이 논문에서는 판타지동화의 가치에 대한 이론적 규명과 판타지의 준거를 바탕으로, 마해송, 김요섭, 김은숙의 동화에 내재되어 있는 판타지의 유형과 특성을 분석해 보았다. 연구 대상을 세 작가로 정한 것은 한국 판타지동화 작가 군을 3세대로 구분할 때 이들이 대표성이 강하다는 판단에서다. 필자는 한국 창작동화에 나타나는 판타지의 유형을 전승 판타지, 몽환 판타지, 우의 판타지, 마법 판타지, 심리 판타지, 시적 판타지, 과학 판타지, 역사 판타지, 추구 판타지 등 아홉 가지로 분류하였다. 마해송은 한국 창작동화를 개척한 작가이다. 그...
이 논문에서는 판타지동화의 가치에 대한 이론적 규명과 판타지의 준거를 바탕으로, 마해송, 김요섭, 김은숙의 동화에 내재되어 있는 판타지의 유형과 특성을 분석해 보았다. 연구 대상을 세 작가로 정한 것은 한국 판타지동화 작가 군을 3세대로 구분할 때 이들이 대표성이 강하다는 판단에서다. 필자는 한국 창작동화에 나타나는 판타지의 유형을 전승 판타지, 몽환 판타지, 우의 판타지, 마법 판타지, 심리 판타지, 시적 판타지, 과학 판타지, 역사 판타지, 추구 판타지 등 아홉 가지로 분류하였다. 마해송은 한국 창작동화를 개척한 작가이다. 그의 대표작이라고 할 수 있는 「바위나리와 아기별」은 한국 최초의 본격 창작동화로, 전승 판타지가 폭넓게 수용되어 있는 판타지동화다. 우의 판타지인 「토끼와 원숭이」와 마법 판타지인 「떡배 단배」는 강한 은유와 상징으로 일제강점기의 한반도 상황과 해방공간의 분단 현실을 밀도 있게 풍자한 동화이다. 그리고 「사슴과 사냥개」, 「학자들이 지은 집」도 풍자성과 교훈성이 강한 우의 판타지이다. 「모래알 고금」 역시 우의 판타지로써 이중적 시점과 연결적 구성을 갖고 있으며, 4·19를 전후하여 노정되는 정치·사회적 혼란상을 강도 높게 비판하고 있다. 『물고기의 세상』은 몽환 판타지를 바탕으로 우의 판타지를 구사한 장편동화로 당 시대 정치 현실을 강도 높게 풍자·비판하고 있다. 이처럼 마해송 동화는 동식물이나 무생물 같은 비인격체에 인격을 부여하여 의인화한 우의 판타지가 주종을 이루고 있다. 다른 유형의 판타지도 산견되는데, 작품마다 부조리한 현실에 대한 강한 비판과 풍자가 투영되어 있는 것이 특징이며, 이러한 작품일수록 압제와 부정부패에 대한 저항 정신이라는 징후적 의미를 강하게 내포하고 있다. 김요섭은 한국 판타지 동화의 이론을 개척하고 주도한 제2세대 작가이며, 그의 『날아다니는 코끼리』는 우리나라 최초의 장편 판타지동화이다. 김요섭의 판타지동화에는 시적 판타지를 주축으로 한 반전 평화 사상이 고갱이를 이루고 있다. 초기 작품에 해당되는 「늙은 나무의 노래」는 역사 판타지를 바탕으로 한 우의 판타지이고, 전쟁의 비극을 고발한 「은하수」에는 심리 판타지가 숨어 있다. 이러한 심리 판타지는 마해송의 동화에서는 찾아볼 수 없는데, 김요섭의 「해시계」에서는 더욱 확연해진다. 「꽃잎을 먹는 기관차」에는 전쟁 없는 평화스런 나라를 희망하는 시적 판타지가 농축되어 있고, 「진달래와 고향」에는 진달래꽃잎을 의인화한 우의 판타지 속에 외세에 의해 희생당하는 한민족의 참상이 조명되고 있다. 전승,몽환, 마법 판타지 등이 폭넓게 수용된 「나비 잡는 마을」은 달을 매개로 하여 전쟁의 참담함을 고발하고 있다. 「바람이 만드는 눈물」에서는 바람이 판타지의 주체가 되어 분단현실의 아픔을 조명하며, 「샛별과 어머니」에서는 두 아들의 무사생환을 비는 어머니들의 비극적 모정을 극명하게 그려내고 있다. 「해님」에는 전승 판타지를 바탕으로 한 마법 판타지가 내재되어 있고, 「푸른 머리의 사나이」에는 마법 판타지가 스며 있으며, 「대장간 로봇 군」에는 전승, 우의, 마법, 과학 판타지가 복합적으로 나타나고 있다. 