청소년들의 성의식은 사회의 고정관념으로부터 자유롭고 개방적인 반면, 가정, 학교, 사회에서 바라보는 청소년들에 대한 성의식은 사회의 통념으로부터 자유롭지 못하다. 본 연구는 청소년들이 성에 대한 건강한 가치관을 형성하기 위해 어떻게, 어떤 방법으로 성교육을 실시해야 할지, 먼저 청소년들의 성문화 실태를 살펴보고 학교와 사회단체에서 실시하고 있는 성교육 프로그램을 통해 학생, 학부모, 교사의 성의식과 성교육 내용을 분석하고자 한다. 학교의 최고 책임자나 학부모들의 반응에 따라 형식적이고 비주도적으로 이루어지는 성교육이 아닌 청소년이 주체가 되어 시대의 흐름에 맞는 실질적인 성교육을 실시할 수 있도록 본 연구의 목적을 설명하면 다음과 같다. 첫째, 성의 개념과 청소년의 발달적 특징에 대한 이론을 바탕으로 우리 사회 속에서 존재하는 청소년 성문화 실태와 외국의 성문화․성교육을 비교해 봄으로써 우리의 성교육이 얼마나 현실과 괴리감이 있는지 분석하고자 한다. 둘째, 유치원부터 초․중․고등학교에서 나타나는 계층별 학생․부모․교사의 성교육 및 성의식에 대한 차이를 분석하고자 한다. 셋째, 학교 및 사회단체에서 이루어지고 있는 성교육의 문제점을 보완하여 성교육프로그램을 개발하고 효율적인 적용 방안을 모색하고자 한다. 본 논문은 문헌자료를 바탕으로 계층별 성교육 내용․성의식․성경험 실태 등을 분석 하였으며, 논문의 연구 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 청소년들이 성에 대한 정확한 지식과 올바른 성태도를 가질 수 있도록 학교와 사회단체가 연계하여 성교육 프로그램을 공유하고, 성교육이 정규교과 과정으로 편성되어 전문성을 지닌 교사에 의해 이루어지는 것이 필요하다. 둘째, 성교육이면서 성상담이 될 수 있도록 자연스러운 분위기에서 학생들이 언어로 표현하기 힘든 고민이나 문제 등을 그림으로 형상화하여 특징적인 부분에 대해 의견을 주고받으며 feed-back을 통해 심리․정서적인 면을 다룰 수 있는 미술치료를 접목시킨 소그룹 단위의 성교육을 지향하는 것이 필요하다. 셋째, 자기성찰 및 자기성장을 통해 신체․심리 발달이 조화를 이루는 전인교육으로서의 성교육이 될 수 있도록 다음과 같이 성교육의 내용을 확대하는 것이 필요하다. ① 긍정적인 자아상으로 ...
청소년들의 성의식은 사회의 고정관념으로부터 자유롭고 개방적인 반면, 가정, 학교, 사회에서 바라보는 청소년들에 대한 성의식은 사회의 통념으로부터 자유롭지 못하다. 본 연구는 청소년들이 성에 대한 건강한 가치관을 형성하기 위해 어떻게, 어떤 방법으로 성교육을 실시해야 할지, 먼저 청소년들의 성문화 실태를 살펴보고 학교와 사회단체에서 실시하고 있는 성교육 프로그램을 통해 학생, 학부모, 교사의 성의식과 성교육 내용을 분석하고자 한다. 학교의 최고 책임자나 학부모들의 반응에 따라 형식적이고 비주도적으로 이루어지는 성교육이 아닌 청소년이 주체가 되어 시대의 흐름에 맞는 실질적인 성교육을 실시할 수 있도록 본 연구의 목적을 설명하면 다음과 같다. 첫째, 성의 개념과 청소년의 발달적 특징에 대한 이론을 바탕으로 우리 사회 속에서 존재하는 청소년 성문화 실태와 외국의 성문화․성교육을 비교해 봄으로써 우리의 성교육이 얼마나 현실과 괴리감이 있는지 분석하고자 한다. 둘째, 유치원부터 초․중․고등학교에서 나타나는 계층별 학생․부모․교사의 성교육 및 성의식에 대한 차이를 분석하고자 한다. 셋째, 학교 및 사회단체에서 이루어지고 있는 성교육의 문제점을 보완하여 성교육프로그램을 개발하고 효율적인 적용 방안을 모색하고자 한다. 