초등학교 교사의 교수매체 제작 및 활용 효과 인식에 관한 연구 (A) study on the production of teaching mediums and the perception on its application effects of elementary school teachers원문보기
국문초록 초등학교 교사의 교수매체 제작 및 활용 효과 인식에 관한 연구 공주대학교 교육정보대학원 교육방송전공 이광균 21세기에는 정보통신기술의 발달로 인한 생활에서의 변화가 가속화되고 있으며 그에 따른 교육에서의 변화에 대한 요구도 증가해 왔다. 정보화, 지식화의 물결은 전 세계를 지식 정보사회로 변모시키며 정보의 공유와 새로운 지식의 생성이 국가 발전의 사활을 가늠하는 기준이 되어 세계의 많은 국가들이 지식 정보화를 국가의 목표로 선정하고 이에 대한 많은 노력과 투자를 아끼지 않고 있다. 교육의 현장에도 많은 교수 기기가 보급되면서 학생들의 학습 효과의 증진을 위해 다양한 교수매체의 제작과 활용이 필요하게 되었다. 이에 본 연구는 초등학교 교사들의 교수매체 제작 및 활용 실태에 대하여 파악하기 위하여 교사들의 교수 매체 제작 및 활용 실태에 대한 설문조사를 통하여 의견을 조사 분석하였다. 다양한 교수매체 제작 및 활용에 관하여 연구함으로써 초등학교 교육에서 교수매체 제작 및 활용 실태를 성별, 교육 경력별, 학교 소재별로 분석해보고, 교사의 인식에 대한 차이를 알아보기 위한 목적으로 이루어졌다. 조사대상지역은 충청남도 보령시의 초등학교 교사로 한정하였으며 연구에 활용된 설문지는 120부였다. 본 연구에서 밝혀진 결과를 중심으로 요약해보면 다음과 같다. 첫째, 교수기기의 보유상황이 만족한 상태로 나타났으나 더욱 다양한 교수 기기를 확보하여 다양하고 적절한 교수매체를 제작 활용할 수 있도록 여건을 마련해야 할 것이다. 더 나아가 교육의 질 향상을 위해 교육 행정가들은 재정적, 행정적 지원을 아끼지 말아야겠다. 둘째, 교사들이 교수매체를 인터넷에서 많이 찾고 있으나 자료를 구하는 데 많은 시간이 소요되며 자료를 찾았다 하더라도 활용하는 교사의 구미에 맞지 않을 경우도 있다. 그러므로 교육당국에서는 통합된 일정한 공간에 교육자료를 수정 가능한 파일로 제작하여 탑재함으로써 자료를 쉽게 찾아 가공하여 활용할 수 있도록 교수매체 정보를 체계화해야 할 것이다. 셋째, 교수매체 활용의 필요성과 효과에 대한 교사의 인식은 매우 만족한다는 태도를 보였다. 그러나 교수매체를 활용하는데 시간과 노력이 많이 들어서 활용의 어려움이 많으므로 교사에 대한 교수매체의 이론적 지식과 제작 및 활용기능 교육을 강화하고 각종 연구회와 연수의 기회를 늘려 교사의 교육이 지속적으로 이루어져야 할 것이다. 넷째, 교수매체의 투입이 아동의 학습 활동에 많은 흥미에 느낀다. 그러므로 교수매체를 제작하는 교사나 매체 제작자들은 아동의 흥미와 학습효과를 고려하여 신중하게 매체를 제작하여야 할 것이다. 다섯째, 대부분의 교사들이 교육방송이 교육적으로 활용 효과가 크다는 것을 인식하고 있으나 ...
