본 연구에서는 지역사회 환경을 도시지역, 농촌지역, 도서벽지지역으로 나눈 다음 유아사회화의 영역을 1)언어 및 인지 2)역할이해, 과업 및 놀이 3)기본생활습관교육 및 의례 4)자아상, 포부 및 욕구 등의 네 가지 측면으로 구분하여 지역사회환경에 따른 유아사회화의 차이점을 규명하였다. 본 연구에서 다룬 구체적인 연구의 내용은 다음과 같다.
첫째, 도시지역사회환경에 따른 유아사회화 특성을 규명하였다.
둘째, 농촌지역사회환경에 따른 유아사회화 특성을 규명하였다.
셋째, 도서벽지지역사회환경에 따른 유아사회화 특성을 규명하였다.
지역사회환경에 따른 유아사회화의 특성을 규명하는데 있어서 본 연구에서는 관련선행연구 분석, 연구자의 관찰기록 결과 분석, 지역사회 조사 ...
본 연구에서는 지역사회 환경을 도시지역, 농촌지역, 도서벽지지역으로 나눈 다음 유아사회화의 영역을 1)언어 및 인지 2)역할이해, 과업 및 놀이 3)기본생활습관교육 및 의례 4)자아상, 포부 및 욕구 등의 네 가지 측면으로 구분하여 지역사회환경에 따른 유아사회화의 차이점을 규명하였다. 본 연구에서 다룬 구체적인 연구의 내용은 다음과 같다.
첫째, 도시지역사회환경에 따른 유아사회화 특성을 규명하였다.
둘째, 농촌지역사회환경에 따른 유아사회화 특성을 규명하였다.
셋째, 도서벽지지역사회환경에 따른 유아사회화 특성을 규명하였다.
지역사회환경에 따른 유아사회화의 특성을 규명하는데 있어서 본 연구에서는 관련선행연구 분석, 연구자의 관찰기록 결과 분석, 지역사회 조사 자료 분석 등을 중심으로 하는 문헌분석연구방법을 적용하였다.
본 연구를 통하여, 도시지역사회 유아사회화 교육의 당면과제로서는 첫째, 각종 환경오염이 심각해짐에 따라 유아기부터 환경보전생활습관의 정착을 위한 지도가 필요하며, 둘째, 핵가족화와 취업모의 증가로 교육과 보호가 가정에서 유아교육기관으로 옮겨짐에 따라 기본생활습관을 위한 교육과 3세아 취원 및 다양한 시간제의 종일반 프로그램 운영이 필요하고, 셋째, 교통량의 급증으로 인해 교통안전교육에 대한 구체적이고 실질적인 지도계획 수립과 실천이 필요하며, 넷째, 또래와의 상호작용 부족, 가정교육의 기능약화로 인해 유치원에서 남과 더불어 살아나가는 건전하고 올바른 가치관을 가질 수 있는 인성교육이 필요하고, 다섯째, 유아교육기관에 대한 학부모의 올바른 이해와 인식을 위하여 각종 부모교육 및 홍보활동이 필요함을 제기하였다.
농촌지역과 도서벽지사회 유아사회화 교육의 당면과제로서는, 첫째, 이 농현상과 노령인구의 증가로 일손부족이 나타나고 있으므로 가정에서 유아를 돌볼 사람이 없으므로 인근 유아교육기관에서의 종일 반 프로그램운영이 시급하고, 둘째, 유아의 발달적 특성 및 유아교육과정에 대한 이해부족으로 문자, 숫자교육만을 요구하는데서 벗어나 인성교육을 강화해 야 하며, 유아들에게 구체적 학습경험의 기회를 제공하는 다양한 현장학습이 요구되고, 셋째, 신체발달에 비해 주변에 또래집단이 부족하여 초래되는 사회성 발달을 보완하는 교육프로그램이 요구되며, 넷째, 손, 발 자주 씻기, 목욕하기, 옷 자주 갈아입기 등의 위생관념이 부족하므로 기본 생활습관 형성을 위한 교육프로그램이 필요함을 제기하였다.
본 연구를 통하여 가정과 유아교육기관 그리고 지역사회에서의 유아사회화 기능에 대한 성인들의 의식은 양면성을 갖고 있음을 알 수 있었다. 도시지역과 농촌 및 도서벽지 지역사회 모두 유아사회와에 대한 입장에 있어서 학부모와 교사들은 아동 중심적이고 자율적인 태도를 강조하는 이념이나 관점을 가지고 있다고 볼 수 있지만, 사회와 기능수행 방법면에서는 학부모 중심적이거나 유아교육 기관 중심적이고 아동 통제적인 방법으로 유아교육을 실천하고 있음을 발견하였다. 학부모중심 및 유아 교육기관 중심적인 구속적인 사회화 기능의 확대로 인한 성인중심의 사회화는 대집단을 구성하고 있는 어린이들을 효율적으로 통제할 수 있다는 명분과, 동시에 집단생활을 성공적으로 이끌어갈 수 있다는 명분아래 강조되고 있는 것이라고 볼 수 있었다. 유아의 개별적 요구를 억제하고, 교사 및 부모의 지시를 철저하게 이행할 것, 성인의 권위에 대해 절대적으로 순종적 태도를 보일 것, 제시된 규범을 습관적으로 준수할 것들을 강조하고 있는 것으로 판단하였다.
