보고서 정보
주관연구기관 |
한국교육개발원 Korean Educational Development Institude |
연구책임자 |
정재원
|
참여연구자 |
강성국
,
김은영
,
박효원
,
손찬희
,
정광희
,
남창우
,
신윤희
,
이지원
|
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2021-12 |
과제시작연도 |
2021 |
주관부처 |
국무조정실 The Office for Government Policy Coordination |
등록번호 |
TRKO202300003511 |
과제고유번호 |
1105017307 |
사업명 |
한국교육개발원(R&D) |
DB 구축일자 |
2023-06-28
|
키워드 |
디지털 리터러시.원격교육.초등교육.학습격차.Digital literacy.Distance education.Elementary education.Achievement gap.
|
초록
▼
□ 연구 결과
본 연구는 포스트 코로나 시대의 원격교육을 준비하기 위해 디지털 리터러시에 초점을 맞춰 디지털 리터러시 함양 방안을 연구하는 것을 목적으로 하였다. 본 연구의 연구 결과를 연구문제 중심으로 제시하면 다음과 같다.
○ 포스트 코로나 시대의 디지털 리터러시 개념과 구성요소
연구 결과 본 연구에서는 포스트 코로나 시대의 디지털 리터러시를 테크놀로지를 이해하고 활용하는 역량, 정보와 데이터를 탐색하고 관리하는 역량과 더불어 디지털을 기반으로 문제를 해결하는 역량, 디지털 세상에서 윤리를 지키고 안전하게 활동하
□ 연구 결과
본 연구는 포스트 코로나 시대의 원격교육을 준비하기 위해 디지털 리터러시에 초점을 맞춰 디지털 리터러시 함양 방안을 연구하는 것을 목적으로 하였다. 본 연구의 연구 결과를 연구문제 중심으로 제시하면 다음과 같다.
○ 포스트 코로나 시대의 디지털 리터러시 개념과 구성요소
연구 결과 본 연구에서는 포스트 코로나 시대의 디지털 리터러시를 테크놀로지를 이해하고 활용하는 역량, 정보와 데이터를 탐색하고 관리하는 역량과 더불어 디지털을 기반으로 문제를 해결하는 역량, 디지털 세상에서 윤리를 지키고 안전하게 활동하는 역량, 소통과 협업을 통해 지식을 구성하고 공유하는 역량이라고 정의하였다. 본 연구에서 제시하는 디지털 리터러시는 대상별 구성요소를 다룬다는 특징을 가지고 있으며, 학부모와 교사의 디지털 리터러시 모두 자녀와 학생의 원격학습을 지원하기 위한 측면에서 제시하고 있다.
○ 디지털 리터러시 관련 현황 및 요구
학생, 학부모, 교사가 경험한 디지털 리터러시 관련 현황 및 요구를 분석하기 위해 포스트 코로나 시대의 디지털 리터러시 구성요소를 기반으로 표적집단면담과 설문조사를 시행하였다. 면담조사와 설문조사 분석 결과 학생의 디지털 리터러시를 함양하기 위해서는 먼저 제도 및 인프라 개선, 교육과정 개선, 교수·학습방법 개선을 통한 직접적 함양 방안 마련이 필요한 것으로 나타났다. 여기에 덧붙여 교사 디지털 리터러시 강화와 학부모 디지털 리터러시 강화를 통해 학생 디지털 리터러시 함양을 간접적으로 지원하는 것이 필요하다는 시사점을 도출할 수 있었다. 포스트 코로나 시대의 디지털 리터러시 함양을 위한 구체적인 필요 및 요구는 다음과 같다.