김요섭의 동화에는 현대 사회의 병리현상으로 지목되고 있는 인간성 상실에 대한 회복 촉구 메시지가 암시적 의미로 함유되어 있고, 전쟁 종식과 평화질서 구축에 대한 희구와 열망이 징후적 의미로 내포되어 있다. 김은숙은 마해송과 김요섭 동화의 맥을 이어받으며 비중 있는 판타지동화를 창작해오고 있다. 그는 작품 속에 역사의식을 투영한 동화들을 다수 창작하여 풍자와 상징을 작품 속에 많이 반영하였다. 「빨간 왕관의 나라 하얀 왕관의 나라」는 분단 조국이라는 현실 인식을 바탕으로 평화통일 의지를 부각시킨 작품이고, 『새야 새야 녹두새야』는 역사 판타지인데 풍자로 큰 울림의 큰 메시지를 주고 있으며, 「꽃을 몰래 가꾸는 거인」은 꽃을 소재로 한 김은숙의 동화 중에서 은유와 상징을 부각시키면서 거인이라는 새로운 캐릭터로 전승 판타지를 창출한 중편동화이다. 『우주로 날아간 뒤주왕자』는 역사 판타지로 토속어를 한껏 살린 시적 판타지도 나타나는 동화이고, 「새가 되려고 한 왕자」는 우의 판타지를 바탕으로 한 역사 판타지이다. 김은숙은 전승 판타지의 창출에도 힘썼는데, 시적 판타지를 바탕으로 우의 판타지를 함께 수용한 「달아기」나 메카니즘의 경계를 주제로 우의 판타지를 함께 수용한 「가로등과 불빛」, 전승적이고 마법적인 판타지가 주류를 이루는 「바우와 구슬」 등이 그 예이다. 「꽃불 켜는 집」은 시적 판타지를 바탕으로 마법 판타지가 가미된 중편동화인데, 「이야기를 파는 가게」와 더불어 고차언어적 성격이 강한 동화이다. 「꽈리불」은 시적 판타지를 바탕으로 우의와 몽환 판타지가 조화를 이루고 있고, 『날아라 구구』는 자유의 소중함을 일깨운 우의 판타지이며, 「낙엽 한 장만한 바람」은 참다운 자유와 힘의 실체가 무엇인지를 제시해 주는 우의 판타지이다. 김은숙의 동화에 중점적으로 내재된 암시적 의미는 화합과 평화의 메시지가 강하고 징후적 의미로는 더불어 복되게 살아가는 공존공영의 사상이 배어 있다. 지금까지 살펴본 마해송, 김요섭, 김은숙의 동화에 내재되어 있는 판타지의 유형과 특성을 다음과 같이 종합해 볼 수 있다. 제1세대 작가인 마해송의 동화에는 풍자성이 강한 우의 판타지가 가장 많이 보이고, 몽환과 전승 판타지가 부분적으로 나타나고 있다. 제2세대인 김요섭의 동화는 풍부한 시적 판타지를 주축으로 하면서도 역사 판타지와 심리 판타지를 구사한 점과 과학 판타지를 출현시켰다는 점이 특징이라고 할 수 있다. 그리고 제3세대인 김은숙의 동화에는 더욱 다양한 판타지가 폭넓게 나타나고 있는데, 특히 전승 판타지와 역사 판타지를 많이 수용하였으며, 고차언어적 표현수법을 판타지와 접목시켜 판타지의 효용성을 배가시키고 있다. 따라서 한국의 판타지 동화는 초급 판타지에 해당하는 몽환, 전승, 우의 판타지에서 출발하여 세월이 흐를수록 시적, 마법, 심리, 과학 판타지로 발전했다고 볼 수 있다. 더불어 오늘날에 올수록 판타지에 역사의식을 불어넣기 위한 전승 판타지나 역사 판타지를 다수 수용해오고 있다는 것도 알 수 있다. 또한 세 작가의 작품에 나타나는 판타지의 이분적 유형은 하위 판타지(low fantasy)가 대부분이고 스케일이 큰 추구 판타지는 찾아보기가 어려웠다. 따라서 한국 판타지동화는 판타지의 유형이 다양하지 못하고, 스케일이 협소하다는 한계점이 있음을 볼 수 있었다. 즉 우의 판타지가 주류를 이루고 시적 판타지에 머무르는 경우가 많으며, 상위 판타지(high fantasy)보다는 하위 판타지에 편중되어 있기 때문이다. 한국 창작동화의 발전을 위해서는 좀더 스케일이 크고 다양한 유형의 판타지동화의 창작이 요구된다. 또한 비평을 활성화시키고 충실한 이론 연구가 병행될 때 한국 판타지동화는 비약적인 발전이 가능할 것이다.