국문초록 초등학교 교사의 교수매체 제작 및 활용 효과 인식에 관한 연구 공주대학교 교육정보대학원 교육방송전공 이광균 21세기에는 정보통신기술의 발달로 인한 생활에서의 변화가 가속화되고 있으며 그에 따른 교육에서의 변화에 대한 요구도 증가해 왔다. 정보화, 지식화의 물결은 전 세계를 지식 정보사회로 변모시키며 정보의 공유와 새로운 지식의 생성이 국가 발전의 사활을 가늠하는 기준이 되어 세계의 많은 국가들이 지식 정보화를 국가의 목표로 선정하고 이에 대한 많은 노력과 투자를 아끼지 않고 있다. 교육의 현장에도 많은 교수 기기가 보급되면서 학생들의 학습 효과의 증진을 위해 다양한 교수매체의 제작과 활용이 필요하게 되었다. 이에 본 연구는 초등학교 교사들의 교수매체 제작 및 활용 실태에 대하여 파악하기 위하여 교사들의 교수 매체 제작 및 활용 실태에 대한 설문조사를 통하여 의견을 조사 분석하였다. 다양한 교수매체 제작 및 활용에 관하여 연구함으로써 초등학교 교육에서 교수매체 제작 및 활용 실태를 성별, 교육 경력별, 학교 소재별로 분석해보고, 교사의 인식에 대한 차이를 알아보기 위한 목적으로 이루어졌다. 조사대상지역은 충청남도 보령시의 초등학교 교사로 한정하였으며 연구에 활용된 설문지는 120부였다. 본 연구에서 밝혀진 결과를 중심으로 요약해보면 다음과 같다. 첫째, 교수기기의 보유상황이 만족한 상태로 나타났으나 더욱 다양한 교수 기기를 확보하여 다양하고 적절한 교수매체를 제작 활용할 수 있도록 여건을 마련해야 할 것이다. 더 나아가 교육의 질 향상을 위해 교육 행정가들은 재정적, 행정적 지원을 아끼지 말아야겠다. 둘째, 교사들이 교수매체를 인터넷에서 많이 찾고 있으나 자료를 구하는 데 많은 시간이 소요되며 자료를 찾았다 하더라도 활용하는 교사의 구미에 맞지 않을 경우도 있다. 그러므로 교육당국에서는 통합된 일정한 공간에 교육자료를 수정 가능한 파일로 제작하여 탑재함으로써 자료를 쉽게 찾아 가공하여 활용할 수 있도록 교수매체 정보를 체계화해야 할 것이다. 셋째, 교수매체 활용의 필요성과 효과에 대한 교사의 인식은 매우 만족한다는 태도를 보였다. 그러나 교수매체를 활용하는데 시간과 노력이 많이 들어서 활용의 어려움이 많으므로 교사에 대한 교수매체의 이론적 지식과 제작 및 활용기능 교육을 강화하고 각종 연구회와 연수의 기회를 늘려 교사의 교육이 지속적으로 이루어져야 할 것이다. 넷째, 교수매체의 투입이 아동의 학습 활동에 많은 흥미에 느낀다. 그러므로 교수매체를 제작하는 교사나 매체 제작자들은 아동의 흥미와 학습효과를 고려하여 신중하게 매체를 제작하여야 할 것이다. 다섯째, 대부분의 교사들이 교육방송이 교육적으로 활용 효과가 크다는 것을 인식하고 있으나 EBS 인터넷 교육방송의 VOD서비스를 잘 모르고 있다. 시간, 공간적 제약과 수업시간과 맞추기 어려워서 활용효과가 낮은 교육방송의 활용을 높이기 위해서는 EBS 인터넷 교육방송의 VOD서비스를 이용하여 수업 시간에 알맞게 재구성하여 활용할 수 있도록 홍보와 활용방법의 안내가 필요하다.
