지속가능한 사회에 대한 대학생 인식도 조사 연구 : 순천지역 대학생들을 중심으로 (The) study on recognition rate of college students on sustainable society : from college student in Suncheon area원문보기
본 연구는 대학생들의 지속가능한 개발과 지속가능한 사회에 대한 인식정도와 그 방향에 대한 의견의 경향성을 살펴봄으로써 대학 생들에게 필요한 보다 바람직한 학습내용과 방법에 대한 환경교육의 기초자료를 제공하는 데에 그 목적이 있다. 이러한 연구목적을 달성하기 위해 순천대학교에 재학중인 1,2,3,4학년을 대상으로 환경교육과, 환경관련이 높은과, 환경관련이 낮은과로 구분하여 설문조사를 실시하였으며, 설문조사 결과를 SPSS프로그램에 의해 분석한 결과는 다음과 같다. 첫째, 지속가능한 개발과 사회에 대한 교육경험 정도와 이해 정도가 보통이하인 것으로 나타났다 둘째, ...
본 연구는 대학생들의 지속가능한 개발과 지속가능한 사회에 대한 인식정도와 그 방향에 대한 의견의 경향성을 살펴봄으로써 대학 생들에게 필요한 보다 바람직한 학습내용과 방법에 대한 환경교육의 기초자료를 제공하는 데에 그 목적이 있다. 이러한 연구목적을 달성하기 위해 순천대학교에 재학중인 1,2,3,4학년을 대상으로 환경교육과, 환경관련이 높은과, 환경관련이 낮은과로 구분하여 설문조사를 실시하였으며, 설문조사 결과를 SPSS프로그램에 의해 분석한 결과는 다음과 같다. 첫째, 지속가능한 개발과 사회에 대한 교육경험 정도와 이해 정도가 보통이하인 것으로 나타났다 둘째, 지속가능한 발전에 대해서는 에너지와 자원 절약적인 환경기술을 발전시켜 나가는 것, 그리고 환경오염물질을 잘 관리하는 수준에서 경제활동을 지속시키는 것에 대한 동의 수준이 가장 높은것으로 나타났다. 또한 경제활동을 계속해서 발전을 이루어 나가는 것에 대한 동의 수준이 높은 편이었는데, 이러한 결과는 대학생들이 지속가능한 발전에 대하여 잘못 이해하고 있음을 반증한다. 셋째, 지속가능한 사회에 대해서는 에너지 및 자원 절약적인 환경기술을 적극 활용하는 사회와 사람들의 요구수준과 기술발전의 필요성에 입각하여 새로운 자원개발 연구와 기술을 중시하는 사회에 대한 동의수준이 가장 높은 것으로 나타났다. 넷째, 지속가능한 발전과 지속가능한 사회를 이루기 위해 가장 중요한 점은 사람들의 환경의식과 실천수준이 매우 강화되어야 함에 동의수준이 가장 높게 나타났다. 이상으로 지속가능한 개발과 사회에 대한 대학생들의 인식이 매우 저조한 수준인 것으로 나타났으며, 환경교육과 학생들이 다른 교과학생들보다 지속가능한 개발과 사회에 대해 잘 이해하고 있음을 알수 있었다.