이 논문에서는 판타지동화의 가치에 대한 이론적 규명과 판타지의 준거를 바탕으로, 마해송, 김요섭, 김은숙의 동화에 내재되어 있는 판타지의 유형과 특성을 분석해 보았다. 연구 대상을 세 작가로 정한 것은 한국 판타지동화 작가 군을 3세대로 구분할 때 이들이 대표성이 강하다는 판단에서다. 필자는 한국 창작동화에 나타나는 판타지의 유형을 전승 판타지, 몽환 판타지, 우의 판타지, 마법 판타지, 심리 판타지, 시적 판타지, 과학 판타지, 역사 판타지, 추구 판타지 등 아홉 가지로 분류하였다. 마해송은 한국 창작동화를 개척한 작가이다. 그의 대표작이라고 할 수 있는 「바위나리와 아기별」은 한국 최초의 본격 창작동화로, 전승 판타지가 폭넓게 수용되어 있는 판타지동화다. 우의 판타지인 「토끼와 원숭이」와 마법 판타지인 「떡배 단배」는 강한 은유와 상징으로 일제강점기의 한반도 상황과 해방공간의 분단 현실을 밀도 있게 풍자한 동화이다. 그리고 「사슴과 사냥개」, 「학자들이 지은 집」도 풍자성과 교훈성이 강한 우의 판타지이다. 「모래알 고금」 역시 우의 판타지로써 이중적 시점과 연결적 구성을 갖고 있으며, 4·19를 전후하여 노정되는 정치·사회적 혼란상을 강도 높게 비판하고 있다. 『물고기의 세상』은 몽환 판타지를 바탕으로 우의 판타지를 구사한 장편동화로 당 시대 정치 현실을 강도 높게 풍자·비판하고 있다. 이처럼 마해송 동화는 동식물이나 무생물 같은 비인격체에 인격을 부여하여 의인화한 우의 판타지가 주종을 이루고 있다. 다른 유형의 판타지도 산견되는데, 작품마다 부조리한 현실에 대한 강한 비판과 풍자가 투영되어 있는 것이 특징이며, 이러한 작품일수록 압제와 부정부패에 대한 저항 정신이라는 징후적 의미를 강하게 내포하고 있다. 김요섭은 한국 판타지 동화의 이론을 개척하고 주도한 제2세대 작가이며, 그의 『날아다니는 코끼리』는 우리나라 최초의 장편 판타지동화이다. 김요섭의 판타지동화에는 시적 판타지를 주축으로 한 반전 평화 사상이 고갱이를 이루고 있다. 초기 작품에 해당되는 「늙은 나무의 노래」는 역사 판타지를 바탕으로 한 우의 판타지이고, 전쟁의 비극을 고발한 「은하수」에는 심리 판타지가 숨어 있다. 이러한 심리 판타지는 마해송의 동화에서는 찾아볼 수 없는데, 김요섭의 「해시계」에서는 더욱 확연해진다. 「꽃잎을 먹는 기관차」에는 전쟁 없는 평화스런 나라를 희망하는 시적 판타지가 농축되어 있고, 「진달래와 고향」에는 진달래꽃잎을 의인화한 우의 판타지 속에 외세에 의해 희생당하는 한민족의 참상이 조명되고 있다. 전승,몽환, 마법 판타지 등이 폭넓게 수용된 「나비 잡는 마을」은 달을 매개로 하여 전쟁의 참담함을 고발하고 있다. 「바람이 만드는 눈물」에서는 바람이 판타지의 주체가 되어 분단현실의 아픔을 조명하며, 「샛별과 어머니」에서는 두 아들의 무사생환을 비는 어머니들의 비극적 모정을 극명하게 그려내고 있다. 「해님」에는 전승 판타지를 바탕으로 한 마법 판타지가 내재되어 있고, 「푸른 머리의 사나이」에는 마법 판타지가 스며 있으며, 「대장간 로봇 군」에는 전승, 우의, 마법, 과학 판타지가 복합적으로 나타나고 있다. 김요섭의 동화에는 현대 사회의 병리현상으로 지목되고 있는 인간성 상실에 대한 회복 촉구 메시지가 암시적 의미로 함유되어 있고, 전쟁 종식과 평화질서 구축에 대한 희구와 열망이 징후적 의미로 내포되어 있다. 김은숙은 마해송과 김요섭 동화의 맥을 이어받으며 비중 있는 판타지동화를 창작해오고 있다. 그는 작품 속에 역사의식을 투영한 동화들을 다수 창작하여 풍자와 상징을 작품 속에 많이 반영하였다. 「빨간 왕관의 나라 하얀 왕관의 나라」는 분단 조국이라는 현실 인식을 바탕으로 평화통일 의지를 부각시킨 작품이고, 『새야 새야 녹두새야』는 역사 판타지인데 풍자로 큰 울림의 큰 메시지를 주고 있으며, 「꽃을 몰래 가꾸는 거인」은 꽃을 소재로 한 김은숙의 동화 중에서 은유와 상징을 부각시키면서 거인이라는 새로운 캐릭터로 전승 판타지를 창출한 중편동화이다. 『우주로 날아간 뒤주왕자』는 역사 판타지로 토속어를 한껏 살린 시적 판타지도 나타나는 동화이고, 「새가 되려고 한 왕자」는 우의 판타지를 바탕으로 한 역사 판타지이다. 김은숙은 전승 판타지의 창출에도 힘썼는데, 시적 판타지를 바탕으로 우의 판타지를 함께 수용한 「달아기」나 메카니즘의 경계를 주제로 우의 판타지를 함께 수용한 「가로등과 불빛」, 전승적이고 마법적인 판타지가 주류를 이루는 「바우와 구슬」 등이 그 예이다. 「꽃불 켜는 집」은 시적 판타지를 바탕으로 마법 판타지가 가미된 중편동화인데, 「이야기를 파는 가게」와 더불어 고차언어적 성격이 강한 동화이다. 「꽈리불」은 시적 판타지를 바탕으로 우의와 몽환 판타지가 조화를 이루고 있고, 『날아라 구구』는 자유의 소중함을 일깨운 우의 판타지이며, 「낙엽 한 장만한 바람」은 참다운 자유와 힘의 실체가 무엇인지를 제시해 주는 우의 판타지이다. 김은숙의 동화에 중점적으로 내재된 암시적 의미는 화합과 평화의 메시지가 강하고 징후적 의미로는 더불어 복되게 살아가는 공존공영의 사상이 배어 있다. 지금까지 살펴본 마해송, 김요섭, 김은숙의 동화에 내재되어 있는 판타지의 유형과 특성을 다음과 같이 종합해 볼 수 있다. 제1세대 작가인 마해송의 동화에는 풍자성이 강한 우의 판타지가 가장 많이 보이고, 몽환과 전승 판타지가 부분적으로 나타나고 있다. 제2세대인 김요섭의 동화는 풍부한 시적 판타지를 주축으로 하면서도 역사 판타지와 심리 판타지를 구사한 점과 과학 판타지를 출현시켰다는 점이 특징이라고 할 수 있다. 그리고 제3세대인 김은숙의 동화에는 더욱 다양한 판타지가 폭넓게 나타나고 있는데, 특히 전승 판타지와 역사 판타지를 많이 수용하였으며, 고차언어적 표현수법을 판타지와 접목시켜 판타지의 효용성을 배가시키고 있다. 따라서 한국의 판타지 동화는 초급 판타지에 해당하는 몽환, 전승, 우의 판타지에서 출발하여 세월이 흐를수록 시적, 마법, 심리, 과학 판타지로 발전했다고 볼 수 있다. 더불어 오늘날에 올수록 판타지에 역사의식을 불어넣기 위한 전승 판타지나 역사 판타지를 다수 수용해오고 있다는 것도 알 수 있다. 또한 세 작가의 작품에 나타나는 판타지의 이분적 유형은 하위 판타지(low fantasy)가 대부분이고 스케일이 큰 추구 판타지는 찾아보기가 어려웠다. 따라서 한국 판타지동화는 판타지의 유형이 다양하지 못하고, 스케일이 협소하다는 한계점이 있음을 볼 수 있었다. 즉 우의 판타지가 주류를 이루고 시적 판타지에 머무르는 경우가 많으며, 상위 판타지(high fantasy)보다는 하위 판타지에 편중되어 있기 때문이다. 한국 창작동화의 발전을 위해서는 좀더 스케일이 크고 다양한 유형의 판타지동화의 창작이 요구된다. 또한 비평을 활성화시키고 충실한 이론 연구가 병행될 때 한국 판타지동화는 비약적인 발전이 가능할 것이다.
