초등학교 미술교과서는 타 교과서와는 달리 그 용도에 있어 판이하게 차이가 있다. 미술교과서는 참고 자료에 불과하다. 그러므로 미술을 가르치는 교사가 해야 할 가장 중요한 일은 가르쳐야 할 단원에 가장 적합한 내용을 선정하고 조직하는 재구성 방법이라 하겠다. 오늘날 미술계의 흐름은 추상미술이 주류를 이루고 있다 해도 과언(過言)이 아니다. 그렇지만 모든 학문의 가장 기초가 되는 초등미술교육에서는 추상미술에 대한 내용이 전무한 상태라고 할 수 있다. 하지만, 있다고 해도 추상미술의 지도 방법적 측면에서도 구체성이 결여되어 있음을 지적하지 않을 수 없다. 그리하여 본 논문에서 연구자는 추상미술의 중요성과 초등학생 지도에 적절한 추상미술의 구체적인 지도 방법을 제시하고자 하였다. 추상미술 지도를 위하여 본 연구에서는 다음과 같은 방법을 적용하였다. 첫째, ...
초등학교 미술교과서는 타 교과서와는 달리 그 용도에 있어 판이하게 차이가 있다. 미술교과서는 참고 자료에 불과하다. 그러므로 미술을 가르치는 교사가 해야 할 가장 중요한 일은 가르쳐야 할 단원에 가장 적합한 내용을 선정하고 조직하는 재구성 방법이라 하겠다. 오늘날 미술계의 흐름은 추상미술이 주류를 이루고 있다 해도 과언(過言)이 아니다. 그렇지만 모든 학문의 가장 기초가 되는 초등미술교육에서는 추상미술에 대한 내용이 전무한 상태라고 할 수 있다. 하지만, 있다고 해도 추상미술의 지도 방법적 측면에서도 구체성이 결여되어 있음을 지적하지 않을 수 없다. 그리하여 본 논문에서 연구자는 추상미술의 중요성과 초등학생 지도에 적절한 추상미술의 구체적인 지도 방법을 제시하고자 하였다. 추상미술 지도를 위하여 본 연구에서는 다음과 같은 방법을 적용하였다. 첫째, OHP 필름을 이용한 여러 가지 도형을 세트화 하여 다양하게 나타낸다. 여러 장으로 복사하여 학생들에게 나누어 주고 자신이 좋아하는 색을 사용하여 추상적으로 표현하도록 하였다. 둘째, 추상표현을 이용하여 어린이 자신이 일상생활에 쓰는 컵이나 양말, 옷의 디자인을 할 수 있게 하였다. 셋째, 자연물에서 원, 사각, 삼각형의 형태를 발견하여 찰흙과 철선, 빨대, 종이를 이용하여 추상입체작품으로 표현하게 하였다. 넷째, 학생들이 제작한 작품과 유명 화가의 작품을 서로 비교하여 감상하게 하고 추상미술의 이해를 돕도록 하였다. 다섯째, 추상미술에서 나타난 여러 가지 표현 방법을 실생활에 적용하여 사실적 표현능력이 부족한 아동에게 즐겁게 참여할 수 있는 기회를 제공함으로써, 창의적 표현활동의 기쁨을 얻고 추상미술에 대한 흥미와 자신감을 가질 수 있도록 하였다. 이와 같은 연구의 실천결과 다음과 같은 결론을 얻을 수 있었다. 첫째, 추상미술에 대한 인식을 새롭게 하여 ‘이게 무슨 작품이야’ 하며 이해할 수 없다는 표정을 짓던 학생들이 추상미술은 우리 생활과 항상 가까이 있으며, 스스로 표현하는데 자신감을 가지게 되었다. 둘째. 교과서에서 이해하기 어려운 추상미술에 대하여 쉽게 접근할 수 있는 방법을 알게 됨으로써 추상적 표현활동이 가능해졌다. 셋째, 자신의 작품도 유명화가의 작품 못지않게 표현될 수 있다는 자부심을 가지게 되었고 추상미술을 이해하게 되었다. 넷째, 입체추상에서 평면추상까지 유추해 내는 창의성도 생겨나게 되었다. 따라서 초등학교 미술에서도 추상미술의 지도가 중요하다는 것을 알게 되었다. 그리고 추상미술이 재미있고 창의적인 영역이며 실생활에 쉽게 접할 수 있는 것이라는 것을 알게 되었다. 즉, 추상미술은 어려운 기법이 아닌 생활주변의 소품에서도 찾아볼 수 있는 재제를 통하여 아동들이 선과 색만으로도 자신의 생각이나 느낌들을 효과적으로 표현할 수 있음을 알게 되었다.
