용 및 방법
○ 지방분권 및 지방자치, 지방자치와 성평등정책의 변화 과정
○ 호주의 지방분권과 성평등정책 추진 사례 : 연방정부와 지방정부의 성평등정책 조율체계 등
○ 지방자치단체의 성평등정책 추진기반 실태 분석
- 입법, 행정 및 재정(조직・인력・예산), 여성대표성, 연구기관, 여성단체 등 중심
- 지역의 성평등정책 추진기반의 변화 : 서울, 제주지역 현황
○ 지역의 성평등정책기반 조성 방안에 대한 관계자(전문가 및 공무원,의회 의원, 지방분권 및 성평등정책 전문가, NGO 활동가 등)의 의견 수렴
○ 지역의 성평등정책에 대한 이해와 관심, 변화 현황에 대해 각 지역의 의견 공유
○ 지방자치분권과 지역 특성에 맞는 성평등 제고를 위한 정책기반 조성방안
□ 연구방법
○ 문헌 연구 및 행정자료 분석 방법 활용
- 지방자치분권과 성평등정책과 관련된 국내외 선행연구 검토
- 자치분권과 성평등정책과 관련한 행정・통계자료 분석
○ 지방자치분권 및 성평등정책 전문가, 담당공무원 등과의 자문회의 및 브레인스토밍 운영
○ 지역 성평등정책 담당부서의 공무원과 지역 젠더전문가, NGO 활동가 대상 의견조사 실시
○ 광역자치단체 중심의 4개 권역별 관계자 간담회 및 포럼 개최
(출처 : 연구요약 6p)
Abstract
▼
Korea’s policies on gender equality have been driven by the central government. Local governments have been responsible forimplementing the policies in the exercise of the power given by the central government. Decentralizing governance and increasing localautonomy provides new opportunities for Kor
Korea’s policies on gender equality have been driven by the central government. Local governments have been responsible forimplementing the policies in the exercise of the power given by the central government. Decentralizing governance and increasing localautonomy provides new opportunities for Korean women to advance their needs and interests and take part in local politics.
Most local governments assume an increasing role in making policies for families, women, children, and young people. Some have passed laws and regulations or have established administrative units for gender equality policies. The sustainability of these institutions, however, depends on the political environment of the locality and the political will of the leadership. It is important to establish a system of gender-responsive local governance that canrespond to women’s local needs and interests and guarantee women’s participation in local politics.
This research reviewed the literature on decentralization and gender equality, conducted a case study of Australia, and surveyed Korea’s local governance in terms of legislation, administration,finance, and civic engagement. The analysis identified the followingpolicy recommendations for effective and gender-responsive decentralized governance.
At the national level, the central government is required:
1. To develop guidelines on how to establish local goals and plans for gender equality, how to monitor and evaluate implementation,and how to collect and respond to feedback;
2. To develop benchmarks and measures to assess local areas on gender equality;
3. To institutionalize information sharing between local governments on gender equality policies;
4. To establish a support system for local areas facing major challenges to gender equality;
5. To integrate existing gender mainstreaming measures;
6. To develop different guidelines for gender equality policies for lower- and upper-level local governments;
7. To allow flexibility to local governments to reflect local characteristics on gender policies; and
8. To promote collaboration among central government departments and/or local areas for setting up gender-responsivesocial overhead capital projects.
This research also identified the following requirements at the local level:
1. Local assemblies should legislate gender equality ordinances, introduce policies on gender issues, and disseminate the results of gender impact assessments of major ordinances and policies.
2. Local governments should be financially supported to operate gender-responsive projects such as Women-Friendly City development. Lower-level local governments should be supportedby upper-level local governments, and upper-level localgovernments by the central government.
3. Local government restructuring is required for gender mainstreaming. Administrative institutions should be introducedsuch as gender policy officers and gender equality committees.
4. A professional gender policy research institute should be established at the local level. It should not only conduct research on local gender issues but function as a gender governance hub by offering gender training and information on gender policies.
5. Local government should promote women’s leadership by offering capacity-building opportunities. It should also prepare aplan to increase the number of senior women officers.
6. Local assembly members and government employees should receive regular gender training. Gender training should also beoffered to civil society.
7. Gender policy development should be a process engaging with not only local assemblies but also political parties, media, trade unions, and residents. A stable, standing administrativeinstitution for gender policy development is required for effectivegender-responsive local governance.
(출처 : Abstract 212p)
목차 Contents
- 표지 ... 1
- 발간사 ... 4
- 연구요약 ... 6
- 목차 ... 22
- 표목차 ... 24
- 그림목차 ... 25
- Ⅰ. 서 론 ... 26
- 1. 연구의 배경 및 목적 ... 28
- 2. 연구의 내용 및 방법 ... 30
- 가. 연구내용 ... 30
- 나. 연구방법 ... 31
- Ⅱ. 지방분권과 지역 성평등정책의 변화 ... 34
- 1. 지방분권과 지역 성평등정책 ... 36
- 가. 지방분권과 지방자치의 개념 ... 36
- 나. 지방자치와 성평등정책의 변화 ... 41
- 2. 해외 사례 : 호주의 지방분권과 성평등정책 추진체계 ... 45
- 가. 호주의 지방분권 체계 ... 45
- 나. 연방정부-주정부-지방정부 간 성평등정책 조율 체계 ... 46
- 다. 호주 최초의 성평등법 추진사례 : 빅토리아주 ... 52
- 3. 소결 ... 59
- Ⅲ. 지방자치단체의 성평등정책 추진기반 실태분석 ... 62
- 1. 지역 성평등정책 추진기반 현황 ... 64
- 가. 입법 ... 64
- 나. 지방정부의 조직・인력・예산 ... 66
- 다. 여성대표성 ... 83
- 라. 지역 연구기관 현황 ... 88
- 마. 여성단체 현황 ... 102
- 2. 성평등정책 추진기반의 변화 : 서울, 제주 ... 104
- 가. 서울 ... 104
- 나. 제주 ... 114
- 3. 지역 성평등정책 추진기반에 대한 논의 ... 123
- 가. 지역의 성평등정책 기반 조성방안에 대한 전문가 및 공무원 의견 ... 123
- 나. 권역별 간담회 운영 ... 135
- 4. 소결 ... 142
- Ⅳ. 정책제언 ... 148
- 1. 지역 특성에 따른 성평등정책 활성화를 위한 기반 조성 ... 150
- 2. 지역 성평등정책 활성화를 위한 부문별 기반 조성 방안 ... 153
- 참고문헌 ... 164
- 부록 ... 178
- 부록1. 17개 시・도 양성평등 관련 조례 제정 현황 ... 180
- 부록2. 시・도 여성단체 등록현황 ... 199
- Abstract ... 212
- 끝페이지 ... 216
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.