보고서 정보
주관연구기관 |
한국교육개발원 Korean Educational Development Institude |
연구책임자 |
황은희
|
참여연구자 |
김정아
,
이선영
,
임종헌
,
임소현
,
이재덕
,
허은정
,
백선희
,
장암미
|
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2020-12 |
과제시작연도 |
2020 |
주관부처 |
국무조정실 The Office for Government Policy Coordination |
등록번호 |
TRKO202100005750 |
과제고유번호 |
1105015790 |
사업명 |
한국교육개발원(R&D) |
DB 구축일자 |
2021-06-19
|
키워드 |
새로운 학력.미래교육.고교체제.학교운영.
|
초록
▼
본 연구는 미래 사회의 변화에 부응하기 위해 교과 성적 위주의 학력관에서 미래지향적인 새로운 학력관으로의 전환이 필요하다는 문제의식에 터하여 실행되었다. 학생들의 전인적 성장을 중시하는 새로운 학력관을 정립하고, 학교 운영을 중심으로 고등학교 교육체제 구축 방안을 탐색하였다. 구체적으로 새로운 학력관 구현을 위한 학교교육의 목적, 교육과정, 학교운영 전반에 있어 새로운 변화를 담보할 수 있는 교육 체제의 변화 방안을 제안하고자 하였다. 이를 위해 문헌 분석, 델파이 조사, 사례조사 등을 실시하여 새로운 학력관의 개념과 모형을 정립하
본 연구는 미래 사회의 변화에 부응하기 위해 교과 성적 위주의 학력관에서 미래지향적인 새로운 학력관으로의 전환이 필요하다는 문제의식에 터하여 실행되었다. 학생들의 전인적 성장을 중시하는 새로운 학력관을 정립하고, 학교 운영을 중심으로 고등학교 교육체제 구축 방안을 탐색하였다. 구체적으로 새로운 학력관 구현을 위한 학교교육의 목적, 교육과정, 학교운영 전반에 있어 새로운 변화를 담보할 수 있는 교육 체제의 변화 방안을 제안하고자 하였다. 이를 위해 문헌 분석, 델파이 조사, 사례조사 등을 실시하여 새로운 학력관의 개념과 모형을 정립하고, 이에 적합한 고등학교 운영 체제를 다각도로 모색하였다. 연구의 주요 내용은 다음과 같다.
새로운 학력관을 정립하기 위한 델파이 조사 결과, 새로운 학력관은 영역별로 학습자 주체성, 지적 역량, 사회적 역량, 핵심 기초 능력, 정서적 역량의 순서로 강조되며, 개별요소로는 문해 리터러시와 문제해결능력이 1, 2순위를 차지하여 핵심기초와 지적 역량에 대한 기반이 견고하게 갖추어져야 함을 확인할 수 있었다.
새로운 학력관에 부합하는 인재상은 ‘자기주도적 배움을 지향하며 스스로 문제를 찾아 해결하는 사람’, ‘타인에 대한 공감과 배려, 사회의 문제에 대해 책임감을 가진 사람’, ‘능동적인 시민으로서 협력적으로 문제를 해결하고 민주적으로 합의를 도출할 수 있는 더불어 사는 사람’, 그리고 ‘문화적 소양과 다문화 사회에 대한 이해를 바탕으로 지구촌 문제를 해결하는 글로벌 역량을 가진 사람’의 순서로 나타났고, 전반적으로 자신, 타인과의 관계, 공동체(세계시민성 포함)와의 관계를 포괄하였다.
새로운 학력관에 부합하는 고등학교 교육목표는 ‘성숙한 자아의식과 바른 품성을 갖추고 성공적인 학습자로서 평생학습사회를 살아갈 수 있는 자기주도학습 능력을 기른다’, ‘모든 생명체에 대한 존중감을 갖고 함께 행복한 상생할 수 있는 역량을 기른다’, ‘국가공동체에 대한 책임감을 바탕으로 배려와 나눔을 실천하며 지역과 세계를 공헌하는 민주시민으로서의 자질과 태도를 기른다’ 순으로 나타났다.
이를 통해 새로운 학력의 개념은 지금까지의 교육적 경험, 현재의 학습 능력, 미래 학습의 잠재력을 포괄하는 것으로 확장할 필요가 있다. 또한 새로운 학력관은 “개인 내부 및 외부와의 조화를 지향하며, 핵심 기초 역량・지적 역량・사회적 역량을 균형적으로 함양하기 위한 학습자 주체성과 교사 주체성의 선순환을 핵심가치로 운영하는 교육”으로 정의할 수 있다.
