본 연구의 목적은 중학생의 시간관리 실태 및 시간관리에 영향을 미치는 변수를 파악하고 시간관리와 학업성취도의 관계를 밝히는데 있다. 이러한 연구목적을 달성하기 위하여 서울특별시에 소재한 ㅅ중학교와 경기도에 소재한 ㅈ중학교 1, 2, 3학년 남녀중학생 352명(남학생 178명, 여학생 174명)을 대상으로 19문항의 시간관리 척도를 포함한 질문지를 사용하여 조사를 실시하였다. 본 연구의 분석방법으로는 일반적인 특성과 시간관리 실태를 분석하기 위해빈도, 백분율, 평균을 사용하였고, 시간관리에 영향을 미치는 변수를 알아보기 위해 t검정과 ANOVA를 실시하였으며, 시간관리와 학업성취도의 상관관계를 파악하기 위하여 피어슨의 적률상관분석을 실시하였다. 본 연구를 통해 얻어진 결과는 다음과 같다. 첫째, 중학생의 시간관리 수준은 보통보다 약간 높은 것으로 나타났으며 하위영역별로 보면 우선순위결정을 가장 잘 하는 반면 실행을 가장 잘 하지 못하는것으로 나타났다. 둘째, 시간관리 전체에 영향을 미치는 변수는 성별, 생활수준, 부의학력으로 나타났다. 종교, 거주지역, 모의학력, 모의직업은 시간관리의 일부 하위영역에 영향을 미치는 요인으로 밝혀졌다. 여학생이 남학생보다 전반적으로 시간관리를더 잘하고 있었으며, 하위영역별로 볼 때 목표설정, 우선순위결정, 계획 영역에서여학생이 남학생보다 시간관리를 더 잘하는 것으로 나타났다. 생활수준이 높을수록, 부의학력이 높을수록 시간관리 점수가 높았다. 종교는 계획에, 거주지역은평가에서, 모의학력은 실행에, 모의직업은 목표설정과 우선순위결정에 영향을 미치는 변수로 밝혀졌다. 반면 학년, 부모의 연령, 부의직업은 시간관리에 영향을 미치지 않는 것으로나타났다. 셋째, 중학생의 시간관리와 학업성취도는 약한 ...
본 연구의 목적은 중학생의 시간관리 실태 및 시간관리에 영향을 미치는 변수를 파악하고 시간관리와 학업성취도의 관계를 밝히는데 있다. 이러한 연구목적을 달성하기 위하여 서울특별시에 소재한 ㅅ중학교와 경기도에 소재한 ㅈ중학교 1, 2, 3학년 남녀중학생 352명(남학생 178명, 여학생 174명)을 대상으로 19문항의 시간관리 척도를 포함한 질문지를 사용하여 조사를 실시하였다. 본 연구의 분석방법으로는 일반적인 특성과 시간관리 실태를 분석하기 위해빈도, 백분율, 평균을 사용하였고, 시간관리에 영향을 미치는 변수를 알아보기 위해 t검정과 ANOVA를 실시하였으며, 시간관리와 학업성취도의 상관관계를 파악하기 위하여 피어슨의 적률상관분석을 실시하였다. 본 연구를 통해 얻어진 결과는 다음과 같다. 첫째, 중학생의 시간관리 수준은 보통보다 약간 높은 것으로 나타났으며 하위영역별로 보면 우선순위결정을 가장 잘 하는 반면 실행을 가장 잘 하지 못하는것으로 나타났다. 둘째, 시간관리 전체에 영향을 미치는 변수는 성별, 생활수준, 부의학력으로 나타났다. 종교, 거주지역, 모의학력, 모의직업은 시간관리의 일부 하위영역에 영향을 미치는 요인으로 밝혀졌다. 여학생이 남학생보다 전반적으로 시간관리를더 잘하고 있었으며, 하위영역별로 볼 때 목표설정, 우선순위결정, 계획 영역에서여학생이 남학생보다 시간관리를 더 잘하는 것으로 나타났다. 생활수준이 높을수록, 부의학력이 높을수록 시간관리 점수가 높았다. 종교는 계획에, 거주지역은평가에서, 모의학력은 실행에, 모의직업은 목표설정과 우선순위결정에 영향을 미치는 변수로 밝혀졌다. 반면 학년, 부모의 연령, 부의직업은 시간관리에 영향을 미치지 않는 것으로나타났다. 셋째, 중학생의 시간관리와 학업성취도는 약한 정적 상관관계를 보였다. 상위권의 학생이 하위권 학생보다 시간관리를 잘하며, 계획을 제외한 모든 하위영역에서 시간관리와 학업성취도는 정적 상관관계를 보였다. 