본 연구는 시점 연구를 통해 소설 작품을 분석하여 작품의 총체적 의미를 밝히고, 이를 바탕으로 교육현장에서 활용할 수 있는 방안을 모색하는 데 그 목표를 두었다.$$a$$a서사 문학은 ‘화자가 이야기를 들려주는 문학’이라는 구조적 본질을 지니고 있으며, 따라서 시점은 작품의 의미를 구현하는 역동적 요소이다. 독자는 화자의 서술이 갖는 특성에 따라 그 작품의 의미구조를 이해하게 되기 때문에 시점은 독자의 작품읽기 과정을 결정한다는 중요한 의미를 지닌다. 학습자가 소설을 바르게 이해하고 감상하는 능력을 기르는 것이 소설 교육의 목표라고 할 때 ...
본 연구는 시점 연구를 통해 소설 작품을 분석하여 작품의 총체적 의미를 밝히고, 이를 바탕으로 교육현장에서 활용할 수 있는 방안을 모색하는 데 그 목표를 두었다.$$a$$a서사 문학은 ‘화자가 이야기를 들려주는 문학’이라는 구조적 본질을 지니고 있으며, 따라서 시점은 작품의 의미를 구현하는 역동적 요소이다. 독자는 화자의 서술이 갖는 특성에 따라 그 작품의 의미구조를 이해하게 되기 때문에 시점은 독자의 작품읽기 과정을 결정한다는 중요한 의미를 지닌다. 학습자가 소설을 바르게 이해하고 감상하는 능력을 기르는 것이 소설 교육의 목표라고 할 때 서술자의 태도와 관점, 즉 시점은 소설 교육 방법론의 핵심적인 요소가 된다.$$a$$a이에, 본 논문은 소설 교육의 구체적인 방법 연구의 일환으로 시점 분석을 통한 소설 교육 방안을 모색하고자 하였으며, 구체적으로는 시점 분석의 단계를 설정하고 각각 다른 유형의 작품을 들어 구체적인 교육방법을 제시해 보았다.$$a$$a1장에서는 본 논문에서 다룰 연구대상의 내용과 범위, 연구 방법 등을 제시하였다.$$a$$a2장에서는 기존의 시점 이론을 검토하여 시점에 대한 이해의 폭을 넓히고, 시점의 논의에 화자나 미적 거리, 신빙성 등의 문제가 포함되어야 함을 제시하였다.$$a$$a3장에서는 현행 교육과정 및 교재에 나타난 시점 및 화자에 대한 문제점을 지적하고 대안으로 소설 교육의 방법을 제시하였다. 시점의 유형에 따른 특성을 파악하고 이에 따라 작품의 의미구조와 어떻게 연관지어 생각해 볼 수 있는지 구체적으로 제시함으로써 실제 수업에 도움이 되고자 하였다.$$a$$a4장에서는 3장에서 제시한 교육 방법이 실제 작품 분석에서 어떻게 적용될 수 있는지를 본격적으로 분석, 검토하였다. 채만식의 『태평천하』는 화자가 주관적으로 개입하고 있는데, 풍자적인 우회의 방법으로 현실에 대한 인식을 드러내어, 현실 비판과 미래 지향의 의지를 표출하였다. 황순원의 『소나기』는 화자의 주관적 개입이 거의 없는 작품으로, 초점 주체인 소년의 눈을 통해서 소박하고 순수한 사랑을 묘사하고 있다. 이상의 『날개』는 작중 화자가 자신의 이야기를 서술하면서 고립되고 소외되어 있는 모습을 보여주고 있는데, 이는 현실에 적응하지 못하고 현실로부터 도피하려는 모습과 근대 사회를 부정하는 의미로 파악하였다. 채만식의 『치숙』은 작중 화자가 인격적인 미숙함과 가치 전도 현상을 보임으로써, 왜곡된 진술로 독자에게 평가되어, 역설적으로 식민지 상황에서의 저항의지를 나타냄을 파악할 수 있었다.$$a$$a5장에서는 시점의 특성에 따라 소설을 이해하고 감상할 때 얻을 수 있는 소설 교육적 의의를 살펴보았다. 시점 분석을 통하여 소설을 교육하는 것은, 학습자를 적극적이고 능동적으로 작품의 의사소통 구조에 참여하게 할 수 있고, 교수-학습에 있어서 주체적인 역할을 하게 했으며, 학습자에게 소설을 이해하고 감상하는 하나의 원리를 제시할 수 있음을 알 수 있었다. 그리고 시점의 특성과 의미 구조의 관련성을 이해하여 소설의 형식과 의미 구조를 포괄적으로 이해하는 원리를 제공한다는 데 그 의의가 있다는 결론을 얻을 수 있었다.$$a$$a시점 분석을 통한 소설교육은 학습자가 능동적으로 텍스트에 참여하여 스스로 텍스트 속에서 의미를 찾아가고 소설의 내적인 형식적 측면과 의미구조의 측면을 유기적으로 이해할 수 있게 하는 방법적 원리를 제공해준다. 본 연구는 이러한 측면에서 구체적인 소설 교육의 방법을 제시한 것으로, 실제 교육 현장에서 소설 지도의 한 방안으로 적용될 수 있으리라 기대한다.$$a$$a
본 연구는 시점 연구를 통해 소설 작품을 분석하여 작품의 총체적 의미를 밝히고, 이를 바탕으로 교육현장에서 활용할 수 있는 방안을 모색하는 데 그 목표를 두었다.$$a$$a서사 문학은 ‘화자가 이야기를 들려주는 문학’이라는 구조적 본질을 지니고 있으며, 따라서 시점은 작품의 의미를 구현하는 역동적 요소이다. 독자는 화자의 서술이 갖는 특성에 따라 그 작품의 의미구조를 이해하게 되기 때문에 시점은 독자의 작품읽기 과정을 결정한다는 중요한 의미를 지닌다. 학습자가 소설을 바르게 이해하고 감상하는 능력을 기르는 것이 소설 교육의 목표라고 할 때 서술자의 태도와 관점, 즉 시점은 소설 교육 방법론의 핵심적인 요소가 된다.$$a$$a이에, 본 논문은 소설 교육의 구체적인 방법 연구의 일환으로 시점 분석을 통한 소설 교육 방안을 모색하고자 하였으며, 구체적으로는 시점 분석의 단계를 설정하고 각각 다른 유형의 작품을 들어 구체적인 교육방법을 제시해 보았다.$$a$$a1장에서는 본 논문에서 다룰 연구대상의 내용과 범위, 연구 방법 등을 제시하였다.$$a$$a2장에서는 기존의 시점 이론을 검토하여 시점에 대한 이해의 폭을 넓히고, 시점의 논의에 화자나 미적 거리, 신빙성 등의 문제가 포함되어야 함을 제시하였다.$$a$$a3장에서는 현행 교육과정 및 교재에 나타난 시점 및 화자에 대한 문제점을 지적하고 대안으로 소설 교육의 방법을 제시하였다. 시점의 유형에 따른 특성을 파악하고 이에 따라 작품의 의미구조와 어떻게 연관지어 생각해 볼 수 있는지 구체적으로 제시함으로써 실제 수업에 도움이 되고자 하였다.$$a$$a4장에서는 3장에서 제시한 교육 방법이 실제 작품 분석에서 어떻게 적용될 수 있는지를 본격적으로 분석, 검토하였다. 