이 연구의 목적은 아동의 어휘력 신장을 도모하기 위한 저학년 어휘 지도 방법을 구안하는 데 있다. 특히, 1, 2학년 국어과 교과서의 내용과 수준은 전반적으로 어렵게 구성되어있다. 기초 체언과 용언, 수식언의 기초 어휘를 선정하여 가장 많이 쓰이는 어휘와 가장 적게 쓰이는 어휘의 빈도수를 알아보고 저학년 아동들에게 적합한 어휘 지도 방안을 모색하였다.
Ⅱ장에서는 어휘 지도의 이론적 배경을 살펴보았다. 어휘와 어휘력 신장 지도의 원리와 방법, 교육용 어휘선정의 원리를 제시하였다.
Ⅲ장에서는 7차 교육과정 국어과 읽기 교과서에 수록된...
이 연구의 목적은 아동의 어휘력 신장을 도모하기 위한 저학년 어휘 지도 방법을 구안하는 데 있다. 특히, 1, 2학년 국어과 교과서의 내용과 수준은 전반적으로 어렵게 구성되어있다. 기초 체언과 용언, 수식언의 기초 어휘를 선정하여 가장 많이 쓰이는 어휘와 가장 적게 쓰이는 어휘의 빈도수를 알아보고 저학년 아동들에게 적합한 어휘 지도 방안을 모색하였다.
Ⅱ장에서는 어휘 지도의 이론적 배경을 살펴보았다. 어휘와 어휘력 신장 지도의 원리와 방법, 교육용 어휘선정의 원리를 제시하였다.
Ⅲ장에서는 7차 교육과정 국어과 읽기 교과서에 수록된 어휘들을 계량화하고, 빈도수 10 이상의 어휘들을 기초 어휘로 선정하였다. 본 연구의 이러한 시도는 초등교육에서 어휘 지도를 위한 기초 어휘를 확정하고자 하는 것은 아니다. 다만, 효율적인 어휘 지도 방향을 모색하고, 나아가서는 현장 교육에서 어휘 지도의 한 참고자료로 이용될 수 있을 것으로 기대한다. 또한, 초등학교 저학년의 어휘 지도에서 꼭 알아야 할 어휘의 지도방법을 좀더 심도 있게 연구하기 위한 기초연구가 될 것이다.
Ⅳ장에서는 초등학교 저학년의 발달 단계와 수준에 가장 알맞은 여러 가지 효율적인 어휘 지도 방법을 구안하여 제시하려고 하였다. Ⅲ장에서 선정된 어휘를 기준으로 구체어와 추상어 지도방안을 모색하였는데 저학년에서 알맞은 어휘 지도 방안으로는 1) 범주화를 통한 지도 2) 의미지도 그리기 3) 말놀이(언어 유희)를 통한 지도 4) 유의어와 반의어를 통한 지도 5) 짧은 글짓기를 통한 지도 방법 6) 유추와 연상에 의한 지도 등이 있다. 심화 수준에서는 1) 독서를 통한 지도 방법 2) 문장 늘여 쓰기 3) 대화글 및 문장 만들기를 제시하여 어휘력 신장을 위한 방법을 모색하였다.
국어 교육이 목표하는 의사소통 능력을 향상시키기 위해서는 가장 기초적인 어휘 지도가 중요하다. 특히, 어휘 지도에서 단편적이고 임시 방편적인 지도 방법에서 탈피하여, 어휘의 의미를 폭넓게 이해할 수 있는 체계적인 어휘 지도 방법이 개발되어야 할 것이다.
이 연구의 목적은 아동의 어휘력 신장을 도모하기 위한 저학년 어휘 지도 방법을 구안하는 데 있다. 특히, 1, 2학년 국어과 교과서의 내용과 수준은 전반적으로 어렵게 구성되어있다. 기초 체언과 용언, 수식언의 기초 어휘를 선정하여 가장 많이 쓰이는 어휘와 가장 적게 쓰이는 어휘의 빈도수를 알아보고 저학년 아동들에게 적합한 어휘 지도 방안을 모색하였다.
Ⅱ장에서는 어휘 지도의 이론적 배경을 살펴보았다. 어휘와 어휘력 신장 지도의 원리와 방법, 교육용 어휘선정의 원리를 제시하였다.
Ⅲ장에서는 7차 교육과정 국어과 읽기 교과서에 수록된 어휘들을 계량화하고, 빈도수 10 이상의 어휘들을 기초 어휘로 선정하였다. 본 연구의 이러한 시도는 초등교육에서 어휘 지도를 위한 기초 어휘를 확정하고자 하는 것은 아니다. 다만, 효율적인 어휘 지도 방향을 모색하고, 나아가서는 현장 교육에서 어휘 지도의 한 참고자료로 이용될 수 있을 것으로 기대한다. 또한, 초등학교 저학년의 어휘 지도에서 꼭 알아야 할 어휘의 지도방법을 좀더 심도 있게 연구하기 위한 기초연구가 될 것이다.
