본 연구에서는 완벽성 감소를 위한 인지행동 집단상담 프로그램을 개발하고 그 효과를 알아보고자 하였다. 완벽성이 높은 사람은 기준을 높이 설정하고 실수할까봐 두려워하며, 자신의 수행에 대하여 끊임없이 의심하는 특성이 있다. 또 부모가 자신에게 매우 높은 기대를 하고 비난하였다고 지각하며, 정리정돈, 조직하기를 좋아하는 특성을 가지고 있다. 이러한 완벽주의적인 사고는 인지, 정서, 행동, 자기 지각의 측면에서 인지왜곡, 우울, 불안, 심리적인 불편감, 미루기, ...
본 연구에서는 완벽성 감소를 위한 인지행동 집단상담 프로그램을 개발하고 그 효과를 알아보고자 하였다. 완벽성이 높은 사람은 기준을 높이 설정하고 실수할까봐 두려워하며, 자신의 수행에 대하여 끊임없이 의심하는 특성이 있다. 또 부모가 자신에게 매우 높은 기대를 하고 비난하였다고 지각하며, 정리정돈, 조직하기를 좋아하는 특성을 가지고 있다. 이러한 완벽주의적인 사고는 인지, 정서, 행동, 자기 지각의 측면에서 인지왜곡, 우울, 불안, 심리적인 불편감, 미루기, 자기표현의 어려움, 강박행동, 자기효능감과 자기존중감의 저하 등 부정적 반응을 가져오며, 경험적인 연구결과 완벽성이 우울증, 불안, 강박적 성격장애, 섭식장애, 성기능장애, 자살 등 정신병리적인 문제와 밀접한 관계가 있음이 밝혀졌다.
본 연구에서는 이러한 병리적 문제를 예방하고자 Burns(1980 a,b), Barrow와 Moore(1983), King(1986), Ferguson 과 Rodway(1993) 등의 프로그램을 기초로 완벽주의적인 사고에 개입하는 인지행동 집단상담 프로그램을 개발하였으며 본 연구의 가설은 다음과 같다.
1) 인지행동 집단상담 프로그램에 참가한 실험집단은 통제 집단에 비하여 ‘완벽성(높은 기준, 실수에 대한 염려, 수행에 대한 의심, 부모의 기대와 비난에 대한 지각, 조직화)’ 정도가 낮아질 것이다.
2) 실험집단은 통제 집단에 비하여 ‘우울’ 수준이 낮아질 것이다.
3) 실험집단은 통제 집단에 비하여 ‘자기 효능감’ 수준이 높아질 것이다.
4) 실험집단은 통제 집단에 비하여 ‘자기 존중감’ 수준이 높아질 것이다.
예비 연구를 위하여 290명의 대학생에게 다차원적 완벽성 척도를 실시하고 완벽성 점수가 전체 집단에서 상위 25%이내이면서 집단상담에 참가하기 원하는 학생들을 대상으로 매주 2시간씩 8주간 프로그램을 실시하였다. 그 결과 전체적인 완벽성 점수와 실수에 대한 염려의 정도가 낮아졌으며 자신의 완벽성 문제를 해결하는데 도움을 받았다는 반응을 보였다. 본 연구에서는 700명의 대학생들에게 다차원적 완벽성, 우울, 자기 존중감, 자기 효능감 척도를 실시하고 완벽성 정도가 상위 25% 이내이면서 집단상담에 참가하기를 원하는 학생들을 실험집단과 통제집단으로 나누어 매주 2시간씩 9주간 프로그램을 시행하였다.
실험 결과를 반복측정 분석한 결과 실험집단은 통제집단에 비하여 전체적인 완벽성의 정도가 낮아지고, 그 하위 요인인 높은 기준, 실수에 대한 염려, 수행에 대한 의심, 부모의 높은 기준에 대한 지각, 조직화의 정도가 낮아졌으나 부모의 비난행동에 대한 지각의 정도는 유의미한 차이가 없었다. 우울 점수가 낮아지고 자기 효능감과 자기 존중감의 정도가 높아졌다. 따라서 완벽성에 대한 인지행동 집단상담이 완벽성과 우울의 정도를 낮추고 자기 효능감 및 자기 존중감을 높이는데 효과가 있었다.
본 연구의 결과를 토대로 반복 연구의 필요성, 집단상담 성과를 측정하기 위한 다양한 방법의 보완, 프로그램이 인지 행동 면에 치우쳐 있기 때문에 정서적인 측면을 어느 정도 보완할 필요성, 완벽주의자의 적응에 영향을 미치는 여러 가지 매개 변인-통제의 소재, 개인의 동기 수준 정도, 스트레스에 대한 대처 양식, 귀인 양식 등-에 대한 연구, 완벽성의 발달과정에 대한 연구가 필요함을 제언하였다.
