본 연구는 유아의 개인차를 유발시키는 한 변인인 기질과 사회적 가상놀이의 상징화 수준차이를 연구하고, 가상놀이에서 표출되는 다양한 상징화수준을 분석, 가상-실제 구분과제를 통하여 유아들의 표상에 대한 이해에 본 연구의 목적을 두고 실시하였다. 연구대상은 D시에 위치한 사회·경제적 수준이 유사한 3곳의 어린이집에 재원하고 있는 만 2세, 3세, 4세의 유아를 연구대상으로 하였다. 1차적으로 158명의 유아들에게 교사용 유아 기질 평가를 실시하여 순한 기질 38명, 까다로운 기질 22명을 연구대상으로 하여 유아들의 20분의 자유놀이를 촬영해서 유아들의 가상놀이 상징화 수준을 측정하고 가상-실제 구분 과제를 실시하였다. 유아의 기질을 측정하기 위한 검사도구는 Gordon의 유아를 위한 교사용 유아 기질 평가를 강민정(1977)이 수정 보완한 질문지를 사용하였다. 가상놀이 상징화 수준 분류 기준표는 Westby(2000)의 가상놀이 발달단계를 김영심(2002)이 수정 보완한 것을 사용하였다. 유아들의 표상에 대한 이해를 측정하기 위한 도구로는 Lillard(1993b), Taylor와 Carlson(1997), Leslie(1994)등의 연구방법을 기존의 외양-실제 구분 과제의 형식에 부가한 김영심(2002)이 고안, 수정-보완한 과제를 사용하였다. 자료에 대한 통계처리는 ...
본 연구는 유아의 개인차를 유발시키는 한 변인인 기질과 사회적 가상놀이의 상징화 수준차이를 연구하고, 가상놀이에서 표출되는 다양한 상징화수준을 분석, 가상-실제 구분과제를 통하여 유아들의 표상에 대한 이해에 본 연구의 목적을 두고 실시하였다. 연구대상은 D시에 위치한 사회·경제적 수준이 유사한 3곳의 어린이집에 재원하고 있는 만 2세, 3세, 4세의 유아를 연구대상으로 하였다. 1차적으로 158명의 유아들에게 교사용 유아 기질 평가를 실시하여 순한 기질 38명, 까다로운 기질 22명을 연구대상으로 하여 유아들의 20분의 자유놀이를 촬영해서 유아들의 가상놀이 상징화 수준을 측정하고 가상-실제 구분 과제를 실시하였다. 유아의 기질을 측정하기 위한 검사도구는 Gordon의 유아를 위한 교사용 유아 기질 평가를 강민정(1977)이 수정 보완한 질문지를 사용하였다. 가상놀이 상징화 수준 분류 기준표는 Westby(2000)의 가상놀이 발달단계를 김영심(2002)이 수정 보완한 것을 사용하였다. 유아들의 표상에 대한 이해를 측정하기 위한 도구로는 Lillard(1993b), Taylor와 Carlson(1997), Leslie(1994)등의 연구방법을 기존의 외양-실제 구분 과제의 형식에 부가한 김영심(2002)이 고안, 수정-보완한 과제를 사용하였다. 자료에 대한 통계처리는 SPSS 10.0 for windows를 사용하여 집단간의 평균차를 알아보기 위해 분산분석(ANOVA)을 사용하였다. 실험결과, 기질에 따른 사회적 가상놀이 상징화 수준 차이는 나타나지는 않았지만 연령이 증가 할수록 가상놀이 상징화 수준은 증가 하였으며, 순한 기질 집단의 유아가 까다로운 기질 집단의 유아보다 가상과 실제에 대한 구분 능력이 높았다. 또한 순한 기질 집단에서 사회적 가상놀이에서 최고 상징화 수준이 높은 유아는 가상 - 실제 구분 과제에서도 표상에 대한 이해가 높았다.
본 연구는 유아의 개인차를 유발시키는 한 변인인 기질과 사회적 가상놀이의 상징화 수준차이를 연구하고, 가상놀이에서 표출되는 다양한 상징화수준을 분석, 가상-실제 구분과제를 통하여 유아들의 표상에 대한 이해에 본 연구의 목적을 두고 실시하였다. 연구대상은 D시에 위치한 사회·경제적 수준이 유사한 3곳의 어린이집에 재원하고 있는 만 2세, 3세, 4세의 유아를 연구대상으로 하였다. 1차적으로 158명의 유아들에게 교사용 유아 기질 평가를 실시하여 순한 기질 38명, 까다로운 기질 22명을 연구대상으로 하여 유아들의 20분의 자유놀이를 촬영해서 유아들의 가상놀이 상징화 수준을 측정하고 가상-실제 구분 과제를 실시하였다. 유아의 기질을 측정하기 위한 검사도구는 Gordon의 유아를 위한 교사용 유아 기질 평가를 강민정(1977)이 수정 보완한 질문지를 사용하였다. 가상놀이 상징화 수준 분류 기준표는 Westby(2000)의 가상놀이 발달단계를 김영심(2002)이 수정 보완한 것을 사용하였다. 유아들의 표상에 대한 이해를 측정하기 위한 도구로는 Lillard(1993b), Taylor와 Carlson(1997), Leslie(1994)등의 연구방법을 기존의 외양-실제 구분 과제의 형식에 부가한 김영심(2002)이 고안, 수정-보완한 과제를 사용하였다. 자료에 대한 통계처리는 SPSS 10.0 for windows를 사용하여 집단간의 평균차를 알아보기 위해 분산분석(ANOVA)을 사용하였다. 실험결과, 기질에 따른 사회적 가상놀이 상징화 수준 차이는 나타나지는 않았지만 연령이 증가 할수록 가상놀이 상징화 수준은 증가 하였으며, 순한 기질 집단의 유아가 까다로운 기질 집단의 유아보다 가상과 실제에 대한 구분 능력이 높았다. 또한 순한 기질 집단에서 사회적 가상놀이에서 최고 상징화 수준이 높은 유아는 가상 - 실제 구분 과제에서도 표상에 대한 이해가 높았다.
