학교 교육과정 중 국어과의 목표는 언어 사용 기능을 신장하고, 국어에 관한 체계적 지식을 가지게 하며, 문학에 대한 이해와 감상을 길러 주는 데 있다. 이러한 목표를 달성하기 위해 국어 교과는 말하기, 듣기, 읽기, 쓰기, 언어, 문학의 여섯 영역으로 구성되어 있다. 이 중 본 연구에서는 텍스트 구조 지도가 학생들��내용 파악, 글의 구조 찾기 능력 및 어휘력 신장을 보다 효율적으로 이루어질 수 있도록 함에 그 목적이 있다.
이 분야에 관한 연구로서 읽기의 특성과 과정 읽기 지도 방법 및 텍스트 구조 지도와 독해력 신장의 관계를 살펴보았다. 특히 텍스트 이론과 ...
학교 교육과정 중 국어과의 목표는 언어 사용 기능을 신장하고, 국어에 관한 체계적 지식을 가지게 하며, 문학에 대한 이해와 감상을 길러 주는 데 있다. 이러한 목표를 달성하기 위해 국어 교과는 말하기, 듣기, 읽기, 쓰기, 언어, 문학의 여섯 영역으로 구성되어 있다. 이 중 본 연구에서는 텍스트 구조 지도가 학생들��내용 파악, 글의 구조 찾기 능력 및 어휘력 신장을 보다 효율적으로 이루어질 수 있도록 함에 그 목적이 있다.
이 분야에 관한 연구로서 읽기의 특성과 과정 읽기 지도 방법 및 텍스트 구조 지도와 독해력 신장의 관계를 살펴보았다. 특히 텍스트 이론과 스키마 이론을 통하여 읽기 지도 방법을 살펴보았다.
연구 방법은 텍스트 구조 이론을 바탕으로 새로운 교재를 개발하여 <읽기 전> <읽는 동안> <읽은 후>의 과정에 실험집단과 통제 집단으로 나누어 사용하였다. 연구 대상은 연구자가 재직하고 있는 서울의 모 여자 중학교 3학년으로 하였다.
본 연구의 가설은 텍스트 구조에 대한 지도를 받은 학생이 그렇지 않은 학생들에 비해 읽기 능력이 신장되어 내용 파악이 잘 될 것이다.
실험 결과 첫째, 텍스트 구조 이론을 학습한 집단 내에서, 텍스트 구조 이론 학습이 읽기 능력 신장에 효과적인 것을 알 수 있었다. 둘째, 텍스트 구조 이론의 하위 개념인 구조 파악에 대한 내용이 독해에 긍정적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 내용 파악 면에서는 사전 /사후 점수의 변화가 적지만 통제 집단에 비해 실험 집단의 독해력이 신장되었음을 알 수 있었다. 넷째, 어휘력 신장에 관한 기여도는 두 집단 모두 독해력에 긍정적인 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 이는 문항수가 적어 통계 결과의 변별력이 떨어져서 생긴 결과인 듯 하다. 배경 지식이 많아지면 어휘력이 신장되고 독해에 영향을 미치리라고 생각한다. 다섯째, 읽기 능력 신장은 읽기 행위에 작용하는 복합적 요인의 통합적인 결과임을 알 수 있었다.
학교 교육과정 중 국어과의 목표는 언어 사용 기능을 신장하고, 국어에 관한 체계적 지식을 가지게 하며, 문학에 대한 이해와 감상을 길러 주는 데 있다. 이러한 목표를 달성하기 위해 국어 교과는 말하기, 듣기, 읽기, 쓰기, 언어, 문학의 여섯 영역으로 구성되어 있다. 이 중 본 연구에서는 텍스트 구조 지도가 학생들��내용 파악, 글의 구조 찾기 능력 및 어휘력 신장을 보다 효율적으로 이루어질 수 있도록 함에 그 목적이 있다.
이 분야에 관한 연구로서 읽기의 특성과 과정 읽기 지도 방법 및 텍스트 구조 지도와 독해력 신장의 관계를 살펴보았다. 특히 텍스트 이론과 스키마 이론을 통하여 읽기 지도 방법을 살펴보았다.
연구 방법은 텍스트 구조 이론을 바탕으로 새로운 교재를 개발하여 <읽기 전> <읽는 동안> <읽은 후>의 과정에 실험집단과 통제 집단으로 나누어 사용하였다. 연구 대상은 연구자가 재직하고 있는 서울의 모 여자 중학교 3학년으로 하였다.
본 연구의 가설은 텍스트 구조에 대한 지도를 받은 학생이 그렇지 않은 학생들에 비해 읽기 능력이 신장되어 내용 파악이 잘 될 것이다.