○ 포스트 코로나 시대의 디지털 리터러시 함양 방안
본 연구에서는 5개의 영역에서 포스트 코로나 시대의 디지털 리터러시 함양 방안이 도출되었으며 함양 방안은 직접적인 함양 방안과 간접적인 함양 방안으로 구분할 수 있다. 직접적인 함양 방안은 제도 및 인프라 개선, 교육과정 개선, 교수·학습방법 개선을 통해 학생의 디지털 리터러시를 직접적으로 향상시키는 방안이다. 간접적인 함양 방안은 교사 디지털 리터러시와 학부모 디지털 리터러시 함양을 통해 학생의 디지털 리터러시를 간접적으로 향상시키는 방안이다. 본 연구에서 도출한 포스트 코로나 시대의 디지털 리터러시 함양 방안은 다음과 같다. 첫째, 제도 및 인프라 개선을 통해 디지털 리터러시 관련 제도 및 지원체제를 개선하고 교육 환경 인프라를 개선해야 한다. 둘째, 교육과정 개선을 통해 디지털 리터러시 역량을 설정하고 보편적인 디지털 리터러시 기초 교육을 제공해야 한다. 셋째, 교수·학습방법 개선을 통해 디지털 기반 학습자 중심 수업 설계를 확대하고 디지털 활용 수업모델을 개발하며 SW·AI를 활용한 디지털 기반 융합교육모델을 개발해야 한다. 넷째, 학부모 디지털 리터러시 함양을 통해 자녀 디지털 리터러시를 함양하기 위해 평생교육 차원의 디지털 리터러시 교육 기회를 제공하고 자녀 지원을 위한 디지털 리터러시 가이드를 제공해야 하며 교사-학부모 간 협력지원 채널을 강화해야 한다. 다섯째, 교사 디지털 리터러시 함양을 통해 학생 디지털 리터러시를 함양하기 위해 교사 디지털 기기 활용과 콘텐츠 개발 역량을 강화하고 교사 디지털 기기 활용 교수법을 강화하며 교사 간 협력지원 채널을 강화해야 한다.
포스트 코로나 시대는 그동안 급속한 기술 발전에 따라 사회 전반에 걸친 총체적 변화와 혁신을 일컫는 4차 산업혁명과는 구별되는 ‘디지털 전환(Digital Transformation)’ 시대라고 말할 수 있다. 코로나19를 경험하며 ‘비대면’과 ‘디지털’을 키워드로 하는 우리 삶의 사회적·경제적·문화적 변화는 교육 분야에도 영향을 미쳐 새로운 변화에 적응하기 위한 다양한 형태의 교육 혁신을 요구하고 있다. 디지털 기반의 미래교육 혁신을 위한 과제는 교육 분야에 ICT 기술을 접목한 인공지능, 가상현실, 증강현실 등 에듀테크를 적용한 교육방법이 차지하는 비중이 점차 커질 것을 예측하게 한다. 이에 교육 현장에는 대면 교육이 이루어지더라도 온라인과 오프라인 혼합교육 형태인 블렌디드(Blended) 러닝이 활성화되고 다양한 첨단과학기술이 수업에 적용될 것으로 보인다. 이와 같은 상황에서 디지털 리터러시는 원격수업을 지원하고 우리 일상생활에 필요한 도움을 주는 것에서 더 나아가 온라인 네트워크와 디지털 기술로 연결된 사회에서 소통과 협업을 기반으로 하는 학습생태계 조성에 이바지할 것으로 기대된다.
(출처 : 연구요약 9p)
Abstract
▼
This research aims to study strategies to cultivate digital literacy in preparation for the post COVID era. This study devised strategies to cultivate digital literacy of elementary school students in the midst of the COVID-19 pandemic while paying attention to alarming facts that the achievement ga
This research aims to study strategies to cultivate digital literacy in preparation for the post COVID era. This study devised strategies to cultivate digital literacy of elementary school students in the midst of the COVID-19 pandemic while paying attention to alarming facts that the achievement gap among elementary school students has been severely widened in comparison to that of middle school and high school students, that elementary school students relatively lack self-directed learning skills, and that support from parents and teachers impact learning achievements of those younger students significantly.
This study comprises of four sections. First, it analyses literature and discusses the changes in the education environment due to COVID-19, the meaning of “post COVID” and the current status of digital literacy. Through the analysis, this report illuminates the definition and the constituting elements of digital literacy that are being required in the post COVID era. Second, the current status of the features of digital literacy policies and regulations are explored through the analysis of domestic and overseas cases. Third, Focused Group Interviews (FGI) and surveys were conducted in order to gain data regarding the current status of digital literacy and to implement a need analysis. The analysis of the survey included the difficulties of digital literacy that are experienced by students, parents, and teachers as well as the necessary support. Fourth, the Delphi method was employed to investigate tasks for the cultivation of digital literacy and the results were developed into strategies. The structure and contents of this research can be seen in table 1.
