청소년기의 청소년들은 급격한 신체발달과 함께 성에 대한 관심과 성적 충동이 급격히 고조되어 불안이나 갈등, 사춘기에 발생하는 이성에 대한 호기심으로 고민을 하고 있다. 또한 성에 대한 관심이 증가되면서, 청소년은 성에 대한 고민을 해결할 수 있는 지식이나 정보를 얻는 경로가 부모님이나 학교보다 각종 대중매체와 친구의 비율이 크므로 이로 인해 흥미위주의 왜곡된 성지식을 얻을 가능성이 많다. 자극적인 성문화와 성에 관한 정보는 청소년들에게 성역할에 대한 왜곡된 흥미와 호기심을 부추기므로써 성적 비행과 탈선 등 성범죄를 야기시키는 계기가 되고 있으며, 청소년들의 잘못된 성지식과 왜곡된 성태도로 인한 청소년의 성문제와 성범죄가 최근 사회문제화 되고 있다. 청소년들의 성욕이나 성충동을 자연스럽게 전이시킬 수 있도록 하기 위해 가정, 학교 및 사회에서의 적절한 환경 및 여건 조성이 그들의 ...
청소년기의 청소년들은 급격한 신체발달과 함께 성에 대한 관심과 성적 충동이 급격히 고조되어 불안이나 갈등, 사춘기에 발생하는 이성에 대한 호기심으로 고민을 하고 있다. 또한 성에 대한 관심이 증가되면서, 청소년은 성에 대한 고민을 해결할 수 있는 지식이나 정보를 얻는 경로가 부모님이나 학교보다 각종 대중매체와 친구의 비율이 크므로 이로 인해 흥미위주의 왜곡된 성지식을 얻을 가능성이 많다. 자극적인 성문화와 성에 관한 정보는 청소년들에게 성역할에 대한 왜곡된 흥미와 호기심을 부추기므로써 성적 비행과 탈선 등 성범죄를 야기시키는 계기가 되고 있으며, 청소년들의 잘못된 성지식과 왜곡된 성태도로 인한 청소년의 성문제와 성범죄가 최근 사회문제화 되고 있다. 청소년들의 성욕이나 성충동을 자연스럽게 전이시킬 수 있도록 하기 위해 가정, 학교 및 사회에서의 적절한 환경 및 여건 조성이 그들의 욕구불만을 건전한 방법으로 해소시킬 수 있으며, 원치않는 성문제를 예방하는데 도움이 된다고 하였다. 또한 성에 관한 올바른 지식을 많이 가지고 있을수록 보다 책임있는 의사결정을 할 수 있다. 따라서 성에 대한 무지로 인한 성고민을 감소시키고, 부적절한 경로를 통해 얻는 왜곡된 성지식과 성태도를 변화시키며, 왜곡된 성지식, 성태도로 인한 청소년 성문제와 성범죄를 예방하고 해결하기 위해서는 정확한 성지식의 제공과 바람직한 성태도의 습득을 위한 성교육이 필요하다. 이에 본 연구에서는 청소년들에게 성교육을 프로그램을 실시하고 그 효과성을 검증함으로써, 정확한 성지식을 습득하고, 올바른 성태도를 확립할 수 있는 전문적인 개입방안을 제시하고자 한다. 특히, 국내선행연구들의 문제점을 보완하기 위해, 그 대상을 남녀학생으로 확대하여 전인적인 성교육을 실시하였다. 본 연구에서 실시된 프로그램은 청소년기의 발달과정에 따라 필요한 성교육 내용과 교육부의 성교육 내용을 중심으로, 국외선행연구에서 활용한 다양한 성교육 방법론을 활용하여, 본 연구자가 남녀학생에게 모두 실시할 수 있도록 구성한 것이다. 이는 서울에 소재한 남녀공학중학교 3학년 전학년을 대상으로 매월 1회씩 총 7회에 걸쳐서 제공되었다. 프로그램의 효과에 대한 평가를 위하여 유사실험설계를 사용하였고, 평가도구는 성지식 척도와 성태도 척도 사용하였으며, 회기별 평가서를 분석함으로서 회기별 과정에 따른 성지식, 성태도의 변화를 검증하였다. 본 연구의 주요 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 성교육 프로그램에 참여한 연구대상자의 성지식을 측정한 결과, 프로그램에 실시 후에 실시전보다 통계적으로 유의미한 증가를 보였으며(p<.001), 프로그램에 참여하지 않은 비교집단의 성지식은 사전·사후에 거의 변화하지 않았다. 또한, 성교육 프로그램에 참여한 연구대상자의 성태도를 측정한 결과, 프로그램에 실시 후에 실시전보다 통계적으로 유의미한 증가를 보였으며(p<.001), 프로그램에 참여하지 않은 비교집단의 성태도는 사전·사후에 거의 변화하지 않았다. 둘째, 각 회기별 평가서 분석결과, 회기별 진행에 따라 성지식이 유의미하게 증가하였으며(p<.001), 성태도도 유의미하게 증가하였다(p<.001). 프로그램의 초기에는 성지식의 증가가 많이 있었으며, 말기에는 성태도의 변화가 많이 나타났다. 셋째, 회기별 평가서 내용분석과 종결 평가서 분석을 볼 때, 성교육 진행방법에 있어 비디오 시청, 집단 토의, 게임, 시범 등의 다양한 진행방법이 성교육의 효과를 높이는데 크게 영향을 미쳤음을 알 수 있다. 상기의 결과들을 볼 때, 청소년들을 위하여 실시된 성교육 프로그램은 이들의 성지식을 증가시키고, 긍정적인 성태도로 변화시키는데 효과적이었다고 할 수 있다. 본 연구결과를 통해 다음과 같은 사회복지 임상실천을 위한 제언을 하고자 한다. 청소년들에게 정확한 성지식을 제공하고 바람직한 성태도를 확립시키기 위해 성교육을 실시하여야 하는데, 그 효과성을 높이기 위해 비디오 시청, 집단 토의, 게임, 시범 등의 방법을 활용한 다양한 방법을 활용한 성교육을 실시하여야 한다. 후속 연구로 다양한 연구 방법을 활용한 프로그램의 효과성 연구가 이루어져야 할 것이며, 장기·단기 프로그램 적용의 효과성 비교, 강의방식과 집단활동 방식 등 진행방식의 비교에 대한 연구들이 필요하다. 마지막으로 집단사회사업 방법을 활용한 다양한 방법을 통해 예방적 접근의 성교육 프로그램을 실시할 수 있으며, 프로그램을 통해 발굴된 사례를 통해 치료적인 전문적 개입도 자연스럽게 연결할 수 있는 학교사회사업제도의 도입을 제안하였다.
청소년기의 청소년들은 급격한 신체발달과 함께 성에 대한 관심과 성적 충동이 급격히 고조되어 불안이나 갈등, 사춘기에 발생하는 이성에 대한 호기심으로 고민을 하고 있다. 또한 성에 대한 관심이 증가되면서, 청소년은 성에 대한 고민을 해결할 수 있는 지식이나 정보를 얻는 경로가 부모님이나 학교보다 각종 대중매체와 친구의 비율이 크므로 이로 인해 흥미위주의 왜곡된 성지식을 얻을 가능성이 많다. 자극적인 성문화와 성에 관한 정보는 청소년들에게 성역할에 대한 왜곡된 흥미와 호기심을 부추기므로써 성적 비행과 탈선 등 성범죄를 야기시키는 계기가 되고 있으며, 청소년들의 잘못된 성지식과 왜곡된 성태도로 인한 청소년의 성문제와 성범죄가 최근 사회문제화 되고 있다. 청소년들의 성욕이나 성충동을 자연스럽게 전이시킬 수 있도록 하기 위해 가정, 학교 및 사회에서의 적절한 환경 및 여건 조성이 그들의 욕구불만을 건전한 방법으로 해소시킬 수 있으며, 원치않는 성문제를 예방하는데 도움이 된다고 하였다. 또한 성에 관한 올바른 지식을 많이 가지고 있을수록 보다 책임있는 의사결정을 할 수 있다. 따라서 성에 대한 무지로 인한 성고민을 감소시키고, 부적절한 경로를 통해 얻는 왜곡된 성지식과 성태도를 변화시키며, 왜곡된 성지식, 성태도로 인한 청소년 성문제와 성범죄를 예방하고 해결하기 위해서는 정확한 성지식의 제공과 바람직한 성태도의 습득을 위한 성교육이 필요하다. 이에 본 연구에서는 청소년들에게 성교육을 프로그램을 실시하고 그 효과성을 검증함으로써, 정확한 성지식을 습득하고, 올바른 성태도를 확립할 수 있는 전문적인 개입방안을 제시하고자 한다. 특히, 국내선행연구들의 문제점을 보완하기 위해, 그 대상을 남녀학생으로 확대하여 전인적인 성교육을 실시하였다. 본 연구에서 실시된 프로그램은 청소년기의 발달과정에 따라 필요한 성교육 내용과 교육부의 성교육 내용을 중심으로, 국외선행연구에서 활용한 다양한 성교육 방법론을 활용하여, 본 연구자가 남녀학생에게 모두 실시할 수 있도록 구성한 것이다. 이는 서울에 소재한 남녀공학중학교 3학년 전학년을 대상으로 매월 1회씩 총 7회에 걸쳐서 제공되었다. 