최근 백화점경로를 중심으로 하이프레스티지 브랜드의 선호는 지속적으로 늘어나고 있으며, 소비패턴의 양극화 현상과 함께 고급브랜드에 대한 선호는 계속 증가될것으로 보여진다. 특히, 이러한 소비현상과 맞물려 외국화장품의 국내 시장에 대한 공세는 가일층 강화되고 있으며 이러한 시점에 백화점내에서 화장품 브랜드를 선호하는 결정요인에 대해 살펴봄으로 고급 마케팅을 전개하는데 필요한 기반을 연구하는 것은 그 의의가 있다고 하겠다. 본 연구는 이를 위해 백화점 브랜드 선호도에 영향을 미치는 변수로서 브랜드 이미지, 매장 이미지, 원산지 효과, 지각된 품질, 고급품에 대한 가치, 패션에 대한 가치를 설정 하였다. 본 연구를 수행하기 위하여 백화점에서 본인이 직접 구매하는 여성 500명을 선정하였으며, 수집된 자료는 변수의 신뢰성을 검증하기 위한 ...
최근 백화점경로를 중심으로 하이프레스티지 브랜드의 선호는 지속적으로 늘어나고 있으며, 소비패턴의 양극화 현상과 함께 고급브랜드에 대한 선호는 계속 증가될것으로 보여진다. 특히, 이러한 소비현상과 맞물려 외국화장품의 국내 시장에 대한 공세는 가일층 강화되고 있으며 이러한 시점에 백화점내에서 화장품 브랜드를 선호하는 결정요인에 대해 살펴봄으로 고급 마케팅을 전개하는데 필요한 기반을 연구하는 것은 그 의의가 있다고 하겠다. 본 연구는 이를 위해 백화점 브랜드 선호도에 영향을 미치는 변수로서 브랜드 이미지, 매장 이미지, 원산지 효과, 지각된 품질, 고급품에 대한 가치, 패션에 대한 가치를 설정 하였다. 본 연구를 수행하기 위하여 백화점에서 본인이 직접 구매하는 여성 500명을 선정하였으며, 수집된 자료는 변수의 신뢰성을 검증하기 위한 신뢰성분석을 하였으며, 본 연구의 가설을 검증하기 위하여 회귀분석을 실시하였다. 분석결과 브랜드 이미지, 지각됨 품질, 고가품에 대한 가치는 백화점브랜드 선호태도에 대해 정(+)의 관계가 있는 것으로 나타났다. 그리고, 원산지 효과와 매장 이미지는 직접적으로 영향을 주지 않아 기각된 것으로 나타났으나, 원산지효과는 브랜드 이미지에, 그리고 매장 이미지는 지각된 품질에 1차적으로 영향을 주는 것으로 나타났다. 또한, 패션에 대한 가치는 기각된 것으로 나타났으나 역(-)의 관계로 파악되, 추후 연구의 필요성이 제기 되었다. 본 연구에서 백화점내의 화장품브랜드선호도 요인을 파악해본 것은 시기적절하다 생각되며, 이를 바탕으로 업계에서는 화장품의 백화점내에서의 프레스티지 마케팅을 구사하기 위해 브랜드이미지 강화전략, 구매 全 프로세스를 통한 고객가치의 제고 및 차별성을 통한 품질의 차별화에 힘써야 할것이다. 또한, 국내 브랜드로서 성공적인 하이프레스티지 마케팅전략을 수립하는데도 중요한 지침을 제공하리라 생각한다.
