2차 대전이후 마케팅 시스템의 중요한 한 분야로서 급속한 성장세를 보이고 있는 프랜차이징 시스템은 미국과 일본 등을 비롯한 선진국에서 급속히 발전하였다. 과거 자동차, 설비, 주유소, 청량음료 업종 등이 가장 전통적인 프랜차이즈로 번성해 왔으며, 최근 패스트푸드, 편의점, 부동산, 약국, 헤어샵 등 거의 모든 부문에서 성장세를 나타내고 있다. 한국의 경우 본사수가 약 1천 5백여개, 가맹점수 10만개를 기록하여 급성장하고 있음을 알 수 있다. 프랜차이징 시스템은 국내유통시장의 개방되면서 외국 유명브랜드를 중심으로 급속한 증가현상을 보이고 있고, 이러한 추세에 따라 매일같이 각종 매체마다 프랜차이징 가맹점 모집광고가 끊이지 않고 있으며 영세유통업이 성장하기 위한 영업비결은 프랜차이징 시스템의 도입이 될 정도로 국내유통업체들 사이에는 유망업종으로서의 공통 인식이 형성되고 있다. 국내시장에 프랜차이징 시스템이 도입된 것은 1980년에 버거킹이 패스트푸드업계에서 최초였고, 그 후 많은 프랜차이징 유통들이 국내시장에 진출하였다. 특히, 1989년에는 세븐일레븐이 프랜차이즈 편의점을 개시하면서 패스트푸드업과 편의점이 프랜차이징 시스템이란 수직적 마케팅시스템의 방식을 도입하여 국내시장은 본격적인 프랜차이징 경쟁체제로 돌입해 가고 있다. 프랜차이징 시스템은 미국이 세계적으로 처음 개발하였으며, 현재 프랜차이징 소매점이 전체 소매업의 총매출액 가운데 절반 이상을 차지하고 있는 실정이다. 그리고 일본 역시 오늘날 프랜차이징 시스템이 미국에 못지 않게 활성화된 상태이다. 선진국의 이러한 추세에 비추어 볼 때, 국내의 경우도 현재 패스트푸드업과 편의점이 프랜차이징 시스템을 도입하여 발전하고 있는 추세이며, 앞으로 여러 업종에서 프랜차이징 시스템을 도입, 번창할 것으로 전망된다. 특히 소매업종에서 도입비중이 높아질 것이다. 따라서 본 연구에서는 국내 ...
2차 대전이후 마케팅 시스템의 중요한 한 분야로서 급속한 성장세를 보이고 있는 프랜차이징 시스템은 미국과 일본 등을 비롯한 선진국에서 급속히 발전하였다. 과거 자동차, 설비, 주유소, 청량음료 업종 등이 가장 전통적인 프랜차이즈로 번성해 왔으며, 최근 패스트푸드, 편의점, 부동산, 약국, 헤어샵 등 거의 모든 부문에서 성장세를 나타내고 있다. 한국의 경우 본사수가 약 1천 5백여개, 가맹점수 10만개를 기록하여 급성장하고 있음을 알 수 있다. 프랜차이징 시스템은 국내유통시장의 개방되면서 외국 유명브랜드를 중심으로 급속한 증가현상을 보이고 있고, 이러한 추세에 따라 매일같이 각종 매체마다 프랜차이징 가맹점 모집광고가 끊이지 않고 있으며 영세유통업이 성장하기 위한 영업비결은 프랜차이징 시스템의 도입이 될 정도로 국내유통업체들 사이에는 유망업종으로서의 공통 인식이 형성되고 있다. 국내시장에 프랜차이징 시스템이 도입된 것은 1980년에 버거킹이 패스트푸드업계에서 최초였고, 그 후 많은 프랜차이징 유통들이 국내시장에 진출하였다. 특히, 1989년에는 세븐일레븐이 프랜차이즈 편의점을 개시하면서 패스트푸드업과 편의점이 프랜차이징 시스템이란 수직적 마케팅시스템의 방식을 도입하여 국내시장은 본격적인 프랜차이징 경쟁체제로 돌입해 가고 있다. 프랜차이징 시스템은 미국이 세계적으로 처음 개발하였으며, 현재 프랜차이징 소매점이 전체 소매업의 총매출액 가운데 절반 이상을 차지하고 있는 실정이다. 그리고 일본 역시 오늘날 프랜차이징 시스템이 미국에 못지 않게 활성화된 상태이다. 선진국의 이러한 추세에 비추어 볼 때, 국내의 경우도 현재 패스트푸드업과 편의점이 프랜차이징 시스템을 도입하여 발전하고 있는 추세이며, 앞으로 여러 업종에서 프랜차이징 시스템을 도입, 번창할 것으로 전망된다. 특히 소매업종에서 도입비중이 높아질 것이다. 따라서 본 연구에서는 국내 외식 산업의 현황을 알아보고 프랜차이징에 대한 개념과 특성에 대해 알아보며 또한, 직영점과 가맹점이 프랜차이징 옵션의 전략모형에 있어 어떠한 우위적인 요인에 의하여 채택되어지는지를 기존의 연구를 통하여 알아보려 한다.
