보고서 정보
주관연구기관 |
한국교육과정평가원 Korea Institute Of Curriculum & Evaluation |
연구책임자 |
진경애
|
참여연구자 |
손민정
,
시기자
,
신호재
,
서보억
,
권경필
,
전경희
,
김태호
|
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2019-10 |
과제시작연도 |
2019 |
주관부처 |
국무조정실 The Office for Government Policy Coordination |
과제관리전문기관 |
한국교육과정평가원 Korea Institute Of Curriculum & Evaluation |
등록번호 |
TRKO202000008487 |
과제고유번호 |
1105014890 |
사업명 |
한국교육과정평가원(R&D) |
DB 구축일자 |
2020-07-29
|
초록
▼
최근 교육부에서는 미래 사회에 대비하여, 융합적 사고를 통해 새로운 가치를 창출하고 빠르게 변화하는 지식과 사회에 적응할 수 있는 인재를 양성하며, 2015 개정 교육과정의 취지를 반영하여 모든 학생들의 잠재력을 키워줄 수 있는「고교교육 혁신」방향을 제시하였다.「고교교육 혁신」방향은 국・영・수 위주 암기식・강의식 수업, 과도한 성적 경쟁, 수능과목 위주 교육과정 편성, 소수 상위권 학생의 입시성과 중심 교육과정 운영 등의 문제상존과 같은 현재 고교 교육의 문제점을 개선하여 학생의 성장을 지원하는 교육체제 마련을 목표로 하고 있으며,
최근 교육부에서는 미래 사회에 대비하여, 융합적 사고를 통해 새로운 가치를 창출하고 빠르게 변화하는 지식과 사회에 적응할 수 있는 인재를 양성하며, 2015 개정 교육과정의 취지를 반영하여 모든 학생들의 잠재력을 키워줄 수 있는「고교교육 혁신」방향을 제시하였다.「고교교육 혁신」방향은 국・영・수 위주 암기식・강의식 수업, 과도한 성적 경쟁, 수능과목 위주 교육과정 편성, 소수 상위권 학생의 입시성과 중심 교육과정 운영 등의 문제상존과 같은 현재 고교 교육의 문제점을 개선하여 학생의 성장을 지원하는 교육체제 마련을 목표로 하고 있으며, 이를 위한 구체적 목표는 첫째, ‘고교학점제 도입 및 내신 성취평가제 개선’, 둘째, ‘고교 체제 개편’이다(교육부, 2017b). ‘고교체제 개편’ 은 자사고, 외고, 국제고의 일반고로의 전환을 목표로 하는 정책으로, 현재 교육부에서 추진 중이다. 한편 ‘고교학점제 도입 및 내신 성취평가제 개선’은 단위학교 학생평가 방안의 변화를 예고하고 있으므로 다양한 각도에서 검토가 필요하므로, 연구를 통하여 학교, 학생, 학부모의 혼란을 방지할 필요가 있다. 이에 본 연구에서는 고교혁신방향의 첫 번째 목표인 ‘고교학점제 도입 및 내신 성취평가제 개선’에 따른 학생평가 방안을 탐색함으로써 고교교육 혁신을 위한 학생평가방안을 탐색하였다.
고교학점제 도입 및 내신 성취평가제 개선을 위한 학생평가 개선방안을 탐색하기 위해서 고교학점제에 대한 개념을 살펴보았다. 고교학점제는 다음과 같이 “진로에 따라 다양한 과목을 선택・이수하고, 누적 학점이 기준에 도달할 경우 졸업을 인정받는 교육과정 이수・운영제도”이다(교육부, 2017b).
(출처 : 연구요약 5p)
Abstract
▼
As the Ministry of Education recently presented the ‘High School Reform Policies’, which includes ‘adopting the high school credit system’, ‘improving the standards-basedassessment system’ and ‘restructuring the high school types’. Among the policies, ‘restructuring the high school types’ is being r
As the Ministry of Education recently presented the ‘High School Reform Policies’, which includes ‘adopting the high school credit system’, ‘improving the standards-basedassessment system’ and ‘restructuring the high school types’. Among the policies, ‘restructuring the high school types’ is being reviewed and implemented by ministry of education. However, since high school credit system and the improving standards-based assessment system will directly affect the student assesment at schools and may clause some difficulties to the teachers, the present study attempted to focus on exploring the student assessment strategies to come up with the high school credit system and the new standards-based assessment system.
