교육이란 인간의 행동을 바람직하게 변화시켜 가치 지향적 행동으로 변화시키고자 하는 의도적인 활동이다. 교육을 통하여 ‘음악’을 바람직한 방향으로 변화시킬 수 있고, 학교교육을 통하여 보다 체계적이며 전문적인 음악 교육이 이루어진다. 현재 시행되고 있는 제6차 교육과정에서 전통음악 교육의 중요성을 강조하고 있고 앞으로 시행될 제7차 교육과정에서는 전통음악 교육의 중요성을 바탕으로 개개인의 창의적인 표현력과 사고력을 기르고 다른 나라의 음악...
교육이란 인간의 행동을 바람직하게 변화시켜 가치 지향적 행동으로 변화시키고자 하는 의도적인 활동이다. 교육을 통하여 ‘음악’을 바람직한 방향으로 변화시킬 수 있고, 학교교육을 통하여 보다 체계적이며 전문적인 음악 교육이 이루어진다. 현재 시행되고 있는 제6차 교육과정에서 전통음악 교육의 중요성을 강조하고 있고 앞으로 시행될 제7차 교육과정에서는 전통음악 교육의 중요성을 바탕으로 개개인의 창의적인 표현력과 사고력을 기르고 다른 나라의 음악유산과 비교하여 특질과 가치를 이해하며 새로운 음악문화 창달에 기여할 수 있도록 교육과정의 초점이 맞추어져 있다. 이러한 교육과정을 효과적으로 이끌 수 있는 하나의 방법이 가창과 기악을 동시에 지도하여 창작할 수 있는 가야금병창 교육이라고 생각한다. 하지만 가야금병창에 관한 이론적 연구의 부족으로 교육의 목적과 방법이 제시되지 않아 본 연구는 음악과 교육과정을 바탕으로 가야금병창 교육에 어울리는 교육과정을 제시하고자 하였다. 먼저 고등학교를 대상으로 음악과 교육과정을 연구하여 전통음악의 중요성 및 음악의 창의적인 표현력과 심미적인 안목을 기르도록 하는 목적의 중요성을 찾았고, 이러한 목적에 어울리는 교육내용이 이루어지는지 알아보기 위하여 현행 사용되고 있는 음악교과서에 나타난 전통음악 내용을 비교 분석하였으며, 이를 토대로 가야금병창 교육과정 제시의 기초로 삼아 가야금병창 교육과정의 이론적 체계를 만들기 위하여 교육의 목적과 수업내용을 분석하여 수업모형을 연구하고, 학습지도안을 만들어 가야금병창을 교육하는데 있어서 보다 체계적이고 효율적인 교육이 이루어지기를 기대한다.
교육이란 인간의 행동을 바람직하게 변화시켜 가치 지향적 행동으로 변화시키고자 하는 의도적인 활동이다. 교육을 통하여 ‘음악’을 바람직한 방향으로 변화시킬 수 있고, 학교교육을 통하여 보다 체계적이며 전문적인 음악 교육이 이루어진다. 현재 시행되고 있는 제6차 교육과정에서 전통음악 교육의 중요성을 강조하고 있고 앞으로 시행될 제7차 교육과정에서는 전통음악 교육의 중요성을 바탕으로 개개인의 창의적인 표현력과 사고력을 기르고 다른 나라의 음악유산과 비교하여 특질과 가치를 이해하며 새로운 음악문화 창달에 기여할 수 있도록 교육과정의 초점이 맞추어져 있다. 이러한 교육과정을 효과적으로 이끌 수 있는 하나의 방법이 가창과 기악을 동시에 지도하여 창작할 수 있는 가야금병창 교육이라고 생각한다. 하지만 가야금병창에 관한 이론적 연구의 부족으로 교육의 목적과 방법이 제시되지 않아 본 연구는 음악과 교육과정을 바탕으로 가야금병창 교육에 어울리는 교육과정을 제시하고자 하였다. 먼저 고등학교를 대상으로 음악과 교육과정을 연구하여 전통음악의 중요성 및 음악의 창의적인 표현력과 심미적인 안목을 기르도록 하는 목적의 중요성을 찾았고, 이러한 목적에 어울리는 교육내용이 이루어지는지 알아보기 위하여 현행 사용되고 있는 음악교과서에 나타난 전통음악 내용을 비교 분석하였으며, 이를 토대로 가야금병창 교육과정 제시의 기초로 삼아 가야금병창 교육과정의 이론적 체계를 만들기 위하여 교육의 목적과 수업내용을 분석하여 수업모형을 연구하고, 학습지도안을 만들어 가야금병창을 교육하는데 있어서 보다 체계적이고 효율적인 교육이 이루어지기를 기대한다.
