다양한 미적 체험이 아동의 인성함양에 미치는 영향 : 초등학교 3학년을 중심으로 Summary of thesis a study on the influences of the various aesthetic experiences upon the cultivation of the children's humanity원문보기
현대사회의 병폐는 인명경시 풍조와 비인간화이다. 크고 작은 사고와 인명을 경시하는 사건들이 한탕주의, 도덕적 불감증에서 연유된다 하겠다. 원인으로는 급속한 기계문명의 발달에 따른 배금주의, 개인주의 사상의 팽배를 들 수 있다. 이런 사회적 병폐를 근본적으로 치유할 수 있는 길은 인성교육밖에 대안이 없다.
특히 인성의 덕목 중 자기존중, 성실성, 협동성이 절대 요구된다. 왜냐하면 자기존중은 인명중시 사상과 직결되는 것이다. 또한 자기 자신과 자신의 감정을 받아들일 줄 알며, 매사에 자신감을 가지고 행동하고 행복한 미래를 설계할 수 있게 하는 길이기 때문이다. 성실성은 허망한 말을 하지 않고 자신을 속이지 않으며 또 남도 속이지 않는 진실하고 거짓 없는 태도의 덕목이다. 협동성은 더불어 사는 사회의 근간이 되는 마음가짐이며 도덕성 함양을 위해 절대로 요구되는 중요한 인성 덕목이다.
이러한 세 가지 덕목을 동시에 지도할 수 있는 최선의 방법으로서 미적 체험을 통한 학습이 가장 효과적이라고 보는 것은 미적 체험이 미적 대상에서 미적인 가치를 체험하는 과정으로 일상 생활에서 경험하는 총체적인 것 중에서 미의식과 관련된 것을 의미하며 관조적으로 예술품, 사물, 현상, 자연을 바라보고 느낄 때 아름다움과 삶의 가치를 체득하게 하기 때문이다.
교육은 체험과 경험이다. 미적 체험이란 아동이 가치롭다고 판단되는 대상과 구체적인 만남을 통해 자신의 삶 속에 포함시키려는 주체적인 경험 상태를 의미한다.
본 연구는, 이러한 내용을 전제로 '...
현대사회의 병폐는 인명경시 풍조와 비인간화이다. 크고 작은 사고와 인명을 경시하는 사건들이 한탕주의, 도덕적 불감증에서 연유된다 하겠다. 원인으로는 급속한 기계문명의 발달에 따른 배금주의, 개인주의 사상의 팽배를 들 수 있다. 이런 사회적 병폐를 근본적으로 치유할 수 있는 길은 인성교육밖에 대안이 없다.
특히 인성의 덕목 중 자기존중, 성실성, 협동성이 절대 요구된다. 왜냐하면 자기존중은 인명중시 사상과 직결되는 것이다. 또한 자기 자신과 자신의 감정을 받아들일 줄 알며, 매사에 자신감을 가지고 행동하고 행복한 미래를 설계할 수 있게 하는 길이기 때문이다. 성실성은 허망한 말을 하지 않고 자신을 속이지 않으며 또 남도 속이지 않는 진실하고 거짓 없는 태도의 덕목이다. 협동성은 더불어 사는 사회의 근간이 되는 마음가짐이며 도덕성 함양을 위해 절대로 요구되는 중요한 인성 덕목이다.
이러한 세 가지 덕목을 동시에 지도할 수 있는 최선의 방법으로서 미적 체험을 통한 학습이 가장 효과적이라고 보는 것은 미적 체험이 미적 대상에서 미적인 가치를 체험하는 과정으로 일상 생활에서 경험하는 총체적인 것 중에서 미의식과 관련된 것을 의미하며 관조적으로 예술품, 사물, 현상, 자연을 바라보고 느낄 때 아름다움과 삶의 가치를 체득하게 하기 때문이다.
교육은 체험과 경험이다. 미적 체험이란 아동이 가치롭다고 판단되는 대상과 구체적인 만남을 통해 자신의 삶 속에 포함시키려는 주체적인 경험 상태를 의미한다.
본 연구는, 이러한 내용을 전제로 '협동학습을 통한 미적 체험학습은 초등학생의 자기 존중 향상에 효과가 있을 것이다. 현장교육을 통한 미적 체험학습은 초등학생의 성실성의 향상에 효과가 있을 것이다. 놀이학습을 통한 미적 체험학습은 초등학생의 협동성 향상에 효과가 있을 것이다.'라는 세 가지의 가설 하에 진행되었다.
실험방법으로 통제집단과 실험집단에게 자기존중, 성실성, 협동성을 측정할 수 있는 설문지 조사로 사전 인성 검사를 실시하였다. 또한 실험집단에게 미적 체험학습을 적용하였고, 수업과정이나, 작품을 사진으로 찍거나 수업이 끝난 후의 느낌을 미적 체험 학습지에 기록하게 했다. 후속 학습으로 미적 체험 한 학습 내용을 연관지어 작품으로 표현하게도 했다. 지도가 끝난 후에는 통제집단과 실험집단에 사후 인성 검사를 실시하여 결과 분석을 해 보았다.
