문학 작품 토의 시 교사의 질문 유형이 아동의 반응과 독서 태도에 미치는 영향 (The) Impacts of Teacher's Question Types on the Children's Response and Reading Attitude in Literature Discussion원문보기
본 연구는 문학 작품 토의 시 교사의 질문 유형이 아동의 반응과 독서 태도에 어떠한 영향을 미치는지 알아보고자 한 것이다. 가설은 다음과 같다. 첫째, 문학 작품 토의 시 교사의 질문 유형에 따라 반응 경향에 차이가 있을 것이다. 둘째, 문학 작품 토의 시 교사의 질문 유형에 따라 반응 양에 차이가 있을 것이다. 셋째, 문학 작품 토의 시 교사의 질문 유형에 따라 독서 태도에 차이가 있을 것이다. 연구 대상 아동은 경기도 부천시 소사구에 거주하는 초등학교 5학년 학생 40명이었다. 실험 처치 기간은 7주간으로 매 주 1회 90분 수업을 7회 실시하였다. 문학 작품에 대한 토의 시 교사의 질문 유형은 인지적 유형과 정의적 유형으로 구분하였다. 연구의 효과를 검증하기 위하여 사전, 사후에 문학 작품에 대한 아동의 반응 분석 및 독서 태도 검사를 실시하였다. 문학 작품에 대한 아동의 반응은 Purves(1968)의 반응 코드 목록에 의해 분석하였으며, 독서 태도 검사는 덴버 독서 태도 검사지를 사용하였다. 통계 처리는 반응 경향에 대해서 검증, 반응 양에 대해서 ...
본 연구는 문학 작품 토의 시 교사의 질문 유형이 아동의 반응과 독서 태도에 어떠한 영향을 미치는지 알아보고자 한 것이다. 가설은 다음과 같다. 첫째, 문학 작품 토의 시 교사의 질문 유형에 따라 반응 경향에 차이가 있을 것이다. 둘째, 문학 작품 토의 시 교사의 질문 유형에 따라 반응 양에 차이가 있을 것이다. 셋째, 문학 작품 토의 시 교사의 질문 유형에 따라 독서 태도에 차이가 있을 것이다. 연구 대상 아동은 경기도 부천시 소사구에 거주하는 초등학교 5학년 학생 40명이었다. 실험 처치 기간은 7주간으로 매 주 1회 90분 수업을 7회 실시하였다. 문학 작품에 대한 토의 시 교사의 질문 유형은 인지적 유형과 정의적 유형으로 구분하였다. 연구의 효과를 검증하기 위하여 사전, 사후에 문학 작품에 대한 아동의 반응 분석 및 독서 태도 검사를 실시하였다. 문학 작품에 대한 아동의 반응은 Purves(1968)의 반응 코드 목록에 의해 분석하였으며, 독서 태도 검사는 덴버 독서 태도 검사지를 사용하였다. 통계 처리는 반응 경향에 대해서 검증, 반응 양에 대해서 t검증, 독서 태도에 대해서 t검증을 실시하였다. 이상의 방법과 절차로 실시한 연구 결과는 다음과 같다. 문학 작품 토의 시 교사의 질문 유형에 따라 아동의 반응 경향과 반응 양에 유의미한 차이가 있었다. 그러나 교사의 질문 유형은 아동의 독서 태도에 유의미한 영향을 주지 않았다.
본 연구는 문학 작품 토의 시 교사의 질문 유형이 아동의 반응과 독서 태도에 어떠한 영향을 미치는지 알아보고자 한 것이다. 가설은 다음과 같다. 첫째, 문학 작품 토의 시 교사의 질문 유형에 따라 반응 경향에 차이가 있을 것이다. 둘째, 문학 작품 토의 시 교사의 질문 유형에 따라 반응 양에 차이가 있을 것이다. 셋째, 문학 작품 토의 시 교사의 질문 유형에 따라 독서 태도에 차이가 있을 것이다. 연구 대상 아동은 경기도 부천시 소사구에 거주하는 초등학교 5학년 학생 40명이었다. 실험 처치 기간은 7주간으로 매 주 1회 90분 수업을 7회 실시하였다. 문학 작품에 대한 토의 시 교사의 질문 유형은 인지적 유형과 정의적 유형으로 구분하였다. 연구의 효과를 검증하기 위하여 사전, 사후에 문학 작품에 대한 아동의 반응 분석 및 독서 태도 검사를 실시하였다. 문학 작품에 대한 아동의 반응은 Purves(1968)의 반응 코드 목록에 의해 분석하였으며, 독서 태도 검사는 덴버 독서 태도 검사지를 사용하였다. 통계 처리는 반응 경향에 대해서 검증, 반응 양에 대해서 t검증, 독서 태도에 대해서 t검증을 실시하였다. 이상의 방법과 절차로 실시한 연구 결과는 다음과 같다. 문학 작품 토의 시 교사의 질문 유형에 따라 아동의 반응 경향과 반응 양에 유의미한 차이가 있었다. 그러나 교사의 질문 유형은 아동의 독서 태도에 유의미한 영향을 주지 않았다.
The purpose of this study was to examine the impacts of the teacher's question types on children's response and reading attitude in literature discussion. For that purpose, the following hypotheses were posed: First, there will be distinctions between children's response tendencies to the teacher's ...
The purpose of this study was to examine the impacts of the teacher's question types on children's response and reading attitude in literature discussion. For that purpose, the following hypotheses were posed: First, there will be distinctions between children's response tendencies to the teacher's question types in literature discussion. Second, there will be a difference between children's response quantities to the teacher's question types in literature discussion. Third, there will be a difference between children's reading attitude to the teacher's question types in literature discussion. The subjects of this study were 40 students in elementary school fifth grade, lived at S-Ku in Puchon, Kyunggido, South Korea. The research period was seven weeks; 1 time a week, 90 minutes at one time. The teacher's question types in literature discussion were classified into cognitive type and affective type. Children's responses to literature were analyzed and reading attitude tests were implemented twice before and after to verify the impacts of this study. Children's responses to literature were analyzed by Purves(1968) response code list, and reading attitude tests were used Denver reading attitude test. The results of this study were as follows: First, there was significant distinctions between children's response tendencies to the teacher's question types in literature discussion. Second, there was a significant difference between children's response quantities to the teacher's question types in literature discussion. Third, the teacher's questions in literature discussion had little impact on children's reading attitude.
The purpose of this study was to examine the impacts of the teacher's question types on children's response and reading attitude in literature discussion. For that purpose, the following hypotheses were posed: First, there will be distinctions between children's response tendencies to the teacher's question types in literature discussion. Second, there will be a difference between children's response quantities to the teacher's question types in literature discussion. Third, there will be a difference between children's reading attitude to the teacher's question types in literature discussion. The subjects of this study were 40 students in elementary school fifth grade, lived at S-Ku in Puchon, Kyunggido, South Korea. The research period was seven weeks; 1 time a week, 90 minutes at one time. The teacher's question types in literature discussion were classified into cognitive type and affective type. Children's responses to literature were analyzed and reading attitude tests were implemented twice before and after to verify the impacts of this study. Children's responses to literature were analyzed by Purves(1968) response code list, and reading attitude tests were used Denver reading attitude test. The results of this study were as follows: First, there was significant distinctions between children's response tendencies to the teacher's question types in literature discussion. Second, there was a significant difference between children's response quantities to the teacher's question types in literature discussion. Third, the teacher's questions in literature discussion had little impact on children's reading attitude.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.