In this thesis, one may find the close theoretical examination of the value of the fantastic fairy tales and the analysis of the types and characteristics of the fantasies resident in the fairy tales of Mah Hae-Song, Kim Yo-Seop, and Kim Eun-Sook, based on the conformity of fantasy. The reason why t...
In this thesis, one may find the close theoretical examination of the value of the fantastic fairy tales and the analysis of the types and characteristics of the fantasies resident in the fairy tales of Mah Hae-Song, Kim Yo-Seop, and Kim Eun-Sook, based on the conformity of fantasy. The reason why the three were selected as the subject of this study is that when Korean fantastic fairy tale writers are to be divided into three generations, these three writers are judged to have strong tendencies to represent the three categories. The present writer classified fantasies that appear in children's literature of Korea into the nine types : traditional fantasy, dream fantasy, allegorical fantasy, magic fantasy, psychological fantasy, poetic fantasy, science fantasy, historical fantasy, and pursuit fantasy. Mah Hae-Song is the pioneer of children's literature of Korea. One of his most important works, 「Rock Lily and Baby Star」 is the very first full-scale children's literature in Korean history, and it encompasses a wide range of traditional fantasy. An allegorical fantasy 「Rabbit and Monkey」 and a magic fantasy 「Ttuckbae Dahnbae」satirize the circumstances of Korea under Japanese occupation and the partition of the Korean peninsula afterward, using powerful metaphors and symbols. Two highly satirizing and instructive stories, 「Deer and Greyhound」 and 「A House built by Scholars」, are also allegorical fantasies. 「Moraeal Ghogum」 is an allegorical fantasy fairy tale, too. It contains both dual points of view and interlinking structures. It also intensively criticizes the chaotic situation of Korean society and politics exposed around the time of 4·19. 「Fish World」, a full-length fairy tale, making use of allegorical fantasy based upon dream fantasy, vigorously satirizes and criticizes the political situation of the same period. As shown, works of Mah are characterized by projecting intense criticism and satires on the political situation of his time period to various kinds of fantasies, most of which are allegorical fantasy that personifies nonhuman creatures such as animals and plants. Especially, those works are strongly indicative of symptomatic meaning of the spirit of resistance against the oppression and corruption. Kim Yo-Seop is the second generation writer of children's literature who initiated and led the theories of the fantastic fairy tales of Korea. 