본 연구는 현실요법 금연프로그램을 적용한 경우, 흡연학생의 흡연행동 변화에 어떤 효과가 있는지를 밝히는데 그 목적을 두었다. 현실요법은 정서적으로 격동기에 있는 청소년기에 일어날 수 있는 여러 가지의 비행을 고치는 데 적용되어왔다. 그 중 특히 비행의 첫 걸음이라고 할 수 있는 흡연행동을 개선하는 데 본 연구의 중점을 두었고, 현실요법 금연프로그램 적용 실험집단 15명과 일반 흡연학생 통제집단 15명간에 흡연행동의 변화에 의미 있는 차이를 보이는지 검증하였다. 이와 같은 연구목적을 달성하기 위하여 다음과 같은 가설을 설정하였다. ...
본 연구는 현실요법 금연프로그램을 적용한 경우, 흡연학생의 흡연행동 변화에 어떤 효과가 있는지를 밝히는데 그 목적을 두었다. 현실요법은 정서적으로 격동기에 있는 청소년기에 일어날 수 있는 여러 가지의 비행을 고치는 데 적용되어왔다. 그 중 특히 비행의 첫 걸음이라고 할 수 있는 흡연행동을 개선하는 데 본 연구의 중점을 두었고, 현실요법 금연프로그램 적용 실험집단 15명과 일반 흡연학생 통제집단 15명간에 흡연행동의 변화에 의미 있는 차이를 보이는지 검증하였다. 이와 같은 연구목적을 달성하기 위하여 다음과 같은 가설을 설정하였다. (가설 1) 현실요법 금연프로그램을 적용한 실험집단이 통제집단에 비해 흡연폐해에 대한 지식수준에서 유의미하게 향상될 것이다. (가설 2) 현실요법 금연프로그램을 적용한 실험집단이 통제집단에 비해 흡연에 대한 태도수준에서 유의미하게 향상이 있을 것이다. (가설 3) 현실요법 금연프로그램을 적용한 실험집단이 통제집단에 비해 흡연량에서 유의미한 감소를 보일 것이다. 본 연구에서 얻은 연구결과는 다음과 같다. 1) 현실요법 금연프로그램이 흡연에 관한 지식수준에 미치는 효과 현실요법 금연 프로그램 도입 후 흡연 지식의 점수를 살펴보면, 실험집단은 평균 16.07, 비교집단은 평균 8.60으로 실험집단의 흡연 지식이 매우 높은 것으로 나타났다(p<.001). 실험집단의 경우는 흡연 지식이 현실요법 금연 프로그램 후 4.87정도 향상하였으나 통제집단은 0.27정도 감소하여 실험집단의 흡연지식의 변화가 더욱 큰 것으로 나타났다. 따라서 현실요법 금연 프로그램이 학생들의 흡연 지식의 향상에 상당히 효과적인 것으로 나타났다(p<.001). 2) 현실요법 금연프로그램이 흡연에 관한 태도수준에 미치는 효과 현실요법 금연 프로그램 도입 후 흡연 태도의 점수를 살펴보면, 실험집단은 평균 3.46, 통제집단은 평균 2.37로 실험집단의 흡연 태도가 매우 높은 것으로 나타났다(p<.001). 실험집단의 경우는 흡연 태도가 현실요법 금연 프로그램 후 0.76정도 향상하였으나 통제집단은 0.76정도 감소하여 실험집단의 흡연태도의 변화가 더욱 큰 것으로 나타났다. 따라서 현실요법 금연 프로그램이 학생들의 흡연 지식의 향상에도 상당히 효과적인 것으로 나타났다(p<.001). 3) 현실요법 금연프로그램이 흡연량에 미치는 효과 현실요법 금연 프로그램 도입 후 흡연량을 살펴보면, 실험집단은 평균 2.07, 통제집단은 평균 4.47으로 실험집단의 흡연량이 매우 낮아진 것으로 나타났다(p<.001). 따라서 현실요법 금연 프로그램이 학생들의 흡연량의 감소에도 상당히 효과적인 것으로 나타났다. 실험집단은 사전조사에서는 전혀 피우지 않는 대상자가 없었음에도 불구하고 프로그램 도입 후 7명(46.7%)가 금연을 한 것으로 나타났다. 따라서 현실요법 금연 프로그램이 흡연량의 감소에 상당히 유의한 효과가 있음을 알 수 있다. 본 연구의 결과를 종합하여 보면, 현실요법 금연프로그램이 흡연폐해에 대한 지식, 흡연행동에 대한 태도수준, 흡연량 등 흡연행동 변화에 긍정적인 효과가 있는 것으로 확인되었다. 이러한 결과는 흡연 학생이 현실요법을 통하여 현실에 대한 책임감과 옳고 그름을 판단하여 흡연행동을 바람직한 행동으로 변화하였기 때문이다. 즉 현실 요법 금연 프로그램이 청소년 금연행동 변화에 긍정적인 효과가 있다는 점을 시사해 준다.