국문초록 초등학교 교사의 교수매체 제작 및 활용 효과 인식에 관한 연구 공주대학교 교육정보대학원 교육방송전공 이광균 21세기에는 정보통신기술의 발달로 인한 생활에서의 변화가 가속화되고 있으며 그에 따른 교육에서의 변화에 대한 요구도 증가해 왔다. 정보화, 지식화의 물결은 전 세계를 지식 정보사회로 변모시키며 정보의 공유와 새로운 지식의 생성이 국가 발전의 사활을 가늠하는 기준이 되어 세계의 많은 국가들이 지식 정보화를 국가의 목표로 선정하고 이에 대한 많은 노력과 투자를 아끼지 않고 있다. 교육의 현장에도 많은 교수 기기가 보급되면서 학생들의 학습 효과의 증진을 위해 다양한 교수매체의 제작과 활용이 필요하게 되었다. 이에 본 연구는 초등학교 교사들의 교수매체 제작 및 활용 실태에 대하여 파악하기 위하여 교사들의 교수 매체 제작 및 활용 실태에 대한 설문조사를 통하여 의견을 조사 분석하였다. 다양한 교수매체 제작 및 활용에 관하여 연구함으로써 초등학교 교육에서 교수매체 제작 및 활용 실태를 성별, 교육 경력별, 학교 소재별로 분석해보고, 교사의 인식에 대한 차이를 알아보기 위한 목적으로 이루어졌다. 조사대상지역은 충청남도 보령시의 초등학교 교사로 한정하였으며 연구에 활용된 설문지는 120부였다. 본 연구에서 밝혀진 결과를 중심으로 요약해보면 다음과 같다. 첫째, 교수기기의 보유상황이 만족한 상태로 나타났으나 더욱 다양한 교수 기기를 확보하여 다양하고 적절한 교수매체를 제작 활용할 수 있도록 여건을 마련해야 할 것이다. 더 나아가 교육의 질 향상을 위해 교육 행정가들은 재정적, 행정적 지원을 아끼지 말아야겠다. 둘째, 교사들이 교수매체를 인터넷에서 많이 찾고 있으나 자료를 구하는 데 많은 시간이 소요되며 자료를 찾았다 하더라도 활용하는 교사의 구미에 맞지 않을 경우도 있다. 그러므로 교육당국에서는 통합된 일정한 공간에 교육자료를 수정 가능한 파일로 제작하여 탑재함으로써 자료를 쉽게 찾아 가공하여 활용할 수 있도록 교수매체 정보를 체계화해야 할 것이다. 셋째, 교수매체 활용의 필요성과 효과에 대한 교사의 인식은 매우 만족한다는 태도를 보였다. 그러나 교수매체를 활용하는데 시간과 노력이 많이 들어서 활용의 어려움이 많으므로 교사에 대한 교수매체의 이론적 지식과 제작 및 활용기능 교육을 강화하고 각종 연구회와 연수의 기회를 늘려 교사의 교육이 지속적으로 이루어져야 할 것이다. 넷째, 교수매체의 투입이 아동의 학습 활동에 많은 흥미에 느낀다. 그러므로 교수매체를 제작하는 교사나 매체 제작자들은 아동의 흥미와 학습효과를 고려하여 신중하게 매체를 제작하여야 할 것이다. 다섯째, 대부분의 교사들이 교육방송이 교육적으로 활용 효과가 크다는 것을 인식하고 있으나 EBS 인터넷 교육방송의 VOD서비스를 잘 모르고 있다. 시간, 공간적 제약과 수업시간과 맞추기 어려워서 활용효과가 낮은 교육방송의 활용을 높이기 위해서는 EBS 인터넷 교육방송의 VOD서비스를 이용하여 수업 시간에 알맞게 재구성하여 활용할 수 있도록 홍보와 활용방법의 안내가 필요하다.
ABSTRACT A Study on The Production of Teaching Mediums and The Perception on Its Application Effects of Elementary School Teachers Lee, Kwang-Kyoun Major in Educational Broadcasting Graduate School of Educational Information Konju National University, Korea Supervised by Professor Lim, Jae-Suk Ph. D...
ABSTRACT A Study on The Production of Teaching Mediums and The Perception on Its Application Effects of Elementary School Teachers Lee, Kwang-Kyoun Major in Educational Broadcasting Graduate School of Educational Information Konju National University, Korea Supervised by Professor Lim, Jae-Suk Ph. D In the 21st century, the change in lifestyle is accelerating due to the development of information communication technology, and the demands on the change in education have been increasing according to it. The flow of information-orientation and knowledge-orientation are transforming the whole world into a knowledge-information society, and the ownership of information and the creation of new knowledge have become a standard that discerns the life-or-death of the development of a country. Therefore many countries of the world have selected knowledge and information orientation to be the aim of the country and investment on this field is not being spared. As many teaching equipments have been provided in the education field, the production of various teaching mediums and its application have become necessary in increasing the studying-effects of students. Accordingly, in order to grasp the actual conditions of application and the production of teaching mediums of elementary school teachers, opinions were researched and analyzed through survey on the actual conditions of application and the production of teaching mediums of elementary school teachers. By studying the production of various teaching mediums and the effects of its application, the production of teaching mediums and the effects of its application in elementary school education were analyzed according to sex, experience in education, location of schools of the teachers, and the aim of this study is to investigate the difference in the perception of the teachers. The subjects of this study were limited to elementary school teachers of Boryeong city of South Chungcheong province, and 120 surveys were conducted. The following are the results of this study. Firstly, there was satisfaction in possessing teaching equipments but production of diverse and appropriate teaching mediums and its application have to be provided by securing diverse teaching mediums. Furthermore, in order to improve the quality of education, financial and administrative support from education administrators should not be spared. Secondly, teachers are searching for teaching mediums in the internet but it takes up lots of time, and there are cases when it does not meet the satisfaction of the teachers. Therefore, education authorities should produce and load education materials that can be modified in an integrated and fixed space, so that materials can be found easily, processes and utilized. In other words, information on education mediums has to be systematical. Thirdly, the perceptions of the teachers on the necessity and the effect of applying education medium were very satisfactory. However, as there is much difficulty in its application, as it takes a lot of time and efforts in applying education mediums theoretical knowledge, production and application function of education mediums for teachers have to be strengthened. And, various societies for research and training opportunities have to be increased for teachers to educate students