흥미영역은 유아의 자발적인 놀이활동을 통해, 학습이 보다 효과적으로 이루어지게하는 기능을 한다. 또한 유아들은 이런 흥미영역에서 가장 많은 교육경험을 갖게 되므로, 교육적으로 중요한 가치를 지니고 있다. 따라서 이런 흥미영역에서 유아놀이 선택활동의 형태를 분석해보는 것은 의의가 있다고 본다. 본 연구는 유아의 놀이활동을 조사하여 유아가 선택하는 흥미영역과 각 영역에서의 구체적인 놀이활동들을 알아봄으로서, 유아교육의 환경 구성을 위한 기초자료를 제공하려는데 목적을 두었다. 연구방법은 관찰법으로서 서울시내 M유치원과 유아원의 61명의...
흥미영역은 유아의 자발적인 놀이활동을 통해, 학습이 보다 효과적으로 이루어지게하는 기능을 한다. 또한 유아들은 이런 흥미영역에서 가장 많은 교육경험을 갖게 되므로, 교육적으로 중요한 가치를 지니고 있다. 따라서 이런 흥미영역에서 유아놀이 선택활동의 형태를 분석해보는 것은 의의가 있다고 본다. 본 연구는 유아의 놀이활동을 조사하여 유아가 선택하는 흥미영역과 각 영역에서의 구체적인 놀이활동들을 알아봄으로서, 유아교육의 환경 구성을 위한 기초자료를 제공하려는데 목적을 두었다. 연구방법은 관찰법으로서 서울시내 M유치원과 유아원의 61명의 유아를 대상으로 실시되었다. 흥미영역의 목록을 작성하여 한 유아당 30초식 3회에 걸쳐 유아가 선택하는 흥미영역을 체크하고 놀이활동을 구체적으로 기록하여 총 51회를 관찰했다. 관찰된 자료는 선택 빈도를 백분율로 표시하고 x^(2)검증으로 처리하였다. 연구결과 및 논의는 다음과 같다. 첫째, 유아 흥미영역의 선택은 소꼽놀이영역과 적목놀이영역에 편중되어 있는 것으로 나타났다. 특히 과학놀이영역의 이용은 극소수에 불과했는데, 이는 과학놀이영역에 대한 교육방법, 탐구자료의 불충분 교사의 인식부족이나 설비의 미비상태에 기인한 것인지에 대한 연구가 필요하다고 본다. 둘째, 유아의 놀이활동을 살펴볼 때 남녀에 따른 성역할에 대한 기대역할의 경향이 뚜렷하게 나타나고 있었다. 세째, 흥미영역의 환경구성에 있어서 다양한 교구교재의 개발과 활용보다는 상품화된 놀이감에 더욱 의존하는 경향이 있었다. 특히 적목놀이영역에서 유아의 놀이활동을 볼때 구성활동을 위한 나무적목의 이용도가 적게 나타났는데, 이는 플라스틱조립적목에 비해 구입가격이 비싸고 따라서 충분한 자료제공이 어렵다는데 문제가 있다고 볼 수 있으며 이것은 앞으로 경제적이고 실용적인 다양한 교구와 교재의 개발이 요구된다. 네째, 각 영역에서의 활동내용이 극소수로 제한되어 도서영역에는 책보기와 동화감상의 2가지 활동만으로 나타났고, 이외에도 과학놀이영역, 음율활동영역 등의 놀이활동이 극히 부족한 것으로 나타났다. 이것은 흥미영역은 다양하고 흥미로운 놀이활동 등이 다양하게 이루어질 수 있다는 선험 연구들이 있지만 실제로는 각각 흥미영역에서 놀이활동이 부족하게 나타나고 있는 실정이다. 따라서 교사와 유치원 운영자들은 유아에게 충분한 학습조건을 마련하기 위해 흥미롭고 자유스러운 분위기를 조성하고 계획적인 학습경험을 제공하는데 힘써야 하겠다.