이는 시간관리가 학업성취도에 긍정적인 영향을 줄 수 있고, 학업성취도를 향상시키기 위해 시간관리가 중요함을 시사해 준다. 학업성취도를 예언하는 한 요인으로서 시간관리가 의미를 갖는다고 볼 수 있다. 따라서 교사 및 부모들은 학생들이 목표를 세우고, 일의 중요도에 따라 우선순위를 정하고, 계획을 세우고 실천하며 목표를 달성한 후에 평가하여 다음 계획에반영시킬 수 있는 시간관리의 중요성을 일깨워 주고 구체적인 시간관리 방법들을 학습시켜 주여야 할 것이다. 또한 가정관리학 전공자들은 학생들의 시간관리능력을 향상시키기 위한 프로그램을 개발하고 교육하여야 할 것이다. 중학생들은 자신들에게 주어진 시간의 중요성을 깨닫고, 이를 잘 관리함으써 보다 적극적이고 주체적이며 보람 있는 삶을 살아가도록 노력해야 할 것이다.
본 연구의 목적은 중학생의 시간관리 실태 및 시간관리에 영향을 미치는 변수를 파악하고 시간관리와 학업성취도의 관계를 밝히는데 있다. 이러한 연구목적을 달성하기 위하여 서울특별시에 소재한 ㅅ중학교와 경기도에 소재한 ㅈ중학교 1, 2, 3학년 남녀중학생 352명(남학생 178명, 여학생 174명)을 대상으로 19문항의 시간관리 척도를 포함한 질문지를 사용하여 조사를 실시하였다. 본 연구의 분석방법으로는 일반적인 특성과 시간관리 실태를 분석하기 위해빈도, 백분율, 평균을 사용하였고, 시간관리에 영향을 미치는 변수를 알아보기 위해 t검정과 ANOVA를 실시하였으며, 시간관리와 학업성취도의 상관관계를 파악하기 위하여 피어슨의 적률상관분석을 실시하였다. 본 연구를 통해 얻어진 결과는 다음과 같다. 첫째, 중학생의 시간관리 수준은 보통보다 약간 높은 것으로 나타났으며 하위영역별로 보면 우선순위결정을 가장 잘 하는 반면 실행을 가장 잘 하지 못하는것으로 나타났다. 둘째, 시간관리 전체에 영향을 미치는 변수는 성별, 생활수준, 부의학력으로 나타났다. 종교, 거주지역, 모의학력, 모의직업은 시간관리의 일부 하위영역에 영향을 미치는 요인으로 밝혀졌다. 여학생이 남학생보다 전반적으로 시간관리를더 잘하고 있었으며, 하위영역별로 볼 때 목표설정, 우선순위결정, 계획 영역에서여학생이 남학생보다 시간관리를 더 잘하는 것으로 나타났다. 생활수준이 높을수록, 부의학력이 높을수록 시간관리 점수가 높았다. 종교는 계획에, 거주지역은평가에서, 모의학력은 실행에, 모의직업은 목표설정과 우선순위결정에 영향을 미치는 변수로 밝혀졌다. 반면 학년, 부모의 연령, 부의직업은 시간관리에 영향을 미치지 않는 것으로나타났다. 셋째, 중학생의 시간관리와 학업성취도는 약한 정적 상관관계를 보였다. 상위권의 학생이 하위권 학생보다 시간관리를 잘하며, 계획을 제외한 모든 하위영역에서 시간관리와 학업성취도는 정적 상관관계를 보였다. 이는 시간관리가 학업성취도에 긍정적인 영향을 줄 수 있고, 학업성취도를 향상시키기 위해 시간관리가 중요함을 시사해 준다. 학업성취도를 예언하는 한 요인으로서 시간관리가 의미를 갖는다고 볼 수 있다. 따라서 교사 및 부모들은 학생들이 목표를 세우고, 일의 중요도에 따라 우선순위를 정하고, 계획을 세우고 실천하며 목표를 달성한 후에 평가하여 다음 계획에반영시킬 수 있는 시간관리의 중요성을 일깨워 주고 구체적인 시간관리 방법들을 학습시켜 주여야 할 것이다. 또한 가정관리학 전공자들은 학생들의 시간관리능력을 향상시키기 위한 프로그램을 개발하고 교육하여야 할 것이다. 중학생들은 자신들에게 주어진 시간의 중요성을 깨닫고, 이를 잘 관리함으써 보다 적극적이고 주체적이며 보람 있는 삶을 살아가도록 노력해야 할 것이다.