본 연구를 통해 유아교육기관을 운영하기 위해서는 지역사회 환경을 충분히 반영하는 것이 필요함을 주장하였다. 유아교육기관의 유형별 특성, 운영방침, 활동프로그램 유형별 특성들이 지역사회의 생태학적 환경이나 부모-자녀간의 사회적 상호작용, 또래간의 상호작용, 교사-아동의 사회적 상호작용을 통해 어떠한 영향을 받을 수 있는가를 심층적으로 분석하는 후속연구의 필요성을 제기하였다.
본 연구에서는 지역사회 환경을 도시지역, 농촌지역, 도서벽지지역으로 나눈 다음 유아사회화의 영역을 1)언어 및 인지 2)역할이해, 과업 및 놀이 3)기본생활습관교육 및 의례 4)자아상, 포부 및 욕구 등의 네 가지 측면으로 구분하여 지역사회환경에 따른 유아사회화의 차이점을 규명하였다. 본 연구에서 다룬 구체적인 연구의 내용은 다음과 같다.
첫째, 도시지역사회환경에 따른 유아사회화 특성을 규명하였다.
둘째, 농촌지역사회환경에 따른 유아사회화 특성을 규명하였다.
셋째, 도서벽지지역사회환경에 따른 유아사회화 특성을 규명하였다.
지역사회환경에 따른 유아사회화의 특성을 규명하는데 있어서 본 연구에서는 관련선행연구 분석, 연구자의 관찰기록 결과 분석, 지역사회 조사 자료 분석 등을 중심으로 하는 문헌분석연구방법을 적용하였다.
본 연구를 통하여, 도시지역사회 유아사회화 교육의 당면과제로서는 첫째, 각종 환경오염이 심각해짐에 따라 유아기부터 환경보전생활습관의 정착을 위한 지도가 필요하며, 둘째, 핵가족화와 취업모의 증가로 교육과 보호가 가정에서 유아교육기관으로 옮겨짐에 따라 기본생활습관을 위한 교육과 3세아 취원 및 다양한 시간제의 종일반 프로그램 운영이 필요하고, 셋째, 교통량의 급증으로 인해 교통안전교육에 대한 구체적이고 실질적인 지도계획 수립과 실천이 필요하며, 넷째, 또래와의 상호작용 부족, 가정교육의 기능약화로 인해 유치원에서 남과 더불어 살아나가는 건전하고 올바른 가치관을 가질 수 있는 인성교육이 필요하고, 다섯째, 유아교육기관에 대한 학부모의 올바른 이해와 인식을 위하여 각종 부모교육 및 홍보활동이 필요함을 제기하였다.
농촌지역과 도서벽지사회 유아사회화 교육의 당면과제로서는, 첫째, 이 농현상과 노령인구의 증가로 일손부족이 나타나고 있으므로 가정에서 유아를 돌볼 사람이 없으므로 인근 유아교육기관에서의 종일 반 프로그램운영이 시급하고, 둘째, 유아의 발달적 특성 및 유아교육과정에 대한 이해부족으로 문자, 숫자교육만을 요구하는데서 벗어나 인성교육을 강화해 야 하며, 유아들에게 구체적 학습경험의 기회를 제공하는 다양한 현장학습이 요구되고, 셋째, 신체발달에 비해 주변에 또래집단이 부족하여 초래되는 사회성 발달을 보완하는 교육프로그램이 요구되며, 넷째, 손, 발 자주 씻기, 목욕하기, 옷 자주 갈아입기 등의 위생관념이 부족하므로 기본 생활습관 형성을 위한 교육프로그램이 필요함을 제기하였다.
본 연구를 통하여 가정과 유아교육기관 그리고 지역사회에서의 유아사회화 기능에 대한 성인들의 의식은 양면성을 갖고 있음을 알 수 있었다. 도시지역과 농촌 및 도서벽지 지역사회 모두 유아사회와에 대한 입장에 있어서 학부모와 교사들은 아동 중심적이고 자율적인 태도를 강조하는 이념이나 관점을 가지고 있다고 볼 수 있지만, 사회와 기능수행 방법면에서는 학부모 중심적이거나 유아교육 기관 중심적이고 아동 통제적인 방법으로 유아교육을 실천하고 있음을 발견하였다. 학부모중심 및 유아 교육기관 중심적인 구속적인 사회화 기능의 확대로 인한 성인중심의 사회화는 대집단을 구성하고 있는 어린이들을 효율적으로 통제할 수 있다는 명분과, 동시에 집단생활을 성공적으로 이끌어갈 수 있다는 명분아래 강조되고 있는 것이라고 볼 수 있었다. 유아의 개별적 요구를 억제하고, 교사 및 부모의 지시를 철저하게 이행할 것, 성인의 권위에 대해 절대적으로 순종적 태도를 보일 것, 제시된 규범을 습관적으로 준수할 것들을 강조하고 있는 것으로 판단하였다.