본 논문은 문헌자료를 바탕으로 계층별 성교육 내용․성의식․성경험 실태 등을 분석 하였으며, 논문의 연구 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 청소년들이 성에 대한 정확한 지식과 올바른 성태도를 가질 수 있도록 학교와 사회단체가 연계하여 성교육 프로그램을 공유하고, 성교육이 정규교과 과정으로 편성되어 전문성을 지닌 교사에 의해 이루어지는 것이 필요하다. 둘째, 성교육이면서 성상담이 될 수 있도록 자연스러운 분위기에서 학생들이 언어로 표현하기 힘든 고민이나 문제 등을 그림으로 형상화하여 특징적인 부분에 대해 의견을 주고받으며 feed-back을 통해 심리․정서적인 면을 다룰 수 있는 미술치료를 접목시킨 소그룹 단위의 성교육을 지향하는 것이 필요하다. 셋째, 자기성찰 및 자기성장을 통해 신체․심리 발달이 조화를 이루는 전인교육으로서의 성교육이 될 수 있도록 다음과 같이 성교육의 내용을 확대하는 것이 필요하다. ① 긍정적인 자아상으로 자기존중감과 자신의 정체성을 확고히 할 것, ② 인간관계에 있어서 타인에 대한 배려와 어려운 일에 직면했을 때 의 논을 하거나 도움을 청할 수 있는 조력자를 찾을 것, ③ 사회생활과 이성관계에 있어서 양성평등 한 가치관을 가질 것, ④ 자신의 미래에 대한 목표와 진로 계획이 분명할 것, ⑤ 자기계발을 위해 시간과 노력을 투자할 것 등으로 결국 성교육은 전인교육이어야 하며, 가정과 학교, 사회가 함께 동참해 이끌어 가는 인간으로서 갖추어야 할 가장 기본적인 교육이라고 생각한다. 몇 가지 제언을 하자면, 학교 및 사회단체에서 실시하는 성교육프로그램을 각 단체가 정보교환이나 워크샵을 통해 학생들의 반응이 좋았던 프로그램을 학년별, 또는 신체․심리적 성 발달 단계별로 세분화하여 성교육프로그램을 시스템화하는 것이 필요하다. 획일적으로 실시되는 성교육에 대한 보호자의 걱정을 덜어줄 수 있도록 성교육의 단계를 측정할 수 있는 표준화된 척도 문항을 개발하여 학생 개인의 수준에 맞는 성교육프로그램을 실시하거나, 성교육을 하기에 앞서 성교육프로그램 내용을 보호자에게 가정통신문으로 알려 동의서를 받은 후, 보호자가 동의한 학생들에 한해서 성교육을 실시하고, 비동의자는 그 시간에 특기적성활동이나 재량활동을 하는 것도 한 가지 방법일 것이다. 지역에서 활동하는 성폭력상담소, 경찰서, 산부인과, 청소년상담소 등 단체관계자들이 Net-Work 체계를 구축하여 청소년과 관련된 종합적인 정보를 교환하며, 청소년들이 건강한 성문화를 만들어나갈 수 있도록 기성세대는 현재의 성문화 실태에 대한 반성과 함께 청소년들의 거울이 될 수 있는 이성적이면서 인간적인 성의식을 보여줘야 할 것이다.
청소년들의 성의식은 사회의 고정관념으로부터 자유롭고 개방적인 반면, 가정, 학교, 사회에서 바라보는 청소년들에 대한 성의식은 사회의 통념으로부터 자유롭지 못하다. 본 연구는 청소년들이 성에 대한 건강한 가치관을 형성하기 위해 어떻게, 어떤 방법으로 성교육을 실시해야 할지, 먼저 청소년들의 성문화 실태를 살펴보고 학교와 사회단체에서 실시하고 있는 성교육 프로그램을 통해 학생, 학부모, 교사의 성의식과 성교육 내용을 분석하고자 한다. 학교의 최고 책임자나 학부모들의 반응에 따라 형식적이고 비주도적으로 이루어지는 성교육이 아닌 청소년이 주체가 되어 시대의 흐름에 맞는 실질적인 성교육을 실시할 수 있도록 본 연구의 목적을 설명하면 다음과 같다. 첫째, 성의 개념과 청소년의 발달적 특징에 대한 이론을 바탕으로 우리 사회 속에서 존재하는 청소년 성문화 실태와 외국의 성문화․성교육을 비교해 봄으로써 우리의 성교육이 얼마나 현실과 괴리감이 있는지 분석하고자 한다. 