초등학교 미술교과서는 타 교과서와는 달리 그 용도에 있어 판이하게 차이가 있다. 미술교과서는 참고 자료에 불과하다. 그러므로 미술을 가르치는 교사가 해야 할 가장 중요한 일은 가르쳐야 할 단원에 가장 적합한 내용을 선정하고 조직하는 재구성 방법이라 하겠다. 오늘날 미술계의 흐름은 추상미술이 주류를 이루고 있다 해도 과언(過言)이 아니다. 그렇지만 모든 학문의 가장 기초가 되는 초등미술교육에서는 추상미술에 대한 내용이 전무한 상태라고 할 수 있다. 하지만, 있다고 해도 추상미술의 지도 방법적 측면에서도 구체성이 결여되어 있음을 지적하지 않을 수 없다. 그리하여 본 논문에서 연구자는 추상미술의 중요성과 초등학생 지도에 적절한 추상미술의 구체적인 지도 방법을 제시하고자 하였다. 추상미술 지도를 위하여 본 연구에서는 다음과 같은 방법을 적용하였다. 첫째, OHP 필름을 이용한 여러 가지 도형을 세트화 하여 다양하게 나타낸다. 여러 장으로 복사하여 학생들에게 나누어 주고 자신이 좋아하는 색을 사용하여 추상적으로 표현하도록 하였다. 둘째, 추상표현을 이용하여 어린이 자신이 일상생활에 쓰는 컵이나 양말, 옷의 디자인을 할 수 있게 하였다. 셋째, 자연물에서 원, 사각, 삼각형의 형태를 발견하여 찰흙과 철선, 빨대, 종이를 이용하여 추상입체작품으로 표현하게 하였다. 넷째, 학생들이 제작한 작품과 유명 화가의 작품을 서로 비교하여 감상하게 하고 추상미술의 이해를 돕도록 하였다. 다섯째, 추상미술에서 나타난 여러 가지 표현 방법을 실생활에 적용하여 사실적 표현능력이 부족한 아동에게 즐겁게 참여할 수 있는 기회를 제공함으로써, 창의적 표현활동의 기쁨을 얻고 추상미술에 대한 흥미와 자신감을 가질 수 있도록 하였다. 이와 같은 연구의 실천결과 다음과 같은 결론을 얻을 수 있었다. 첫째, 추상미술에 대한 인식을 새롭게 하여 ‘이게 무슨 작품이야’ 하며 이해할 수 없다는 표정을 짓던 학생들이 추상미술은 우리 생활과 항상 가까이 있으며, 스스로 표현하는데 자신감을 가지게 되었다. 둘째. 교과서에서 이해하기 어려운 추상미술에 대하여 쉽게 접근할 수 있는 방법을 알게 됨으로써 추상적 표현활동이 가능해졌다. 셋째, 자신의 작품도 유명화가의 작품 못지않게 표현될 수 있다는 자부심을 가지게 되었고 추상미술을 이해하게 되었다. 넷째, 입체추상에서 평면추상까지 유추해 내는 창의성도 생겨나게 되었다. 따라서 초등학교 미술에서도 추상미술의 지도가 중요하다는 것을 알게 되었다. 그리고 추상미술이 재미있고 창의적인 영역이며 실생활에 쉽게 접할 수 있는 것이라는 것을 알게 되었다. 즉, 추상미술은 어려운 기법이 아닌 생활주변의 소품에서도 찾아볼 수 있는 재제를 통하여 아동들이 선과 색만으로도 자신의 생각이나 느낌들을 효과적으로 표현할 수 있음을 알게 되었다.