「A Flying elephant」 is the first Korean full-length fantastic fairy tale. His fantastic fairy tales centers around the idea of anti-war and peace, broadly influenced by poetic fantasy. One of his early works, 「Song of an Old Tree」 is an allegorical fantasy based on historical fantasy, and 「Milky Way」 which is exposing the tragedy of war, has a rather hidden form of psychological fantasy. Not found in Mah Hae-Song's works, this type of fantasy becomes more certain in 「Sundial」. 「A Locomotive which is Eating Petals」 embraces poetic fantasy that is full of hope for the peaceful nation where no war takes place, and 「Azalea and Hometown」 illuminates the misery of Koreans who were victimized by the foreign forces, using allegorical fantasy that personifies the petal of azalea.. Containing various types of fantasies such as traditional, dream, and magic fantasy, 「A Village Catching Butterflies」 conveys the brutality of war through the medium of the moon. In 「Tears made by Wind」, Kim demonstrates the sorrow of the divided state of the country, utilizing wind as the main body of the fantasy, and he vividly illustrates the tragic love of a mother longing for her two sons' safe return in 「The Morning Star and Mother」. Magic fantasy rooted in traditional fantasy is found in 「Dear Sun」, magic fantasy penetrates into 「A Guy with Blue Hair」, and the compound combination of traditional, allegorical, magic, and science fantasy rests in 「Mr. Robot at a Blacksmith」. In general, the urging message of recovery from the loss of humanity, which is pointed out as a malign phenomenon of the modern society, rests in Kim Yo-Seop's work as a denotation. Also, a hope and desire of cease of war and forthcoming of peaceful, orderly society is connoted in his works as a symptomatic meaning. Continuing after the generation of Mah Hae-Song and Kim Yo-Seop, Kim Eun-Sook has been writing significant fantastic fairy tales. Reflecting quite a lot of lampoon and symbolism in many of her works, Kim wrote numerous children's literature that reflects historical awareness. 「A Country with a Red Crown and a Country with a White Crown」 is one of her works that emphasize the strong will of peaceful reconciliation of two Koreas built upon the awareness of the separated country. 「Hey, Nockdoo Bird」 is a historical fantasy that creates a powerful message by a strong symbolism and satire. Among her works using flowers as writing materials, 「A Giant who is Gardening Flowers Secretly」 is a medium-length fairy tale that creates traditional fantasy by means of a new character, a giant, while bringing forth metaphor and symbolism. 「A Rice Chest Prince Flown to the Outer Space」 is a historical fantasy with tints of poetic fantasy that reveals the beauty of local language. 「A Prince who wanted to be a Bird」 is a historical fantasy based on allegorical fantasy. Kim Eun-Sook also exerted efforts to create traditional fantasy. There are enough evidences: 「Moon Baby」 embraces allegorical fantasy grounded on poetic fantasy, 「Streetlamp and Light」 accepts allegorical fantasy with the theme of vigilance against mechanism and 「A Rock and a Bead」 has the mainstream of traditional and magic fantasy. 