둘째, 유치원부터 초․중․고등학교에서 나타나는 계층별 학생․부모․교사의 성교육 및 성의식에 대한 차이를 분석하고자 한다. 셋째, 학교 및 사회단체에서 이루어지고 있는 성교육의 문제점을 보완하여 성교육프로그램을 개발하고 효율적인 적용 방안을 모색하고자 한다. 본 논문은 문헌자료를 바탕으로 계층별 성교육 내용․성의식․성경험 실태 등을 분석 하였으며, 논문의 연구 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 청소년들이 성에 대한 정확한 지식과 올바른 성태도를 가질 수 있도록 학교와 사회단체가 연계하여 성교육 프로그램을 공유하고, 성교육이 정규교과 과정으로 편성되어 전문성을 지닌 교사에 의해 이루어지는 것이 필요하다. 둘째, 성교육이면서 성상담이 될 수 있도록 자연스러운 분위기에서 학생들이 언어로 표현하기 힘든 고민이나 문제 등을 그림으로 형상화하여 특징적인 부분에 대해 의견을 주고받으며 feed-back을 통해 심리․정서적인 면을 다룰 수 있는 미술치료를 접목시킨 소그룹 단위의 성교육을 지향하는 것이 필요하다. 셋째, 자기성찰 및 자기성장을 통해 신체․심리 발달이 조화를 이루는 전인교육으로서의 성교육이 될 수 있도록 다음과 같이 성교육의 내용을 확대하는 것이 필요하다. ① 긍정적인 자아상으로 자기존중감과 자신의 정체성을 확고히 할 것, ② 인간관계에 있어서 타인에 대한 배려와 어려운 일에 직면했을 때 의 논을 하거나 도움을 청할 수 있는 조력자를 찾을 것, ③ 사회생활과 이성관계에 있어서 양성평등 한 가치관을 가질 것, ④ 자신의 미래에 대한 목표와 진로 계획이 분명할 것, ⑤ 자기계발을 위해 시간과 노력을 투자할 것 등으로 결국 성교육은 전인교육이어야 하며, 가정과 학교, 사회가 함께 동참해 이끌어 가는 인간으로서 갖추어야 할 가장 기본적인 교육이라고 생각한다. 몇 가지 제언을 하자면, 학교 및 사회단체에서 실시하는 성교육프로그램을 각 단체가 정보교환이나 워크샵을 통해 학생들의 반응이 좋았던 프로그램을 학년별, 또는 신체․심리적 성 발달 단계별로 세분화하여 성교육프로그램을 시스템화하는 것이 필요하다. 획일적으로 실시되는 성교육에 대한 보호자의 걱정을 덜어줄 수 있도록 성교육의 단계를 측정할 수 있는 표준화된 척도 문항을 개발하여 학생 개인의 수준에 맞는 성교육프로그램을 실시하거나, 성교육을 하기에 앞서 성교육프로그램 내용을 보호자에게 가정통신문으로 알려 동의서를 받은 후, 보호자가 동의한 학생들에 한해서 성교육을 실시하고, 비동의자는 그 시간에 특기적성활동이나 재량활동을 하는 것도 한 가지 방법일 것이다. 지역에서 활동하는 성폭력상담소, 경찰서, 산부인과, 청소년상담소 등 단체관계자들이 Net-Work 체계를 구축하여 청소년과 관련된 종합적인 정보를 교환하며, 청소년들이 건강한 성문화를 만들어나갈 수 있도록 기성세대는 현재의 성문화 실태에 대한 반성과 함께 청소년들의 거울이 될 수 있는 이성적이면서 인간적인 성의식을 보여줘야 할 것이다.
In general a sexual consciousness of adolescent is relatively free and opening from social stereotypes of sexual attitude than adults'. Home, school, and society are still looking at them with social common notions. It is to grasp the sexual consciousness of pupils, parents and teachers through the ...