본 연구에서는 완벽성 감소를 위한 인지행동 집단상담 프로그램을 개발하고 그 효과를 알아보고자 하였다. 완벽성이 높은 사람은 기준을 높이 설정하고 실수할까봐 두려워하며, 자신의 수행에 대하여 끊임없이 의심하는 특성이 있다. 또 부모가 자신에게 매우 높은 기대를 하고 비난하였다고 지각하며, 정리정돈, 조직하기를 좋아하는 특성을 가지고 있다. 이러한 완벽주의적인 사고는 인지, 정서, 행동, 자기 지각의 측면에서 인지왜곡, 우울, 불안, 심리적인 불편감, 미루기, 자기표현의 어려움, 강박행동, 자기효능감과 자기존중감의 저하 등 부정적 반응을 가져오며, 경험적인 연구결과 완벽성이 우울증, 불안, 강박적 성격장애, 섭식장애, 성기능장애, 자살 등 정신병리적인 문제와 밀접한 관계가 있음이 밝혀졌다.
본 연구에서는 이러한 병리적 문제를 예방하고자 Burns(1980 a,b), Barrow와 Moore(1983), King(1986), Ferguson 과 Rodway(1993) 등의 프로그램을 기초로 완벽주의적인 사고에 개입하는 인지행동 집단상담 프로그램을 개발하였으며 본 연구의 가설은 다음과 같다.
1) 인지행동 집단상담 프로그램에 참가한 실험집단은 통제 집단에 비하여 ‘완벽성(높은 기준, 실수에 대한 염려, 수행에 대한 의심, 부모의 기대와 비난에 대한 지각, 조직화)’ 정도가 낮아질 것이다.
2) 실험집단은 통제 집단에 비하여 ‘우울’ 수준이 낮아질 것이다.
3) 실험집단은 통제 집단에 비하여 ‘자기 효능감’ 수준이 높아질 것이다.
4) 실험집단은 통제 집단에 비하여 ‘자기 존중감’ 수준이 높아질 것이다.
예비 연구를 위하여 290명의 대학생에게 다차원적 완벽성 척도를 실시하고 완벽성 점수가 전체 집단에서 상위 25%이내이면서 집단상담에 참가하기 원하는 학생들을 대상으로 매주 2시간씩 8주간 프로그램을 실시하였다. 그 결과 전체적인 완벽성 점수와 실수에 대한 염려의 정도가 낮아졌으며 자신의 완벽성 문제를 해결하는데 도움을 받았다는 반응을 보였다. 본 연구에서는 700명의 대학생들에게 다차원적 완벽성, 우울, 자기 존중감, 자기 효능감 척도를 실시하고 완벽성 정도가 상위 25% 이내이면서 집단상담에 참가하기를 원하는 학생들을 실험집단과 통제집단으로 나누어 매주 2시간씩 9주간 프로그램을 시행하였다.
실험 결과를 반복측정 분석한 결과 실험집단은 통제집단에 비하여 전체적인 완벽성의 정도가 낮아지고, 그 하위 요인인 높은 기준, 실수에 대한 염려, 수행에 대한 의심, 부모의 높은 기준에 대한 지각, 조직화의 정도가 낮아졌으나 부모의 비난행동에 대한 지각의 정도는 유의미한 차이가 없었다. 우울 점수가 낮아지고 자기 효능감과 자기 존중감의 정도가 높아졌다. 따라서 완벽성에 대한 인지행동 집단상담이 완벽성과 우울의 정도를 낮추고 자기 효능감 및 자기 존중감을 높이는데 효과가 있었다.
본 연구의 결과를 토대로 반복 연구의 필요성, 집단상담 성과를 측정하기 위한 다양한 방법의 보완, 프로그램이 인지 행동 면에 치우쳐 있기 때문에 정서적인 측면을 어느 정도 보완할 필요성, 완벽주의자의 적응에 영향을 미치는 여러 가지 매개 변인-통제의 소재, 개인의 동기 수준 정도, 스트레스에 대한 대처 양식, 귀인 양식 등-에 대한 연구, 완벽성의 발달과정에 대한 연구가 필요함을 제언하였다.
The present study attempted to develop Cognitive-Behavioral Group Counseling Program(CBGCP) and to examine the effect of the program. Perfectionism has several characteristics such as high level personal standards(PS), concern over mistakes(CM), doubts about one's own actions(DA) and excessive habit...
The present study attempted to develop Cognitive-Behavioral Group Counseling Program(CBGCP) and to examine the effect of the program. Perfectionism has several characteristics such as high level personal standards(PS), concern over mistakes(CM), doubts about one's own actions(DA) and excessive habits of arrangement and organization(Oz). Also one who has perfectionism tends to perceive that his parents have high expectations about him(PE) and always criticise(PC) him. Perfectionistic thinking reveals negative reactions in the aspects of cognition, affection, behaviour and self-perception ; cognitive distortion, depression, anxiety, psychogical discomfort, delay, difficulties in self-expressions, compulsive behaviour, decrease in self-efficacy and self-esteem, etc. The result of experiential research shows that perfectionism is closely related to psychopathological problems such as depression, anxiety, eating disorders, sexual function disorders, suicide, etc.
