기업특성과 국제마케팅 전략이 해외시장 성과에 미치는 영향 연구 : 국내 섬유, 의류업체를 중심으로 Impact of firms' characteristics and international marketing strategies on sales performance in overseas : focus on textiles & apparel firms원문보기
본 연구의 목적은 현재 국내 섬유, 의류업체의 해외시장 진출현황을 조사하고, 기업특성과 국제마케팅 전략의 관계를 규명하며, 기업특성, 국제마케팅 전략이 해외시장 성과에 미치는 영향을 조사하는데 있다. 본 연구의 결과는 국내 섬유, 의류업체들이 해외시장 진출을 위한 마케팅 의사결정 수립과정에 필요한 기초정보를 제공하며, 섬유, 의류산업의 마케팅 전략수립과 정책연구의 자료로 활용될 수 있다. 연구조사를 위해 국내 섬유, 의류업체 중 311개 업체를 대상으로 2002년 9월15일부터 10월 30일까지 설문조사를 실시하였다. 설문 응답률은 33.4%(n=115)였고, ...
본 연구의 목적은 현재 국내 섬유, 의류업체의 해외시장 진출현황을 조사하고, 기업특성과 국제마케팅 전략의 관계를 규명하며, 기업특성, 국제마케팅 전략이 해외시장 성과에 미치는 영향을 조사하는데 있다. 본 연구의 결과는 국내 섬유, 의류업체들이 해외시장 진출을 위한 마케팅 의사결정 수립과정에 필요한 기초정보를 제공하며, 섬유, 의류산업의 마케팅 전략수립과 정책연구의 자료로 활용될 수 있다. 연구조사를 위해 국내 섬유, 의류업체 중 311개 업체를 대상으로 2002년 9월15일부터 10월 30일까지 설문조사를 실시하였다. 설문 응답률은 33.4%(n=115)였고, 자료분석은 빈도분석, x^(2)-test와 Two-way ANOVA를 사용하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 국내 섬유, 의류업체의 해외시장 진출 현황을 조사한 결과, 일반적인 사항의 경우 대부분의 섬유, 의류업체가 해외 내수시장 확보를 위해 해외시장에 진출하는 것으로 나타났고, 주로 OEM 방식으로 해외시장에 진출하고 있는 것으로 조사되었으며 저금리 정책 지원에 대한 요청이 가장 많은 것으로 나타났다. 기업외부 환경요소로는 중국, 일본 등 아시아 등지에 가장 많이 진출하고 있었으며 진출국의 경제적 환경이 해외시장 진출에 가장 영향을 많이 미치는 것으로 나타났다. 국제 마케팅 4P믹스 전략으로 상품전략은 주로 해외시장에 맞게 상품 차별화를 하고 있었고, 자사 또는 바이어 상표를 주로 부착하는 경향이 가장 높게 나타났다. 가격전략에 있어서 수출 제품의 가격에 섬유, 의류업체 모두 만족하지 못하는 경향을 나타내고 있었으며 제조원가와 바이어 제시가격을 적당히 고려해서 가격을 결정하는 것으로 나타났고 유통경로는 외국 바이어를 주로 활용하는 것으로 조사되었다. 기업 내부환경요소로 해외시장 만족도에 있어서 보통이거나 만족하지 못하는 것으로 나타났고 자사의 경쟁우위는 제품의 품질인 반면 경쟁사의 경쟁우위는 원가우위인 것으로 조사되었으며 장애요인으로는 후발 개도국의 추격과 임금수준의 상승이 가장 많이 나타났다. 