본 연구는 부모의 양육태도가 부모의 변인에 따라 어떤 차이가 있는지를 알아보고, 부모의 양육태도 일치정도와 하위 요인별 일치정도가 유아의 사회 ·정서적 발달과 어떤 관계가 있는지를 규명함으로서 바람직한 부모-자녀 관계 형성을 위한 올바른 앙육태도의 유형을 파악하고자 한다. 이러한 목적을 위하여 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 1. 아버지의 양육태도와 유아의 사회 ·정서적 발달은 어떤 관계가 있으며 이는 아버지의 직업, 학력, 연령별로 어떠한가? 2. 어머니의 양육태도와 유아의 사회 · 정서적 발달과 어떤 관계가 있으떠 이는 어머니의 학력, 지업유무, 연령별로 어떠한가? 3. 부모의 양육태도 일치정도와 유아의 사회 · 정서적 발달과의 관계는 어떠한가? 4. 각 요인별 안육태도 일치정도와 유아의 사회 ·정서적 발달과의 관계는 어떠한가? 본 연구의 대상은 강원도 중 ·소도시 9곤의 유치원과 1곳의 어런이집에 다니는 만 3, 4, 5, 6세 유아 IBO명과 그들의 부모 240명(부-120명, 모2D명)을 대상으로 하였다. 부모의 앙육태도 검사는 Schaefer(1959)의 MBRI(Matemal Behavior Research Instrument)를 이원영(1983)이 번안하여 만든 앙육태도 검사지를 바탕으로 재구성하였다. 유아의 사회 ·정서적 발달검사는 행동과학연구소(1978)에서 제작한 것을 장영애(1987)가 수정, 보완한 자료와 이정환 · 박은혜(1995)가 연구하고 한국어린이육영회에서 발간한 유아관찰 워크북을 참조하여 사용하였다. 부모의 양육태도는 아버지와 어머니 각각에게 질문지를 배부 · 회수하였으며 유아의 사회 ·정서적 발달검사는 각 유아를 담당하고 있는 교사가 관찰한 후 기록하였다. 통계처리는 부모의 양육태도 차이를 알아보기 위하여 ...
본 연구는 부모의 양육태도가 부모의 변인에 따라 어떤 차이가 있는지를 알아보고, 부모의 양육태도 일치정도와 하위 요인별 일치정도가 유아의 사회 ·정서적 발달과 어떤 관계가 있는지를 규명함으로서 바람직한 부모-자녀 관계 형성을 위한 올바른 앙육태도의 유형을 파악하고자 한다. 이러한 목적을 위하여 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 1. 아버지의 양육태도와 유아의 사회 ·정서적 발달은 어떤 관계가 있으며 이는 아버지의 직업, 학력, 연령별로 어떠한가? 2. 어머니의 양육태도와 유아의 사회 · 정서적 발달과 어떤 관계가 있으떠 이는 어머니의 학력, 지업유무, 연령별로 어떠한가? 3. 부모의 양육태도 일치정도와 유아의 사회 · 정서적 발달과의 관계는 어떠한가? 4. 각 요인별 안육태도 일치정도와 유아의 사회 ·정서적 발달과의 관계는 어떠한가? 본 연구의 대상은 강원도 중 ·소도시 9곤의 유치원과 1곳의 어런이집에 다니는 만 3, 4, 5, 6세 유아 IBO명과 그들의 부모 240명(부-120명, 모2D명)을 대상으로 하였다. 부모의 앙육태도 검사는 Schaefer(1959)의 MBRI(Matemal Behavior Research Instrument)를 이원영(1983)이 번안하여 만든 앙육태도 검사지를 바탕으로 재구성하였다. 유아의 사회 ·정서적 발달검사는 행동과학연구소(1978)에서 제작한 것을 장영애(1987)가 수정, 보완한 자료와 이정환 · 박은혜(1995)가 연구하고 한국어린이육영회에서 발간한 유아관찰 워크북을 참조하여 사용하였다. 부모의 양육태도는 아버지와 어머니 각각에게 질문지를 배부 · 회수하였으며 유아의 사회 ·정서적 발달검사는 각 유아를 담당하고 있는 교사가 관찰한 후 기록하였다. 통계처리는 부모의 양육태도 차이를 알아보기 위하여 대응표본 t검정(Paired Samples Test)을 실시하였고, 양육태도와 유아의 사회 · 정서적 발달과의 관계를 알아보기 위하여 Pearson의 상관관계분석을 실시하였다. 양육태도의 일치정도와 유아의 사회 · 정서적 발달과의 판계를 알아보기 위해서는 일원배치 분산 분석(One-Way Anova)을 실시하였고, 모든 자료는 SPSS-WINOOW 10.0 통계패키지를 이용하여 분석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 1. 아버지의 양육태도와 유아의 사회 ·정서적 발달과의 관계에서 전체적으로 유의한 상관이 없었으나 아버지의 양육태도 하위영역 중 애정적 태도와 자율적 태도가 유의한 정적 상관이 있었다. 아버지의 직업, 학력, 연령에 따른 유아의 사회 · 정서적 발달과의 관계는 직업 변인은 유의한 차이가 없으나, 학력과 연령 변인에서는 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 2. 이머니의 양육태도와 유아의 사회 ·정서적 발달과의 관계에서 전체적으로 유의한 상관이 없었디-. 이띠니의 학력, 직업유무, 연령에 따른 유아의 사회 · 정서적 발달과의 관계에서 학력 변인은 유의한 차이가 있었으나, 직업유무와 연령변인에서는 전체적으로 상관 관계가 없는 것으로 나타났다. 3. 부모의 양육태도 일치정도와 유아의 사회 ·정서적 발달과의 관계에서 또래와의 상호작용, 호기심은 정적인 상관 관계를 보였고, 내적 통제, 학교에서의 안정감, 호기심은 부적인 상관 관계를 보였으나 유의한 차이는 아닌 것으로 나타났다. 4. 각 요인별 양육태도 일치정도와 유아의 사회 ·정서적 발달과의 관계에서 전체적으로 불일치 하는 경우 유아의 사회 ·정서적 발달이 높게 나타났다.