프로그램의 효과에 대한 평가를 위하여 유사실험설계를 사용하였고, 평가도구는 성지식 척도와 성태도 척도 사용하였으며, 회기별 평가서를 분석함으로서 회기별 과정에 따른 성지식, 성태도의 변화를 검증하였다. 본 연구의 주요 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 성교육 프로그램에 참여한 연구대상자의 성지식을 측정한 결과, 프로그램에 실시 후에 실시전보다 통계적으로 유의미한 증가를 보였으며(p<.001), 프로그램에 참여하지 않은 비교집단의 성지식은 사전·사후에 거의 변화하지 않았다. 또한, 성교육 프로그램에 참여한 연구대상자의 성태도를 측정한 결과, 프로그램에 실시 후에 실시전보다 통계적으로 유의미한 증가를 보였으며(p<.001), 프로그램에 참여하지 않은 비교집단의 성태도는 사전·사후에 거의 변화하지 않았다. 둘째, 각 회기별 평가서 분석결과, 회기별 진행에 따라 성지식이 유의미하게 증가하였으며(p<.001), 성태도도 유의미하게 증가하였다(p<.001). 프로그램의 초기에는 성지식의 증가가 많이 있었으며, 말기에는 성태도의 변화가 많이 나타났다. 셋째, 회기별 평가서 내용분석과 종결 평가서 분석을 볼 때, 성교육 진행방법에 있어 비디오 시청, 집단 토의, 게임, 시범 등의 다양한 진행방법이 성교육의 효과를 높이는데 크게 영향을 미쳤음을 알 수 있다. 상기의 결과들을 볼 때, 청소년들을 위하여 실시된 성교육 프로그램은 이들의 성지식을 증가시키고, 긍정적인 성태도로 변화시키는데 효과적이었다고 할 수 있다. 본 연구결과를 통해 다음과 같은 사회복지 임상실천을 위한 제언을 하고자 한다. 청소년들에게 정확한 성지식을 제공하고 바람직한 성태도를 확립시키기 위해 성교육을 실시하여야 하는데, 그 효과성을 높이기 위해 비디오 시청, 집단 토의, 게임, 시범 등의 방법을 활용한 다양한 방법을 활용한 성교육을 실시하여야 한다. 후속 연구로 다양한 연구 방법을 활용한 프로그램의 효과성 연구가 이루어져야 할 것이며, 장기·단기 프로그램 적용의 효과성 비교, 강의방식과 집단활동 방식 등 진행방식의 비교에 대한 연구들이 필요하다. 마지막으로 집단사회사업 방법을 활용한 다양한 방법을 통해 예방적 접근의 성교육 프로그램을 실시할 수 있으며, 프로그램을 통해 발굴된 사례를 통해 치료적인 전문적 개입도 자연스럽게 연결할 수 있는 학교사회사업제도의 도입을 제안하였다.
Adolescent today due to sudden physical development and sudden rise in their interest in sex and sexual drive are facing anxieties, complications and worrying about their curiosity in the other sex. Also as their interest in sex starts to increase there is a good possibility that they get their info...
Adolescent today due to sudden physical development and sudden rise in their interest in sex and sexual drive are facing anxieties, complications and worrying about their curiosity in the other sex. Also as their interest in sex starts to increase there is a good possibility that they get their information on sex not through their parents or school but from mass media and their peers which is likely to be only interest aimed distorted sex informations. Our stimulating sex culture and informations tend to give adolescent a distorted interest and curiosity in sex leading to sexual delinquency, deviation and sex crimes and these distorted sex information and attitudes that adolescent today have leads to sex problems and sex crimes which is now one of the social problems we are facing today. Adequate environment and creating the right conditions in our home, school and society can make it possible to transfer adolescent sexual desires and sexual drives naturally and solve their sexual dissatisfaction in a healthy way also preventing unwanted sex problems. So to lessen sexual worries due to ignorance in sex, change distorted sex attitude and information that comes from inappropriate channels and prevent and solve sex problems and sex crimes that is due to distorted sex attitude and information sex education that gives the correct sex information and shows the right attitude in sex is a must. This paper will show the actual practice of sex education programs for kids and verify its effectiveness presenting a professional intervention method that can give the correct information on sex and also give the right attitude regarding sex. And also to strengthen existing studies the subject was extended to both male and female students for a more whole sex education. The program done in this study is mainly based on sex education needed for adolescent in their developmental stages and sex education content from the ministry of education, and also uses diverse sex education methods from past studies in other countries and has been organized by the researcher to execute to both male and female students. The program was done in seoul at a male and female junior high school