전통놀이유형에 따른 유아의 사회적 수행능력 및 창의성 발달에 미치는 영향 (The) Effects of the traditional children's plays according to their types on the development of children's creativity and social competence원문보기
본 연구는 전통놀이를 실내전통놀이와 실외전통놀이로 구분하여 유아들에게 실험처치를 실시한 후 유아의 사회적 수행능력 및 창의성에 미치는 효과를 비교하였다. 이에 따른 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 1. 전통놀이 유형에 따라 유아의 사회성 발달(사회적 활동성, 안정성, 협조성, 비협조성, 과민성)에 어떠한 영향을 미치는가? 2. 전통놀이 유형에 따라 유아의 창의성(유창성, 융통성, 독창성, 정교성) 발달에 어떠한 영향을 미치는가? 본 연구의 대상은 광주 동구와 남구에 있는 사회 경제적 배경이 유사한 2곳의 어린이집 만4∼5세 유아반을 실외전통놀이집단과 실내전통놀이집단으로 각각 임의 배정하였다. 연구에 참여한 만 4∼5세 유아는 총 80명으로 실외전통놀이집단집단 40명, 실내전통놀이집단 40명으로 구성되었다. 실외전통놀이집단과 실내전통놀이집단 간의 연령 및 사회적 수행능력과 창의성에 대한 사전검사 결과 유의미한 차이가 나타나지 않았다. 측정 도구 중 사회적 수행능력 평가도구는 Pease, Clark 및 Crase(1979)의 Iowa ...
본 연구는 전통놀이를 실내전통놀이와 실외전통놀이로 구분하여 유아들에게 실험처치를 실시한 후 유아의 사회적 수행능력 및 창의성에 미치는 효과를 비교하였다. 이에 따른 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 1. 전통놀이 유형에 따라 유아의 사회성 발달(사회적 활동성, 안정성, 협조성, 비협조성, 과민성)에 어떠한 영향을 미치는가? 2. 전통놀이 유형에 따라 유아의 창의성(유창성, 융통성, 독창성, 정교성) 발달에 어떠한 영향을 미치는가? 본 연구의 대상은 광주 동구와 남구에 있는 사회 경제적 배경이 유사한 2곳의 어린이집 만4∼5세 유아반을 실외전통놀이집단과 실내전통놀이집단으로 각각 임의 배정하였다. 연구에 참여한 만 4∼5세 유아는 총 80명으로 실외전통놀이집단집단 40명, 실내전통놀이집단 40명으로 구성되었다. 실외전통놀이집단과 실내전통놀이집단 간의 연령 및 사회적 수행능력과 창의성에 대한 사전검사 결과 유의미한 차이가 나타나지 않았다. 측정 도구 중 사회적 수행능력 평가도구는 Pease, Clark 및 Crase(1979)의 Iowa Social Competence Scale: Preschool Form [아이오와 사회적 수행능력척도[P] ] (ISCS[P]) 로 양외점(1994)이 어머니용 질문지로 번역, 수정하여 교사용으로 만든 교사용 질문지를 사용하였고, 창의성의 측정도구는 조성연(1985)이 번역하여 사용한 Torrance의 창의적 사고력 검사 중 도형검사 A형을 사용하였다. 실외전통놀이집단과 실내전통놀이집단에게 각각 전통놀이를 주5회씩 8주 동안 40회에 걸쳐 실시하였고, 사전·사후 검사후 수집된 자료는 SAS System으로 전산처리하여 t검증하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 사회적 수행능력과 관련해서 사회적 수행능력 총점에서는 실외전통놀이와 실내전통놀이간에 유의미한 차이가 없는 것으로 나타났다. 그러나 사회적 수행능력의 하위요인에서는 실외전통놀이집단이 실내전통놀이집단 보다 비협조성을 제외한 사회적 활동성, 안정성, 협조성, 과민성에서 유의미하게 향상되었다. 즉 비협조성은 실내전통놀이집단과 실외전통놀이집단간 차이가 없는 것으로 나타났다. 둘째, 창의성과 관련해서 실외전통놀이집단이 실내전통놀이집단 비해 유의미하게 향상되었다. 또한 창의성 하위요인에서도 실외전통놀이집단이 실내전통놀이집단 보다 융통성을 제외한 유창성, 독창성, 정교성에서 유의미하게 향상되었다. 즉, 융통성에서는 실내전통놀이집단과 실외전통놀이집단 간에 차이가 없었다. 본 연구의 결과를 통해 전통놀이 중 실외전통놀이활동이 실내전통놀이보다 유아의 사회적 수행능력 중 4가지 하위요인(사회적 활동성, 안정성, 협조성, 과민성)과 창의성 증진에 효과가 있음을 나타내주고 있다.