The theoretical background section explores the meaning of digital literacy, its boundary, its areas, constituting elements of the term discussed in domestic and international research as well as features of digital literacy observed from students, parents, and teachers. Through this, the current study defines digital literacy in the post COVID era as; competence which understands and utilizes technology, competence which searches and manages information and data, competence which solves problems based on digital technologies, competence which values ethics and performs safely in the digital world, and competence which builds and shares knowledge via communication and collaboration. In addition, this section conceptualizes the constituting elements of digital literacy that are essential to students, parents and teachers. It can be seen as follows.
It seems necessary to examine directions and the current status of digital literacy education to consider their implications by reviewing literature, policies and regulations of government departments. The implications can become a means which would be effective in coming up with strategies to foster digital literacy which is relevant to the post COVID era. The main objects of the analysis of domestic policies and regulations as to digital literacy includes official announcements made by government departments and coverages and development plans in institutions’ homepages about goals, directions, detailed tasks and contents, and schedules that are related to digital literacy education. Through this, we intended to identify the direction and trends of domestic digital literacy education.
The analysis of overseas policies and regulations related to digital literacy addressed education facilities and environments, education platforms, teaching and learning methods, and curriculum by looking into school informatization such as education environment, communication between parents-teachers- students, and securing technology infrastructure from a macro perspective and into education informatization supporting quality control of education contents and lessons from a micro perspective.
This paper conducted FGIs and surveys for the analysis of the current status of digital literacy and needs. The analysis includes digital literacy related difficulties and necessary support for elementary school students, parents, and teachers in the context of remote learning and teaching during the COVID-19 pandemic. The Delphi method was implemented with 20 professionals and the questions asked were structured based on implications from FGI and survey results. With the analysis of the responses from the professionals, this section presents suggestions to foster digital literacy in the post COVID era as can be seen in table 2.
(source : Abstract 260p)
목차 Contents
- 표지 ... 1
- 머리말 ... 5
- 연 구 요 약 ... 7
- 목차 ... 15
- 표목차 ... 17
- 그림목차 ... 20
- Ⅰ. 서 론 ... 21
- 1. 연구의 필요성 및 목적 ... 23
- 2. 연구 내용 ... 30
- 3. 연구 방법 ... 32
- Ⅱ. 이론적 배경 ... 37
- 1. 포스트 코로나와 교육 환경 변화 ... 39
- 2. 디지털 리터러시 개념 및 구성요소 ... 47
- 3. 소결 ... 67
- Ⅲ. 디지털 리터러시 관련 정책 및 제도 ... 71
- 1. 국내 디지털 리터러시 관련 정책 및 제도 ... 73
- 2. 국외 디지털 리터러시 관련 정책 및 제도 ... 90
- 3. 소결 ... 101
- Ⅳ. 디지털 리터러시 현황 및 요구 ... 109
- 1. 디지털 리터러시 현황 및 요구 분석을 위한 면담조사 ... 111
- 2. 디지털 리터러시 현황 및 요구 분석을 위한 설문조사 ... 143
- 3. 소결 ... 178
- Ⅴ. 디지털 리터러시 함양 방안 과제 탐색 ... 187
- 1. 디지털 리터러시 함양 방안 과제 탐색을 위한 델파이조사 ... 189
- 2. 소결 ... 202
- Ⅵ. 포스트 코로나 시대의 디지털 리터러시 함양 방안 ... 205
- 1. 함양 방안 개요 ... 207
- 2. 포스트 코로나 시대의 디지털 리터러시 함양 방안 ... 212
- 3. 정책 제언 ... 244
- 참고문헌 ... 250
- Abstract ... 260
- 부록 ... 265
- 1. 설문조사 분석 결과 ... 267
- 2. 표적집단면담(FGI) 질문지 ... 276
- 3. 설문조사지 ... 285
- 끝페이지 ... 322
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.