In order to prevent such pathodological problems, this study developed CBGCP based on the programs of Burns(1980a,b), Barrow & Moore(1983), King(1986), and Ferguson & Rodway(1993). The hypotheses of the study are as follows.
(1) The degree of perfectionism(PS, CM, DA, PE, PC, Oz) of the experimental group participated in CBGCP will be lower, comparing with control group.
(2) The level of depression of the experimental group will be lower, comparing with control group.
(3) The level of self-efficacy of the experimental group will increase, comparing with control group.
(4) The level of self-esteem of the experimental group will increase, comparing with control group.
For the preliminary study, 290 undergraduate students completed the Multi -dimensional Perfectionism Scale(MPS) and those who were within 25 percent of a high rank in perfectionism score and wanted to participate in the program were enrolled in the 8-week program with two hours a week. As the result, the total perfectionism score and the degree of CM lowered. And the subjects answered that the program helped in solving their problems relating to perfectionism. In the present study, 700 undergraduate students completed the MPS, Beck Depression Scale, Rosenberg Self-Esteem Scale, and Self-Efficacy Scale. The student who were within 25 percent of a high rank and wanted to take part in group counseling were selected for the 9-week program with two hours a week. They were divided into experimental group and control group respectively.
As the result of repeated-measure analysis, the experimental group was lowered in the level of total perfectionism and the subfactors such as PS, CM, DA, PE and Oz except PC. In addition, to the experimental group, depression score decreased and the degree of self-efficacy and self-esteem increased. Therefore, CBGCP about perfectionism made significant effects on lowering the degree of perfectionism and depression and on increasing self-efficacy and self-esteem.
Finally, I make several suggestions for the future researches on the perfectionism. First, the replicated studies are necessary. Secondly, diverse methods for measuring effects of group counseling should be developed. Thirdly, affective aspects rather than behavioral aspects should be complemented for the program. Lastly, the research about several mediating variables influencing perfectionists' adjustment should be performed; locus of control, individuals' level of motivation, coping strategies about stress and attribution style, etc.
The present study attempted to develop Cognitive-Behavioral Group Counseling Program(CBGCP) and to examine the effect of the program. Perfectionism has several characteristics such as high level personal standards(PS), concern over mistakes(CM), doubts about one's own actions(DA) and excessive habits of arrangement and organization(Oz). Also one who has perfectionism tends to perceive that his parents have high expectations about him(PE) and always criticise(PC) him. Perfectionistic thinking reveals negative reactions in the aspects of cognition, affection, behaviour and self-perception ; cognitive distortion, depression, anxiety, psychogical discomfort, delay, difficulties in self-expressions, compulsive behaviour, decrease in self-efficacy and self-esteem, etc. The result of experiential research shows that perfectionism is closely related to psychopathological problems such as depression, anxiety, eating disorders, sexual function disorders, suicide, etc.
In order to prevent such pathodological problems, this study developed CBGCP based on the programs of Burns(1980a,b), Barrow & Moore(1983), King(1986), and Ferguson & Rodway(1993). The hypotheses of the study are as follows.
(1) The degree of perfectionism(PS, CM, DA, PE, PC, Oz) of the experimental group participated in CBGCP will be lower, comparing with control group.
(2) The level of depression of the experimental group will be lower, comparing with control group.
(3) The level of self-efficacy of the experimental group will increase, comparing with control group.
(4) The level of self-esteem of the experimental group will increase, comparing with control group.
For the preliminary study, 290 undergraduate students completed the Multi -dimensional Perfectionism Scale(MPS) and those who were within 25 percent of a high rank in perfectionism score and wanted to participate in the program were enrolled in the 8-week program with two hours a week. As the result, the total perfectionism score and the degree of CM lowered. And the subjects answered that the program helped in solving their problems relating to perfectionism. In the present study, 700 undergraduate students completed the MPS, Beck Depression Scale, Rosenberg Self-Esteem Scale, and Self-Efficacy Scale. The student who were within 25 percent of a high rank and wanted to take part in group counseling were selected for the 9-week program with two hours a week. They were divided into experimental group and control group respectively.
As the result of repeated-measure analysis, the experimental group was lowered in the level of total perfectionism and the subfactors such as PS, CM, DA, PE and Oz except PC. In addition, to the experimental group, depression score decreased and the degree of self-efficacy and self-esteem increased. Therefore, CBGCP about perfectionism made significant effects on lowering the degree of perfectionism and depression and on increasing self-efficacy and self-esteem.
Finally, I make several suggestions for the future researches on the perfectionism. First, the replicated studies are necessary. Secondly, diverse methods for measuring effects of group counseling should be developed. Thirdly, affective aspects rather than behavioral aspects should be complemented for the program. Lastly, the research about several mediating variables influencing perfectionists' adjustment should be performed; locus of control, individuals' level of motivation, coping strategies about stress and attribution style, etc.
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