본 연구의 목적은 중학교 학생들에게 종이 접기를 활용하여 직관력과 논리적 추리력을 신장시킬 수 있는 심화학습 자료를 제시하는 것이다. 이러한 목적을 달성하기 위하여 본 연구는 문헌 연구를 통해 종이 접기를 활용한 수학 심화학습 자료 개발의 가능성을 확인하고, 교육과정과 교과서를 분석하여 심화학습 자료의 개발 방향을 설정하였으며, 이러한 결과를 토대로 종이 접기를 활용한 구체적인 심화학습 자료를 수집하여 재구성하였다.
본 연구에서 소개하는 심화학습 자료는 탐색, 이해, 심화 단계로 구성되어 있으며, 종이 접기 활동에만 중점을 두지...
본 연구의 목적은 중학교 학생들에게 종이 접기를 활용하여 직관력과 논리적 추리력을 신장시킬 수 있는 심화학습 자료를 제시하는 것이다. 이러한 목적을 달성하기 위하여 본 연구는 문헌 연구를 통해 종이 접기를 활용한 수학 심화학습 자료 개발의 가능성을 확인하고, 교육과정과 교과서를 분석하여 심화학습 자료의 개발 방향을 설정하였으며, 이러한 결과를 토대로 종이 접기를 활용한 구체적인 심화학습 자료를 수집하여 재구성하였다.
본 연구에서 소개하는 심화학습 자료는 탐색, 이해, 심화 단계로 구성되어 있으며, 종이 접기 활동에만 중점을 두지 않고 논증의 과정을 중시하여 학생들의 논리적 추리력 향상을 추구하였다. 이러한 활동은 영재아 수준의 학생은 물론 일반 학생에게까지 적용될 수 있고, 개별학습도 가능하다. 아울러, 본 연구에서 제시된 심화학습 자료를 현장 수업에 적용하여 객관적인 데이터를 얻고, 이를 토대로 한 후속 연구가 계속되어야 할 것으로 여겨진다.
본 연구의 목적은 중학교 학생들에게 종이 접기를 활용하여 직관력과 논리적 추리력을 신장시킬 수 있는 심화학습 자료를 제시하는 것이다. 이러한 목적을 달성하기 위하여 본 연구는 문헌 연구를 통해 종이 접기를 활용한 수학 심화학습 자료 개발의 가능성을 확인하고, 교육과정과 교과서를 분석하여 심화학습 자료의 개발 방향을 설정하였으며, 이러한 결과를 토대로 종이 접기를 활용한 구체적인 심화학습 자료를 수집하여 재구성하였다.
본 연구에서 소개하는 심화학습 자료는 탐색, 이해, 심화 단계로 구성되어 있으며, 종이 접기 활동에만 중점을 두지 않고 논증의 과정을 중시하여 학생들의 논리적 추리력 향상을 추구하였다. 이러한 활동은 영재아 수준의 학생은 물론 일반 학생에게까지 적용될 수 있고, 개별학습도 가능하다. 아울러, 본 연구에서 제시된 심화학습 자료를 현장 수업에 적용하여 객관적인 데이터를 얻고, 이를 토대로 한 후속 연구가 계속되어야 할 것으로 여겨진다.
This study is intended to show enrichment materials which can help develop intuition and logical reasoning of middle school student using paper folding. Therefore, we confirmed the possibility of development of mathematics enrichment materials using paper folding through references, and constructed ...
This study is intended to show enrichment materials which can help develop intuition and logical reasoning of middle school student using paper folding. Therefore, we confirmed the possibility of development of mathematics enrichment materials using paper folding through references, and constructed direction of the development of enrichment materials through analyzing curriculum and text books. Based on the results, we collected and reconstructed embodied enrichment materials using paper folding.
Materials shown to this study consist of three parts : searching, understanding, and enrichment. This material will help develop logical reasoning of pupils because it emphasized the process of the proof not only paper folding activities. Enrichment materials developed can apply to average student as well as gifted student and make possible to them study individually. In addition, it should be conducted at institution in order to obtain objective data. Based on the results, we consider that succeeding study should be continued.
This study is intended to show enrichment materials which can help develop intuition and logical reasoning of middle school student using paper folding. Therefore, we confirmed the possibility of development of mathematics enrichment materials using paper folding through references, and constructed direction of the development of enrichment materials through analyzing curriculum and text books. Based on the results, we collected and reconstructed embodied enrichment materials using paper folding.
Materials shown to this study consist of three parts : searching, understanding, and enrichment. This material will help develop logical reasoning of pupils because it emphasized the process of the proof not only paper folding activities. Enrichment materials developed can apply to average student as well as gifted student and make possible to them study individually. In addition, it should be conducted at institution in order to obtain objective data. Based on the results, we consider that succeeding study should be continued.
주제어
#종이접기
#심화학습
#paper folding
#enrichment
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.