흥미영역은 유아의 자발적인 놀이활동을 통해, 학습이 보다 효과적으로 이루어지게하는 기능을 한다. 또한 유아들은 이런 흥미영역에서 가장 많은 교육경험을 갖게 되므로, 교육적으로 중요한 가치를 지니고 있다. 따라서 이런 흥미영역에서 유아놀이 선택활동의 형태를 분석해보는 것은 의의가 있다고 본다. 본 연구는 유아의 놀이활동을 조사하여 유아가 선택하는 흥미영역과 각 영역에서의 구체적인 놀이활동들을 알아봄으로서, 유아교육의 환경 구성을 위한 기초자료를 제공하려는데 목적을 두었다. 연구방법은 관찰법으로서 서울시내 M유치원과 유아원의 61명의 유아를 대상으로 실시되었다. 흥미영역의 목록을 작성하여 한 유아당 30초식 3회에 걸쳐 유아가 선택하는 흥미영역을 체크하고 놀이활동을 구체적으로 기록하여 총 51회를 관찰했다. 관찰된 자료는 선택 빈도를 백분율로 표시하고 x^(2)검증으로 처리하였다. 연구결과 및 논의는 다음과 같다. 첫째, 유아 흥미영역의 선택은 소꼽놀이영역과 적목놀이영역에 편중되어 있는 것으로 나타났다. 특히 과학놀이영역의 이용은 극소수에 불과했는데, 이는 과학놀이영역에 대한 교육방법, 탐구자료의 불충분 교사의 인식부족이나 설비의 미비상태에 기인한 것인지에 대한 연구가 필요하다고 본다. 둘째, 유아의 놀이활동을 살펴볼 때 남녀에 따른 성역할에 대한 기대역할의 경향이 뚜렷하게 나타나고 있었다. 세째, 흥미영역의 환경구성에 있어서 다양한 교구교재의 개발과 활용보다는 상품화된 놀이감에 더욱 의존하는 경향이 있었다. 특히 적목놀이영역에서 유아의 놀이활동을 볼때 구성활동을 위한 나무적목의 이용도가 적게 나타났는데, 이는 플라스틱조립적목에 비해 구입가격이 비싸고 따라서 충분한 자료제공이 어렵다는데 문제가 있다고 볼 수 있으며 이것은 앞으로 경제적이고 실용적인 다양한 교구와 교재의 개발이 요구된다. 네째, 각 영역에서의 활동내용이 극소수로 제한되어 도서영역에는 책보기와 동화감상의 2가지 활동만으로 나타났고, 이외에도 과학놀이영역, 음율활동영역 등의 놀이활동이 극히 부족한 것으로 나타났다. 이것은 흥미영역은 다양하고 흥미로운 놀이활동 등이 다양하게 이루어질 수 있다는 선험 연구들이 있지만 실제로는 각각 흥미영역에서 놀이활동이 부족하게 나타나고 있는 실정이다. 따라서 교사와 유치원 운영자들은 유아에게 충분한 학습조건을 마련하기 위해 흥미롭고 자유스러운 분위기를 조성하고 계획적인 학습경험을 제공하는데 힘써야 하겠다.
The preschool education put environmental construction in arrangement according to interest centers concerning interest of children, Interest centers function in fulfilling effective learning through voluntary activity of children play. In addition, in these interest center, children have a great de...
The preschool education put environmental construction in arrangement according to interest centers concerning interest of children, Interest centers function in fulfilling effective learning through voluntary activity of children play. In addition, in these interest center, children have a great deal of educational experience which is educationally considered to be significant value. It will be very meaningful to analyze patterns of selection activity of children in this center of interests. This research is designed for providing basic sources i n constructing educational environment of children by knowing patterns of interest which children choose much and concrete activity of play in each center. This study was conducted with 61 children of M kindergarten and nursery school in the city. Lists of interesting center was made, of free time the interesting center which children choose was checked, play activity was details recorded. These are processed and analyzed by use of statistical techniques, frequency (percent) and significant test (x^(2)). The result of the study and discussion are as follows: 1. Interesting center which children choose mostly much was Dramatic play center and Block center, one which children choose mostly less was Science play center. Play in the field of interest tend to be unbalanced. 2. In the selection of interesting centers, boy showed the highest interest in Block center, girl indicated the highest distribution in Dramatic play center. It is the tendency forward sex role according to sex was apparent. 3. In the field of Block center, the low use of wood block is due to the reason. It takes more expensive than plastic block construction. Problem is on difficulty in supplying sufficient sources, therefore, there is still space for the development of practical and economical play instrument. 4. The content of activity in each center was limited to extreme minimum scale. Especially, in the center of Book and Science play and rhythmic play the content of activity was very insufficient. The teacher concerned with management of kindergarten and nursery school should recognize the importance of child play and do their best in organizing interesting, free atmosphere to provide sufficient learning opportunity for them, in supplying planned learning experience.
The preschool education put environmental construction in arrangement according to interest centers concerning interest of children, Interest centers function in fulfilling effective learning through voluntary activity of children play. In addition, in these interest center, children have a great deal of educational experience which is educationally considered to be significant value. It will be very meaningful to analyze patterns of selection activity of children in this center of interests. This research is designed for providing basic sources i n constructing educational environment of children by knowing patterns of interest which children choose much and concrete activity of play in each center. This study was conducted with 61 children of M kindergarten and nursery school in the city. Lists of interesting center was made, of free time the interesting center which children choose was checked, play activity was details recorded. These are processed and analyzed by use of statistical techniques, frequency (percent) and significant test (x^(2)). The result of the study and discussion are as follows: 1. Interesting center which children choose mostly much was Dramatic play center and Block center, one which children choose mostly less was Science play center. Play in the field of interest tend to be unbalanced. 2. In the selection of interesting centers, boy showed the highest interest in Block center, girl indicated the highest distribution in Dramatic play center. It is the tendency forward sex role according to sex was apparent. 3. In the field of Block center, the low use of wood block is due to the reason. It takes more expensive than plastic block construction. Problem is on difficulty in supplying sufficient sources, therefore, there is still space for the development of practical and economical play instrument. 4. The content of activity in each center was limited to extreme minimum scale. Especially, in the center of Book and Science play and rhythmic play the content of activity was very insufficient. The teacher concerned with management of kindergarten and nursery school should recognize the importance of child play and do their best in organizing interesting, free atmosphere to provide sufficient learning opportunity for them, in supplying planned learning experience.
Keyword
#유아 자유놀이 놀이 활동 흥미영역
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.