둘째, 기업특성(총 매출액)과 국제마케팅 전략의 관계를 섬유, 의류업체를 구분하여 분석한 결과, 섬유업체의 경우에는 총 매출액은 해외시장 진입방식과 상품(상품기획), 유통전략과 관계가 있는 것으로 나타났다. 반면, 의류업체의 경우 총매출액과 해외시장 진입방식과 상품(상표부착), 가격전략과 관계가 있는 것으로 나타났다. 섬유, 의류업체 모두 총 매출액이 큰 업체일수록 직접 진입방식을 선호하는 것으로 나타났다. 마케팅 4P믹스전략의 경우 섬유업체는 총 매출액이 클수록 해외시장에 맞는 상품 차별화를 하고 있는 것으로 나타났고, 또한 총 매출액에 관계없이 직접유통형태를 선호하는 것으로 나타났다. 의류업체는 총 매출액이 클수록 자사상표를 부착하는 것으로 나타났고, 가격 만족도에 있어서는 총 매출액이 작을수록 불만족하는 것으로 나타났다. 셋째, 기업특성(총 매출액, 제품범주), 국제마케팅 전략(진입방식, 상품전략, 가격전략, 촉진전략, 유통전략)에 따른 해외시장 성과(해외시장 만족도, 해외 매출액)에 미치는 영향을 분석한 결과, 해외시장 만족도의 경우, 기업특성(총 매출액, 제품범주)과 진입방식, 상품전략, 가격전략, 유통전략은 모두 해외시장 만족도에 영향을 주는 것으로 나타났다. 또한 촉진전략(정보수집)의 경우에는 총 매출액, 제품범주와 각각 함께 해외시장 만족도에 영향을 주는 것으로 나타났으나 촉진전략(전시회 참가 횟수)의 경우는 제품범주와만 해외시장 만족도에 영향을 주는 것으로나타났다. 해외 매출액의 경우, 기업특성(총 매출액, 제품범주)과 진입방식, 가격전략, 유통전략은 모두 해외 매출액에 영향을 주는 것으로 나타났다. 상품전략(상품기획)의 경우에는 기업특성(총 매출액)과 함께 해외 매출액에 영향을 미치는 것으로 나타났으나. 상품전략(상표부착)은 총 매출액, 제품범주와 각각 해외 매출액에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 촉진전략의 경우는 촉진전략(정보수집)은 총 매출액, 제품범주와 함께 해외 매출액에 영향을 미치는 것으로 나타났으나, 촉진전략(전시회 참가 횟수)은 총 매출액에만 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 기업 특성(총 매출액, 제품범주)에 따른 해외시장 성과(해외시장 만족도,해외 매출액)에 미치는 영향을 분석한 결과, 전체적으로 총 매출액과 제품범주는 해외시장 성과에 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 총 매출액이 큰 의류 업체인 경우 해외시장만족도가 높게 나타났고 총 매출액이 큰 섬유 업체인 경우 해외 매출액이 높게 분석되었다. 총 매출액과 제품범주의 상호작용에 의해 해외 매출액은 차이를 보이고 있었다. 본 연구의 결과는 해외에 진출하고자 하는 섬유, 의류업체에게 기업특성에 적합한 마케팅 전략을 선택적으로 적용할 수 있는 기초 정보로 활용될 수 있으며, 국내 섬유, 의류산업을 위한 정책수립 시 필요한 기초자료로 활용될 수 있다. 또한 섬유, 의류업체를 대상으로 한 국제마케팅 이론의 실증연구를 통해 국내 섬유, 의류산업에 적용될 수 있는 국제마케팅 이론적인 기틀을 정립하고자 하였다.