본 연구를 통해 유아교육기관을 운영하기 위해서는 지역사회 환경을 충분히 반영하는 것이 필요함을 주장하였다. 유아교육기관의 유형별 특성, 운영방침, 활동프로그램 유형별 특성들이 지역사회의 생태학적 환경이나 부모-자녀간의 사회적 상호작용, 또래간의 상호작용, 교사-아동의 사회적 상호작용을 통해 어떠한 영향을 받을 수 있는가를 심층적으로 분석하는 후속연구의 필요성을 제기하였다.
In this research, I divided surroundings of local communities into an urban community, a rural community and an isolated area community and I divided the range of infant socialization into four parts, that is, 1)language and recognition, 2)understanding a role, task and play 3)basic life habit educa...
In this research, I divided surroundings of local communities into an urban community, a rural community and an isolated area community and I divided the range of infant socialization into four parts, that is, 1)language and recognition, 2)understanding a role, task and play 3)basic life habit education 4)self-conception, hope and desire, and then I investigated the differences of infant socialization according to surroundings of local communities. The contents of the findings handled in this report are as follows.
First, I found out the characteristics of infant socialization according to surroundings of an urban community.
Second, I found out the characteristics of infant socialization according to surroundings of a rural community.
Third, I found out the characteristics of infant socialization according to surroundings of an isolated area community.
When I investigate the differences of infant socialization according to surroundings of local communities in this research, I applied literature analysis research method around related preceding researches analysis, researcher's observation recording results analysis, local communities investigation datum analysis and so on to it.
Through this research, I was able to know that the point of view of adults about infant socialization function of family, an educational institution for infant, a community is double-faced. In all parts of regions like an urban community, a rural community and an isolated area community, parents of students have ideas and views to stress child-centered and independent attitude in a position about infant socialization. But, in terms of the function performance method for socialization, I found that they practiced child education in the parents-centered, educational institution-centered and child-controlled ways. Adult-centered socialization is emphasized by the enlargement of restrictive social function which is parents-centered and educational institution-centered in behalf of causes that they are able to control children composing of a big group efficiently and at the same time, they are able to lead a group life successfully. And I found that it is emphasized that individual demands of children are suppressed, children have to perform indications of teacher and parents thoroughly, children have to be obedient to prestige of adult, children have to follow suggested criteria habitually.
In this research, I insist that it is necessary to reflect the surroundings of local community sufficiently to manage an educational institution for infant. I also suggest the necessity of following research to analyze deeply how pattern characteristic, operating policy, pattern characteristics of activation program of educational institution for infant are affected by ecological environment of local communities, or social interaction between parents and children, or interaction between peers, or social interaction between teachers and children.
In this research, I divided surroundings of local communities into an urban community, a rural community and an isolated area community and I divided the range of infant socialization into four parts, that is, 1)language and recognition, 2)understanding a role, task and play 3)basic life habit education 4)self-conception, hope and desire, and then I investigated the differences of infant socialization according to surroundings of local communities. The contents of the findings handled in this report are as follows.
First, I found out the characteristics of infant socialization according to surroundings of an urban community.
Second, I found out the characteristics of infant socialization according to surroundings of a rural community.
Third, I found out the characteristics of infant socialization according to surroundings of an isolated area community.
When I investigate the differences of infant socialization according to surroundings of local communities in this research, I applied literature analysis research method around related preceding researches analysis, researcher's observation recording results analysis, local communities investigation datum analysis and so on to it.
Through this research, I was able to know that the point of view of adults about infant socialization function of family, an educational institution for infant, a community is double-faced. In all parts of regions like an urban community, a rural community and an isolated area community, parents of students have ideas and views to stress child-centered and independent attitude in a position about infant socialization. But, in terms of the function performance method for socialization, I found that they practiced child education in the parents-centered, educational institution-centered and child-controlled ways. Adult-centered socialization is emphasized by the enlargement of restrictive social function which is parents-centered and educational institution-centered in behalf of causes that they are able to control children composing of a big group efficiently and at the same time, they are able to lead a group life successfully. And I found that it is emphasized that individual demands of children are suppressed, children have to perform indications of teacher and parents thoroughly, children have to be obedient to prestige of adult, children have to follow suggested criteria habitually.
In this research, I insist that it is necessary to reflect the surroundings of local community sufficiently to manage an educational institution for infant. I also suggest the necessity of following research to analyze deeply how pattern characteristic, operating policy, pattern characteristics of activation program of educational institution for infant are affected by ecological environment of local communities, or social interaction between parents and children, or interaction between peers, or social interaction between teachers and children.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.