최근 백화점경로를 중심으로 하이프레스티지 브랜드의 선호는 지속적으로 늘어나고 있으며, 소비패턴의 양극화 현상과 함께 고급브랜드에 대한 선호는 계속 증가될것으로 보여진다. 특히, 이러한 소비현상과 맞물려 외국화장품의 국내 시장에 대한 공세는 가일층 강화되고 있으며 이러한 시점에 백화점내에서 화장품 브랜드를 선호하는 결정요인에 대해 살펴봄으로 고급 마케팅을 전개하는데 필요한 기반을 연구하는 것은 그 의의가 있다고 하겠다. 본 연구는 이를 위해 백화점 브랜드 선호도에 영향을 미치는 변수로서 브랜드 이미지, 매장 이미지, 원산지 효과, 지각된 품질, 고급품에 대한 가치, 패션에 대한 가치를 설정 하였다. 본 연구를 수행하기 위하여 백화점에서 본인이 직접 구매하는 여성 500명을 선정하였으며, 수집된 자료는 변수의 신뢰성을 검증하기 위한 신뢰성분석을 하였으며, 본 연구의 가설을 검증하기 위하여 회귀분석을 실시하였다. 분석결과 브랜드 이미지, 지각됨 품질, 고가품에 대한 가치는 백화점브랜드 선호태도에 대해 정(+)의 관계가 있는 것으로 나타났다. 그리고, 원산지 효과와 매장 이미지는 직접적으로 영향을 주지 않아 기각된 것으로 나타났으나, 원산지효과는 브랜드 이미지에, 그리고 매장 이미지는 지각된 품질에 1차적으로 영향을 주는 것으로 나타났다. 또한, 패션에 대한 가치는 기각된 것으로 나타났으나 역(-)의 관계로 파악되, 추후 연구의 필요성이 제기 되었다. 본 연구에서 백화점내의 화장품브랜드선호도 요인을 파악해본 것은 시기적절하다 생각되며, 이를 바탕으로 업계에서는 화장품의 백화점내에서의 프레스티지 마케팅을 구사하기 위해 브랜드이미지 강화전략, 구매 全 프로세스를 통한 고객가치의 제고 및 차별성을 통한 품질의 차별화에 힘써야 할것이다. 또한, 국내 브랜드로서 성공적인 하이프레스티지 마케팅전략을 수립하는데도 중요한 지침을 제공하리라 생각한다.
One of the biggest change in a department store recently is that the proneness of high prestige brand is in progress actively since the bi-polar consumption pattern extends gradually. In this situation, the foreign imported brand is promoting very aggressively to the domestic market. So, it is worth...
One of the biggest change in a department store recently is that the proneness of high prestige brand is in progress actively since the bi-polar consumption pattern extends gradually. In this situation, the foreign imported brand is promoting very aggressively to the domestic market. So, it is worth analyzing what influences a consumer to choose a cosmetic brand in a department store and how a high prestige marketing should be applied according to the consumer's purchase pattern. For the object of the study, the following factors were analyzed : brand image, store image, country of origin effect, perceived quality, perceived value on fashion and perceived value on high prestige product. For empirical analysis, the data were collected from 500 consumers who purchased the cosmetic brand in a department store. With the collected survey data, reliability test for validity test and regression analysis for hypotheses were conducted. Most hypotheses were accepted, but the following hypotheses were rejected: the indirect relation of brand proneness with country of origin effect and brand proneness with store image. Accoding to the result, it was estimated that the country of origin affects the brand image first and store image does the perceived quality first. And the hypothesis of the relation between brand proness and perceived value on fashion was rejected also because of negative relation but it is regarded that it is worth considering from the viewpoint of statistics. As for the rejected hypotheses, it remains to be studied more deeply. From the managerial perspective, a company has to concentrate on the following categories; brand image fortifying strategy and the enhancement of customer satisfaction through all the purchase process and the product differentiation for the consumer image
One of the biggest change in a department store recently is that the proneness of high prestige brand is in progress actively since the bi-polar consumption pattern extends gradually. In this situation, the foreign imported brand is promoting very aggressively to the domestic market. So, it is worth analyzing what influences a consumer to choose a cosmetic brand in a department store and how a high prestige marketing should be applied according to the consumer's purchase pattern. For the object of the study, the following factors were analyzed : brand image, store image, country of origin effect, perceived quality, perceived value on fashion and perceived value on high prestige product. For empirical analysis, the data were collected from 500 consumers who purchased the cosmetic brand in a department store. With the collected survey data, reliability test for validity test and regression analysis for hypotheses were conducted. Most hypotheses were accepted, but the following hypotheses were rejected: the indirect relation of brand proneness with country of origin effect and brand proneness with store image. Accoding to the result, it was estimated that the country of origin affects the brand image first and store image does the perceived quality first. And the hypothesis of the relation between brand proness and perceived value on fashion was rejected also because of negative relation but it is regarded that it is worth considering from the viewpoint of statistics. As for the rejected hypotheses, it remains to be studied more deeply. From the managerial perspective, a company has to concentrate on the following categories; brand image fortifying strategy and the enhancement of customer satisfaction through all the purchase process and the product differentiation for the consumer image
주제어
#백화점브랜드 브랜드 이미지 매장 이미지 원산지 효과 지각된 품질 고가품 패션 cosmetic brand proneness brand image store image country of origin effect perceived quality fashion high prestige product
학위논문 정보
저자
신주홍
학위수여기관
연세대학교 경영대학원
학위구분
국내석사
학과
경영학과
지도교수
오세조
발행연도
2001
총페이지
vi, 72p.
키워드
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