다음으로 새로운 학력관에 부합하는 학교교육을 시도하고 있는 실제 사례를 살펴보기 위해 세 개의 학교에 대해 사례조사를 실시하였다. 사례 조사 결과, 학교의 구성원이 참여하여 학교의 비전을 설정한다는 점, 그 비전을 실현하기 위해 학교 운영의 다양한 영역에서 종합적이고 총체적인 노력을 하고 있다는 점, 학교 구성원들에게 의사결정 권한이 부여되는 민주적인 의사결정 구조를 가지되 동시에 학교장이 결단력 있는 리더십을 발휘하는 양가적인 특성을 보인다는 점, 추구하는 학생상이 교육과정에 녹아있고 교사들이 학교 비전을 공유하며 학부모의 참여가 활성화 되었다는 점, 비전과 목표에 충실한 교육과정이 운영된다는 점 등이 특징으로 부각되었다.
새로운 학력관에 대한 이론적 검토, 새로운 학력관 정립을 위한 델파이 조사, 새로운 학력관이 실행되고 있는 학교의 모습을 살펴보기 위한 사례연구를 통해 새로운 학력관에 따른 고교체제를 다음의 다섯 가지 영역으로 제안하였다.
∎ 기본체제
∙ 학교 다양화에서 교육 다양화로 고교체제 개편
∙ 학생 중심의 고교체제 개편을 통한 미래교육 기반 조성
∎ 학교 경영
∙ 학교 여건에 맞는 비전 개발과 실행을 위한 참여적 학교 경영
∙ 학습 공동체로서의 학교 조직 문화 조성
∙ 주변 학교 및 지역 인프라를 활용한 협력 강화
∎ 구성원
∙ 새로운 학력관을 실행하는 주체로서의 교사
∙ 새로운 학력관을 인지하고 실천하는 학생
∙ 학교와 교사를 신뢰하고 학교 운영에 참여하는 학부모
∙ 학생의 성장을 함께하는 지역 사회 및 학교밖 자원
∎ 교육과정 및 평가
∙ 학교 교육과정 편성 및 운영의 자율권 확대
∙ 교과 활동과 비교과 활동(창의적 체험활동)의 균형
∙ 교사의 교육과정 전문성에 기반한 자율성 확대
∙ 학생의 책임 있는 선택과 참여 강조
∙ 학생 성장에 중심을 둔 맞춤형 평가 실현
∎ 공간
∙ 사용자 참여 설계를 넘어, 사용자 참여 운용(運用)
∙ 학생 주도 활동을 위한 공간(Student Zone) 조성
∙ 복합 학습 센터(Complex Learning Center) 조성
∙ 학습 공동체로서의 조직 문화를 위한 교무 공간의 재구성
이와 같은 연구결과를 요약하면 다음 그림과 같다.
(출처 : 연구요약 7p)
Abstract
▼
This research was implemented based on the awareness of the problem that it is necessary to change from a new academic background viewpoint focusing on the subject grades to a new academic background viewpoint which is future-oriented to respond to changes in the future society. The purpose of schoo
This research was implemented based on the awareness of the problem that it is necessary to change from a new academic background viewpoint focusing on the subject grades to a new academic background viewpoint which is future-oriented to respond to changes in the future society. The purpose of school education, curriculum and overall school management were to establish a new academic background viewpoint that values the overall growth of students, and based on this, a plan to change the education system was suggested. To this end, literature reviews, Delphi surveys, and case studies were conducted to search for a new academic background viewpoint, and an appropriate high school operating system from various angles was explored. The main contents of this study are as follows.
As a result of the Delphi survey to establish a new academic background viewpoint, it was found out that the new viewpoint is emphasized in the order of a learner’s identity, intellectual competences, social competencies, core basic competencies, and emotional competencies in each area. For each individual element, since literacy skills and problem-solving abilities are ranked in the first and second place, it was confirmed that the foundation of core basics and intellectual abilities should be firmly established.
The capable person who meets the standard of the new academic background viewpoint is ‘a person who pursues self-directed learning and solves problems on his own,’ ‘a person who has empathy and considers for others, and a person who has the responsibility for social problems,’ ‘a person as an active citizen who can cooperatively solve problems and achieve democratic consensus,’ and ‘a person with global competencies in solving worldwide problems based on cultural knowledge and understanding of multicultural society.’ In overall, relationships with themselves, others, and communities (including global citizenship) were included.