본 연구는 현실요법 금연프로그램을 적용한 경우, 흡연학생의 흡연행동 변화에 어떤 효과가 있는지를 밝히는데 그 목적을 두었다. 현실요법은 정서적으로 격동기에 있는 청소년기에 일어날 수 있는 여러 가지의 비행을 고치는 데 적용되어왔다. 그 중 특히 비행의 첫 걸음이라고 할 수 있는 흡연행동을 개선하는 데 본 연구의 중점을 두었고, 현실요법 금연프로그램 적용 실험집단 15명과 일반 흡연학생 통제집단 15명간에 흡연행동의 변화에 의미 있는 차이를 보이는지 검증하였다. 이와 같은 연구목적을 달성하기 위하여 다음과 같은 가설을 설정하였다. (가설 1) 현실요법 금연프로그램을 적용한 실험집단이 통제집단에 비해 흡연폐해에 대한 지식수준에서 유의미하게 향상될 것이다. (가설 2) 현실요법 금연프로그램을 적용한 실험집단이 통제집단에 비해 흡연에 대한 태도수준에서 유의미하게 향상이 있을 것이다. (가설 3) 현실요법 금연프로그램을 적용한 실험집단이 통제집단에 비해 흡연량에서 유의미한 감소를 보일 것이다. 본 연구에서 얻은 연구결과는 다음과 같다. 1) 현실요법 금연프로그램이 흡연에 관한 지식수준에 미치는 효과 현실요법 금연 프로그램 도입 후 흡연 지식의 점수를 살펴보면, 실험집단은 평균 16.07, 비교집단은 평균 8.60으로 실험집단의 흡연 지식이 매우 높은 것으로 나타났다(p<.001). 실험집단의 경우는 흡연 지식이 현실요법 금연 프로그램 후 4.87정도 향상하였으나 통제집단은 0.27정도 감소하여 실험집단의 흡연지식의 변화가 더욱 큰 것으로 나타났다. 따라서 현실요법 금연 프로그램이 학생들의 흡연 지식의 향상에 상당히 효과적인 것으로 나타났다(p<.001). 2) 현실요법 금연프로그램이 흡연에 관한 태도수준에 미치는 효과 현실요법 금연 프로그램 도입 후 흡연 태도의 점수를 살펴보면, 실험집단은 평균 3.46, 통제집단은 평균 2.37로 실험집단의 흡연 태도가 매우 높은 것으로 나타났다(p<.001). 실험집단의 경우는 흡연 태도가 현실요법 금연 프로그램 후 0.76정도 향상하였으나 통제집단은 0.76정도 감소하여 실험집단의 흡연태도의 변화가 더욱 큰 것으로 나타났다. 따라서 현실요법 금연 프로그램이 학생들의 흡연 지식의 향상에도 상당히 효과적인 것으로 나타났다(p<.001). 3) 현실요법 금연프로그램이 흡연량에 미치는 효과 현실요법 금연 프로그램 도입 후 흡연량을 살펴보면, 실험집단은 평균 2.07, 통제집단은 평균 4.47으로 실험집단의 흡연량이 매우 낮아진 것으로 나타났다(p<.001). 따라서 현실요법 금연 프로그램이 학생들의 흡연량의 감소에도 상당히 효과적인 것으로 나타났다. 실험집단은 사전조사에서는 전혀 피우지 않는 대상자가 없었음에도 불구하고 프로그램 도입 후 7명(46.7%)가 금연을 한 것으로 나타났다. 따라서 현실요법 금연 프로그램이 흡연량의 감소에 상당히 유의한 효과가 있음을 알 수 있다. 본 연구의 결과를 종합하여 보면, 현실요법 금연프로그램이 흡연폐해에 대한 지식, 흡연행동에 대한 태도수준, 흡연량 등 흡연행동 변화에 긍정적인 효과가 있는 것으로 확인되었다. 이러한 결과는 흡연 학생이 현실요법을 통하여 현실에 대한 책임감과 옳고 그름을 판단하여 흡연행동을 바람직한 행동으로 변화하였기 때문이다. 즉 현실 요법 금연 프로그램이 청소년 금연행동 변화에 긍정적인 효과가 있다는 점을 시사해 준다.
This study aimed to identifying the effects of the changes of smoking students' behaviors, if you apply the reality therapy program to stop smoking. Reality therapy has been applied for the correcting the behavior of the juveniles who have big changes in emotional conditions. This study specifically...
