현대 문명사회의 발달로 인해 놀이공간과 또래를 잃어버리고, 사회성이 결여된 아이들이 증가하고 있다. 이러한 결과 사회성 발달이 더딘 아이들은 언어치료, 가족치료, 놀이치료 기관들로 보내기고 있는 실정이다. 주위 환경이 모두 '놀이공간' 였던 과거에 비해 현재 이러한 것들이 박탈당한 아이들이 소아기 정신장애, ...
현대 문명사회의 발달로 인해 놀이공간과 또래를 잃어버리고, 사회성이 결여된 아이들이 증가하고 있다. 이러한 결과 사회성 발달이 더딘 아이들은 언어치료, 가족치료, 놀이치료 기관들로 보내기고 있는 실정이다. 주위 환경이 모두 '놀이공간' 였던 과거에 비해 현재 이러한 것들이 박탈당한 아이들이 소아기 정신장애, 정서장애 등이 더 많다는 것만 보아도 '놀이','움직임','체육'이 얼마나 아이들에게 필요한지 알 수 있다. 최근에 취학 전 조기 교육의 중요성과 '놀이', 및 '체육'에 대한 관심이 심리학이나 교육학은 물론, 체육학의 이론 및 연구 결과들을 통하여 체계적으로 규명됨에 따라 유아의 체육활동에 대한 교육적 가치 및 관심도가 점차 높아져 가고 있다. 본 연구는 유아기에 체육활동이 유아들의 사회성 발달에 어떠한 영향을 미치고 있는가를 알아보려는 데 목적이 있다. 본 연구의 방법으로는 유치원 유아 만 5~6세(200명)를 대상으로 하여 성별 및 체육활동 여부별로 사회성숙도 검사를 실시하였다. 가설의 검증을 위해 사회성숙도 검사 결과에 대한 성별 집단별로 t 검증으로 실시하였으며 하위영역간의 관계를 분석하기 위하여 상관분석과 회귀분석을 실시하였다. 결과는 다음과 같다. 첫째, 유아체육참가는 지적 능력에 있어서 남아실험집단이 18.17±2.00과 남아비교집단은 16.54±2.18로 다소 차이가 나타났다. 여아실험집단은 18.46±1.83과 여아비교집단은 17.38±1.74로 차이가 있었다. 그러므로, 유아체육참가는 지적 능력에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 유아체육참가는 정서적 능력에 있어서 남아실험집단이 27.74±2.27과 남아비교집단은 25.82±2.89로 다소 차이가 나타났다. 여아실험집단은 27.50±3.14과 여아비교집단은 26.02±2.55로 차이가 있었다. 그러므로, 유아체육참가는 정서적 능력에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 유아체육참가는 사회적 능력에 있어서 남아실험집단이 28.94±2.51과 남아비교집단은 27.00±2.84로 다소 차이가 나타났다. 여아실험집단은 27.94±2.83과 여아비교집단은 26.72±2.55로 차이가 있었다. 그러므로, 유아체육참가는 사회적 능력에도 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 유아체육참가는 생활태도 면에 있어서 남아실험집단이 29.18±3.79과 남아비교집단은 27.14±2.79로 유의한 차이가 나타났다. 그러나, 여아실험집단은 30.36±4.29과 여아비교집단은 29.80±2.83로 유의한 차이가 없었다.
현대 문명사회의 발달로 인해 놀이공간과 또래를 잃어버리고, 사회성이 결여된 아이들이 증가하고 있다. 이러한 결과 사회성 발달이 더딘 아이들은 언어치료, 가족치료, 놀이치료 기관들로 보내기고 있는 실정이다. 주위 환경이 모두 '놀이공간' 였던 과거에 비해 현재 이러한 것들이 박탈당한 아이들이 소아기 정신장애, 정서장애 등이 더 많다는 것만 보아도 '놀이','움직임','체육'이 얼마나 아이들에게 필요한지 알 수 있다. 최근에 취학 전 조기 교육의 중요성과 '놀이', 및 '체육'에 대한 관심이 심리학이나 교육학은 물론, 체육학의 이론 및 연구 결과들을 통하여 체계적으로 규명됨에 따라 유아의 체육활동에 대한 교육적 가치 및 관심도가 점차 높아져 가고 있다. 본 연구는 유아기에 체육활동이 유아들의 사회성 발달에 어떠한 영향을 미치고 있는가를 알아보려는 데 목적이 있다. 본 연구의 방법으로는 유치원 유아 만 5~6세(200명)를 대상으로 하여 성별 및 체육활동 여부별로 사회성숙도 검사를 실시하였다. 가설의 검증을 위해 사회성숙도 검사 결과에 대한 성별 집단별로 t 검증으로 실시하였으며 하위영역간의 관계를 분석하기 위하여 상관분석과 회귀분석을 실시하였다. 결과는 다음과 같다. 첫째, 유아체육참가는 지적 능력에 있어서 남아실험집단이 18.17±2.00과 남아비교집단은 16.54±2.18로 다소 차이가 나타났다. 여아실험집단은 18.46±1.83과 여아비교집단은 17.38±1.74로 차이가 있었다. 그러므로, 유아체육참가는 지적 능력에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 유아체육참가는 정서적 능력에 있어서 남아실험집단이 27.74±2.27과 남아비교집단은 25.82±2.89로 다소 차이가 나타났다. 여아실험집단은 27.50±3.14과 여아비교집단은 26.02±2.55로 차이가 있었다. 그러므로, 유아체육참가는 정서적 능력에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 유아체육참가는 사회적 능력에 있어서 남아실험집단이 28.94±2.51과 남아비교집단은 27.00±2.84로 다소 차이가 나타났다. 여아실험집단은 27.94±2.83과 여아비교집단은 26.72±2.55로 차이가 있었다. 그러므로, 유아체육참가는 사회적 능력에도 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 유아체육참가는 생활태도 면에 있어서 남아실험집단이 29.18±3.79과 남아비교집단은 27.14±2.79로 유의한 차이가 나타났다. 그러나, 여아실험집단은 30.36±4.29과 여아비교집단은 29.80±2.83로 유의한 차이가 없었다.
