본 연구의 목적은 프로젝트 접근법이 유아의 읽기, 쓰기 능력 증진에 미치는 효과를 밝혀, 이 접근법을 유아교육 현장에 활용할 수 있는 교수-학습으로 제공하고자 하는 것이다. 이를 위하여 D시에 소재 한 유치원들 가운데서 임의로 선정된 S유치원과 K유치원에 재원중인 만 5세의 20명의 유아들을 대상으로 10명씩 실험집단과 통제집단에 무선배치하여 실험집단에는 프로젝트 접근법을 실시하였고 통제집단에는 주제중심적 접근과 자유놀이 활동을 하게 하였다. 본 연구에서 사용한 측정도구는 이영자, 이종숙(1985) 의 유아용 읽기·쓰기 능력 검사도구로 비지시적 지도방법에 대한 유아의 읽기와 쓰기 행동 발달을 측정하는 도구이다. 실험설계는 2(집단)×2(시기)의 혼합설계였으며, 자료처리는 사전검사를 공변인으로 한 ...
본 연구의 목적은 프로젝트 접근법이 유아의 읽기, 쓰기 능력 증진에 미치는 효과를 밝혀, 이 접근법을 유아교육 현장에 활용할 수 있는 교수-학습으로 제공하고자 하는 것이다. 이를 위하여 D시에 소재 한 유치원들 가운데서 임의로 선정된 S유치원과 K유치원에 재원중인 만 5세의 20명의 유아들을 대상으로 10명씩 실험집단과 통제집단에 무선배치하여 실험집단에는 프로젝트 접근법을 실시하였고 통제집단에는 주제중심적 접근과 자유놀이 활동을 하게 하였다. 본 연구에서 사용한 측정도구는 이영자, 이종숙(1985) 의 유아용 읽기·쓰기 능력 검사도구로 비지시적 지도방법에 대한 유아의 읽기와 쓰기 행동 발달을 측정하는 도구이다. 실험설계는 2(집단)×2(시기)의 혼합설계였으며, 자료처리는 사전검사를 공변인으로 한 공변량분석(ANCOVA)를 실시하였다. 이상과 같은 연구 과정을 통해 얻은 연구 결론은 다음과 같다. 첫째, 프로젝트 접근법은 유아의 읽기능력을 향상시키는 것으로 나타났다. 둘째, 프로젝트 접근법은 유아의 쓰기능력을 향상시키는 것으로 나타났다.
본 연구의 목적은 프로젝트 접근법이 유아의 읽기, 쓰기 능력 증진에 미치는 효과를 밝혀, 이 접근법을 유아교육 현장에 활용할 수 있는 교수-학습으로 제공하고자 하는 것이다. 이를 위하여 D시에 소재 한 유치원들 가운데서 임의로 선정된 S유치원과 K유치원에 재원중인 만 5세의 20명의 유아들을 대상으로 10명씩 실험집단과 통제집단에 무선배치하여 실험집단에는 프로젝트 접근법을 실시하였고 통제집단에는 주제중심적 접근과 자유놀이 활동을 하게 하였다. 본 연구에서 사용한 측정도구는 이영자, 이종숙(1985) 의 유아용 읽기·쓰기 능력 검사도구로 비지시적 지도방법에 대한 유아의 읽기와 쓰기 행동 발달을 측정하는 도구이다. 실험설계는 2(집단)×2(시기)의 혼합설계였으며, 자료처리는 사전검사를 공변인으로 한 공변량분석(ANCOVA)를 실시하였다. 이상과 같은 연구 과정을 통해 얻은 연구 결론은 다음과 같다. 첫째, 프로젝트 접근법은 유아의 읽기능력을 향상시키는 것으로 나타났다. 둘째, 프로젝트 접근법은 유아의 쓰기능력을 향상시키는 것으로 나타났다.
This study has aimed to reveal the effects of the project approach on the development of reading and writing ability of infants and to provide this approach as a teaching-learning method applicable to the educational scenes. For this purpose, 20 infants of five years old attending S and K kindergart...
This study has aimed to reveal the effects of the project approach on the development of reading and writing ability of infants and to provide this approach as a teaching-learning method applicable to the educational scenes. For this purpose, 20 infants of five years old attending S and K kindergartens chosen at random from the kindergartens in D city were used as the subjects. They were divided into two groups, each consisting of 10 non selected infants. One was the experimental group and the other was the control group. Project Activity was conducted for the experimental group and the theme-centered approach and the free play activity were conducted for the control group. The measuring instrument used for this study was the testing instrument of the reading and writing ability for infants by Lee, Yeong-ja and Lee, Jong-suk(l985), which is the instrument testing the behavioral development of reading and writing of infants according to the non-directive guidance. The experimental design was the mixed design of 2(group) X 2(time) and the data were processed by means of ANCOVA with the pretest as covariates. The conclusions dram from these procedures of the study are as follows: First, Project Approach has been found to improve the reading ability of infants. Second, Project Approach has been found to improve the writing ability of infants.
This study has aimed to reveal the effects of the project approach on the development of reading and writing ability of infants and to provide this approach as a teaching-learning method applicable to the educational scenes. For this purpose, 20 infants of five years old attending S and K kindergartens chosen at random from the kindergartens in D city were used as the subjects. They were divided into two groups, each consisting of 10 non selected infants. One was the experimental group and the other was the control group. Project Activity was conducted for the experimental group and the theme-centered approach and the free play activity were conducted for the control group. The measuring instrument used for this study was the testing instrument of the reading and writing ability for infants by Lee, Yeong-ja and Lee, Jong-suk(l985), which is the instrument testing the behavioral development of reading and writing of infants according to the non-directive guidance. The experimental design was the mixed design of 2(group) X 2(time) and the data were processed by means of ANCOVA with the pretest as covariates. The conclusions dram from these procedures of the study are as follows: First, Project Approach has been found to improve the reading ability of infants. Second, Project Approach has been found to improve the writing ability of infants.
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