통계적인 결론은 자기존중과 협동성에서는 약간의 수치가 증가하는 변화가 있으므로 해서 협동학습, 놀이학습을 통한 미적 체험이 아동의 인성함양에 효과적임을 알 수 있었다. 성실성에서는 수치의 변화가 미미하므로 현장교육을 통한 미적 체험이 성실성의 향상에는 별 영향 없음이 밝혀졌지만 계속 연구해 볼 과제로 남았다. 미적 체험 학습지의 분석에서는 사물을 보는 생각이 향상되었고, 작품 표현에서 흥미와 자신감을 갖게 되었다고 생각한다.
현대사회의 병폐는 인명경시 풍조와 비인간화이다. 크고 작은 사고와 인명을 경시하는 사건들이 한탕주의, 도덕적 불감증에서 연유된다 하겠다. 원인으로는 급속한 기계문명의 발달에 따른 배금주의, 개인주의 사상의 팽배를 들 수 있다. 이런 사회적 병폐를 근본적으로 치유할 수 있는 길은 인성교육밖에 대안이 없다.
특히 인성의 덕목 중 자기존중, 성실성, 협동성이 절대 요구된다. 왜냐하면 자기존중은 인명중시 사상과 직결되는 것이다. 또한 자기 자신과 자신의 감정을 받아들일 줄 알며, 매사에 자신감을 가지고 행동하고 행복한 미래를 설계할 수 있게 하는 길이기 때문이다. 성실성은 허망한 말을 하지 않고 자신을 속이지 않으며 또 남도 속이지 않는 진실하고 거짓 없는 태도의 덕목이다. 협동성은 더불어 사는 사회의 근간이 되는 마음가짐이며 도덕성 함양을 위해 절대로 요구되는 중요한 인성 덕목이다.
이러한 세 가지 덕목을 동시에 지도할 수 있는 최선의 방법으로서 미적 체험을 통한 학습이 가장 효과적이라고 보는 것은 미적 체험이 미적 대상에서 미적인 가치를 체험하는 과정으로 일상 생활에서 경험하는 총체적인 것 중에서 미의식과 관련된 것을 의미하며 관조적으로 예술품, 사물, 현상, 자연을 바라보고 느낄 때 아름다움과 삶의 가치를 체득하게 하기 때문이다.
교육은 체험과 경험이다. 미적 체험이란 아동이 가치롭다고 판단되는 대상과 구체적인 만남을 통해 자신의 삶 속에 포함시키려는 주체적인 경험 상태를 의미한다.
본 연구는, 이러한 내용을 전제로 '협동학습을 통한 미적 체험학습은 초등학생의 자기 존중 향상에 효과가 있을 것이다. 현장교육을 통한 미적 체험학습은 초등학생의 성실성의 향상에 효과가 있을 것이다. 놀이학습을 통한 미적 체험학습은 초등학생의 협동성 향상에 효과가 있을 것이다.'라는 세 가지의 가설 하에 진행되었다.
실험방법으로 통제집단과 실험집단에게 자기존중, 성실성, 협동성을 측정할 수 있는 설문지 조사로 사전 인성 검사를 실시하였다. 또한 실험집단에게 미적 체험학습을 적용하였고, 수업과정이나, 작품을 사진으로 찍거나 수업이 끝난 후의 느낌을 미적 체험 학습지에 기록하게 했다. 후속 학습으로 미적 체험 한 학습 내용을 연관지어 작품으로 표현하게도 했다. 지도가 끝난 후에는 통제집단과 실험집단에 사후 인성 검사를 실시하여 결과 분석을 해 보았다.
통계적인 결론은 자기존중과 협동성에서는 약간의 수치가 증가하는 변화가 있으므로 해서 협동학습, 놀이학습을 통한 미적 체험이 아동의 인성함양에 효과적임을 알 수 있었다. 성실성에서는 수치의 변화가 미미하므로 현장교육을 통한 미적 체험이 성실성의 향상에는 별 영향 없음이 밝혀졌지만 계속 연구해 볼 과제로 남았다. 미적 체험 학습지의 분석에서는 사물을 보는 생각이 향상되었고, 작품 표현에서 흥미와 자신감을 갖게 되었다고 생각한다.
The main problem of the modern society is the tendency to contempt human lives and be dehumanized. The small and big events in our society occur from this immorality to contempt human lives. The Money-worthipping and extreme individualism could be the main reason. The only fundamental recipe to solv...