실험 결과 첫째, 텍스트 구조 이론을 학습한 집단 내에서, 텍스트 구조 이론 학습이 읽기 능력 신장에 효과적인 것을 알 수 있었다. 둘째, 텍스트 구조 이론의 하위 개념인 구조 파악에 대한 내용이 독해에 긍정적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 내용 파악 면에서는 사전 /사후 점수의 변화가 적지만 통제 집단에 비해 실험 집단의 독해력이 신장되었음을 알 수 있었다. 넷째, 어휘력 신장에 관한 기여도는 두 집단 모두 독해력에 긍정적인 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 이는 문항수가 적어 통계 결과의 변별력이 떨어져서 생긴 결과인 듯 하다. 배경 지식이 많아지면 어휘력이 신장되고 독해에 영향을 미치리라고 생각한다. 다섯째, 읽기 능력 신장은 읽기 행위에 작용하는 복합적 요인의 통합적인 결과임을 알 수 있었다.
The objective of national language course in the school education curriculum is to enhance the capacity to utilize the language, to get the systematic knowledge on the national language and to improve the understanding and appreciation of Korean literature. In order to accomplish this objectives, '6...
The objective of national language course in the school education curriculum is to enhance the capacity to utilize the language, to get the systematic knowledge on the national language and to improve the understanding and appreciation of Korean literature. In order to accomplish this objectives, '6th Korean Language' curriculum is composed of six areas such as speaking, listening, writing, reading, language and literature.
This thesis deals with the reading area. The main purpose of the thesis is to study whether the teaching the Text Structure to the students efficiently improves the understanding of the context, the capability to find out the structure of an article and to enhance the vocabulary power.
In order to substantiate the study, couple of thesis were referred which studied the characteristics of reading and relevant teaching method and the improvement of reading power through teaching the Text structure. Especially it was concentrated in the methods of teaching the reading through Text Theory and Schema Theory.
As a methodology of the study, a new text was developed based upon the theory of text structure and used for the subject group composed of test group and control group in the three stages i.e., before the reading session, during the reading session and after the reading session.
Subject group is the seniors classes (9th grade) in a womans middle school in Seoul where the writer is working.
The hypothesis is that the students who learned text structure can get easier understanding of the context by improving the reading power than the student who havent gone through the process.
As a result of the test, followings were proved. Firstly, it was found among the group who has gone through the learning on the text structure theory that the teaching the text structure effectively enhances the reading ability. Secondly, the understanding of the text structure which is a sub-concept, of the text structure theory proved to have positive influence on the reading ability.
Thirdly, there was an improvement of reading ability in the test group comparing with the control group in terms of understanding of the meaning of the context even though there was a little changes in the scores before/after the test. Fourthly, the contribution of the teaching of the text structure to the enhancement, of vocabulary power was not proved to exist in the two groups. It seems to be resulted from a lack of differentiation power due to limited number of questionnaires. It is believed, however, that the teaching would influence positively to the reading capability thanks to the increased vocabulary power. Fifthly, background knowledge and the reading capability is increased due to the consolidated result of complicated factors affecting the reading activities.
The objective of national language course in the school education curriculum is to enhance the capacity to utilize the language, to get the systematic knowledge on the national language and to improve the understanding and appreciation of Korean literature. In order to accomplish this objectives, '6th Korean Language' curriculum is composed of six areas such as speaking, listening, writing, reading, language and literature.
This thesis deals with the reading area. The main purpose of the thesis is to study whether the teaching the Text Structure to the students efficiently improves the understanding of the context, the capability to find out the structure of an article and to enhance the vocabulary power.
In order to substantiate the study, couple of thesis were referred which studied the characteristics of reading and relevant teaching method and the improvement of reading power through teaching the Text structure. Especially it was concentrated in the methods of teaching the reading through Text Theory and Schema Theory.
As a methodology of the study, a new text was developed based upon the theory of text structure and used for the subject group composed of test group and control group in the three stages i.e., before the reading session, during the reading session and after the reading session.
Subject group is the seniors classes (9th grade) in a womans middle school in Seoul where the writer is working.
The hypothesis is that the students who learned text structure can get easier understanding of the context by improving the reading power than the student who havent gone through the process.
As a result of the test, followings were proved. Firstly, it was found among the group who has gone through the learning on the text structure theory that the teaching the text structure effectively enhances the reading ability. Secondly, the understanding of the text structure which is a sub-concept, of the text structure theory proved to have positive influence on the reading ability.
Thirdly, there was an improvement of reading ability in the test group comparing with the control group in terms of understanding of the meaning of the context even though there was a little changes in the scores before/after the test. Fourthly, the contribution of the teaching of the text structure to the enhancement, of vocabulary power was not proved to exist in the two groups. It seems to be resulted from a lack of differentiation power due to limited number of questionnaires. It is believed, however, that the teaching would influence positively to the reading capability thanks to the increased vocabulary power. Fifthly, background knowledge and the reading capability is increased due to the consolidated result of complicated factors affecting the reading activities.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.