「A House with Fireworks」 is a medium-length story which is flavored with magical fantasy, based on poetic fantasy and that story is, along with 「A Store that is Selling Stories」, characterized by high standard linguistic expressions. In 「A Groundcherry Fire」, allegorical fantasy and dream fantasy are harmonized together with the basis of poetic fantasy. 「Fly, Pigeon」 is an allegorical fantasy which awakens the preciousness of freedom. 「Wind of the Size of a Leaf」 is an allegorical fantasy which suggests what the real entity of freedom and power is. Kim's fairy tales denotes mainly the message of harmony and peace as a suggestive meaning and that of living a happy life together as a symptomatic meaning. The synthesis of the types and the characteristics of the fantasies resident in the works of Mah Hae-Song, Kim Yo-Seop, and Kim Eun-Sook mentioned above is as follows: In the works of Mah Hae-Song, the first generation children's literature writer, allegorical fantasy with a strong notion of satire appears recurrently, and dream fantasy and traditional fantasy are partially revealed. Two biggest distinctive features of Kim Yo-Seop's works, the works of the second generation writer, are that Kim makes full use of historical fantasy and psychological fantasy, while he puts poetic fantasy on the center of his works, and that he introduces science fantasy. The third generation, Kim Eun-Sook's works contain even more diverse fantasies. Kim particularly utilized a lot of traditional fantasy and historical fantasy, and she also doubled the effectiveness of fantasy by integrating a high-level linguistic expression with fantasies. Thus it is manifested that the fantastic fairy tales of Korea originated with dream fantasy, traditional fantasy and allegorical fantasy which are regarded as the lowest grade of fantasy, and they developed into poetic fantasy, magic fantasy, psychological fantasy and science fantasy as time elapsed. Also, it is notable that they include a lot of traditional fantasy or historical fantasy in order to infuse the historical mind into fantasies. It is also noticed that most of the figures of the fantasies shown in the works of the three writers are low fantasies, and pursuit fantasy, a kind of big-scale fantasy, is not found. Korean fantastic fairy tales have encountered limitations that they lack the variety of the fantasies and that the scale of the fantasies are quite narrow. In other words, allegorical fantasy tends to be the main current among all others, and in most cases they stay at the level of poetic fantasy and have a tendency to lean on low fantasies instead of high fantasies. For the growth of Korean children's literature, it is necessary to create larger scale fairy tales that have various sorts of fantasies. Korean fantastic fairy tales will make a rapid progress when criticisms are activated and when a profound investigation on the theory is accompanied.
