본 논문은 현재까지의 풍력발전이 자연풍만을 대상으로 개발되고 있는 점에 착안, 차량이 고속으로 도로를 질주하면서 발생시키는 차량주행풍을 풍력발전에 이용하는 방안에 관하여 연구하였다. 최초에는 고속도로 갓길에서 자체 개발한 프로그램에 의해 차량주행풍 풍속을 측정하고 저장하였다. 그 결과 중앙분리대 지역에서 풍력발전이 가능하다고 판단됨에 따라 한국도로공사의 승인을 받아 고속도로 중앙분리대에서 풍력자원 조사를 시행하였다. 측정 방법으로는 영동고속도로 신갈 기점 50.5km 지점에 모델명 WS-0.15C(정격 : 12V, 9A)인 핀란드산 소형 수직축 풍력발전기 9대를 설치하고 각 발전기 별로 발전된 전력을 측정, 실시간으로 컴퓨터에 저장하도록 하였다. 그러나 기존 제품의 날개가 자연풍에 적합하도록 설계되어 있어 본 연구 주제인 차량주행풍을 이용한 풍력발전에는 적합하지 않은 시스템임이 확인되었다. 따라서 고속도로 중앙분리대를 중심으로 양방향으로 주행하는 차량이 발생시키는 서로 반대 방향의 양쪽 바람을 효과적으로 이용할 수 있도록 날개를 자체적으로 제작한 다음, 풍력자원 조사에 재착수 하였는데 날개 제작 등에 따른 비용이 많이 들어 당초 계획보다 적은 발전기 3대 만으로 본 풍력자원 조사를 시행하였다. 풍력자원 조사 결과는 다음과 같다. 풍력발전 회사가 제시한 출력대 풍속 자료에 의해 중앙분리대에서의 풍속을 분석한 결과 차량주행풍의 순간 ...
본 논문은 현재까지의 풍력발전이 자연풍만을 대상으로 개발되고 있는 점에 착안, 차량이 고속으로 도로를 질주하면서 발생시키는 차량주행풍을 풍력발전에 이용하는 방안에 관하여 연구하였다. 최초에는 고속도로 갓길에서 자체 개발한 프로그램에 의해 차량주행풍 풍속을 측정하고 저장하였다. 그 결과 중앙분리대 지역에서 풍력발전이 가능하다고 판단됨에 따라 한국도로공사의 승인을 받아 고속도로 중앙분리대에서 풍력자원 조사를 시행하였다. 측정 방법으로는 영동고속도로 신갈 기점 50.5km 지점에 모델명 WS-0.15C(정격 : 12V, 9A)인 핀란드산 소형 수직축 풍력발전기 9대를 설치하고 각 발전기 별로 발전된 전력을 측정, 실시간으로 컴퓨터에 저장하도록 하였다. 그러나 기존 제품의 날개가 자연풍에 적합하도록 설계되어 있어 본 연구 주제인 차량주행풍을 이용한 풍력발전에는 적합하지 않은 시스템임이 확인되었다. 따라서 고속도로 중앙분리대를 중심으로 양방향으로 주행하는 차량이 발생시키는 서로 반대 방향의 양쪽 바람을 효과적으로 이용할 수 있도록 날개를 자체적으로 제작한 다음, 풍력자원 조사에 재착수 하였는데 날개 제작 등에 따른 비용이 많이 들어 당초 계획보다 적은 발전기 3대 만으로 본 풍력자원 조사를 시행하였다. 풍력자원 조사 결과는 다음과 같다. 풍력발전 회사가 제시한 출력대 풍속 자료에 의해 중앙분리대에서의 풍속을 분석한 결과 차량주행풍의 순간 최대 풍속은 15m/s 이상에 달하고, 8시간 평균 풍속은 약 9.5m/s로 측정되었다. 자연풍을 풍력발전에 이용할 경우 경제성이 있으려면 이용률 30% 이상에서 평균 풍속이 4m/s 이상이어야 하는 동시 조건이 있는데, 차량주행풍의 경우 평균 풍속 중 차량의 운행이 빈번한 시간대 즉 하루 8시간(이용률 30% 기준) 평균 풍속을 산출한 결과 약 9.5m/s로서 경제성이 있다고 보고된 자연풍보다 최소 13.4배의 에너지 밀도를 가지고 있음이 확인되었다. 위의 시험 결과는 자연풍에 적합하도록 설계된 소형 수직축 풍력발전기와 자체적으로 제작한 날개를 사용하고, 차량통행이 적은 장소에서 본 실험을 시행하는 등 열악한 환경에서 얻은 결과로서, 만약 차량주행풍을 이용하기에 최적인 시스템을 연구·개발하여 조사에 착수하였다면 위에서 얻은 결과보다 훨씬 더 좋은 결과를 얻을 수 있을 것이므로 차량주행풍을 풍력발전에 이용하는 방안이 현실화 될 수 있을 것으로 기대된다. 중앙분리대는 그 설치 면적 및 공간이 한정되어 있으며 차량주행풍 또한 이용할 수 있는 폭이 제한되어 있다. 따라서 본 논문에서는 한정된 공간에서 차량주행풍을 이용하여 최대의 풍력발전을 할 수 있는 중앙분리대 형태를 여러 가지로 제시하였다. 향후 과제로는 차량주행풍을 이용하기 위한 소형 수직축 발전기와 날개를 포함한 최적 풍력발전 시스템 개발, 발전량을 최대로 하면서 경제성을 확보하기 위한 발전기 적정 설치 간격 산정, 차량주행풍을 최대한으로 이용하기 위한 최적 형상의 바람유도막 및 중앙분리대 개발, 중앙분리대의 안전성 확보, 상용전원과의 계통연계 시스템 구축, 보수유지 기법 개발 등이 필요하여 산학연 공동 연구의 필요성을 제안하였다.