본 연구의 목적은 현재 국내 섬유, 의류업체의 해외시장 진출현황을 조사하고, 기업특성과 국제마케팅 전략의 관계를 규명하며, 기업특성, 국제마케팅 전략이 해외시장 성과에 미치는 영향을 조사하는데 있다. 본 연구의 결과는 국내 섬유, 의류업체들이 해외시장 진출을 위한 마케팅 의사결정 수립과정에 필요한 기초정보를 제공하며, 섬유, 의류산업의 마케팅 전략수립과 정책연구의 자료로 활용될 수 있다. 연구조사를 위해 국내 섬유, 의류업체 중 311개 업체를 대상으로 2002년 9월15일부터 10월 30일까지 설문조사를 실시하였다. 설문 응답률은 33.4%(n=115)였고, 자료분석은 빈도분석, x^(2)-test와 Two-way ANOVA를 사용하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 국내 섬유, 의류업체의 해외시장 진출 현황을 조사한 결과, 일반적인 사항의 경우 대부분의 섬유, 의류업체가 해외 내수시장 확보를 위해 해외시장에 진출하는 것으로 나타났고, 주로 OEM 방식으로 해외시장에 진출하고 있는 것으로 조사되었으며 저금리 정책 지원에 대한 요청이 가장 많은 것으로 나타났다. 기업외부 환경요소로는 중국, 일본 등 아시아 등지에 가장 많이 진출하고 있었으며 진출국의 경제적 환경이 해외시장 진출에 가장 영향을 많이 미치는 것으로 나타났다. 국제 마케팅 4P믹스 전략으로 상품전략은 주로 해외시장에 맞게 상품 차별화를 하고 있었고, 자사 또는 바이어 상표를 주로 부착하는 경향이 가장 높게 나타났다. 가격전략에 있어서 수출 제품의 가격에 섬유, 의류업체 모두 만족하지 못하는 경향을 나타내고 있었으며 제조원가와 바이어 제시가격을 적당히 고려해서 가격을 결정하는 것으로 나타났고 유통경로는 외국 바이어를 주로 활용하는 것으로 조사되었다. 기업 내부환경요소로 해외시장 만족도에 있어서 보통이거나 만족하지 못하는 것으로 나타났고 자사의 경쟁우위는 제품의 품질인 반면 경쟁사의 경쟁우위는 원가우위인 것으로 조사되었으며 장애요인으로는 후발 개도국의 추격과 임금수준의 상승이 가장 많이 나타났다. 둘째, 기업특성(총 매출액)과 국제마케팅 전략의 관계를 섬유, 의류업체를 구분하여 분석한 결과, 섬유업체의 경우에는 총 매출액은 해외시장 진입방식과 상품(상품기획), 유통전략과 관계가 있는 것으로 나타났다. 반면, 의류업체의 경우 총매출액과 해외시장 진입방식과 상품(상표부착), 가격전략과 관계가 있는 것으로 나타났다. 섬유, 의류업체 모두 총 매출액이 큰 업체일수록 직접 진입방식을 선호하는 것으로 나타났다. 마케팅 4P믹스전략의 경우 섬유업체는 총 매출액이 클수록 해외시장에 맞는 상품 차별화를 하고 있는 것으로 나타났고, 또한 총 매출액에 관계없이 직접유통형태를 선호하는 것으로 나타났다. 의류업체는 총 매출액이 클수록 자사상표를 부착하는 것으로 나타났고, 가격 만족도에 있어서는 총 매출액이 작을수록 불만족하는 것으로 나타났다. 셋째, 기업특성(총 매출액, 제품범주), 국제마케팅 전략(진입방식, 상품전략, 가격전략, 촉진전략, 유통전략)에 따른 해외시장 성과(해외시장 만족도, 해외 매출액)에 미치는 영향을 분석한 결과, 해외시장 만족도의 경우, 기업특성(총 매출액, 제품범주)과 진입방식, 상품전략, 가격전략, 유통전략은 모두 해외시장 만족도에 영향을 주는 것으로 나타났다. 또한 촉진전략(정보수집)의 경우에는 총 매출액, 제품범주와 각각 함께 해외시장 만족도에 영향을 주는 것으로 나타났으나 촉진전략(전시회 참가 횟수)의 경우는 제품범주와만 해외시장 만족도에 영향을 주는 것으로나타났다. 해외 매출액의 경우, 기업특성(총 매출액, 제품범주)과 진입방식, 가격전략, 유통전략은 모두 해외 매출액에 영향을 주는 것으로 나타났다. 상품전략(상품기획)의 경우에는 기업특성(총 매출액)과 함께 해외 매출액에 영향을 미치는 것으로 나타났으나. 상품전략(상표부착)은 총 매출액, 제품범주와 각각 해외 매출액에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 촉진전략의 경우는 촉진전략(정보수집)은 총 매출액, 제품범주와 함께 해외 매출액에 영향을 미치는 것으로 나타났으나, 촉진전략(전시회 참가 횟수)은 총 매출액에만 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 기업 특성(총 매출액, 제품범주)에 따른 해외시장 성과(해외시장 만족도,해외 매출액)에 미치는 영향을 분석한 결과, 전체적으로 총 매출액과 제품범주는 해외시장 성과에 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 총 매출액이 큰 의류 업체인 경우 해외시장만족도가 높게 나타났고 총 매출액이 큰 섬유 업체인 경우 해외 매출액이 높게 분석되었다. 총 매출액과 제품범주의 상호작용에 의해 해외 매출액은 차이를 보이고 있었다. 본 연구의 결과는 해외에 진출하고자 하는 섬유, 의류업체에게 기업특성에 적합한 마케팅 전략을 선택적으로 적용할 수 있는 기초 정보로 활용될 수 있으며, 국내 섬유, 의류산업을 위한 정책수립 시 필요한 기초자료로 활용될 수 있다. 또한 섬유, 의류업체를 대상으로 한 국제마케팅 이론의 실증연구를 통해 국내 섬유, 의류산업에 적용될 수 있는 국제마케팅 이론적인 기틀을 정립하고자 하였다.
The purpose of this study was to identify the current situation of textiles and apparel firms in the overseas markets, and to examine the relationship between firms' characteristics and international marketing strategies, and to examine the impact of firms' characteristics and international marketin...
