보고서 정보
주관연구기관 |
한국교육개발원 Korean Educational Development Institude |
연구책임자 |
김태준
|
참여연구자 |
최상덕
,
박승재
,
이정우
,
한승현
,
채대석
,
이재민
,
임형재
|
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2022-12 |
과제시작연도 |
2022 |
주관부처 |
국무조정실 The Office for Government Policy Coordination |
과제관리전문기관 |
한국교육개발원 Korean Educational Development Institude |
등록번호 |
TRKO202300003456 |
과제고유번호 |
1105018377 |
사업명 |
한국교육개발원 |
DB 구축일자 |
2023-06-28
|
키워드 |
평생교육.협력적 거버넌스.통합적 컨트롤러.井자형 평생교육 거버넌스 추진 모델.lifelong education.cooperative governance.integrated controller.Lifelong Education Governance Promotion Model.
|
초록
▼
1. 연구의 개요
가. 연구의 목적
본 연구는 급속히 변화하는 사회 환경 속에서 기존 교육시스템의 한계를 극복하고 평생 학습체제로 나아가기 위하여 요구되는 평생교육 거버넌스 구축방안을 구안하는데 그 목적이 있다. 이를 위하여 국내외 사회・경제적 환경 변화와 글로벌 동향, 선진국 사례 분석과 관련된 문헌연구를 수행하고 결과를 바탕으로 현재의 평생학습 거버넌스와 전달체계를 진단하고자 한다. 또한 협력적 프로세스 구축을 위한 인프라, 법 제도 및 재정 개선 방안을 알아보고자 한다. 본 연구를 통하여 평생학습 기반의 교육정책 전
1. 연구의 개요
가. 연구의 목적
본 연구는 급속히 변화하는 사회 환경 속에서 기존 교육시스템의 한계를 극복하고 평생 학습체제로 나아가기 위하여 요구되는 평생교육 거버넌스 구축방안을 구안하는데 그 목적이 있다. 이를 위하여 국내외 사회・경제적 환경 변화와 글로벌 동향, 선진국 사례 분석과 관련된 문헌연구를 수행하고 결과를 바탕으로 현재의 평생학습 거버넌스와 전달체계를 진단하고자 한다. 또한 협력적 프로세스 구축을 위한 인프라, 법 제도 및 재정 개선 방안을 알아보고자 한다. 본 연구를 통하여 평생학습 기반의 교육정책 전환을 통해 평생학습, 고용 및 복지 영역의 혁신적 선순환 구조 개편을 지원하는 한편 향후 새로운 평생학습 거버넌스 구축을 위한 비전 및 세부 전략을 구안하여 궁극적으로 교육-고용-복지 정책의 선순환을 통한 평생학습체제 활성화 방안을 강구하고자 한다.
나. 연구 내용 및 방법
1) 연구 내용
본 연구에서 수행된 주요 연구 내용은 다음과 같다. 첫째, 평생학습체제로의 전환을 위해 향후 평생교육 거버넌스가 어떤 방향으로 변화해야 하는지를 알아보았다. 이를 위해 평생교육 거버넌스의 개념 및 이론 분석, 그리고 그 중요성 및 의미를 살펴보았다. 둘째, 국내외 환경 분석 및 주요국 사례 분석을 통하여 국제기구 및 주요국의 평생교육 거버넌스 혁신 사례를 정책구조, 인프라 법 제도 및 재정 측면에서 심층 분석하였다. 셋째, 국내 평생교육 거버넌스 사례(정부 수준, 광역 혹은 기초 지방자치단체 수준)가 수평적, 수직적, 그리고 협력적 거버넌스의 관점에서 정책구조, 인프라, 법 제도 및 재정 현황이 분석되었다. 마지막으로 평생학습기반의 교육정책 전환을 위한 평생교육 거버넌스 구축 모델을 설정하고 향후 평생학습체제 구축을 위한 인프라, 법 제도 개선 및 재정 지원 방안이 무엇인지를 알아보았다.
2) 연구 방법
본 연구의 목적을 달성하기 위하여 아래의 3차원의 분석 모형을 기초로 연구를 진행하였다. 첫째, 연구의 분석 단위를 메가(글로벌 및 국가), 매크로(정부 부처), 마이크로(지역, 기관 등) 수준으로 하여 위계적인 분석을 수행하였다. 둘째, 상기한 각 수준에서의 현황 및 사례 분석을 위하여 정책구조(수평적, 수직적, 협력적 거버넌스),인프라(행정지원, 정보시스템, 이러닝체제, 학습콘텐츠, 전문인력), 법・제도・재정 파악이 이루어졌다. 셋째, 이러한 자료를 기초로 각 분야에서 평생교육 거버넌스의 개선 방안이 무엇인지를 정책 구조, 인프라, 법 제도 및 재정 측면에서 알아보고자 하였다.
본 연구에서는 사례 분석과 더불어 한국교육개발원의 매년 실시되는 평생교육조사 DB를 활용하여 평생교육 거버넌스 효과 분석이 인프라, 재정 측면에서 이루어졌다. 한편 전문가 델파이 조사를 통하여 평생교육 거버넌스에 대한 요구 및 다양한 의견을 파악하고 평생교육 정책구조, 인프라, 법 제도 및 재정 거버넌스 구축 방안에 대한 객관화된 자료로 활용하였다.