Young children can play pretend play if they have the representation ability and the perspective-taking ability, therefore, the objects of this research are to study their disposition that is one of fators causing individual differences, to analyze various the symbolic levels coming out from pretend...
Young children can play pretend play if they have the representation ability and the perspective-taking ability, therefore, the objects of this research are to study their disposition that is one of fators causing individual differences, to analyze various the symbolic levels coming out from pretend play, and to help to understand about their representation through the pretense-reality task. The subjects of this research were full 2, 3, and 4 years old children attending 3 care-centers that have similar social and economic levels in D city. First, 158 young children of those care-centers have been taken the children's Temperament Questionnaire, then, they were divided in 2 groups, mild and difficult disposition, as a result of that. For this research, 38 mild and 22 difficult temper children were selected among them. To check 60 selected children's symbolic levels in pretend play, time-sampling by 30 seconds was used with 20 minutes recorded videotape of their free play. The symbolic level was measured by each pretend play of them, and they have been taken the pretense-reality task. The tools for the research were used the temperament questionnaire originally designed by Gordon, which was modified and adjusted by Kang Min-Jung(1977) and a table of the symbolic level in pretend play originally designed by Westby, which was modified by Kim Young-Sim(2002). Also, the researcher used the tool for young children's representation designed and modified by Kim Young-Sim, which was added the pretense-reality task to the methods of Lillard(1993), Taylor(1997) and Leslie(1994). For the analysis of data, the researcher used SPSS, and ANOVA was used to see the average difference between groups of mild and difficult. The results of the research are as followings : 1. There appeared no significant difference in the symbolic level according to the children's disposition. 2. In the pretense-reality task, there existed a significant difference in children's representation according to the children's disposition. There appeared no significant difference in the symbolic level according to the children's disposition, but the older they are, the more the symbolic level was increased. The children of mild disposition group had higher ability for the pretense-reality task than the others, and the child who had high symbolic level in the same group had high understanding about representation in the pretense-reality task as well. In the research, it couldn't tell the difference between pretend play and copying, however, it is needed a following study on correlation between the disposition and copying with the symbolic level grasped in pretend play. According to the quality of each center that the children are attending, there was a difference of frequency of pretend play in their playing. Accordingly, the researcher expects a following study that analyzes the symbolic level in pretend play owing to disposition.
Young children can play pretend play if they have the representation ability and the perspective-taking ability, therefore, the objects of this research are to study their disposition that is one of fators causing individual differences, to analyze various the symbolic levels coming out from pretend play, and to help to understand about their representation through the pretense-reality task. The subjects of this research were full 2, 3, and 4 years old children attending 3 care-centers that have similar social and economic levels in D city. First, 158 young children of those care-centers have been taken the children's Temperament Questionnaire, then, they were divided in 2 groups, mild and difficult disposition, as a result of that. For this research, 38 mild and 22 difficult temper children were selected among them. To check 60 selected children's symbolic levels in pretend play, time-sampling by 30 seconds was used with 20 minutes recorded videotape of their free play. The symbolic level was measured by each pretend play of them, and they have been taken the pretense-reality task. The tools for the research were used the temperament questionnaire originally designed by Gordon, which was modified and adjusted by Kang Min-Jung(1977) and a table of the symbolic level in pretend play originally designed by Westby, which was modified by Kim Young-Sim(2002). Also, the researcher used the tool for young children's representation designed and modified by Kim Young-Sim, which was added the pretense-reality task to the methods of Lillard(1993), Taylor(1997) and Leslie(1994). For the analysis of data, the researcher used SPSS, and ANOVA was used to see the average difference between groups of mild and difficult. The results of the research are as followings : 1. There appeared no significant difference in the symbolic level according to the children's disposition. 2. In the pretense-reality task, there existed a significant difference in children's representation according to the children's disposition. There appeared no significant difference in the symbolic level according to the children's disposition, but the older they are, the more the symbolic level was increased. The children of mild disposition group had higher ability for the pretense-reality task than the others, and the child who had high symbolic level in the same group had high understanding about representation in the pretense-reality task as well. In the research, it couldn't tell the difference between pretend play and copying, however, it is needed a following study on correlation between the disposition and copying with the symbolic level grasped in pretend play. According to the quality of each center that the children are attending, there was a difference of frequency of pretend play in their playing. Accordingly, the researcher expects a following study that analyzes the symbolic level in pretend play owing to disposition.
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