2차 대전이후 마케팅 시스템의 중요한 한 분야로서 급속한 성장세를 보이고 있는 프랜차이징 시스템은 미국과 일본 등을 비롯한 선진국에서 급속히 발전하였다. 과거 자동차, 설비, 주유소, 청량음료 업종 등이 가장 전통적인 프랜차이즈로 번성해 왔으며, 최근 패스트푸드, 편의점, 부동산, 약국, 헤어샵 등 거의 모든 부문에서 성장세를 나타내고 있다. 한국의 경우 본사수가 약 1천 5백여개, 가맹점수 10만개를 기록하여 급성장하고 있음을 알 수 있다. 프랜차이징 시스템은 국내유통시장의 개방되면서 외국 유명브랜드를 중심으로 급속한 증가현상을 보이고 있고, 이러한 추세에 따라 매일같이 각종 매체마다 프랜차이징 가맹점 모집광고가 끊이지 않고 있으며 영세유통업이 성장하기 위한 영업비결은 프랜차이징 시스템의 도입이 될 정도로 국내유통업체들 사이에는 유망업종으로서의 공통 인식이 형성되고 있다. 국내시장에 프랜차이징 시스템이 도입된 것은 1980년에 버거킹이 패스트푸드업계에서 최초였고, 그 후 많은 프랜차이징 유통들이 국내시장에 진출하였다. 특히, 1989년에는 세븐일레븐이 프랜차이즈 편의점을 개시하면서 패스트푸드업과 편의점이 프랜차이징 시스템이란 수직적 마케팅시스템의 방식을 도입하여 국내시장은 본격적인 프랜차이징 경쟁체제로 돌입해 가고 있다. 프랜차이징 시스템은 미국이 세계적으로 처음 개발하였으며, 현재 프랜차이징 소매점이 전체 소매업의 총매출액 가운데 절반 이상을 차지하고 있는 실정이다. 그리고 일본 역시 오늘날 프랜차이징 시스템이 미국에 못지 않게 활성화된 상태이다. 선진국의 이러한 추세에 비추어 볼 때, 국내의 경우도 현재 패스트푸드업과 편의점이 프랜차이징 시스템을 도입하여 발전하고 있는 추세이며, 앞으로 여러 업종에서 프랜차이징 시스템을 도입, 번창할 것으로 전망된다. 특히 소매업종에서 도입비중이 높아질 것이다. 따라서 본 연구에서는 국내 외식 산업의 현황을 알아보고 프랜차이징에 대한 개념과 특성에 대해 알아보며 또한, 직영점과 가맹점이 프랜차이징 옵션의 전략모형에 있어 어떠한 우위적인 요인에 의하여 채택되어지는지를 기존의 연구를 통하여 알아보려 한다.
Due to economy growth, the increase of the national income, variety of consumers' life style, change in constituent of population and households, the increase of income, the extension of participation of women in public affairs, the development of packing skill and high speed cookers·cooking facilit...
Due to economy growth, the increase of the national income, variety of consumers' life style, change in constituent of population and households, the increase of income, the extension of participation of women in public affairs, the development of packing skill and high speed cookers·cooking facilities, and utilization of new technique, franchise industry has been full-scale and fast-food industry has been developed remarkably since 1990 in korea. Presently, Franchise business has become one of the promising business over the world. Many franchise chains have actively done business and especially, food service chains of them have been growing rapidly. As one of the generalized ways for all kinds of goods and service, Franchising is organized upon the contract between franchiser and franchisee, While Franchise company allows franchisee to use its business nave and title, and provide them know-how to manage and operate the business in exchange for royalty, franchisee invests its fund and operate franchising business. franchising business has some features that include manualization of strategy of unit development, systemized training, scientifically, metrical management and development computer program which helps all the systems work out and establishment of marketing strategy applicable to characteristic of each company. Franchise systems are commonly classified into two modes that partly franchising(company owned-store and franchising) or Fully Franchising. Through study on the Franchising strategy mode of Domestic Dining-out industry, we should be know the main four factors in the decision of franchising mode. Four factors(monitoring cost, business-expansion, market information, moral-hazard) are as highly as manager choice franchised his firm. Franchising is a growth area. It has many benefits for an expanding company, but it may not necessarily be the best organizational form for all firms. prospective franchisors, therefore, should assess the franchise mode very carefully before taking the plunge. A careful, long-term analysis at the outset will allow prospective franchisors to make the right choice and, if they choose to franchise, will enable them to plan their franchised business for maximum success.
Due to economy growth, the increase of the national income, variety of consumers' life style, change in constituent of population and households, the increase of income, the extension of participation of women in public affairs, the development of packing skill and high speed cookers·cooking facilities, and utilization of new technique, franchise industry has been full-scale and fast-food industry has been developed remarkably since 1990 in korea. Presently, Franchise business has become one of the promising business over the world. Many franchise chains have actively done business and especially, food service chains of them have been growing rapidly. As one of the generalized ways for all kinds of goods and service, Franchising is organized upon the contract between franchiser and franchisee, While Franchise company allows franchisee to use its business nave and title, and provide them know-how to manage and operate the business in exchange for royalty, franchisee invests its fund and operate franchising business. franchising business has some features that include manualization of strategy of unit development, systemized training, scientifically, metrical management and development computer program which helps all the systems work out and establishment of marketing strategy applicable to characteristic of each company. Franchise systems are commonly classified into two modes that partly franchising(company owned-store and franchising) or Fully Franchising. Through study on the Franchising strategy mode of Domestic Dining-out industry, we should be know the main four factors in the decision of franchising mode. Four factors(monitoring cost, business-expansion, market information, moral-hazard) are as highly as manager choice franchised his firm. Franchising is a growth area. It has many benefits for an expanding company, but it may not necessarily be the best organizational form for all firms. prospective franchisors, therefore, should assess the franchise mode very carefully before taking the plunge. A careful, long-term analysis at the outset will allow prospective franchisors to make the right choice and, if they choose to franchise, will enable them to plan their franchised business for maximum success.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.