마지막으로 국내 광역 및 기초 자치단체, 지방 교육청, 지역 대학, 기타 교육 기관 관계자들을 대상으로 평생교육 거버넌스의 현황과 쟁점 사항에 관한 전문가 협의회 및 워크숍, 집담회를 실시하였다. 이러한 전문가 워크숍 및 집담회를 통해 지역현황 및 쟁점, 그리고 사례들을 분석하고 토론함으로써 향후 정책 방향을 설정하고 주요 추진방안을 도출하고자하였다.
(출처 : 연구요약 7p)
Abstract
▼
1. Outline of a Study
A. Purpose of Study
The purpose of this study is to devise a plan to establish the lifelong education governance required to overcome the limitations of the existing education system and to move toward a lifelong learning system in a rapidly changing social environment. T
1. Outline of a Study
A. Purpose of Study
The purpose of this study is to devise a plan to establish the lifelong education governance required to overcome the limitations of the existing education system and to move toward a lifelong learning system in a rapidly changing social environment. This effort involves conducting literature research related to domestic and foreign socio-economic changes, global trends, and case analysis in developed countries, and diagnose the current lifelong learning governance and delivery system based on the results. In addition, we explore ways to improve infrastructure, laws, institutions, and finances to build a cooperative process. Through this study, we support the lifelong learning, innovative virtuous cycle of employment and welfare through the transformation of education policy based on lifelong learning, and devise a vision and detailed strategies for establishing a new lifelong learning governance in the future. Ultimately, we intend to devise a plan to revitalize the lifelong learning system through a virtuous cycle of education-employment-welfare policies.
B. Research Content and Methods
1) Research Content
The main research contents conducted in this study are as follows. First, we investigated the directions that lifelong education governance should change in the future for transition to a lifelong learning system. To this end, the concept and theory analysis of lifelong education governance, and its importance and meaning were examined. Second, through analysis of domestic and foreign environments and case analysis in major countries, cases of innovation in lifelong education governance of international organizations and major countries were analyzed in depth in terms of policy structure, infrastructure, legal system, and finance. Third, the policy structure, infrastructure, legal system, and financial status of domestic lifelong education governance cases (government level, metropolitan or basic local government level) were analyzed from the perspective of horizontal, vertical, and cooperative governance. Finally, a model for establishing the lifelong education governance-building model for the transition of education policy based on lifelong learning was established. We examined how to improve infrastructure, laws, and systems, and provide financial support to build a lifelong learning system in the future.
2) Research Method
To achieve its purpose, the study was based on the three-dimensional analysis model below. First, hierarchical analysis was performed with the analysis units of mega (global and national), macro (government department), and micro (region, institution, etc.) levels. Second, policy structure (horizontal, vertical, and cooperative governance), infrastructure (administrative support, information system, learning content, professional manpower), law, system, and financial were identified for the current status and case analysis at each level mentioned above. Third, based on these data, we aimed to determine what measures to improve lifelong education governance in each field in terms of policy structure, infrastructure, legal system, and finance.
For this study, in addition to case analysis, analysis of the governance effect of lifelong education was conducted. It focused on infrastructure and finance by utilizing the lifelong education survey DB(database) conducted annually by the Korea Educational Development Institute. Meanwhile, through an expert Delphi survey, demands and various opinions on lifelong education governance were identified and used as objective data on lifelong education policy structure, infrastructure, legal system and a financial governance establishment plan. Finally, expert councils, workshops, and meetings were held on the current status and issues of lifelong education governance for the national metropolitan and local governments, regional offices of education, local universities, and other educational institutions. Through these expert workshops and meetings, we tried to set future policy directions and derive major implementation measures by analyzing and discussing regional status, issues, and cases.
(source : Abstract 317p)
목차 Contents
- 표지 ... 1
- 머리말 ... 5
- 연구요약 ... 7
- 목차 ... 23
- 표목차 ... 25
- 그림목차 ... 28
- Ⅰ. 서 론 ... 29
- 1. 연구의 필요성 및 목적 ... 31
- 2. 연구 내용 ... 34
- 3. 연구 방법 ... 36
- Ⅱ. 평생교육 거버넌스의 개념 및 분석 모형 ... 39
- 1. 평생교육 거버넌스의 개념 논의 ... 41
- 2. 평생학습체제로의 전환과 평생교육 거버넌스 혁신 ... 45
- 3. 평생교육 거버넌스 정책 분석 모형 ... 48
- Ⅲ. 국내 평생교육 거버넌스의 정책 환경과 운영 현황 ... 51
- 1. 평생교육 거버넌스의 정책 환경 분석 ... 53
- 2. 평생교육 거버넌스 현황 및 문제점 분석(선행연구를 중심으로) ... 57
- Ⅳ. 평생학습체제로의 전환을 위한 평생교육 거버넌스 국내외 사례 ... 101
- 1. 국제기구 및 주요국 사례 ... 103
- 2. 국내 평생교육 거버넌스 사례 ... 117
- 3. 소결 ... 198
- Ⅴ. 평생학습체제로의 전환을 위한 평생교육 거버넌스의 혁신 요구 ... 205
- 1. 평생교육 거버넌스 효과 분석 ... 207
- 2. 평생교육 거버넌스 혁신 요구(델파이) ... 224
- 3. 소결 ... 237
- Ⅵ. 평생학습체제로의 전환을 위한 평생교육 거버넌스 혁신방안 ... 241
- 1. 평생학습체제 전환 방향 ... 243
- 2. 평생교육 거버넌스 추진 모델 ... 247
- 3. 정책 방안 ... 251
- Ⅶ. 결론 및 정책제언 ... 291
- 1. 결론 ... 293
- 2. 정책제언 ... 298
- 참고문헌 ... 303
- ABSTRACT ... 317
- 부록 ... 341
- 끝페이지 ... 373
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.