본 연구는 전통놀이를 실내전통놀이와 실외전통놀이로 구분하여 유아들에게 실험처치를 실시한 후 유아의 사회적 수행능력 및 창의성에 미치는 효과를 비교하였다. 이에 따른 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 1. 전통놀이 유형에 따라 유아의 사회성 발달(사회적 활동성, 안정성, 협조성, 비협조성, 과민성)에 어떠한 영향을 미치는가? 2. 전통놀이 유형에 따라 유아의 창의성(유창성, 융통성, 독창성, 정교성) 발달에 어떠한 영향을 미치는가? 본 연구의 대상은 광주 동구와 남구에 있는 사회 경제적 배경이 유사한 2곳의 어린이집 만4∼5세 유아반을 실외전통놀이집단과 실내전통놀이집단으로 각각 임의 배정하였다. 연구에 참여한 만 4∼5세 유아는 총 80명으로 실외전통놀이집단집단 40명, 실내전통놀이집단 40명으로 구성되었다. 실외전통놀이집단과 실내전통놀이집단 간의 연령 및 사회적 수행능력과 창의성에 대한 사전검사 결과 유의미한 차이가 나타나지 않았다. 측정 도구 중 사회적 수행능력 평가도구는 Pease, Clark 및 Crase(1979)의 Iowa Social Competence Scale: Preschool Form [아이오와 사회적 수행능력척도[P] ] (ISCS[P]) 로 양외점(1994)이 어머니용 질문지로 번역, 수정하여 교사용으로 만든 교사용 질문지를 사용하였고, 창의성의 측정도구는 조성연(1985)이 번역하여 사용한 Torrance의 창의적 사고력 검사 중 도형검사 A형을 사용하였다. 실외전통놀이집단과 실내전통놀이집단에게 각각 전통놀이를 주5회씩 8주 동안 40회에 걸쳐 실시하였고, 사전·사후 검사후 수집된 자료는 SAS System으로 전산처리하여 t검증하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 사회적 수행능력과 관련해서 사회적 수행능력 총점에서는 실외전통놀이와 실내전통놀이간에 유의미한 차이가 없는 것으로 나타났다. 그러나 사회적 수행능력의 하위요인에서는 실외전통놀이집단이 실내전통놀이집단 보다 비협조성을 제외한 사회적 활동성, 안정성, 협조성, 과민성에서 유의미하게 향상되었다. 즉 비협조성은 실내전통놀이집단과 실외전통놀이집단간 차이가 없는 것으로 나타났다. 둘째, 창의성과 관련해서 실외전통놀이집단이 실내전통놀이집단 비해 유의미하게 향상되었다. 또한 창의성 하위요인에서도 실외전통놀이집단이 실내전통놀이집단 보다 융통성을 제외한 유창성, 독창성, 정교성에서 유의미하게 향상되었다. 즉, 융통성에서는 실내전통놀이집단과 실외전통놀이집단 간에 차이가 없었다. 본 연구의 결과를 통해 전통놀이 중 실외전통놀이활동이 실내전통놀이보다 유아의 사회적 수행능력 중 4가지 하위요인(사회적 활동성, 안정성, 협조성, 과민성)과 창의성 증진에 효과가 있음을 나타내주고 있다.