In this thesis, one may find the close theoretical examination of the value of the fantastic fairy tales and the analysis of the types and characteristics of the fantasies resident in the fairy tales of Mah Hae-Song, Kim Yo-Seop, and Kim Eun-Sook, based on the conformity of fantasy. The reason why the three were selected as the subject of this study is that when Korean fantastic fairy tale writers are to be divided into three generations, these three writers are judged to have strong tendencies to represent the three categories. The present writer classified fantasies that appear in children's literature of Korea into the nine types : traditional fantasy, dream fantasy, allegorical fantasy, magic fantasy, psychological fantasy, poetic fantasy, science fantasy, historical fantasy, and pursuit fantasy. Mah Hae-Song is the pioneer of children's literature of Korea. One of his most important works, 「Rock Lily and Baby Star」 is the very first full-scale children's literature in Korean history, and it encompasses a wide range of traditional fantasy. An allegorical fantasy 「Rabbit and Monkey」 and a magic fantasy 「Ttuckbae Dahnbae」satirize the circumstances of Korea under Japanese occupation and the partition of the Korean peninsula afterward, using powerful metaphors and symbols. Two highly satirizing and instructive stories, 「Deer and Greyhound」 and 「A House built by Scholars」, are also allegorical fantasies. 「Moraeal Ghogum」 is an allegorical fantasy fairy tale, too. It contains both dual points of view and interlinking structures. It also intensively criticizes the chaotic situation of Korean society and politics exposed around the time of 4·19. 「Fish World」, a full-length fairy tale, making use of allegorical fantasy based upon dream fantasy, vigorously satirizes and criticizes the political situation of the same period. As shown, works of Mah are characterized by projecting intense criticism and satires on the political situation of his time period to various kinds of fantasies, most of which are allegorical fantasy that personifies nonhuman creatures such as animals and plants. Especially, those works are strongly indicative of symptomatic meaning of the spirit of resistance against the oppression and corruption. Kim Yo-Seop is the second generation writer of children's literature who initiated and led the theories of the fantastic fairy tales of Korea. 「A Flying elephant」 is the first Korean full-length fantastic fairy tale. His fantastic fairy tales centers around the idea of anti-war and peace, broadly influenced by poetic fantasy. One of his early works, 「Song of an Old Tree」 is an allegorical fantasy based on historical fantasy, and 「Milky Way」 which is exposing the tragedy of war, has a rather hidden form of psychological fantasy. Not found in Mah Hae-Song's works, this type of fantasy becomes more certain in 「Sundial」. 「A Locomotive which is Eating Petals」 embraces poetic fantasy that is full of hope for the peaceful nation where no war takes place, and 「Azalea and Hometown」 illuminates the misery of Koreans who were victimized by the foreign forces, using allegorical fantasy that personifies the petal of azalea.. Containing various types of fantasies such as traditional, dream, and magic fantasy, 「A Village Catching Butterflies」 conveys the brutality of war through the medium of the moon. In 「Tears made by Wind」, Kim demonstrates the sorrow of the divided state of the country, utilizing wind as the main body of the fantasy, and he vividly illustrates the tragic love of a mother longing for her two sons' safe return in 「The Morning Star and Mother」. Magic fantasy rooted in traditional fantasy is found in 「Dear Sun」, magic fantasy penetrates into 「A Guy with Blue Hair」, and the compound combination of traditional, allegorical, magic, and science fantasy rests in 「Mr. Robot at a Blacksmith」. In general, the urging message of recovery from the loss of humanity, which is pointed out as a malign phenomenon of the modern society, rests in Kim Yo-Seop's work as a denotation. Also, a hope and desire of cease of war and forthcoming of peaceful, orderly society is connoted in his works as a symptomatic meaning. Continuing after the generation of Mah Hae-Song and Kim Yo-Seop, Kim Eun-Sook has been writing significant fantastic fairy tales. Reflecting quite a lot of lampoon and symbolism in many of her works, Kim wrote numerous children's literature that reflects historical awareness. 