1997년 하반기에 닥친 IMF 경제위기 이후, 기업들은 저마다 살아남기 위해 많은 연구를 해 왔고, 또한 실행에 옮겼다. 그 중 우리에게 가장 큰 충격으로 다가온 것이 바로 구조조정이라는 명목 하에 행해진 대대적인 인원감축이며, 기업의 비용을 절감하기 위한 일차적 수단으로 여겨져 왔고, 당연시되고 있다.
그러한 시류에 맞추어, 사무환경 계획방법도 비용 절감과 공간의 효율적 이용에 초점이 맞춰졌고, 때마침 한국 IBM과 한국 Hewlett Packard에서 본사의 계획 및 지시에 따라 Hoteling과 Touch-down System을 도입하여 부동산 비용을 획기적으로 절감하면서 그에 대한 많은 연구가 진행되어 왔다.
하지만, 저 비용과 고효율을 외치는 움직임에 가려 근무자들의 작업능률과 생산성 향상에 대한 문제는 상대적으로 도외시되었고, 인간적 유대관계의 결여나 사내에서의 정체성 부재현상, 사무실의 쾌적성과 심리적 요소 등은 경제성 추구라는 이름 하에 뒷전으로 밀려나게 되었다. 휴식공간은 점점 줄어들고, 똑같은 칸막이 사이에서 옆 사람의 이름도, 소속도 모른 채 정해진 시간에 일을 끝내고 자리를 비워줘야만 하는 상황이 점점 늘어나고 있다.
이제 경제 위기를 서서히 벗어나고 있는 시점에서, 지나친 공간축소 경향에서 벗어나, 공간을 효율적으로 사용하면서도 인간적 유대관계를 잃어버리지 않는 새로운 사무환경 대안이 절실히 요구된다.
본 연구에서는 먼저 본격적인 계획방법 제시를 위한 선행연구로, 오피스의 발전과정과 오피스의 종류 및 현재까지의 흐름, 오피스 설계 시 고려사항 등을 분석, 조사하였다.
그리고, Francis Duffy가 제시한 상호작용과 자율성에 의거한 오피스 분류방법에 따라 ...
1997년 하반기에 닥친 IMF 경제위기 이후, 기업들은 저마다 살아남기 위해 많은 연구를 해 왔고, 또한 실행에 옮겼다. 그 중 우리에게 가장 큰 충격으로 다가온 것이 바로 구조조정이라는 명목 하에 행해진 대대적인 인원감축이며, 기업의 비용을 절감하기 위한 일차적 수단으로 여겨져 왔고, 당연시되고 있다.
그러한 시류에 맞추어, 사무환경 계획방법도 비용 절감과 공간의 효율적 이용에 초점이 맞춰졌고, 때마침 한국 IBM과 한국 Hewlett Packard에서 본사의 계획 및 지시에 따라 Hoteling과 Touch-down System을 도입하여 부동산 비용을 획기적으로 절감하면서 그에 대한 많은 연구가 진행되어 왔다.
하지만, 저 비용과 고효율을 외치는 움직임에 가려 근무자들의 작업능률과 생산성 향상에 대한 문제는 상대적으로 도외시되었고, 인간적 유대관계의 결여나 사내에서의 정체성 부재현상, 사무실의 쾌적성과 심리적 요소 등은 경제성 추구라는 이름 하에 뒷전으로 밀려나게 되었다. 휴식공간은 점점 줄어들고, 똑같은 칸막이 사이에서 옆 사람의 이름도, 소속도 모른 채 정해진 시간에 일을 끝내고 자리를 비워줘야만 하는 상황이 점점 늘어나고 있다.
이제 경제 위기를 서서히 벗어나고 있는 시점에서, 지나친 공간축소 경향에서 벗어나, 공간을 효율적으로 사용하면서도 인간적 유대관계를 잃어버리지 않는 새로운 사무환경 대안이 절실히 요구된다.
본 연구에서는 먼저 본격적인 계획방법 제시를 위한 선행연구로, 오피스의 발전과정과 오피스의 종류 및 현재까지의 흐름, 오피스 설계 시 고려사항 등을 분석, 조사하였다.
그리고, Francis Duffy가 제시한 상호작용과 자율성에 의거한 오피스 분류방법에 따라 hive, cell, den, club 의 4가지 유형별로 120여 개의 사례를 조사함으로서 그의 이론의 적용 가능성을 확인하였다.
마지막으로 하나의 평면에 4가지 타입의 사무공간을 설계하여, 실질적인 적용 방법을 보여 주었다.
본 연구는 새로운 학설을 주장하는 것이 아니라 세계적으로 일반화되고 이슈화되는 New Office를 국내에 소개하고, 실제로 적용시켜 봄으로서 빠르게 변화하는 국제사회의 움직임에 발맞추기 위한 하나의 계기가 되고자 하는 것이다.
앞으로 이 논문이 사무환경 연구 시 쓸모 있는 자료로 활용되기를 바라며, 미래를 위한 긍정적 오피스 환경 구축에 작은 발판이 되기를 희망한다.
1997년 하반기에 닥친 IMF 경제위기 이후, 기업들은 저마다 살아남기 위해 많은 연구를 해 왔고, 또한 실행에 옮겼다. 그 중 우리에게 가장 큰 충격으로 다가온 것이 바로 구조조정이라는 명목 하에 행해진 대대적인 인원감축이며, 기업의 비용을 절감하기 위한 일차적 수단으로 여겨져 왔고, 당연시되고 있다.
그러한 시류에 맞추어, 사무환경 계획방법도 비용 절감과 공간의 효율적 이용에 초점이 맞춰졌고, 때마침 한국 IBM과 한국 Hewlett Packard에서 본사의 계획 및 지시에 따라 Hoteling과 Touch-down System을 도입하여 부동산 비용을 획기적으로 절감하면서 그에 대한 많은 연구가 진행되어 왔다.