The purpose of this study was to identify the current situation of textiles and apparel firms in the overseas markets, and to examine the relationship between firms' characteristics and international marketing strategies, and to examine the impact of firms' characteristics and international marketing strategies on performance in overseas market. A random sample of 311 textiles and apparel firms were selected. The survey design method was used to test conceptual framework. Adjusted response rate was 33.4%(n=115). Descriptive analysis (i.e., frequency, percent), x^(2)-test and Two-way ANOVA were used for data analysis. About the current situation of textiles and apparel firms in the overseas markets, the motivation for international market entry was highly found to expand their operation from domestic to international market, and most firms were found to be involved with OEMs(Original Equipment Manufacturers). China and US market were the most popular market among Korean textiles and apparel firms, and economic conditions was found to be the most important factor in firms' operations. Product differentiation strategy, pricing strategy based on manufacturing cost and buyer's offering price, place strategy using foreign buyers, and promotion strategy participating a few international exhibition were frequently used among Korean textiles and apparel firms for international marketing. Textiles Firms' characteristics(i.e., total sales volume) were related to international marketing strategies(entry strategy, product planning, place). And apparel Firms' characteristics(i.e., total sales volume) were related to international marketing strategies(entry strategy, product labelling, price). as results of analyzing the impacts of Firms' characteristics(i.e., total sales volume, product category) and international marketing strategies(i.e., entry strategy, product strategies, pricing, promotion strategies, place) on the performance in overseas markets(i.e., satisfaction with overseas market, sales volume in overseas), it was proven to be that a firm s characteristics, together with the entry strategy, product planning, pricing and place strategy, are all impacting on the firm s satisfaction in overseas markets. And in regards to the promotional Strategies, information gathering was having an impact on it with both the firm s total sales volume and product category while the frequency of entry to exhibitions was with product category only. The firms characteristics such as total sales volume or product category had significant impact on the revenue gained from overseas markets depending on how did they entry the market, how did they price their products and which place strategy. Regarding to Product Strategies, product planning was interacting with the firms total revenue to show a positive impact on overseas sales volume while labeling was interacting with both total sales volume and product category. And for the Promotion Strategies, information gathering, when it was conducted with total sales volume and product category, was contributing to the revenue making in overseas markets and frequency of entry to exhibitions was doing the same thing when it was considered with only the firms total sales volume. Firms' characteristics(i.e., total sales volume, product category) also influenced on overseas market(i.e., satisfaction with overseas market, sales volume in overseas). The findings of this can be used when Korean textiles and apparel firms do strategic planning and evaluate the international marketing strategies. Also information and results of this study may assist policy makers to develop better ideas and strategies for textiles and apparel industry.