In order to explore the student assessment strategies for the high school credit system and the new standards-based assessment system, we first reviewed the directions of the student assessment of these systems. The high school credit system posits that the students will select the courses according to their future career path and the aptitude, and the classes should be implemented with students oriented activities, while the assessment should be process-oriented. Also, the teacher should plan and implementboth the class and the assessment, the class and the assessment should be aligned.
The improvement of the standards-based student assessment was planned along with adopting the high school credit system. The current high school student assessment score is reported with norm-referenced test with 9 relative scales as well as the criterion-referenced test, which is the standards-based assessment. However, as thehigh school credit system is adopted, the necessity of the use of standards-basedassessment is recommended to be used while the relative 9 scale student assessment is not being used anymore.
For coming up with these new environment of the student assessment, the large scale
survey with the subjects of 2,476 high school teachers, 198 regional ministry of eduction
officers and the 123 admission officers of universities were implemented. Also,
focus-group interviews and literature reviews were made. Based on these research
methods and the results, the current study has suggested the followings.
First, as the standards-based student assessment is being used without the relative 9 scale assessment, the issue of reliability and the discrimination power should be considered. Therefore, in the current study, we suggested to insert more levels to the upper level (A and B) of the current 5 level standards-based assessment. We also suggested to provide more information such as mean or median score of the students in each level. Second, with regard to facilitating the process-oriented assessment, the ministry of education should reflect the definition, process and the detailed information of the process-oriented assessment to the current Nation-level document of student assessment. Third, assessment by teachers who actually teach the class should beimplemented cautiously, since if the students take the same subject at schools, but they take different tests, there might be some reliability issues among students and parents.
Therefore, we suggested that if there are more than two teachers with the same subject in the same school year, the teachers teach different parts of the textbooks throwout the classes and make tests for the parts that they actually taught.
Fourth, it is important to enhance the teachers’ professional skills in student assessment. The teacher training programs focusing on standards-based assessment procedures such as standards settings, process-oriented assessment procedure and theissue of reliability should be developed and implemented to all the high school teachers.
(출처 : ABSTRACT 238p)
목차 Contents
- 표지 ... 1
- 머리말 ... 3
- 연구요약 ... 5
- 목차 ... 15
- 표목차 ... 17
- 그림목차 ... 21
- Ⅰ. 서론 ... 23
- 1. 연구의 필요성 및 목적 ... 25
- 2. 연구 내용 ... 28
- 3. 연구 추진 방법 ... 29
- Ⅱ. 학생평가의 최근 동향 탐색 ... 33
- 1. 고교교육 혁신 방향에 따른 학생평가의 방향 ... 35
- 2. 해외 학생평가 동향 ... 36
- Ⅲ. 고교교육 혁신 방향에 따른 학생평가의 쟁점 ... 47
- 1. 성취평가제 ... 49
- 2. 교사별 평가 ... 55
- 3. 과정 중심 평가 ... 60
- Ⅳ. 고교교육 혁신 방향에 따른 학생평가 실태 분석 ... 71
- 1. 설문 조사 개요 ... 73
- 2. 학생평가 실태 ... 82
- 3. 고교학점제 도입에 따른 학생평가 방안 ... 134
- 4. 고교학점제 도입에 따른 대입 전형 변화 예측 ... 152
- Ⅴ. 고교교육 혁신 방향에 따른 학생평가 방안 ... 167
- 1. 성취평가제 운영 질 제고를 위한 지원 ... 169
- 2. 과정 중심 평가 개념 탐색 및 운영 방안 ... 179
- 3. 교사별 평가 개념 탐색 및 운영 방안 ... 185
- Ⅵ. 결론 및 정책 제언 ... 197
- 1. 결론 ... 199
- 2. 정책 제언 ... 202
- 참고문헌 ... 233
- ABSTRACT ... 238
- 부 록 ... 241
- [부록 1] 교사용 설문지 ... 243
- [부록 2] 장학사용 설문지 ... 260
- [부록 3] 대학입학사정관용 설문지 ... 268
- 끝페이지 ... 277
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