The goals of high school education in line with the new academic background viewpoint were appeared in the order of ‘to develop self-directed learning ability to live a lifelong learning society as a successful learner with a mature self-awareness and proper character,’ ‘to develop capacities to live a happy coexisting life together with a sense of respect for all living things,’ and ‘to develop qualities and attitudes as a democratic citizen who contributes to the region and the world by practicing caring and sharing based on the sense of responsibility for the national community.’
Through this, ‘Emphasis on Learners’ Subjectivity’ was presented as a main value penetrating through the capable person of the new academic background viewpoint, educational goals, and detailed strategies. The core value, ‘A Balance between Individual and Community’, and the prerequisite for this, ‘Support of Core Basic Capabilities’ was suggested.
Next, case studies were conducted on three schools to examine actual cases of attempting on school education in line with the new academic background viewpoint. As a result, the facts that school members participate in setting up a vision of a school, that comprehensive and holistic efforts are being made in various areas of school management to realize the vision, that the school members are given the authority to make decisions but at the same time the principal has decisive leadership which shows ambivalent characteristics, that the pursued student image is incorporated into the curriculum and teachers share the school vision and parents’ participation was activated, and the curriculum which sticks to the vision and goals were implemented were highlighted.
Through a theoretical review of a new academic background viewpoint, Delphi surveys to establish the new view, and case studies to examine the state of schools in which the new viewpoint being implemented, the high school system based on the new viewpoint of academic background are suggested in the following five areas.
■ Basic System
∙ Reorganization of the high school system from diversification of schools to that of education
∙ Create a foundation for future education through student-centered high school system reform
■ School Management
∙ Manage participatory school to develop and implement a vision which is proper for school conditions
∙ Create a school organizational culture as a learning community
∙ Strengthen cooperation using neighboring schools and local infrastructure
■ Members
∙ Teachers as subjects of implementing the new academic background viewpoint
∙ Students who recognize and practice the new academic background viewpoint
∙ Parents who trust schools and teachers and participate in school management
∙ Community and off-school resources that support students’ growth
■ Curriculum and Evaluation
∙ Expansion of autonomy in organization and management of school curriculum
∙ A balance between subject activities and non-subject activities (creative field works)
∙ Expansion of autonomy based on teachers’ curriculum and expertise
∙ Emphasize in students’ responsible choice and participation
∙ Realization of customized evaluation focused on students’ growth
■ Space
∙ Operation of user participation beyond design of user participation
∙ Creation of a space for student-led activities (Student Zone)
∙ Creation of a Complex Learning Center
∙ Reorganization of teaching spaces for organizational culture as a learning community
(출처 : Abstract 173p)
목차 Contents
- 표지 ... 1
- 머리말 ... 5
- 연구요약 ... 7
- 목차 ... 11
- 표목차 ... 13
- 그림목차 ... 14
- Ⅰ. 서론 ... 15
- 1. 연구의 필요성 및 목적 ... 17
- 2. 연구 내용 ... 19
- 3. 연구 방법 ... 21
- Ⅱ. 이론적 검토 ... 27
- 1. 선행 연구를 통해 본 학력관에 대한 다양한 접근 ... 29
- 2. 고등학교 교육의 현황 및 실태 ... 40
- 3. 고교체제 관련 이슈 및 현안 분석 ... 44
- 4. 새로운 학력관 구현을 위한 고등학교 유형별 선행연구 분석 ... 49
- 5. 소결 ... 60
- Ⅲ. 새로운 학력관과 고교체제 분석 ... 63
- 1. 새로운 학력관 탐색(델파이 결과 분석) ... 65
- 2. 학교 운영 체제의 실제(세 학교 사례 연구) ... 89
- Ⅳ. 새로운 학력관에 따른 고교체제 구축 방안 ... 127
- 1. 새로운 학력관 ... 129
- 2. 고교체제 ... 132
- Ⅴ. 요약 및 정책 제언 ... 153
- 1. 요약 ... 155
- 2. 정책 제언 ... 159
- 참고문헌 ... 163
- Abstract ... 173
- 부록 ... 177
- 부록1. 델파이 조사지(1차) ... 179
- 부록2. 델파이 조사지(2차) ... 188
- 부록3. 면담 질문지 ... 196
- 끝페이지 ... 200
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.