「A Country with a Red Crown and a Country with a White Crown」 is one of her works that emphasize the strong will of peaceful reconciliation of two Koreas built upon the awareness of the separated country. 「Hey, Nockdoo Bird」 is a historical fantasy that creates a powerful message by a strong symbolism and satire. Among her works using flowers as writing materials, 「A Giant who is Gardening Flowers Secretly」 is a medium-length fairy tale that creates traditional fantasy by means of a new character, a giant, while bringing forth metaphor and symbolism. 「A Rice Chest Prince Flown to the Outer Space」 is a historical fantasy with tints of poetic fantasy that reveals the beauty of local language. 「A Prince who wanted to be a Bird」 is a historical fantasy based on allegorical fantasy. Kim Eun-Sook also exerted efforts to create traditional fantasy. There are enough evidences: 「Moon Baby」 embraces allegorical fantasy grounded on poetic fantasy, 「Streetlamp and Light」 accepts allegorical fantasy with the theme of vigilance against mechanism and 「A Rock and a Bead」 has the mainstream of traditional and magic fantasy. 「A House with Fireworks」 is a medium-length story which is flavored with magical fantasy, based on poetic fantasy and that story is, along with 「A Store that is Selling Stories」, characterized by high standard linguistic expressions. In 「A Groundcherry Fire」, allegorical fantasy and dream fantasy are harmonized together with the basis of poetic fantasy. 「Fly, Pigeon」 is an allegorical fantasy which awakens the preciousness of freedom. 「Wind of the Size of a Leaf」 is an allegorical fantasy which suggests what the real entity of freedom and power is. Kim's fairy tales denotes mainly the message of harmony and peace as a suggestive meaning and that of living a happy life together as a symptomatic meaning. The synthesis of the types and the characteristics of the fantasies resident in the works of Mah Hae-Song, Kim Yo-Seop, and Kim Eun-Sook mentioned above is as follows: In the works of Mah Hae-Song, the first generation children's literature writer, allegorical fantasy with a strong notion of satire appears recurrently, and dream fantasy and traditional fantasy are partially revealed. Two biggest distinctive features of Kim Yo-Seop's works, the works of the second generation writer, are that Kim makes full use of historical fantasy and psychological fantasy, while he puts poetic fantasy on the center of his works, and that he introduces science fantasy. The third generation, Kim Eun-Sook's works contain even more diverse fantasies. Kim particularly utilized a lot of traditional fantasy and historical fantasy, and she also doubled the effectiveness of fantasy by integrating a high-level linguistic expression with fantasies. Thus it is manifested that the fantastic fairy tales of Korea originated with dream fantasy, traditional fantasy and allegorical fantasy which are regarded as the lowest grade of fantasy, and they developed into poetic fantasy, magic fantasy, psychological fantasy and science fantasy as time elapsed. Also, it is notable that they include a lot of traditional fantasy or historical fantasy in order to infuse the historical mind into fantasies. It is also noticed that most of the figures of the fantasies shown in the works of the three writers are low fantasies, and pursuit fantasy, a kind of big-scale fantasy, is not found. Korean fantastic fairy tales have encountered limitations that they lack the variety of the fantasies and that the scale of the fantasies are quite narrow. In other words, allegorical fantasy tends to be the main current among all others, and in most cases they stay at the level of poetic fantasy and have a tendency to lean on low fantasies instead of high fantasies. For the growth of Korean children's literature, it is necessary to create larger scale fairy tales that have various sorts of fantasies. Korean fantastic fairy tales will make a rapid progress when criticisms are activated and when a profound investigation on the theory is accompanied.
Keyword
#한국 현대 판타지동화 문예창작
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.