본 논문은 캐릭터를 통해 제품에 대한 태도 및 구매의도에 긍정적인 변화를 일으킬 수 있는지를 연구하였다. 특히 선호성캐릭터(유명캐릭터)와 일치성캐릭터(무명캐릭터)의 태도변화 및 및 구매의도변화에 대해 고관여제품과 저관여제품간에 어떠한 차이가 있는지 알아보았다. 첫째, 캐릭터는 제품 태도 및 구매의도 변화에 긍정적인 효과를 주는 것으로 나타났다. 둘째, 선호성캐릭터와 일치성캐릭터는 제품 태도변화에 대한 효과차이는 나타나지 않았다. 셋째, 선호성캐릭터와 일치성캐릭터는 제품 태도 구매의도변화에 대한 효과차이는 나타나지 않았다. 본 연구결과는 캐릭터를 통해 제품에 대한 긍정적인 태도 및 구매변화를 일으킬 수 있다는 것을 보여주며, 선호성캐릭터가 일치성캐릭터에 대한 차별적인 효과는 나타나지 않는다. 따라서 기업은 제품 프로모션시 선호성캐릭터에 대한 ...
본 논문은 캐릭터를 통해 제품에 대한 태도 및 구매의도에 긍정적인 변화를 일으킬 수 있는지를 연구하였다. 특히 선호성캐릭터(유명캐릭터)와 일치성캐릭터(무명캐릭터)의 태도변화 및 및 구매의도변화에 대해 고관여제품과 저관여제품간에 어떠한 차이가 있는지 알아보았다. 첫째, 캐릭터는 제품 태도 및 구매의도 변화에 긍정적인 효과를 주는 것으로 나타났다. 둘째, 선호성캐릭터와 일치성캐릭터는 제품 태도변화에 대한 효과차이는 나타나지 않았다. 셋째, 선호성캐릭터와 일치성캐릭터는 제품 태도 구매의도변화에 대한 효과차이는 나타나지 않았다. 본 연구결과는 캐릭터를 통해 제품에 대한 긍정적인 태도 및 구매변화를 일으킬 수 있다는 것을 보여주며, 선호성캐릭터가 일치성캐릭터에 대한 차별적인 효과는 나타나지 않는다. 따라서 기업은 제품 프로모션시 선호성캐릭터에 대한 후광효과(Halo effect) 측면을 고려하기보다 제품에 대한 장기적인 마케팅계획을 가지고 좀 더 신중히 캐릭터마케팅을 수행해야 할 것이다.
본 논문은 캐릭터를 통해 제품에 대한 태도 및 구매의도에 긍정적인 변화를 일으킬 수 있는지를 연구하였다. 특히 선호성캐릭터(유명캐릭터)와 일치성캐릭터(무명캐릭터)의 태도변화 및 및 구매의도변화에 대해 고관여제품과 저관여제품간에 어떠한 차이가 있는지 알아보았다. 첫째, 캐릭터는 제품 태도 및 구매의도 변화에 긍정적인 효과를 주는 것으로 나타났다. 둘째, 선호성캐릭터와 일치성캐릭터는 제품 태도변화에 대한 효과차이는 나타나지 않았다. 셋째, 선호성캐릭터와 일치성캐릭터는 제품 태도 구매의도변화에 대한 효과차이는 나타나지 않았다. 본 연구결과는 캐릭터를 통해 제품에 대한 긍정적인 태도 및 구매변화를 일으킬 수 있다는 것을 보여주며, 선호성캐릭터가 일치성캐릭터에 대한 차별적인 효과는 나타나지 않는다. 따라서 기업은 제품 프로모션시 선호성캐릭터에 대한 후광효과(Halo effect) 측면을 고려하기보다 제품에 대한 장기적인 마케팅계획을 가지고 좀 더 신중히 캐릭터마케팅을 수행해야 할 것이다.
This study informs whether it is possible to give positive effect to product attitude and purchasing intention through character. Especially, for product attitude & purchasing intention of preference and consistency character, how it is different between high and low involvement product. 1. Characte...
This study informs whether it is possible to give positive effect to product attitude and purchasing intention through character. Especially, for product attitude & purchasing intention of preference and consistency character, how it is different between high and low involvement product. 1. Character gives a positive effect to the customers in terms of product attitude and purchase intention. 2. There is no significant difference between preference character and consistency character for product attitude. 3. There is no significant difference between preference character and consistency character for purchasing intention of product attitude. Based on the study, it is revealed that Characters are able to give positive effect to the product attitude and purchasing intention to customers however, there is no significant difference between preference character and consistency character. Therefore, it is recommended that company has to build long- term marketing planning and conduct character marketing with prudence rather than concerns halo effect of preference character when promotion is conducted.
This study informs whether it is possible to give positive effect to product attitude and purchasing intention through character. Especially, for product attitude & purchasing intention of preference and consistency character, how it is different between high and low involvement product. 1. Character gives a positive effect to the customers in terms of product attitude and purchase intention. 2. There is no significant difference between preference character and consistency character for product attitude. 3. There is no significant difference between preference character and consistency character for purchasing intention of product attitude. Based on the study, it is revealed that Characters are able to give positive effect to the product attitude and purchasing intention to customers however, there is no significant difference between preference character and consistency character. Therefore, it is recommended that company has to build long- term marketing planning and conduct character marketing with prudence rather than concerns halo effect of preference character when promotion is conducted.
주제어
#character promotion character business 캐릭터 캐릭터마케팅 태도 구매의도 캐릭터프로모션 캐릭터비즈니스 character character marketing
학위논문 정보
저자
이원희
학위수여기관
연세대학교 대학원
학위구분
국내석사
학과
경영학과
지도교수
이완수
발행연도
2003
총페이지
vi, 67p.
키워드
character promotion character business 캐릭터 캐릭터마케팅 태도 구매의도 캐릭터프로모션 캐릭터비즈니스 character character marketing
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