채만식의 『태평천하』는 화자가 주관적으로 개입하고 있는데, 풍자적인 우회의 방법으로 현실에 대한 인식을 드러내어, 현실 비판과 미래 지향의 의지를 표출하였다. 황순원의 『소나기』는 화자의 주관적 개입이 거의 없는 작품으로, 초점 주체인 소년의 눈을 통해서 소박하고 순수한 사랑을 묘사하고 있다. 이상의 『날개』는 작중 화자가 자신의 이야기를 서술하면서 고립되고 소외되어 있는 모습을 보여주고 있는데, 이는 현실에 적응하지 못하고 현실로부터 도피하려는 모습과 근대 사회를 부정하는 의미로 파악하였다. 채만식의 『치숙』은 작중 화자가 인격적인 미숙함과 가치 전도 현상을 보임으로써, 왜곡된 진술로 독자에게 평가되어, 역설적으로 식민지 상황에서의 저항의지를 나타냄을 파악할 수 있었다.$$a$$a5장에서는 시점의 특성에 따라 소설을 이해하고 감상할 때 얻을 수 있는 소설 교육적 의의를 살펴보았다. 시점 분석을 통하여 소설을 교육하는 것은, 학습자를 적극적이고 능동적으로 작품의 의사소통 구조에 참여하게 할 수 있고, 교수-학습에 있어서 주체적인 역할을 하게 했으며, 학습자에게 소설을 이해하고 감상하는 하나의 원리를 제시할 수 있음을 알 수 있었다. 그리고 시점의 특성과 의미 구조의 관련성을 이해하여 소설의 형식과 의미 구조를 포괄적으로 이해하는 원리를 제공한다는 데 그 의의가 있다는 결론을 얻을 수 있었다.$$a$$a시점 분석을 통한 소설교육은 학습자가 능동적으로 텍스트에 참여하여 스스로 텍스트 속에서 의미를 찾아가고 소설의 내적인 형식적 측면과 의미구조의 측면을 유기적으로 이해할 수 있게 하는 방법적 원리를 제공해준다. 본 연구는 이러한 측면에서 구체적인 소설 교육의 방법을 제시한 것으로, 실제 교육 현장에서 소설 지도의 한 방안으로 적용될 수 있으리라 기대한다.$$a$$a
This study focused on clarifying whole meaning of a novel based on analysis of a point of view and finding out teaching method to apply it to actual education.$$a$$aNarrative literature is essentially ‘literature which a narrator tells a story’, so a point of view is a dynamic factor in novel unders...
This study focused on clarifying whole meaning of a novel based on analysis of a point of view and finding out teaching method to apply it to actual education.$$a$$aNarrative literature is essentially ‘literature which a narrator tells a story’, so a point of view is a dynamic factor in novel understanding. A point of view has an essential meaning for reading because readers understand meaning of novel according to characteristics of narrator''s narration. When we assume the purpose of teaching novel for student is to improve skill of understanding and appreciating literature, a point of view, which is narrator''s attitude and aspect, is an essential factor in a novel teaching methodology.$$a$$aHereupon, this study focused on finding out teaching method based on analysis of a point of view as part of study on teaching a novel, and tried to present how to teach a novel with different type of novels by means of establishing stages of analyzing a point of view.$$a$$aIn the 1st chapter, I presented substance, extent and method of the subject of study.$$a$$aIn the 2nd chapter, I extended understanding of a point of view by means of considering the existing theories. Also, I presented an opinion which narrator, aesthetic distance, and authenticity should be included in subject of study of a point of view.$$a$$aIn the 3rd chapter, I raised a question about a narrator and a point of view in existing curriculums and teaching materials, and presented a new method of novel education as the alternative. It is intended to be a help in actual class by presenting how to understand characteristics by type of a point of view and how it relates to a structure of novels.