for all 9th graders once every month for 7 months. To evaluate the effectiveness of the program quasi-experimental research design was used and the evaluation tool used was sex knowledge scale and sex attitude scale done by analyzing session evaluation identifying the changes in sex knowledge and attitude as the session progressed. The major findings are: First, measuring the sex knowledge of the group that has been in the sex education programs a statistical meaningful increase was shown after the program compared to before the program(p<.001) and the control group which did not participate in the sex education programs did not show meaningful changes in their sex knowledge before or after the programs. Also measuring the sex attitude of the experimental group a statistical meaningful increase was shown after the program compared to before the program(p<.001) and the control group which did not participate in the sex education programs did not show meaningful changes in their sex attitudes before or after the programs. Second, analyzing each sessions evaluation papers, as the sessions progressed sex knowledge showed meaningful increase(p<001), and sex attitude also showed meaningful increase(p<.001). In the beginning sex knowledge showed meaningful changes while in the end sex attitudes showed meaningful changes. Third, analyzing each sessions evaluation papers and conclusion evaluation papers diverse sex education methods such as video viewing, group discussion, games and exhibition made a big difference in making the education more effective. In view of the above results sex education programs for the adolescent was effective in increasing their sex knowledge and changing their sex attitudes positively. With this study this paper suggests a proposition for social welfare clinical practice. To give adolescent today a correct sex knowledge and right sex attitude sex education programs should be practiced, and to better its effectiveness diverse methods such as video viewing, group discussion, games and exhibition should be used for sex education. For a succeeding study, studies such as effectiveness study using diverse study methods, effectiveness comparison of short time programs and long times programs and a study of methodology such as lecturing method and group activity method comparison should be done. Finally, using group work in a diverse method a preventive sex education program can be used and using the examples from these programs a professional treatment intervention can be made by introducing school social work to the schools.
Adolescent today due to sudden physical development and sudden rise in their interest in sex and sexual drive are facing anxieties, complications and worrying about their curiosity in the other sex. Also as their interest in sex starts to increase there is a good possibility that they get their information on sex not through their parents or school but from mass media and their peers which is likely to be only interest aimed distorted sex informations. Our stimulating sex culture and informations tend to give adolescent a distorted interest and curiosity in sex leading to sexual delinquency, deviation and sex crimes and these distorted sex information and attitudes that adolescent today have leads to sex problems and sex crimes which is now one of the social problems we are facing today. Adequate environment and creating the right conditions in our home, school and society can make it possible to transfer adolescent sexual desires and sexual drives naturally and solve their sexual dissatisfaction in a healthy way also preventing unwanted sex problems. So to lessen sexual worries due to ignorance in sex, change