본 연구는 부모의 양육태도가 부모의 변인에 따라 어떤 차이가 있는지를 알아보고, 부모의 양육태도 일치정도와 하위 요인별 일치정도가 유아의 사회 ·정서적 발달과 어떤 관계가 있는지를 규명함으로서 바람직한 부모-자녀 관계 형성을 위한 올바른 앙육태도의 유형을 파악하고자 한다. 이러한 목적을 위하여 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 1. 아버지의 양육태도와 유아의 사회 ·정서적 발달은 어떤 관계가 있으며 이는 아버지의 직업, 학력, 연령별로 어떠한가? 2. 어머니의 양육태도와 유아의 사회 · 정서적 발달과 어떤 관계가 있으떠 이는 어머니의 학력, 지업유무, 연령별로 어떠한가? 3. 부모의 양육태도 일치정도와 유아의 사회 · 정서적 발달과의 관계는 어떠한가? 4. 각 요인별 안육태도 일치정도와 유아의 사회 ·정서적 발달과의 관계는 어떠한가? 본 연구의 대상은 강원도 중 ·소도시 9곤의 유치원과 1곳의 어런이집에 다니는 만 3, 4, 5, 6세 유아 IBO명과 그들의 부모 240명(부-120명, 모2D명)을 대상으로 하였다. 부모의 앙육태도 검사는 Schaefer(1959)의 MBRI(Matemal Behavior Research Instrument)를 이원영(1983)이 번안하여 만든 앙육태도 검사지를 바탕으로 재구성하였다. 유아의 사회 ·정서적 발달검사는 행동과학연구소(1978)에서 제작한 것을 장영애(1987)가 수정, 보완한 자료와 이정환 · 박은혜(1995)가 연구하고 한국어린이육영회에서 발간한 유아관찰 워크북을 참조하여 사용하였다. 부모의 양육태도는 아버지와 어머니 각각에게 질문지를 배부 · 회수하였으며 유아의 사회 ·정서적 발달검사는 각 유아를 담당하고 있는 교사가 관찰한 후 기록하였다. 통계처리는 부모의 양육태도 차이를 알아보기 위하여 대응표본 t검정(Paired Samples Test)을 실시하였고, 양육태도와 유아의 사회 · 정서적 발달과의 관계를 알아보기 위하여 Pearson의 상관관계분석을 실시하였다. 양육태도의 일치정도와 유아의 사회 · 정서적 발달과의 판계를 알아보기 위해서는 일원배치 분산 분석(One-Way Anova)을 실시하였고, 모든 자료는 SPSS-WINOOW 10.0 통계패키지를 이용하여 분석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 1. 아버지의 양육태도와 유아의 사회 ·정서적 발달과의 관계에서 전체적으로 유의한 상관이 없었으나 아버지의 양육태도 하위영역 중 애정적 태도와 자율적 태도가 유의한 정적 상관이 있었다. 아버지의 직업, 학력, 연령에 따른 유아의 사회 · 정서적 발달과의 관계는 직업 변인은 유의한 차이가 없으나, 학력과 연령 변인에서는 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 2. 이머니의 양육태도와 유아의 사회 ·정서적 발달과의 관계에서 전체적으로 유의한 상관이 없었디-. 이띠니의 학력, 직업유무, 연령에 따른 유아의 사회 · 정서적 발달과의 관계에서 학력 변인은 유의한 차이가 있었으나, 직업유무와 연령변인에서는 전체적으로 상관 관계가 없는 것으로 나타났다. 3. 부모의 양육태도 일치정도와 유아의 사회 ·정서적 발달과의 관계에서 또래와의 상호작용, 호기심은 정적인 상관 관계를 보였고, 내적 통제, 학교에서의 안정감, 호기심은 부적인 상관 관계를 보였으나 유의한 차이는 아닌 것으로 나타났다. 4. 각 요인별 양육태도 일치정도와 유아의 사회 ·정서적 발달과의 관계에서 전체적으로 불일치 하는 경우 유아의 사회 ·정서적 발달이 높게 나타났다.