The purpose of this study was to identify the current situation of textiles and apparel firms in the overseas markets, and to examine the relationship between firms' characteristics and international marketing strategies, and to examine the impact of firms' characteristics and international marketing strategies on performance in overseas market. A random sample of 311 textiles and apparel firms were selected. The survey design method was used to test conceptual framework. Adjusted response rate was 33.4%(n=115). Descriptive analysis (i.e., frequency, percent), x^(2)-test and Two-way ANOVA were used for data analysis. About the current situation of textiles and apparel firms in the overseas markets, the motivation for international market entry was highly found to expand their operation from domestic to international market, and most firms were found to be involved with OEMs(Original Equipment Manufacturers). China and US market were the most popular market among Korean textiles and apparel firms, and economic conditions was found to be the most important factor in firms' operations. Product differentiation strategy, pricing strategy based on manufacturing cost and buyer's offering price, place strategy using foreign buyers, and promotion strategy participating a few international exhibition were frequently used among Korean textiles and apparel firms for international marketing. Textiles Firms' characteristics(i.e., total sales volume) were related to international marketing strategies(entry strategy, product planning, place). And apparel Firms' characteristics(i.e., total sales volume) were related to international marketing strategies(entry strategy, product labelling, price). as results of analyzing the impacts of Firms' characteristics(i.e., total sales volume, product category) and international marketing strategies(i.e., entry strategy, product strategies, pricing, promotion strategies, place) on the performance in overseas markets(i.e., satisfaction with overseas market, sales volume in overseas), it was proven to be that a firm s characteristics, together with the entry strategy, product planning, pricing and place strategy, are all impacting on the firm s satisfaction in overseas markets. And in regards to the promotional Strategies, information gathering was having an impact on it with both the firm s total sales volume and product category while the frequency of entry to exhibitions was with product category only. The firms characteristics such as total sales volume or product category had significant impact on the revenue gained from overseas markets depending on how did they entry the market, how did they price their products and which place strategy. Regarding to Product Strategies, product planning was interacting with the firms total revenue to show a positive impact on overseas sales volume while labeling was interacting with both total sales volume and product category. And for the Promotion Strategies, information gathering, when it was conducted with total sales volume and product category, was contributing to the revenue making in overseas markets and frequency of entry to exhibitions was doing the same thing when it was considered with only the firms total sales volume. Firms' characteristics(i.e., total sales volume, product category) also influenced on overseas market(i.e., satisfaction with overseas market, sales volume in overseas). The findings of this can be used when Korean textiles and apparel firms do strategic planning and evaluate the international marketing strategies. Also information and results of this study may assist policy makers to develop better ideas and strategies for textiles and apparel industry.
주제어
#국제마케팅전략 해외시장성과 기업특성 섬유업체 의류업체 international marketing strategies performance in overseas market firms' characteristics textiles firms apparel firms
학위논문 정보
저자
서나현
학위수여기관
연세대학교 대학원
학위구분
국내석사
학과
의류환경학과
지도교수
고은주
발행연도
2003
총페이지
ix, 141 p.
키워드
국제마케팅전략 해외시장성과 기업특성 섬유업체 의류업체 international marketing strategies performance in overseas market firms' characteristics textiles firms apparel firms
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