본 논문은 현재까지의 풍력발전이 자연풍만을 대상으로 개발되고 있는 점에 착안, 차량이 고속으로 도로를 질주하면서 발생시키는 차량주행풍을 풍력발전에 이용하는 방안에 관하여 연구하였다. 최초에는 고속도로 갓길에서 자체 개발한 프로그램에 의해 차량주행풍 풍속을 측정하고 저장하였다. 그 결과 중앙분리대 지역에서 풍력발전이 가능하다고 판단됨에 따라 한국도로공사의 승인을 받아 고속도로 중앙분리대에서 풍력자원 조사를 시행하였다. 측정 방법으로는 영동고속도로 신갈 기점 50.5km 지점에 모델명 WS-0.15C(정격 : 12V, 9A)인 핀란드산 소형 수직축 풍력발전기 9대를 설치하고 각 발전기 별로 발전된 전력을 측정, 실시간으로 컴퓨터에 저장하도록 하였다. 그러나 기존 제품의 날개가 자연풍에 적합하도록 설계되어 있어 본 연구 주제인 차량주행풍을 이용한 풍력발전에는 적합하지 않은 시스템임이 확인되었다. 따라서 고속도로 중앙분리대를 중심으로 양방향으로 주행하는 차량이 발생시키는 서로 반대 방향의 양쪽 바람을 효과적으로 이용할 수 있도록 날개를 자체적으로 제작한 다음, 풍력자원 조사에 재착수 하였는데 날개 제작 등에 따른 비용이 많이 들어 당초 계획보다 적은 발전기 3대 만으로 본 풍력자원 조사를 시행하였다. 풍력자원 조사 결과는 다음과 같다. 풍력발전 회사가 제시한 출력대 풍속 자료에 의해 중앙분리대에서의 풍속을 분석한 결과 차량주행풍의 순간 최대 풍속은 15m/s 이상에 달하고, 8시간 평균 풍속은 약 9.5m/s로 측정되었다. 자연풍을 풍력발전에 이용할 경우 경제성이 있으려면 이용률 30% 이상에서 평균 풍속이 4m/s 이상이어야 하는 동시 조건이 있는데, 차량주행풍의 경우 평균 풍속 중 차량의 운행이 빈번한 시간대 즉 하루 8시간(이용률 30% 기준) 평균 풍속을 산출한 결과 약 9.5m/s로서 경제성이 있다고 보고된 자연풍보다 최소 13.4배의 에너지 밀도를 가지고 있음이 확인되었다. 위의 시험 결과는 자연풍에 적합하도록 설계된 소형 수직축 풍력발전기와 자체적으로 제작한 날개를 사용하고, 차량통행이 적은 장소에서 본 실험을 시행하는 등 열악한 환경에서 얻은 결과로서, 만약 차량주행풍을 이용하기에 최적인 시스템을 연구·개발하여 조사에 착수하였다면 위에서 얻은 결과보다 훨씬 더 좋은 결과를 얻을 수 있을 것이므로 차량주행풍을 풍력발전에 이용하는 방안이 현실화 될 수 있을 것으로 기대된다. 중앙분리대는 그 설치 면적 및 공간이 한정되어 있으며 차량주행풍 또한 이용할 수 있는 폭이 제한되어 있다. 따라서 본 논문에서는 한정된 공간에서 차량주행풍을 이용하여 최대의 풍력발전을 할 수 있는 중앙분리대 형태를 여러 가지로 제시하였다. 향후 과제로는 차량주행풍을 이용하기 위한 소형 수직축 발전기와 날개를 포함한 최적 풍력발전 시스템 개발, 발전량을 최대로 하면서 경제성을 확보하기 위한 발전기 적정 설치 간격 산정, 차량주행풍을 최대한으로 이용하기 위한 최적 형상의 바람유도막 및 중앙분리대 개발, 중앙분리대의 안전성 확보, 상용전원과의 계통연계 시스템 구축, 보수유지 기법 개발 등이 필요하여 산학연 공동 연구의 필요성을 제안하였다.