continuously. Fourthly, introduction of teaching mediums built the interest of children on their studies. Therefore, teachers or producers who produce teaching mediums have to carefully produce teaching materials with consideration on the studying effects and the interests of children. Fifthly, most of the teachers perceived the application of educational broadcasting to be greatly effective but they were not too familiar with VOD service of EBS internet educational broadcasting. In order to increase the application of educational broadcasting- which has low effects in application, as it is difficult to fit the class period and has time and spatial limitations- EBS internet educational broadcasting should utilize VOD service and restructure it to fit class periods to apply to classes, and publicizing and information on the method of application is necessary.
ABSTRACT A Study on The Production of Teaching Mediums and The Perception on Its Application Effects of Elementary School Teachers Lee, Kwang-Kyoun Major in Educational Broadcasting Graduate School of Educational Information Konju National University, Korea Supervised by Professor Lim, Jae-Suk Ph. D In the 21st century, the change in lifestyle is accelerating due to the development of information communication technology, and the demands on the change in education have been increasing according to it. The flow of information-orientation and knowledge-orientation are transforming the whole world into a knowledge-information society, and the ownership of information and the creation of new knowledge have become a standard that discerns the life-or-death of the development of a country. Therefore many countries of the world have selected knowledge and information orientation to be the aim of the country and investment on this field is not being spared. As many teaching equipments have been provided in the education field, the production of various teaching mediums and its application have become necessary in increasing the studying-effects of students. Accordingly, in order to grasp the actual conditions of application and the production of teaching mediums of elementary school teachers, opinions were researched and analyzed through survey on the actual conditions of application and the production of teaching mediums of elementary school teachers. By studying the production of various teaching mediums and the effects of its application, the production of teaching mediums and the effects of its application in elementary school education were analyzed according to sex, experience in education, location of schools of the teachers, and the aim of this study is to investigate the difference in the perception of the teachers. The subjects of this study were limited to elementary school teachers of Boryeong city of South Chungcheong province, and 120 surveys were conducted. The following are the results of this study. Firstly, there was satisfaction in possessing teaching equipments but production of diverse and appropriate teaching mediums and its application have to be provided by securing diverse teaching mediums. Furthermore, in order to improve the quality of education, financial and administrative support from education administrators should not be spared. Secondly, teachers are searching for teaching mediums in the internet but it takes up lots of time, and there are cases when it does not meet the satisfaction of the teachers. Therefore, education authorities should produce and load education materials that can be modified in an integrated and fixed space, so that materials can be found easily, processes and utilized. In other words, information on education mediums has to be systematical. Thirdly, the perceptions of the teachers on the necessity and the effect of applying education medium were very satisfactory. However, as there is much difficulty in its application, as it takes a lot of time and efforts in applying education mediums theoretical knowledge, production and application function of education mediums for teachers have to be strengthened. And, various societies for research and training opportunities have to be increased for teachers to educate students continuously. Fourthly, introduction of teaching mediums built the interest of children on their studies. Therefore, teachers or producers who produce teaching mediums have to carefully produce teaching materials with consideration on the studying effects and the interests of children. Fifthly, most of the teachers perceived the application of educational broadcasting to be greatly effective but they were not too familiar with VOD service of EBS internet educational broadcasting. In order to increase the application of educational broadcasting- which has low effects in application, as it is difficult to fit the class period and has time and spatial limitations- EBS internet educational broadcasting should utilize VOD service and restructure it to fit class periods to apply to classes, and publicizing and information on the method of application is necessary.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.