본 연구는 유치원에서의 동화를 통한 역할놀이가 유아의 정서지능에 미치는 효과를 알아보고 유아의 정서지능 향상에 도움을 줄 수 있는 교수방법에 관한 방안을 모색하는데 그 목적이 있다. 이와 같은 목적을 위하여 다음과 같은 연구문제를 선정하였다. 1. 동화를 통한 역할놀이가 유아의 정서지능에 어떠한 영향을 미치는가? 1-1. 동화를 통한 역할놀이는 유아의 정서의 인식과 표현능력에 어떠한 영향을 미치는가? 1-2. 동화를 통한 역할놀이는 유아의 ...
본 연구는 유치원에서의 동화를 통한 역할놀이가 유아의 정서지능에 미치는 효과를 알아보고 유아의 정서지능 향상에 도움을 줄 수 있는 교수방법에 관한 방안을 모색하는데 그 목적이 있다. 이와 같은 목적을 위하여 다음과 같은 연구문제를 선정하였다. 1. 동화를 통한 역할놀이가 유아의 정서지능에 어떠한 영향을 미치는가? 1-1. 동화를 통한 역할놀이는 유아의 정서의 인식과 표현능력에 어떠한 영향을 미치는가? 1-2. 동화를 통한 역할놀이는 유아의 정서의 사고촉진 능력에 어떠한 영향을 미치는가? 1-3. 동화를 통한 역할놀이는 유아의 정서적 지식의 활용능력에 어떠한 영향을 마치는가? 1-4. 동화를 통한 역할놀이는 유아의 정서의 반영적 조절능력에 어떠한 영향을 마치는가? 2. 동화를 통한 역할놀이는 연령에 따라 유아의 정서지능에 어떠한 영향을 미치는가? 3. 동화를 통한 역할놀이는 성별에 따라 유아의 정서지능에 어떠한 영향을 미치는가? 본 연구의 대상은 광양시 J, O면에 위치한 병설유치원의 만 4세 각 9명과 만 5세 각 11명씩 총 40명이었다. 실험집단은 7주 동안 매주 2회씩 동화를 통한 역할놀이를 실시하였으며, 통제집단은 동화를 듣기만 하고 역할놀이를 실시하지 않았다. 사전검사는 동화를 통한 역할놀이를 실시하기 전에 두 집단의 유아를 대상으로 실시하였다. 사후검사는 실험집단 유아의 정서지능 향상을 위하여 동화를 통한 역할놀이를 7주간 실시한 후 두 집단의 유아를 대상으로 사전검사와 같은 요령으로 실시하였다. 유아의 정서지능을 측정하기 위하여 평정척도 관찰법으로 이영자, 이종숙, 신은수(2000)가 개발한 정서지능 평가도구를 사용하였다. 사전검사에서 실험집단과 통제집단간에 정서지능은 통계적으로 의미 있는 차이가 없었다. 실험절차는 예비검사, 사전검사, 7주간의 실험처치, 사후검사의 순서로 이루어졌다. 유아의 정서지능 평가 결과분석은 SAS 프로그램의 t검증을 이용하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 동화를 통한 역할놀이를 실시한 실험집단이 역할놀이를 실시하지 않은 통제집단보다 유아의 정서지능 점수가 유의하게 높게 나타났다. 둘째, 동화를 통한 역할놀이가 유아의 정서지능에 미치는 효과가 연령에 따라 어떠한 영향을 미치는가에 대한 연구에서는 실험집단과 통제집단간에 의미 있는 차이를 나타냈다. 그리고 실험집단 내에서도 4세 연령의 정서지능 점수보다 5세 연령의 점수가 높게 나타났다. 셋째, 동화를 통한 역할놀이가 유아의 정서지능에 미치는 효과가 성별에 따라 어떠한 영향을 미치는가에 대한 연구결과에서는 실험집단에서만 남아와 여아 모두 통계적으로 의미 있는 차이가 있었을 뿐 아니라 남아보다 여아가 유의하게 더 높은 점수를 얻은 것으로 나타났다. 본 연구 결과를 볼 때 동화를 통한 역할놀이가 유아의 정서지능 향상에 긍정적인 영향을 주었다고 볼 수 있다. 따라서 유아교육현장에서 동화를 통한 역할놀이를 적극적으로 활용한다면 유아의 정서지능을 보다 효과적으로 향상시킬 수 있을 것이다.