Until now, most wind power generation have developed for only natural resources; this essay perceive that, it investigated about 'Covering vehicle wind' which is made by cars' movements. At the beginning, 'Covering vehicle wind' was measured at the side of highway; wind velocity was measured and put...
Until now, most wind power generation have developed for only natural resources; this essay perceive that, it investigated about 'Covering vehicle wind' which is made by cars' movements. At the beginning, 'Covering vehicle wind' was measured at the side of highway; wind velocity was measured and put into a program that was developed by myself. As a result, the median strip are possible to make the wind power generation in decision; wind power investigation executed at median strip of high way with Korean Highway Department's permission. Measurement method is using nine vehicle small wind turbines which named WS-0.15 (Regularities: 12V, 9A), Finland, each wind turbine's power, data were put into computer for realtime. However, established product's wings were adequate, and designed for only natural wind, so established products can't be investigated on 'Covering vehicle wind', also its system unsuitable with wind power generation on the highway. Accordingly, for the center of the median strip; 'Covering cars make wind on both way, that both way's wind is opposite each other, so new wing's were ordered to developed for using successful, after, wind power resource investigation was completed once more, but only three wind turbines got into the investigation, because of, wind production took the largest part of expenses. The next is the result of wind resource investigation. Wind turbine company present the materials of output that analyzes the wind velocity at the median strip, as a result, the maximum momentary wind velocity is over 15m/s, the average wind velocity is about 11m/s in 8 hours. At 'Covering vehicle wind, eight hours everyday is frequenting time to make wind on the highway, the average velocity of calculation is about 8m/s at those 8 hours, natural wind has been reported in economic strength, but 'Covering vehicle wind' has average density 20 times more than natural wind. That result was came from a vertical wind turbine which was designed for natural wind only, if a system develop and investigate for using 'Covering vehicle wind', the result is going to be better than before, also it's going to have better output; if 'Covering vehicle wind' is going to be expected and used for real. The median strip is limited by area, and space, also 'Covering vehicle wind' is limited by magnitude. Consequently, this essay present to use 'Covering vehicle wind' in limit are, and present many forms for make maximum output on the median strip area. From now on, small vertical wind turbines, wind, the best wind generation system are going to be used and researched with 'Covering vehicle wind'; The generation quantities, position of appropriateness, economical calculation of each wind turbine; 'development of proper shape wind induction; security of the median strip; build up a system for commercial electricity; development of service, and maintenance need and suggested about joint investigation with Industry and the Academic World and Research Institution for 'Covering vehicle wind generation'.
Until now, most wind power generation have developed for only natural resources; this essay perceive that, it investigated about 'Covering vehicle wind' which is made by cars' movements. At the beginning, 'Covering vehicle wind' was measured at the side of highway; wind velocity was measured and put into a program that was developed by myself. As a result, the median strip are possible to make the wind power generation in decision; wind power investigation executed at median strip of high way with Korean Highway Department's permission. Measurement method is using nine vehicle small wind turbines which named WS-0.15 (Regularities: 12V, 9A), Finland, each wind turbine's power, data were put into computer for realtime. However, established product's wings were adequate, and designed for only natural wind, so established products can't be investigated on 'Covering vehicle wind', also its system unsuitable with wind power generation on the highway. Accordingly, for the center of the median strip; 'Covering cars make wind on both way, that both way's wind is opposite each other, so new wing's were ordered to developed for using successful, after, wind power resource investigation was completed once more, but only three wind turbines got into the investigation, because of, wind production took the largest part of expenses. The next is the result of wind resource investigation. Wind turbine company present the materials of output that analyzes the wind velocity at the median strip, as a result, the maximum momentary wind velocity is over 15m/s, the average wind velocity is about 11m/s in 8 hours. At 'Covering vehicle wind, eight hours everyday is frequenting time to make wind on the highway, the average velocity of calculation is about 8m/s at those 8 hours, natural wind has been reported in economic strength, but 'Covering vehicle wind' has average density 20 times more than natural wind. That result was came from a vertical wind turbine which was designed for natural wind only, if a system develop and investigate for using 'Covering vehicle wind', the result is going to be better than before, also it's going to have better output; if 'Covering vehicle wind' is going to be expected and used for real. The median strip is limited by area, and space, also 'Covering vehicle wind' is limited by magnitude. Consequently, this essay present to use 'Covering vehicle wind' in limit are, and present many forms for make maximum output on the median strip area. From now on, small vertical wind turbines, wind, the best wind generation system are going to be used and researched with 'Covering vehicle wind'; The generation quantities, position of appropriateness, economical calculation of each wind turbine; 'development of proper shape wind induction; security of the median strip; build up a system for commercial electricity; development of service, and maintenance need and suggested about joint investigation with Industry and the Academic World and Research Institution for 'Covering vehicle wind generation'.
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