Art Subject in elementary school is very different points compare with other subjects. Art Subject is just reference material. therefore, what the teacher who teach this subject have to do is that they choose proper contents and arrange the text. It is no exaggeration to say that trend of th...
Art Subject in elementary school is very different points compare with other subjects. Art Subject is just reference material. therefore, what the teacher who teach this subject have to do is that they choose proper contents and arrange the text. It is no exaggeration to say that trend of the commonwealth of artists(the art world) is Abstract art. Nevertheless, there is no search about Abstract art in elementary art education. It is a lack of concreteness even if there is a little study about Abstract art. Therefore, Therefore this research present definite methods of guidance of Abstract art and importance. This research applied the following methods when teachers guide Abstract art. First, various shapes represent and gather in one by OHP film. I copied several films and divide to students by one set. then, they used favorite colors and make their own shapes. Second, students can express used by their daily materials like cup, socks and designing. Third, I found shape in natural object(circle, cube, triangle)and students make cubic materials with straw, clay, wire and paper. Fourth, I helped that students can understand about Abstract art relationship with famous art's material and their own materials. Fifth, children can apply various expression method even having poor ability of expression themselves. Therefore, they get joyful of creativity and confidence about Abstract art. In conclusion by this research, I can get these results. First, students asked always "What's that?" before teaching this methods, but now they get confidence to express Abstract art into real life. Second, students can express planned their activity easily by showing simple meterial. Third, students can understand Abstract art with their own confidence that our work is as great as fame artists. Fourth, students displayed creative talent which analogize from solid to plane Abstract art Abstract art is not hard techniques. It can be done by just regular skills used our environmental factors like containing what the children feel and think by vertical line, the horizon and colors. then children can choose the most effective color and can express by their own personality without any heavy burden. To express about Abstract art use various materials which you can get around you easily to draw interests and to reduce how to draw and how to arrange environmental materials.
Art Subject in elementary school is very different points compare with other subjects. Art Subject is just reference material. therefore, what the teacher who teach this subject have to do is that they choose proper contents and arrange the text. It is no exaggeration to say that trend of the commonwealth of artists(the art world) is Abstract art. Nevertheless, there is no search about Abstract art in elementary art education. It is a lack of concreteness even if there is a little study about Abstract art. Therefore, Therefore this research present definite methods of guidance of Abstract art and importance. This research applied the following methods when teachers guide Abstract art. First, various shapes represent and gather in one by OHP film. I copied several films and divide to students by one set. then, they used favorite colors and make their own shapes. Second, students can express used by their daily materials like cup, socks and designing. Third, I found shape in natural object(circle, cube, triangle)and students make cubic materials with straw, clay, wire and paper. Fourth, I helped that students can understand about Abstract art relationship with famous art's material and their own materials. Fifth, children can apply various expression method even having poor ability of expression themselves. Therefore, they get joyful of creativity and confidence about Abstract art. In conclusion by this research, I can get these results. First, students asked always "What's that?" before teaching this methods, but now they get confidence to express Abstract art into real life. Second, students can express planned their activity easily by showing simple meterial. Third, students can understand Abstract art with their own confidence that our work is as great as fame artists. Fourth, students displayed creative talent which analogize from solid to plane Abstract art Abstract art is not hard techniques. It can be done by just regular skills used our environmental factors like containing what the children feel and think by vertical line, the horizon and colors. then children can choose the most effective color and can express by their own personality without any heavy burden. To express about Abstract art use various materials which you can get around you easily to draw interests and to reduce how to draw and how to arrange environmental materials.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.