$$a$$aIn the 4th chapter, I analyzed and examined how the education method mentioned in the 3rd section could be applied to actual work analysis. The narrator of Chaemansik''s 『Taepyungchunha』 intervenes in the story subjectively. It means that the writer expressed an actuality criticism and future-oriented intention by showing realization for actuality by method of ironic roundabout way. Hwangsunwon''s 『Sonagi』 is a work that speaker''s subjective intervention exists hardly. Writer described genuine love through boy''s eye who is a focalizor. Leesang''s 『Nalgae』 shows isolated and estranged image by describing own talk of narrator. I grasped it to meaning that denies modern age and escapes from actuality without adapting at real. Narrator in Chaemansik''s 『Chisuk』 is shown personal youngness and value inverted, so his representation is estimated that is distorted. I could grasp that it displayed earth of resistance in colony circumstance paradoxically.$$a$$aIn the 5th chapter, I examined novel educational befits that when we understands and appreciates a novel according to characteristics of a point of view. I could understand that to educate novel based on analysis of a point of view made learners participate in communication structure of works actively and spontaneously and do main part in teaching-studying, and it presented a principle that how to understand and appreciate novels to learner. Also, I could get conclusion that it supplied a principle to understand form and meaning structure of novel comprehensively by understanding the relationship between characteristics of a point of view and meaning structure.$$a$$aTo educate novel based on analysis of a point of view presents a principle to make it possible that learners participate in text spontaneously, search meaning in text by themselves, and understand inner formal side and meaning structure. This study presented method of specific novel teaching in this side, I expect that it can be applied as a method of novel teaching in actual class.$$a$$a
This study focused on clarifying whole meaning of a novel based on analysis of a point of view and finding out teaching method to apply it to actual education.$$a$$aNarrative literature is essentially ‘literature which a narrator tells a story’, so a point of view is a dynamic factor in novel understanding. A point of view has an essential meaning for reading because readers understand meaning of novel according to characteristics of narrator''s narration. When we assume the purpose of teaching novel for student is to improve skill of understanding and appreciating literature, a point of view, which is narrator''s attitude and aspect, is an essential factor in a novel teaching methodology.$$a$$aHereupon, this study focused on finding out teaching method based on analysis of a point of view as part of study on teaching a novel, and tried to present how to teach a novel with different type of novels by means of establishing stages of analyzing a point of view.