하지만, 저 비용과 고효율을 외치는 움직임에 가려 근무자들의 작업능률과 생산성 향상에 대한 문제는 상대적으로 도외시되었고, 인간적 유대관계의 결여나 사내에서의 정체성 부재현상, 사무실의 쾌적성과 심리적 요소 등은 경제성 추구라는 이름 하에 뒷전으로 밀려나게 되었다. 휴식공간은 점점 줄어들고, 똑같은 칸막이 사이에서 옆 사람의 이름도, 소속도 모른 채 정해진 시간에 일을 끝내고 자리를 비워줘야만 하는 상황이 점점 늘어나고 있다.
이제 경제 위기를 서서히 벗어나고 있는 시점에서, 지나친 공간축소 경향에서 벗어나, 공간을 효율적으로 사용하면서도 인간적 유대관계를 잃어버리지 않는 새로운 사무환경 대안이 절실히 요구된다.
본 연구에서는 먼저 본격적인 계획방법 제시를 위한 선행연구로, 오피스의 발전과정과 오피스의 종류 및 현재까지의 흐름, 오피스 설계 시 고려사항 등을 분석, 조사하였다.
그리고, Francis Duffy가 제시한 상호작용과 자율성에 의거한 오피스 분류방법에 따라 hive, cell, den, club 의 4가지 유형별로 120여 개의 사례를 조사함으로서 그의 이론의 적용 가능성을 확인하였다.
마지막으로 하나의 평면에 4가지 타입의 사무공간을 설계하여, 실질적인 적용 방법을 보여 주었다.
본 연구는 새로운 학설을 주장하는 것이 아니라 세계적으로 일반화되고 이슈화되는 New Office를 국내에 소개하고, 실제로 적용시켜 봄으로서 빠르게 변화하는 국제사회의 움직임에 발맞추기 위한 하나의 계기가 되고자 하는 것이다.
앞으로 이 논문이 사무환경 연구 시 쓸모 있는 자료로 활용되기를 바라며, 미래를 위한 긍정적 오피스 환경 구축에 작은 발판이 되기를 희망한다.
Since the economic crisis that stormed in the second half of 1997, enterprises have been struggling to survive so called IMF. To our most alarm, They slashed jobs in great numbers to cut down the expense under the title of restructuring.
In accordance with this economic situation, designers started ...
Since the economic crisis that stormed in the second half of 1997, enterprises have been struggling to survive so called IMF. To our most alarm, They slashed jobs in great numbers to cut down the expense under the title of restructuring.
In accordance with this economic situation, designers started to focus their design method of the office environment on cost saving and efficient use of space. In the mean while, IBM Korea and Hewlett Packard Korea introduced hoteling and Touch-down System to Korea, saving great deal of cost in real estate, and which brought more attention to the subject.
However, the policy aiming only at low cost and high efficiency has ignored working efficiency, increasing productivity, environment of work place and psychological factor, resulting lack of humane relationship, lost of identity in the work place. Workers find less places to rest, have to be sitting between partition walls to finish the assignment for the day, not even knowing who is sitting next.
As the economic condition is getting improved, it is inevitably required to seek for the way to improve official environment that can meet the requirement not only for the efficient use of space, also for the humane relationship.
At first, I especially researched about the progress and the current of office environment and factors to be considered when designing office as precedence to suggest primary method and carried out
And, the case study is done in each of four categories (i.e. hive, cell, den, and club), according to Francis Duffy's classification of office based on interaction and autonomy. The 120 cases in this research confirm the possibility of practical application of Francis Duffy's theory.
The example design of four patterned offices in this research shows the practical application of the method.
This research is not to introduce a new theory, but to suggest a way to keep up with the change of the international society by introducing and practicing new methods of designing offices that are widely spreading over the world and getting more attention.
I hope this research will provide useful data on office environment and contribute to design better office environment in the future.
Since the economic crisis that stormed in the second half of 1997, enterprises have been struggling to survive so called IMF. To our most alarm, They slashed jobs in great numbers to cut down the expense under the title of restructuring.
In accordance with this economic situation, designers started to focus their design method of the office environment on cost saving and efficient use of space. In the mean while, IBM Korea and Hewlett Packard Korea introduced hoteling and Touch-down System to Korea, saving great deal of cost in real estate, and which brought more attention to the subject.
However, the policy aiming only at low cost and high efficiency has ignored working efficiency, increasing productivity, environment of work place and psychological factor, resulting lack of humane relationship, lost of identity in the work place. Workers find less places to rest, have to be sitting between partition walls to finish the assignment for the day, not even knowing who is sitting next.
As the economic condition is getting improved, it is inevitably required to seek for the way to improve official environment that can meet the requirement not only for the efficient use of space, also for the humane relationship.
At first, I especially researched about the progress and the current of office environment and factors to be considered when designing office as precedence to suggest primary method and carried out
And, the case study is done in each of four categories (i.e. hive, cell, den, and club), according to Francis Duffy's classification of office based on interaction and autonomy. The 120 cases in this research confirm the possibility of practical application of Francis Duffy's theory.
The example design of four patterned offices in this research shows the practical application of the method.
This research is not to introduce a new theory, but to suggest a way to keep up with the change of the international society by introducing and practicing new methods of designing offices that are widely spreading over the world and getting more attention.
I hope this research will provide useful data on office environment and contribute to design better office environment in the future.
사무환경,
업무환경,
업무분류,
뉴 오피스,
상호작용,
자율성,
office environment,
new office,
interaction,
autonomy,
hive,
cell,
den,
club,
design method,
classification of office,
Francis Duffy
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.