Ⅳ장에서는 초등학교 저학년의 발달 단계와 수준에 가장 알맞은 여러 가지 효율적인 어휘 지도 방법을 구안하여 제시하려고 하였다. Ⅲ장에서 선정된 어휘를 기준으로 구체어와 추상어 지도방안을 모색하였는데 저학년에서 알맞은 어휘 지도 방안으로는 1) 범주화를 통한 지도 2) 의미지도 그리기 3) 말놀이(언어 유희)를 통한 지도 4) 유의어와 반의어를 통한 지도 5) 짧은 글짓기를 통한 지도 방법 6) 유추와 연상에 의한 지도 등이 있다. 심화 수준에서는 1) 독서를 통한 지도 방법 2) 문장 늘여 쓰기 3) 대화글 및 문장 만들기를 제시하여 어휘력 신장을 위한 방법을 모색하였다.
국어 교육이 목표하는 의사소통 능력을 향상시키기 위해서는 가장 기초적인 어휘 지도가 중요하다. 특히, 어휘 지도에서 단편적이고 임시 방편적인 지도 방법에서 탈피하여, 어휘의 의미를 폭넓게 이해할 수 있는 체계적인 어휘 지도 방법이 개발되어야 할 것이다.
The purpose of this study was to discuss how to teach elementary schoolers in the lower grades vocabulary to enhance their lexical competence. The language arts textbooks for grades I and 2 were especially elusive in general, and it's attempted in this study to find out the highest- frequency and lo...
The purpose of this study was to discuss how to teach elementary schoolers in the lower grades vocabulary to enhance their lexical competence. The language arts textbooks for grades I and 2 were especially elusive in general, and it's attempted in this study to find out the highest- frequency and lowest-frequency words among selected substantives, inflected words and modifiers, to identify their frequencies and to suggest how younger school children should be educated.
Chapter Ⅱ delved into theories on vocabulary education, and described the definition of vocabulary, lexical competence and rhetorical embellishments. Besides, the principles of vocabulary guidance and vocabulary selection were presented.
Chapter Ⅲ examined to what extent elementary school youngsters in the lower grades understood and utilized vocabularies that were most frequently used in the textbooks, and tried to determine some of the right directions for elementary vocabulary education. In addition, in which way must-know vocabularies should be instructed was explained.
The way to teach vocabulary should be decided in consideration of the characteristics of words to be taught and child level.
The findings of this study were as follows:
First, basic vocabularies should be well instructed, above all, to attain the object of the Korean language education, which was to improve communicative competence. Fragmentary or makeshift teaching methods should be avoided, and school children should be helped to have a comprehensive understanding of words, and how to use them also should be taught, because children should be able to apply them to everyday life.
Second, child development stage should be taken into account. Children's vocabulary couldn't be enlarged if their cognitive, emotional and social growth isn't considered. Finally, this study focused on suggesting how to teach younger school children vocabulary, and high-frequency and low-frequency words should be examined to provide child-centered and practical vocabulary education and offer significant learning experiences to students, and then teacher would be able to conduct better education.
The purpose of this study was to discuss how to teach elementary schoolers in the lower grades vocabulary to enhance their lexical competence. The language arts textbooks for grades I and 2 were especially elusive in general, and it's attempted in this study to find out the highest- frequency and lowest-frequency words among selected substantives, inflected words and modifiers, to identify their frequencies and to suggest how younger school children should be educated.
Chapter Ⅱ delved into theories on vocabulary education, and described the definition of vocabulary, lexical competence and rhetorical embellishments. Besides, the principles of vocabulary guidance and vocabulary selection were presented.
Chapter Ⅲ examined to what extent elementary school youngsters in the lower grades understood and utilized vocabularies that were most frequently used in the textbooks, and tried to determine some of the right directions for elementary vocabulary education. In addition, in which way must-know vocabularies should be instructed was explained.
The way to teach vocabulary should be decided in consideration of the characteristics of words to be taught and child level.
The findings of this study were as follows:
First, basic vocabularies should be well instructed, above all, to attain the object of the Korean language education, which was to improve communicative competence. Fragmentary or makeshift teaching methods should be avoided, and school children should be helped to have a comprehensive understanding of words, and how to use them also should be taught, because children should be able to apply them to everyday life.
Second, child development stage should be taken into account. Children's vocabulary couldn't be enlarged if their cognitive, emotional and social growth isn't considered. Finally, this study focused on suggesting how to teach younger school children vocabulary, and high-frequency and low-frequency words should be examined to provide child-centered and practical vocabulary education and offer significant learning experiences to students, and then teacher would be able to conduct better education.
주제어
#저학년
#어휘지도
#어휘학습
#단어학습
#초등국어
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.