Recently, there are many children who not only are deficient in sociality but have lost their amusement spaces owing to the development of modern civilization community. Therefore, they are supposed to send to some institutes related with language, householder, amusement so as improve themselves. Co...
Recently, there are many children who not only are deficient in sociality but have lost their amusement spaces owing to the development of modern civilization community. Therefore, they are supposed to send to some institutes related with language, householder, amusement so as improve themselves. Compared to the past when most of children could use their surrounding mental and emotional disorder around us because they have been losing their own space to play little by little. Accordingly, we are able to recognize for them how important of "Play", "Activities", "Physical Training" they are. Educational value and concerns about infants' physical activities are gradually increasing since the concerns about "Play" and "Physical Training" have been systematically inquired into through the results of research and theory regarding the physical education as well as psychology education have an influence on the development of their sociality. According to the method of this study, it was analyzed intended for the aged 5~6 engaged in kindergarten, who were total 200 boys and girls. To verify the hypothesis, T-test was applied. To analyze the relationships between low ranking spheres, the correlation analysis and recurrence analysis were applied. The results of the study are as follow ; First, as to the intellectual ability, there was significant difference in their infant physical activities. The infant(male) test group was 18.17±2.00, the comparison group was 16.54±2.18. The infant(female) test group was 18.46±1.83, and the comparison group was 17.38±1.74. Therefore, infant physical activities had effects on the intellectual ability. Second, as to the emotionality, there was significant difference in their infant physical activities. The infant(male) test group was 27.74±2.27, the comparison group was 25.82±2.89. The infant(female) test group was 27.50±3.14, and the comparison group was 26.02±2.55. Therefore, infant physical activities had effects on the emotionality. Third, as to the social ability, there was significant difference in their infant physical activities. The infant(male) test group was 28.94±2.51, the comparison group was 27.00±2.84. The infant(female) test group was 27.94±2.83, and the comparison group was 26.72±2.55. Therefore, infant physical activities had effects on the social ability. Forth. as to the living attitude, there was significant difference in their infant physical activities. The infant(male) test group was 29.18±3.79, the comparison group was 27.14±2.79. However, there was no significant difference in their infant physical activities. The infant(female) test group was 30.36±4.29, and the comparison group was 29.80±2.83.
Recently, there are many children who not only are deficient in sociality but have lost their amusement spaces owing to the development of modern civilization community. Therefore, they are supposed to send to some institutes related with language, householder, amusement so as improve themselves. Compared to the past when most of children could use their surrounding mental and emotional disorder around us because they have been losing their own space to play little by little. Accordingly, we are able to recognize for them how important of "Play", "Activities", "Physical Training" they are. Educational value and concerns about infants' physical activities are gradually increasing since the concerns about "Play" and "Physical Training" have been systematically inquired into through the results of research and theory regarding the physical education as well as psychology education have an influence on the development of their sociality. According to the method of this study, it was analyzed intended for the aged 5~6 engaged in kindergarten, who were total 200 boys and girls. To verify the hypothesis, T-test was applied. To analyze the relationships between low ranking spheres, the correlation analysis and recurrence analysis were applied. The results of the study are as follow ; First, as to the intellectual ability, there was significant difference in their infant physical activities. The infant(male) test group was 18.17±2.00, the comparison group was 16.54±2.18. The infant(female) test group was 18.46±1.83, and the comparison group was 17.38±1.74. Therefore, infant physical activities had effects on the intellectual ability. Second, as to the emotionality, there was significant difference in their infant physical activities. The infant(male) test group was 27.74±2.27, the comparison group was 25.82±2.89. The infant(female) test group was 27.50±3.14, and the comparison group was 26.02±2.55. Therefore, infant physical activities had effects on the emotionality. Third, as to the social ability, there was significant difference in their infant physical activities. The infant(male) test group was 28.94±2.51, the comparison group was 27.00±2.84. The infant(female) test group was 27.94±2.83, and the comparison group was 26.72±2.55. Therefore, infant physical activities had effects on the social ability. Forth. as to the living attitude, there was significant difference in their infant physical activities. The infant(male) test group was 29.18±3.79, the comparison group was 27.14±2.79. However, there was no significant difference in their infant physical activities. The infant(female) test group was 30.36±4.29, and the comparison group was 29.80±2.83.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.