This study aims to examine the effects of traditional children's play activities upon the development of children's social competence and creativity. The traditional children's play activities are classified into indoor activities and outdoor activities for the treatment. The purpose of this thesis ...
This study aims to examine the effects of traditional children's play activities upon the development of children's social competence and creativity. The traditional children's play activities are classified into indoor activities and outdoor activities for the treatment. The purpose of this thesis is to show the effects on young children's creativity and sociality of exposure to traditional play activities. The questions answered in this study are as follows: 1. How do different types of traditional play activities affect the development of children's social competence (social activity, stability, cooperation, nervousness, etc)? 2. How do different types of traditional play activities affect the development of children's creativity (fluency, flexibility, originality, ingenuity, etc)? For this study, two kindergarten classes with similar social and economic backgrounds were selected. One class was located in the district of Dong-gu and the other was in Nam-gu, Kwangju. The children were divided into two groups: an indoor traditional play group and an outdoor traditional play group. The average age of the children was between four and five. The children participating in the study were 80 in total; 40 for the outdoor play group and 40 for the indoor play group. There was no significant difference between the two groups in the pre-survey which is designed to check the children's social performance ability and creativity. Other factors considered in the pre-survey was the children's age. As the survey tools of 'social competence', 'the Iowa Social Competence Scale: Preschool Form' of Pease, Clark and Crase (1979), was used. The teachers' questionnaire used for this survey was translated and revised by Oe-jum (1994) from the questionnaire for mothers. The diagram test A of Torrance's tests for creative thinking translated by Cho Seong-yeon (1985) was used for the measurement of 'creativity.' The results of this study can be summarized as follows: First, there is no significant difference between the outdoor traditional play group and the indoor traditional play group in the total score of the children's social competence. However, significant influences were also observed in the sub-categorized items of sociality such as social activity, stability, cooperation, and nervousness. Second, the outdoor play group demonstrated a significant improvement in children's creativity. Significant influence was also observed in the sub-categorized items of creativity such as fluency, originality, and ingenuity. There is no significant difference between the two groups in the flexibility.
This study aims to examine the effects of traditional children's play activities upon the development of children's social competence and creativity. The traditional children's play activities are classified into indoor activities and outdoor activities for the treatment. The purpose of this thesis is to show the effects on young children's creativity and sociality of exposure to traditional play activities. The questions answered in this study are as follows: 1. How do different types of traditional play activities affect the development of children's social competence (social activity, stability, cooperation, nervousness, etc)? 2. How do different types of traditional play activities affect the development of children's creativity (fluency, flexibility, originality, ingenuity, etc)? For this study, two kindergarten classes with similar social and economic backgrounds were selected. One class was located in the district of Dong-gu and the other was in Nam-gu, Kwangju. The children were divided into two groups: an indoor traditional play group and an outdoor traditional play group. The average age of the children was between four and five. The children participating in the study were 80 in total; 40 for the outdoor play group and 40 for the indoor play group. There was no significant difference between the two groups in the pre-survey which is designed to check the children's social performance ability and creativity. Other factors considered in the pre-survey was the children's age. As the survey tools of 'social competence', 'the Iowa Social Competence Scale: Preschool Form' of Pease, Clark and Crase (1979), was used. The teachers' questionnaire used for this survey was translated and revised by Oe-jum (1994) from the questionnaire for mothers. The diagram test A of Torrance's tests for creative thinking translated by Cho Seong-yeon (1985) was used for the measurement of 'creativity.' The results of this study can be summarized as follows: First, there is no significant difference between the outdoor traditional play group and the indoor traditional play group in the total score of the children's social competence. However, significant influences were also observed in the sub-categorized items of sociality such as social activity, stability, cooperation, and nervousness. Second, the outdoor play group demonstrated a significant improvement in children's creativity. Significant influence was also observed in the sub-categorized items of creativity such as fluency, originality, and ingenuity. There is no significant difference between the two groups in the flexibility.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.