This study shows if variables of parents have any effects on parents' rearing attitude and its consistency have any effects on child's socio-emotional development so we can understand the right rearing for better relationship between parents and child. We came up with these questions for the study. ...
This study shows if variables of parents have any effects on parents' rearing attitude and its consistency have any effects on child's socio-emotional development so we can understand the right rearing for better relationship between parents and child. We came up with these questions for the study. 1. Does a father's rearing attitude have any effect on child's socio-emotional development and how does it differ according to father's job, academic background and age? 2. Does a mother's rearing attitude have any effect on child's socio-emotional development and how does it differ according to mother's job, academic background and age? 3. What relations does consistency of parents' rearing attitude have with child's socio-emotional development? 4. What relations does factors of rearing attitude have with child's socio-emotional development? The research was done with 120 infants at age of 3-6 and their 240 parents(father-120, mother-120) from 9 kindergartens in Kangwondo. Lee Wonyoung remade Schaefer's MBRI(Maternal Behavior Research Instrument) and we used it to test the parents' rearing attitude. For test of child's socio-emotional development, we used data that was corrected from data at Behavior Research Institute by Jang Younae and a book that was edited by Lee Junghwan and Park Eunhye from the Korean Association for the Fostering and Education. For parents' rearing attitude we gave them different questions to fathers and mothers and for child's socio-emotional development we referred to observations of the teachers. To find out the differences of parents' rearing attitude, we used Paired Samples Test and to find out the relations of the rearing attitude and child's socio-emotional development, we used One-Way ANOVA and all the data were analyzed with SPSS-WINDOW 10.0. The results of this study are. 1. For relation of father's rearing attitude and child's socio-emotional development, father's love attitude and autonomous attitude has some effects. Father's job doesn't really have an effect but father's academic background and age have some effects. 2. There wasn't much relations of mother's rearing attitude and child's socio-emotional development. Mother's academic background has some effects but other than that there is no effect at all. 3. Consistency of parents' rearing attitude gives the child curiosity and correlations with children of the age but has negative effects on curiosity and corrlations of school though it is a significant difference. 4. As the factors of rearing attitudes lead to discordant, child's socio-emotional develops better.
This study shows if variables of parents have any effects on parents' rearing attitude and its consistency have any effects on child's socio-emotional development so we can understand the right rearing for better relationship between parents and child. We came up with these questions for the study. 1. Does a father's rearing attitude have any effect on child's socio-emotional development and how does it differ according to father's job, academic background and age? 2. Does a mother's rearing attitude have any effect on child's socio-emotional development and how does it differ according to mother's job, academic background and age? 3. What relations does consistency of parents' rearing attitude have with child's socio-emotional development? 4. What relations does factors of rearing attitude have with child's socio-emotional development? The research was done with 120 infants at age of 3-6 and their 240 parents(father-120, mother-120) from 9 kindergartens in Kangwondo. Lee Wonyoung remade Schaefer's MBRI(Maternal Behavior Research Instrument) and we used it to test the parents' rearing attitude. For test of child's socio-emotional development, we used data that was corrected from data at Behavior Research Institute by Jang Younae and a book that was edited by Lee Junghwan and Park Eunhye from the Korean Association for the Fostering and Education. For parents' rearing attitude we gave them different questions to fathers and mothers and for child's socio-emotional development we referred to observations of the teachers. To find out the differences of parents' rearing attitude, we used Paired Samples Test and to find out the relations of the rearing attitude and child's socio-emotional development, we used One-Way ANOVA and all the data were analyzed with SPSS-WINDOW 10.0. The results of this study are. 1. For relation of father's rearing attitude and child's socio-emotional development, father's love attitude and autonomous attitude has some effects. Father's job doesn't really have an effect but father's academic background and age have some effects. 2. There wasn't much relations of mother's rearing attitude and child's socio-emotional development. Mother's academic background has some effects but other than that there is no effect at all. 3. Consistency of parents' rearing attitude gives the child curiosity and correlations with children of the age but has negative effects on curiosity and corrlations of school though it is a significant difference. 4. As the factors of rearing attitudes lead to discordant, child's socio-emotional develops better.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.