This study aimed to identifying the effects of the changes of smoking students' behaviors, if you apply the reality therapy program to stop smoking. Reality therapy has been applied for the correcting the behavior of the juveniles who have big changes in emotional conditions. This study specifically focuses on correcting smoking behaviors that can lead to the fist step of the juvenile delinquency. This study focuses on whether there is any meaningful difference in the behaviors of smoking between an experimental group of 15 students to whom I applied the reality therapy program and a normal (control) group of 15 students. For the purpose of achieving this study, I stated the following hypotheses. : (H 1) There are some meaningful differences in the degree of knowledge between the experimental group and the normal group. (H 2) There are some meaningful differences in the degree of smoking attitude between the experimental group and the normal group. (H 3) There are some meaningful differences in the improvement of smoking behaviors between the experimental group and the normal group. The result of this study is as follows. : 1) The effects of the reality therapy program to stop on the degree of knowledge about smoking. After I used the reality therapy program to stop smoking, the average point of the knowledge degree is 16.07 in the experimental group and 8.60 in the normal group, showing high degree of knowledge in the experimental group. The experimental group showed an increase, about 4.87 points, in the degree of knowledge of smoking after the reality therapy program to stop smoking. However, the normal group showed the decrease in the degree of knowledge, about 0. 27 points. Therefore, the reality therapy program to stop smoking is considerably effective (p<.100). 2) The effects of the reality therapy program for stopping on the degree of smoking attitude After using this reality therapy program to stop smoking, the experimental group showed 3.46 points, and the normal group showed 2, 37, showing the high degree of smoking attitude in experimental group. After I used the reality therapy program to stop smoking, the average point of the attitudes in smoking cigarettes is a 0.76 point improvement and the normal group only showed about a 0.76 point decrease showing big changes in smoking attitudes in the experimental group, and 8.60 in the normal group, showing a high degree of knowledge in the experimental group. Therefore, the reality therapy program to stop smoking is considerably effective (p<.100). 3) The effects of the reality therapy program for stopping on the change of smoking knowledge. After using this reality therapy program to stop smoking, 7 students (46.7%) of the experimental group stopped even though there were no non-smoking students in the group (p<.001). Therefore, this program is effective in the decrease of smoking cigarettes. Considering the changes of these two groups before and after the experiment, the normal group didn't show any change, and there was an increase in the number of students who smoke 1 pack of cigarettes. However, the experimental group showed the decrease the amount smoked showing that the reality therapy program to stop smoking is very effective. In conclusion, the reality therapy program is positively effective in the knowledge about smoking, the level of attitude in smoking behaviors, and the amount of cigarettes smoked. We can now realize that the reality therapy program is positively effective in changing the teenagers smoking behaviors. Especially, the program showed the meaningful difference in the effectiveness between the normal and the experimental groups showing that this program is effective in the change of smoking behaviors for high school students.
This study aimed to identifying the effects of the changes of smoking students' behaviors, if you apply the reality therapy program to stop smoking. Reality therapy has been applied for the correcting the behavior of the juveniles who have big changes in emotional conditions. This study specifically focuses on correcting smoking behaviors that can lead to the fist step of the juvenile delinquency. This study focuses on whether there is any meaningful difference in the behaviors of smoking between an experimental group of 15 students to whom I applied the reality therapy program and a normal (control) group of 15 students. For the purpose of achieving this study, I stated the following hypotheses. : (H 1) There are some meaningful differences in the degree of knowledge between the experimental group and the normal group. (H 2) There are some meaningful differences in the degree of smoking attitude between the experimental group and the normal group. (H 3) There are some meaningful differences in the improvement of smoking behaviors between the experimental group and the normal group. The result of this study is as follows. : 1) The effects of the reality therapy program to stop on the degree of knowledge about smoking. After I used the reality therapy program to stop smoking, the average point of the knowledge degree is 16.07 in the experimental group and 8.60 in the normal group, showing high degree of knowledge in the experimental group. The experimental group showed an increase, about 4.87 points, in the degree of knowledge of smoking after the reality therapy program to stop smoking. However, the normal group showed the decrease in the degree of knowledge, about 0. 27 points. Therefore, the reality therapy program to stop smoking is considerably effective (p<.100). 2) The effects of the reality therapy program for stopping on the degree of smoking attitude After using this reality therapy program to stop smoking, the experimental group showed 3.46 points, and the normal group showed 2, 37, showing the high degree of smoking attitude in experimental group. After I used the reality therapy program to stop smoking, the average point of the attitudes in smoking cigarettes is a 0.76 point improvement and the normal group only showed about a 0.76 point decrease showing big changes in smoking attitudes in the experimental group, and 8.60 in the normal group, showing a high degree of knowledge in the experimental group. Therefore, the reality therapy program to stop smoking is considerably effective (p<.100). 3) The effects of the reality therapy program for stopping on the change of smoking knowledge. After using this reality therapy program to stop smoking, 7 students (46.7%) of the experimental group stopped even though there were no non-smoking students in the group (p<.001). Therefore, this program is effective in the decrease of smoking cigarettes. Considering the changes of these two groups before and after the experiment, the normal group didn't show any change, and there was an increase in the number of students who smoke 1 pack of cigarettes. However, the experimental group showed the decrease the amount smoked showing that the reality therapy program to stop smoking is very effective. In conclusion, the reality therapy program is positively effective in the knowledge about smoking, the level of attitude in smoking behaviors, and the amount of cigarettes smoked. We can now realize that the reality therapy program is positively effective in changing the teenagers smoking behaviors. Especially, the program showed the meaningful difference in the effectiveness between the normal and the experimental groups showing that this program is effective in the change of smoking behaviors for high school students.
주제어
#흡연 청소년 현실요법 금연 집단상담
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.