distorted sex attitude and information that comes from inappropriate channels and prevent and solve sex problems and sex crimes that is due to distorted sex attitude and information sex education that gives the correct sex information and shows the right attitude in sex is a must. This paper will show the actual practice of sex education programs for kids and verify its effectiveness presenting a professional intervention method that can give the correct information on sex and also give the right attitude regarding sex. And also to strengthen existing studies the subject was extended to both male and female students for a more whole sex education. The program done in this study is mainly based on sex education needed for adolescent in their developmental stages and sex education content from the ministry of education, and also uses diverse sex education methods from past studies in other countries and has been organized by the researcher to execute to both male and female students. The program was done in seoul at a male and female junior high school for all 9th graders once every month for 7 months. To evaluate the effectiveness of the program quasi-experimental research design was used and the evaluation tool used was sex knowledge scale and sex attitude scale done by analyzing session evaluation identifying the changes in sex knowledge and attitude as the session progressed. The major findings are: First, measuring the sex knowledge of the group that has been in the sex education programs a statistical meaningful increase was shown after the program compared to before the program(p<.001) and the control group which did not participate in the sex education programs did not show meaningful changes in their sex knowledge before or after the programs. Also measuring the sex attitude of the experimental group a statistical meaningful increase was shown after the program compared to before the program(p<.001) and the control group which did not participate in the sex education programs did not show meaningful changes in their sex attitudes before or after the programs. Second, analyzing each sessions evaluation papers, as the sessions progressed sex knowledge showed meaningful increase(p<001), and sex attitude also showed meaningful increase(p<.001). In the beginning sex knowledge showed meaningful changes while in the end sex attitudes showed meaningful changes. Third, analyzing each sessions evaluation papers and conclusion evaluation papers diverse sex education methods such as video viewing, group discussion, games and exhibition made a big difference in making the education more effective. In view of the above results sex education programs for the adolescent was effective in increasing their sex knowledge and changing their sex attitudes positively. With this study this paper suggests a proposition for social welfare clinical practice. To give adolescent today a correct sex knowledge and right sex attitude sex education programs should be practiced, and to better its effectiveness diverse methods such as video viewing, group discussion, games and exhibition should be used for sex education. For a succeeding study, studies such as effectiveness study using diverse study methods, effectiveness comparison of short time programs and long times programs and a study of methodology such as lecturing method and group activity method comparison should be done. Finally, using group work in a diverse method a preventive sex education program can be used and using the examples from these programs a professional treatment intervention can be made by introducing school social work to the schools.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.