Education is an intentional activity which change human activities in desirable forms and then transform them into value-intended activities. Through education, 'music' can be changed in right way, through institutional education, systematic and special music education can be develop...
Education is an intentional activity which change human activities in desirable forms and then transform them into value-intended activities. Through education, 'music' can be changed in right way, through institutional education, systematic and special music education can be developed. The 6th educational process which is now currently being performed, is focusing the importance of the traditional music and the 7th educational process which will be performed in the next time has decided to focus on the educational process which can improve individual creative expression ability of the basis of the importance of the traditional education, understand the characteristics and value, compared with the other countries, and finally contribute to make a new musical culture. One way which can lead these educational process above effectively is, I think, the Ka-ya-gum double performance education that is composed of lecturing both singing and instrumenting simultaneously, and enabling to create. However, owing to the lack of theoretical studies about Ka-ya-gum double performance, the way and method for the education are not proposed, in this thesis I tried to present a educational process which can be matched the Ka-ya-gum double performance education on the basis of the educational process of the department of music. First, I studied and researched the educational process of the department of music and I found the importance of the purpose to develop the importance of the traditional music, creative expression ability, and artistic insight. And, I analyzed and compared the content of the traditional music which is shown in the music text that is being used currently in order to check the proper educational content which is matched to the purpose above to be performed. And finally, on the basis of the facts above, founding the presentation for Ka-ya-gum double performance process, in order to make a theoretical system for the educational process I studied and analyzed the purpose and content of the lecture model, presented, I hope so, guideline for the education in order to enable much more effective education to be accomplished in educating Ka-ya-gum double performance.
Education is an intentional activity which change human activities in desirable forms and then transform them into value-intended activities. Through education, 'music' can be changed in right way, through institutional education, systematic and special music education can be developed. The 6th educational process which is now currently being performed, is focusing the importance of the traditional music and the 7th educational process which will be performed in the next time has decided to focus on the educational process which can improve individual creative expression ability of the basis of the importance of the traditional education, understand the characteristics and value, compared with the other countries, and finally contribute to make a new musical culture. One way which can lead these educational process above effectively is, I think, the Ka-ya-gum double performance education that is composed of lecturing both singing and instrumenting simultaneously, and enabling to create. However, owing to the lack of theoretical studies about Ka-ya-gum double performance, the way and method for the education are not proposed, in this thesis I tried to present a educational process which can be matched the Ka-ya-gum double performance education on the basis of the educational process of the department of music. First, I studied and researched the educational process of the department of music and I found the importance of the purpose to develop the importance of the traditional music, creative expression ability, and artistic insight. And, I analyzed and compared the content of the traditional music which is shown in the music text that is being used currently in order to check the proper educational content which is matched to the purpose above to be performed. And finally, on the basis of the facts above, founding the presentation for Ka-ya-gum double performance process, in order to make a theoretical system for the educational process I studied and analyzed the purpose and content of the lecture model, presented, I hope so, guideline for the education in order to enable much more effective education to be accomplished in educating Ka-ya-gum double performance.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.