본 연구는 대학생들의 지속가능한 개발과 지속가능한 사회에 대한 인식정도와 그 방향에 대한 의견의 경향성을 살펴봄으로써 대학 생들에게 필요한 보다 바람직한 학습내용과 방법에 대한 환경교육의 기초자료를 제공하는 데에 그 목적이 있다. 이러한 연구목적을 달성하기 위해 순천대학교에 재학중인 1,2,3,4학년을 대상으로 환경교육과, 환경관련이 높은과, 환경관련이 낮은과로 구분하여 설문조사를 실시하였으며, 설문조사 결과를 SPSS프로그램에 의해 분석한 결과는 다음과 같다. 첫째, 지속가능한 개발과 사회에 대한 교육경험 정도와 이해 정도가 보통이하인 것으로 나타났다 둘째, 지속가능한 발전에 대해서는 에너지와 자원 절약적인 환경기술을 발전시켜 나가는 것, 그리고 환경오염물질을 잘 관리하는 수준에서 경제활동을 지속시키는 것에 대한 동의 수준이 가장 높은것으로 나타났다. 또한 경제활동을 계속해서 발전을 이루어 나가는 것에 대한 동의 수준이 높은 편이었는데, 이러한 결과는 대학생들이 지속가능한 발전에 대하여 잘못 이해하고 있음을 반증한다. 셋째, 지속가능한 사회에 대해서는 에너지 및 자원 절약적인 환경기술을 적극 활용하는 사회와 사람들의 요구수준과 기술발전의 필요성에 입각하여 새로운 자원개발 연구와 기술을 중시하는 사회에 대한 동의수준이 가장 높은 것으로 나타났다. 넷째, 지속가능한 발전과 지속가능한 사회를 이루기 위해 가장 중요한 점은 사람들의 환경의식과 실천수준이 매우 강화되어야 함에 동의수준이 가장 높게 나타났다. 이상으로 지속가능한 개발과 사회에 대한 대학생들의 인식이 매우 저조한 수준인 것으로 나타났으며, 환경교육과 학생들이 다른 교과학생들보다 지속가능한 개발과 사회에 대해 잘 이해하고 있음을 알수 있었다.
This study was performed to provide basic information of the environmental education on the contents and methods by researching the tendency of the college students recognition aptitude on the ESSD(Environmentally Sound and Sustainable Development) and SS(Sustainable Society). In order to achieve th...
This study was performed to provide basic information of the environmental education on the contents and methods by researching the tendency of the college students recognition aptitude on the ESSD(Environmentally Sound and Sustainable Development) and SS(Sustainable Society). In order to achieve the purpose of this study, the survey method was used to the college students of Suncheon National University. They were categorized into three department an environmental education, an affinity environmental education, and an irrelevant environmental education. The questionnaires were analyzed by SPSS program, of which the result were as follows. First, it was shown that educational experience and recognition rates on ESSD and SS were fall below. Second, on view of ESSD, it was found that consent rate was high on continuing economical activities with development of energy and resource saving environmental technologies and control of environmental pollutant materials. It was found that consent rate on development through maintaining economical activities was very high. But, this result was evidence that college students had misconceptions on ESSD. Third, as a result of analyzing the agreement degree of the strategies on the SS, the agreement degree was high on the society actively taking the advantage of the environmental technology for saving the energy and the resources, on the society putting a premium on the new resources development investigation and technology on the basis of the people's needs and the necessary of the technological development. As the result, it may be recognized that the college students understanding level on the SS was low. Fourth, as a result of analyzing the key point to achieve the ESSD and SS, the agreement degrees were very high on strengthening the environmental consciousness and activism of the people. Finally, it was concluded that recognition of ESSD and SS in college student group was very low. However, students in department of environmental education had more understanding of ESSD and SS compared to students in other departments.
This study was performed to provide basic information of the environmental education on the contents and methods by researching the tendency of the college students recognition aptitude on the ESSD(Environmentally Sound and Sustainable Development) and SS(Sustainable Society). In order to achieve the purpose of this study, the survey method was used to the college students of Suncheon National University. They were categorized into three department an environmental education, an affinity environmental education, and an irrelevant environmental education. The questionnaires were analyzed by SPSS program, of which the result were as follows. First, it was shown that educational experience and recognition rates on ESSD and SS were fall below. Second, on view of ESSD, it was found that consent rate was high on continuing economical activities with development of energy and resource saving environmental technologies and control of environmental pollutant materials. It was found that consent rate on development through maintaining economical activities was very high. But, this result was evidence that college students had misconceptions on ESSD. Third, as a result of analyzing the agreement degree of the strategies on the SS, the agreement degree was high on the society actively taking the advantage of the environmental technology for saving the energy and the resources, on the society putting a premium on the new resources development investigation and technology on the basis of the people's needs and the necessary of the technological development. As the result, it may be recognized that the college students understanding level on the SS was low. Fourth, as a result of analyzing the key point to achieve the ESSD and SS, the agreement degrees were very high on strengthening the environmental consciousness and activism of the people. Finally, it was concluded that recognition of ESSD and SS in college student group was very low. However, students in department of environmental education had more understanding of ESSD and SS compared to students in other departments.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.