The purpose of this study was to clarify the level of the time management practice, variables affecting it and the relationship between the time management practice and the academic achievement of middle school students. Questionnaires including a time management scale were used for this study and t...
The purpose of this study was to clarify the level of the time management practice, variables affecting it and the relationship between the time management practice and the academic achievement of middle school students. Questionnaires including a time management scale were used for this study and the survey data was taken from 352 middle school students in Seoul and Gyeonggi-do. The statistical methods for the analysis were frequency, percentage, average, t-test , ANOVA and Pearson's correlation. The results were as follows: First, the average level of time management practice of middle school students was score 3.13 from the 5 score Likert scale. In subscale of time management, the score of priority decision was the highest and that of practice was the lowest. Second, variables affecting the time management were gender of students, their level of living and their father's educational level. Religion, residential area, mother's educational level and mother's occupation were indicated as variables affecting several subscale of the time management. Generally, female students were better than male students in time management. In subscale, they were better than male students in setting goals, priority decisions and planning. The higher level of living and fathers' educational background were, the higher the score of time management was. Religion affected planning, residental area affected evaluation, mother's academic background affected practice and mother's job affected setting goals and priority decision respectively. But the academic year a student is in, parents' age and father's occupation had no effects on student's time management behavior. Third, the relationship between the time management and the academic achievement of middle school students showed a little high positive. Students who had a high academic grade had a high score of time management. According to the results of this study, we can say that time management is important for improving the academic achievement and the level of time management is one of the predictions of academic achievement of middle school students. Therefore, it is needed to teach students to set up goals, decide priorities, plan, practice, and evaluate their time use for successful academic achievement. The role of teachers and parents for time management education is important. Developing programs for time management in the field of family resource management is necessary as well.
The purpose of this study was to clarify the level of the time management practice, variables affecting it and the relationship between the time management practice and the academic achievement of middle school students. Questionnaires including a time management scale were used for this study and the survey data was taken from 352 middle school students in Seoul and Gyeonggi-do. The statistical methods for the analysis were frequency, percentage, average, t-test , ANOVA and Pearson's correlation. The results were as follows: First, the average level of time management practice of middle school students was score 3.13 from the 5 score Likert scale. In subscale of time management, the score of priority decision was the highest and that of practice was the lowest. Second, variables affecting the time management were gender of students, their level of living and their father's educational level. Religion, residential area, mother's educational level and mother's occupation were indicated as variables affecting several subscale of the time management. Generally, female students were better than male students in time management. In subscale, they were better than male students in setting goals, priority decisions and planning. The higher level of living and fathers' educational background were, the higher the score of time management was. Religion affected planning, residental area affected evaluation, mother's academic background affected practice and mother's job affected setting goals and priority decision respectively. But the academic year a student is in, parents' age and father's occupation had no effects on student's time management behavior. Third, the relationship between the time management and the academic achievement of middle school students showed a little high positive. Students who had a high academic grade had a high score of time management. According to the results of this study, we can say that time management is important for improving the academic achievement and the level of time management is one of the predictions of academic achievement of middle school students. Therefore, it is needed to teach students to set up goals, decide priorities, plan, practice, and evaluate their time use for successful academic achievement. The role of teachers and parents for time management education is important. Developing programs for time management in the field of family resource management is necessary as well.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.