In general a sexual consciousness of adolescent is relatively free and opening from social stereotypes of sexual attitude than adults'. Home, school, and society are still looking at them with social common notions. It is to grasp the sexual consciousness of pupils, parents and teachers through the analysis of sex education programmes at both schools and social organizations. We understand what and how to educate the youth with the result to establish a healthy sense of value about sex. It is needed to find out the sex culture of adolescents first. Thus a practical sex education should be delivered, not a frigidly education at school. It is centred on pupil, not the point of view of parents and teachers. This is the purpose of this research as followers. Firstly, this study analyzes how the current sex education for adolescent in South Korea is removed from the real life situation by comparing Korean adolescents' sex culture with others advanced countries, based on adolescents' cognition regarding sex and their developmental traits theory. Secondly, this study researches differences among pupils from an infant to high schools, parents, teachers' sex education and sex consciousness. Finally, this study researches how the problems of sex education at both schools and social organizations can be resolved, and how sex education can be developed and operated effectively. Through literature review, this study analyzes the current contents of sex education, cognition and sexual experience based on their levels. The result can be summarized as follows. First, schools should connect their sex education programmes with other professional organizations to share their experiences and know-how in this field. Sex education for the youth should be selected as a regular curriculum at schools and taught by professionals to give adolescents proper cognitions and attitudes regarding sex. Second, a small group for sex educations is needed that allows adolescents to spontaneously communicate their problems in related to sexual matters with others through pictures and giving and taking feedbacks, allowing them to express psychological and emotional problems which can be both sex education and counselling. Finally, through self-examination sex education contents should be expanded to an actual education for the whole person that helps adolescents' physical and psychological growth. ① Strengthen their self-identities and self-respect as positive self-images. ② Find someone who can help and discuss with the problems of the young people in human relations. ③ Have a sense of value in social life and relationships with the opposite sex in connection with the equality of the sexes. ④ Make sense of the goal and vision for the future. ⑤ Invest time and efforts for self-enrichment. Sex education as the education for a whole person is taught. Thus family, school, and society should participate in it as it is very essential education. For several suggestions first, a good programme at school should be communicated with professional organizations in this field through workshops and other information exchanges channels, and these programs are supposed to be classified according to their age and the level of physical and psychological growth. To lessen the burden of parental concern regarding a standardized sex education, it is needed to develop standardized measures to examine students' level of sex education. Teacher for sex education gets a written consent from parents allowing sex education to their children. If they do not permit for the class, then the children without permission may take other class instead during the sex education class. It is presumed that networking and exchanging information among sexual assault counselling centre, police station, local OB/GYN, adolescent counselling centre is very important. In addition adults as a mirror of the young people should show their proper attitude of sex for the youth to create a healthy sex culture.
In general a sexual consciousness of adolescent is relatively free and opening from social stereotypes of sexual attitude than adults'. Home, school, and society are still looking at them with social common notions. It is to grasp the sexual consciousness of pupils, parents and teachers through the analysis of sex education programmes at both schools and social organizations. We understand what and how to educate the youth with the result to establish a healthy sense of value about sex. It is needed to find out the sex culture of adolescents first. Thus a practical sex education should be delivered, not a frigidly education at school. It is centred on pupil, not the point of view of parents and teachers. This is the purpose of this research as followers. Firstly, this study analyzes how the current sex education for adolescent in South Korea is removed from the real life situation by comparing Korean adolescents' sex culture with others advanced countries, based on adolescents' cognition regarding sex and their developmental traits theory. Secondly, this study researches differences among pupils from an infant to high schools, parents, teachers' sex education and sex consciousness. Finally, this study researches how the problems of sex education at both schools and social organizations can be resolved, and how sex education can be developed and operated effectively. Through literature review, this study analyzes the current contents of sex education, cognition and sexual experience based on their levels. The result can be summarized as follows. First, schools should connect their sex education programmes with other professional organizations to share their experiences and know-how in this field. Sex education for the youth should be selected as a regular curriculum at schools and taught by professionals to give adolescents proper cognitions and attitudes regarding sex. Second, a small group for sex educations is needed that allows adolescents to spontaneously communicate their problems in related to sexual matters with others through pictures and giving and taking feedbacks, allowing them to express psychological and emotional problems which can be both sex education and counselling. Finally, through self-examination sex education contents should be expanded to an actual education for the whole person that helps adolescents' physical and psychological growth. ① Strengthen their self-identities and self-respect as positive self-images. ② Find someone who can help and discuss with the problems of the young people in human relations. ③ Have a sense of value in social life and relationships with the opposite sex in connection with the equality of the sexes. ④ Make sense of the goal and vision for the future. ⑤ Invest time and efforts for self-enrichment. Sex education as the education for a whole person is taught. Thus family, school, and society should participate in it as it is very essential education. For several suggestions first, a good programme at school should be communicated with professional organizations in this field through workshops and other information exchanges channels, and these programs are supposed to be classified according to their age and the level of physical and psychological growth. To lessen the burden of parental concern regarding a standardized sex education, it is needed to develop standardized measures to examine students' level of sex education. Teacher for sex education gets a written consent from parents allowing sex education to their children. If they do not permit for the class, then the children without permission may take other class instead during the sex education class. It is presumed that networking and exchanging information among sexual assault counselling centre, police station, local OB/GYN, adolescent counselling centre is very important. In addition adults as a mirror of the young people should show their proper attitude of sex for the youth to create a healthy sex culture.
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