The main problem of the modern society is the tendency to contempt human lives and be dehumanized. The small and big events in our society occur from this immorality to contempt human lives. The Money-worthipping and extreme individualism could be the main reason. The only fundamental recipe to solve these problems is the education for humanity.
Self-respect, sincerity and cooperative spirit are especially necessary among the virtues of humanity. For the self-respect is directly connected with the respect of human lives. And this is the way to the place where we could understand and accept ourselves and our own feelings, that we could behave with self-confidence and dream the happy lives for our future. sincerity is the way we could refuse the extreme individualism and money-worshipping. This means the attitude that we would accept the results of our behaviors, paying any rewards and sacrifices. The cooperative spirit is the basic attitude of the society for coexistence and very necessary to cultivate human virtues.
The most effective way to teach these three virtues is the learning through the aesthetic experiences. For the aesthetic experiences is the process to feel the aesthetic values, connected with the consciousness of the beauty in the daily experiences. This makes one feel the beauty and accept the values of lives when one contemplate and feel the art works, nature and the other objects.
Education is the experience and the aesthetic experience is the subjective one that we would meet the objects we think valuable and accept them into our lives.
This study is based on th following three propositions:
1. The learning by the aesthetic experiences through the cooperative study would be effective for the advancement of the self-respect of the elementary students.
2. The learning by the aesthetic experiences through the field education would be effective for the promotion of the sincerity of the elementary students.
3. The learning by the aesthetic experiences through the study by playing would effective for the improvement of the cooperative spirit of the elementary students.
We first examined their humanity with the questionaries to measure the self-respect, sincerity and cooperative spirit of the controlled group and the experimental group. And we applied the program for the aesthetic experiences to the experimental group, and let them take photoes of the classes and the art works, or write down their feelings on the study papers after our classes. And we also guide them to express their experiences in the form of art works in relation with the experience study. And after the experiments, we examined again their humanity with questionaires and analyzed the results.
Statistically speaking, we could conclude that the learning by the aesthetic experience through the cooperative study and the study by playing is effective for the advancement of the cultivation of the children's humanity, for the results of the experiment says the self-respect and cooperative spirit are increased. As for the sincerities, the change was very little. This says that the aesthetic experiences through field education is not so effective on the improvement of the sincerity. But we think the further researches are very necessary. Analyzing the study papers, we could conclude that children's view to the objects deepened and, from their expressions through art works, we could find that they have been more interested in the objects and have got self-confidence.
The main problem of the modern society is the tendency to contempt human lives and be dehumanized. The small and big events in our society occur from this immorality to contempt human lives. The Money-worthipping and extreme individualism could be the main reason. The only fundamental recipe to solve these problems is the education for humanity.
Self-respect, sincerity and cooperative spirit are especially necessary among the virtues of humanity. For the self-respect is directly connected with the respect of human lives. And this is the way to the place where we could understand and accept ourselves and our own feelings, that we could behave with self-confidence and dream the happy lives for our future. sincerity is the way we could refuse the extreme individualism and money-worshipping. This means the attitude that we would accept the results of our behaviors, paying any rewards and sacrifices. The cooperative spirit is the basic attitude of the society for coexistence and very necessary to cultivate human virtues.
The most effective way to teach these three virtues is the learning through the aesthetic experiences. For the aesthetic experiences is the process to feel the aesthetic values, connected with the consciousness of the beauty in the daily experiences. This makes one feel the beauty and accept the values of lives when one contemplate and feel the art works, nature and the other objects.
Education is the experience and the aesthetic experience is the subjective one that we would meet the objects we think valuable and accept them into our lives.
This study is based on th following three propositions:
1. The learning by the aesthetic experiences through the cooperative study would be effective for the advancement of the self-respect of the elementary students.
2. The learning by the aesthetic experiences through the field education would be effective for the promotion of the sincerity of the elementary students.
3. The learning by the aesthetic experiences through the study by playing would effective for the improvement of the cooperative spirit of the elementary students.
We first examined their humanity with the questionaries to measure the self-respect, sincerity and cooperative spirit of the controlled group and the experimental group. And we applied the program for the aesthetic experiences to the experimental group, and let them take photoes of the classes and the art works, or write down their feelings on the study papers after our classes. And we also guide them to express their experiences in the form of art works in relation with the experience study. And after the experiments, we examined again their humanity with questionaires and analyzed the results.
Statistically speaking, we could conclude that the learning by the aesthetic experience through the cooperative study and the study by playing is effective for the advancement of the cultivation of the children's humanity, for the results of the experiment says the self-respect and cooperative spirit are increased. As for the sincerities, the change was very little. This says that the aesthetic experiences through field education is not so effective on the improvement of the sincerity. But we think the further researches are very necessary. Analyzing the study papers, we could conclude that children's view to the objects deepened and, from their expressions through art works, we could find that they have been more interested in the objects and have got self-confidence.
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