본 연구는 유치원에서의 동화를 통한 역할놀이가 유아의 정서지능에 미치는 효과를 알아보고 유아의 정서지능 향상에 도움을 줄 수 있는 교수방법에 관한 방안을 모색하는데 그 목적이 있다. 이와 같은 목적을 위하여 다음과 같은 연구문제를 선정하였다. 1. 동화를 통한 역할놀이가 유아의 정서지능에 어떠한 영향을 미치는가? 1-1. 동화를 통한 역할놀이는 유아의 정서의 인식과 표현능력에 어떠한 영향을 미치는가? 1-2. 동화를 통한 역할놀이는 유아의 정서의 사고촉진 능력에 어떠한 영향을 미치는가? 1-3. 동화를 통한 역할놀이는 유아의 정서적 지식의 활용능력에 어떠한 영향을 마치는가? 1-4. 동화를 통한 역할놀이는 유아의 정서의 반영적 조절능력에 어떠한 영향을 마치는가? 2. 동화를 통한 역할놀이는 연령에 따라 유아의 정서지능에 어떠한 영향을 미치는가? 3. 동화를 통한 역할놀이는 성별에 따라 유아의 정서지능에 어떠한 영향을 미치는가? 본 연구의 대상은 광양시 J, O면에 위치한 병설유치원의 만 4세 각 9명과 만 5세 각 11명씩 총 40명이었다. 실험집단은 7주 동안 매주 2회씩 동화를 통한 역할놀이를 실시하였으며, 통제집단은 동화를 듣기만 하고 역할놀이를 실시하지 않았다. 사전검사는 동화를 통한 역할놀이를 실시하기 전에 두 집단의 유아를 대상으로 실시하였다. 사후검사는 실험집단 유아의 정서지능 향상을 위하여 동화를 통한 역할놀이를 7주간 실시한 후 두 집단의 유아를 대상으로 사전검사와 같은 요령으로 실시하였다. 유아의 정서지능을 측정하기 위하여 평정척도 관찰법으로 이영자, 이종숙, 신은수(2000)가 개발한 정서지능 평가도구를 사용하였다. 사전검사에서 실험집단과 통제집단간에 정서지능은 통계적으로 의미 있는 차이가 없었다. 실험절차는 예비검사, 사전검사, 7주간의 실험처치, 사후검사의 순서로 이루어졌다. 유아의 정서지능 평가 결과분석은 SAS 프로그램의 t검증을 이용하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 동화를 통한 역할놀이를 실시한 실험집단이 역할놀이를 실시하지 않은 통제집단보다 유아의 정서지능 점수가 유의하게 높게 나타났다. 둘째, 동화를 통한 역할놀이가 유아의 정서지능에 미치는 효과가 연령에 따라 어떠한 영향을 미치는가에 대한 연구에서는 실험집단과 통제집단간에 의미 있는 차이를 나타냈다. 그리고 실험집단 내에서도 4세 연령의 정서지능 점수보다 5세 연령의 점수가 높게 나타났다. 셋째, 동화를 통한 역할놀이가 유아의 정서지능에 미치는 효과가 성별에 따라 어떠한 영향을 미치는가에 대한 연구결과에서는 실험집단에서만 남아와 여아 모두 통계적으로 의미 있는 차이가 있었을 뿐 아니라 남아보다 여아가 유의하게 더 높은 점수를 얻은 것으로 나타났다. 본 연구 결과를 볼 때 동화를 통한 역할놀이가 유아의 정서지능 향상에 긍정적인 영향을 주었다고 볼 수 있다. 따라서 유아교육현장에서 동화를 통한 역할놀이를 적극적으로 활용한다면 유아의 정서지능을 보다 효과적으로 향상시킬 수 있을 것이다.
This study aims at examining the effects of role play through story on the children's emotional intelligence in kindergarten and seeking a teaching method which is available in improving the emotional intelligence of children. For these purposes of research, it selects the following research problem...