$$a$$aIn the 1st chapter, I presented substance, extent and method of the subject of study.$$a$$aIn the 2nd chapter, I extended understanding of a point of view by means of considering the existing theories. Also, I presented an opinion which narrator, aesthetic distance, and authenticity should be included in subject of study of a point of view.$$a$$aIn the 3rd chapter, I raised a question about a narrator and a point of view in existing curriculums and teaching materials, and presented a new method of novel education as the alternative. It is intended to be a help in actual class by presenting how to understand characteristics by type of a point of view and how it relates to a structure of novels.$$a$$aIn the 4th chapter, I analyzed and examined how the education method mentioned in the 3rd section could be applied to actual work analysis. The narrator of Chaemansik''s 『Taepyungchunha』 intervenes in the story subjectively. It means that the writer expressed an actuality criticism and future-oriented intention by showing realization for actuality by method of ironic roundabout way. Hwangsunwon''s 『Sonagi』 is a work that speaker''s subjective intervention exists hardly. Writer described genuine love through boy''s eye who is a focalizor. Leesang''s 『Nalgae』 shows isolated and estranged image by describing own talk of narrator. I grasped it to meaning that denies modern age and escapes from actuality without adapting at real. Narrator in Chaemansik''s 『Chisuk』 is shown personal youngness and value inverted, so his representation is estimated that is distorted. I could grasp that it displayed earth of resistance in colony circumstance paradoxically.$$a$$aIn the 5th chapter, I examined novel educational befits that when we understands and appreciates a novel according to characteristics of a point of view. I could understand that to educate novel based on analysis of a point of view made learners participate in communication structure of works actively and spontaneously and do main part in teaching-studying, and it presented a principle that how to understand and appreciate novels to learner. Also, I could get conclusion that it supplied a principle to understand form and meaning structure of novel comprehensively by understanding the relationship between characteristics of a point of view and meaning structure.$$a$$aTo educate novel based on analysis of a point of view presents a principle to make it possible that learners participate in text spontaneously, search meaning in text by themselves, and understand inner formal side and meaning structure. This study presented method of specific novel teaching in this side, I expect that it can be applied as a method of novel teaching in actual class.$$a$$a
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.