This study aims at examining the effects of role play through story on the children's emotional intelligence in kindergarten and seeking a teaching method which is available in improving the emotional intelligence of children. For these purposes of research, it selects the following research problems. 1. What is the influence of role play through story on children's emotional intelligence? 1-1. What is the influence of role play through story on children's emotional recognition and expression abilities? 1-2. What is the influence of role play through story on children's ability to promote children's emotional thinking? 1-3. What is the influence of role play through story on children's ability to use their emotional knowledge? 1-4. What is the influence of role play through story on children's ability to control their emotional reflection? 2. What is the influence of role play through play on children's emotional intelligence according to age? 3. What is the influence of role play on children's emotional intelligence according to sex? The subjects of this research were total forty children attending two kindergartens at J- and O-myeons, Gwangyang including the nine four-year children and the eleven five-year children respectively. Experimental group had the role play through story twice a week for seven weeks and control group listened to story and didn't conduct role play. Pretest was conducted for the two groups before beginning role play through story. Posttest conducted role play through for seven weeks to improve the children's emotional intelligence in experimental group with the same method as the pretest. This research used emotional intelligence evaluation instrument developed by Lee Young-Ja, Lee Jong-Suk and Shin Eun-Su (2000) with rating scale observation to measure emotional intelligence. There was no statistically significant difference between the two groups in pretest. Experimental procedures were preliminary test, pretest, experimental treatment for seven weeks and posttest. The analysis of results of evaluating children's emotional intelligence used t-test of SAS program. The results of this study are as follows. First, it is found that experimental group which conducted role play through story had significantly higher emotional intelligence scores than the control group without role play. Second, the research on the influence of role play through story on children's emotional intelligence showed a significant difference between the two groups. And scores of the five-year children were higher than those of the four-year children in experimental group. Third, the results of research on the influence of role play through story on children's emotional intelligence suggested that there was a statistically significant difference in male and female children in experimental group according to sex and female children got higher scores than male children. From the results of this research, role play through story had an affirmative influence on improving children's emotional intelligence. Accordingly, when role play through story is used actively in educational field, children's emotional intelligence can be improved effectively.
This study aims at examining the effects of role play through story on the children's emotional intelligence in kindergarten and seeking a teaching method which is available in improving the emotional intelligence of children. For these purposes of research, it selects the following research problems. 1. What is the influence of role play through story on children's emotional intelligence? 1-1. What is the influence of role play through story on children's emotional recognition and expression abilities? 1-2. What is the influence of role play through story on children's ability to promote children's emotional thinking? 1-3. What is the influence of role play through story on children's ability to use their emotional knowledge? 1-4. What is the influence of role play through story on children's ability to control their emotional reflection? 2. What is the influence of role play through play on children's emotional intelligence according to age? 3. What is the influence of role play on children's emotional intelligence according to sex? The subjects of this research were total forty children attending two kindergartens at J- and O-myeons, Gwangyang including the nine four-year children and the eleven five-year children respectively. Experimental group had the role play through story twice a week for seven weeks and control group listened to story and didn't conduct role play. Pretest was conducted for the two groups before beginning role play through story. Posttest conducted role play through for seven weeks to improve the children's emotional intelligence in experimental group with the same method as the pretest. This research used emotional intelligence evaluation instrument developed by Lee Young-Ja, Lee Jong-Suk and Shin Eun-Su (2000) with rating scale observation to measure emotional intelligence. There was no statistically significant difference between the two groups in pretest. Experimental procedures were preliminary test, pretest, experimental treatment for seven weeks and posttest. The analysis of results of evaluating children's emotional intelligence used t-test of SAS program. The results of this study are as follows. First, it is found that experimental group which conducted role play through story had significantly higher emotional intelligence scores than the control group without role play. Second, the research on the influence of role play through story on children's emotional intelligence showed a significant difference between the two groups. And scores of the five-year children were higher than those of the four-year children in experimental group. Third, the results of research on the influence of role play through story on children's emotional intelligence suggested that there was a statistically significant difference in male and female children in experimental group according to sex and female children got higher scores than male children. From the results of this research, role play through story had an affirmative influence on improving children's emotional intelligence. Accordingly, when role play through story is used actively in educational field, children's emotional intelligence can be improved effectively.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.