본 연구는 고전시가 교육에서 학습자가 작품 속의 화자와 청자의 대화 구조를 분석하고, 시적 화자를 변용하여 보다 심층적으로 작품을 수용하고 문학적 감수성 및 상상력을 기를 수 있는 방안을 모색하고자 했으며, 고전시가 교육을 시교육의 한 부분이라는 전제하에 논의를 전개한다. 고전시가 교육은 단순히 작가와 작품에 대한 역사적 배경이나 작품의 어휘의 주석적 설명으로 이루어져서는 안 된다. 그리고 문학 교육의 목적이 단순한 문학적 감상력과 상상력 증진을 뛰어 넘어서, ‘삶의 총체적 체험’과 ‘문학적 문화의 고양’을 추구한다는 점을 고려한다면 고전시가 역시 문학이므로 교육에서 이 조건을 충족시켜야 한다. 교육은 학습자의 사고와 행동의 긍정적 변화를 추구하는 활동으로 이루어져야 한다. 그러므로 고전시가 교육은 고전시가 작품을 통하여 문학에 관한 체계적인 지식을 갖추고 창조적인 체험을 함으로써 미적 감수성을 기르며, 인간의 삶을 총체적으로 이해하고 문학적 문화의 고양하는데 이바지하도록 학습자의 사고와 행동이 긍정적으로 변화하는데 도움을 주어야 한다. 문학 교육은 국어 교육에서 중시되어야 하는데 그 이유는 문학이 삶의 반영이기 때문에 그리고 그것이 언어로 형상화되는 인간의 모습이기 때문에 문학의 교육은 중요하다. 더구나 고전시가는 오랜 세월을 걸쳐 내려온 우리 민족의 혼과 같은 것이다. 우리 선인들의 사상과 삶의 지혜가 담겨져 있다. 이에 학습자가 능동적으로 고전시가 작품에 다가가게 할 수 있는 방법론으로 본 연구자는 대화 ...
본 연구는 고전시가 교육에서 학습자가 작품 속의 화자와 청자의 대화 구조를 분석하고, 시적 화자를 변용하여 보다 심층적으로 작품을 수용하고 문학적 감수성 및 상상력을 기를 수 있는 방안을 모색하고자 했으며, 고전시가 교육을 시교육의 한 부분이라는 전제하에 논의를 전개한다. 고전시가 교육은 단순히 작가와 작품에 대한 역사적 배경이나 작품의 어휘의 주석적 설명으로 이루어져서는 안 된다. 그리고 문학 교육의 목적이 단순한 문학적 감상력과 상상력 증진을 뛰어 넘어서, ‘삶의 총체적 체험’과 ‘문학적 문화의 고양’을 추구한다는 점을 고려한다면 고전시가 역시 문학이므로 교육에서 이 조건을 충족시켜야 한다. 교육은 학습자의 사고와 행동의 긍정적 변화를 추구하는 활동으로 이루어져야 한다. 그러므로 고전시가 교육은 고전시가 작품을 통하여 문학에 관한 체계적인 지식을 갖추고 창조적인 체험을 함으로써 미적 감수성을 기르며, 인간의 삶을 총체적으로 이해하고 문학적 문화의 고양하는데 이바지하도록 학습자의 사고와 행동이 긍정적으로 변화하는데 도움을 주어야 한다. 문학 교육은 국어 교육에서 중시되어야 하는데 그 이유는 문학이 삶의 반영이기 때문에 그리고 그것이 언어로 형상화되는 인간의 모습이기 때문에 문학의 교육은 중요하다. 더구나 고전시가는 오랜 세월을 걸쳐 내려온 우리 민족의 혼과 같은 것이다. 우리 선인들의 사상과 삶의 지혜가 담겨져 있다. 이에 학습자가 능동적으로 고전시가 작품에 다가가게 할 수 있는 방법론으로 본 연구자는 대화 구조 분석을 선택했다. 언어예술로서의 시는 시인이라는 발신자와 독자라는 수신자 사이에 벌어지는 의사소통 행위의 한 요소가 되는 전언(메시지)의 역할을 한다고 볼 수 있다. 시 속에는 여러 가지 상황이 공존해 있으며, 시는 이 여러 상황 중 어느 특정한 상황에 대한 반응 즉 ‘말하기’라 할 수 있다. 그러므로 시에는 말을 하기 위한 화자가 존재한다. 화자는 개인적인 국면과 사회 · 역사적 맥락을 연결하여 시 텍스트의 전언을 독자 및 청자에게 전달하는 소통의 주체이다. 그러므로 화자는 작품을 해석하는 데 중요한 역할을 담당한다. 시 텍스트 속에 다양한 모습으로 나타나는 화자를 인식할 때, 우리는 이 화자의 대상이 되는 청자를 필연적으로 생각하게 된다. 모든 사람은 누군가에게 말을 건네고 불러 줄 것을 기다리고 있을 뿐만 아니라 이 ‘부름’에 대한 답을 할 준비 태세를 늘 가지고 있다. 부름과 대답함의 관계는 상대적 원리이며 인간 사회에서 의사소통의 가장 기초가 되는 질서의 관행이다. 이와 마찬가지로 작품 속의 화자도 그 부름에 대답할 청자를 요구하게 된다. 고전시가를 하나의 담화 양식으로 볼 때, 필연적으로 등장하는 것이 시적 화자이다. 시가에서 화자는 그 정체가 뚜렷이 나타날 수도 있고 개성을 좀처럼 드러내지 않을 수도 있다. 모든 작품에는 화자와 청자가 존재하지만 작품 속에서 표면적으로 드러나 있을 수도 있고, 작품 표면에 드러나 있지 않고 숨어 있을 수도 있다. 전자를 현상적 화자와 현상적 청자라 하고, 후자를 함축적 화자와 함축적 청자라 한다. 특히 고전시가에서 화자와 청자의 의사소통 양상은 두드러지게 나타난다. Ⅲ장에서 고전시가 작품들 속에 나타난 대화 구조를 화자와 청자를 중심으로 살펴볼 것이다. 작품은 국문시가로 한정하며 경기체가나 시조, 악장은 제외하기로 한다. 각 장르별 작품을 화자와 청자를 중심으로 내용분석을 하고, 거기서 드러나는 대화 구조를 살펴 볼 것이다. 화자가 드러나는 경우, 청자가 드러나는 경우, 화자와 청자가 드러나는 경우, 화제 지향으로 화자와 청자가 드러나지 않는 경우로 살펴볼 수 있다. 일반적으로 시 수업의 절차 모형은 계획단계, 진단단계, 지도단계, 평가단계, 내면화단계로 나누어 볼 수 있는데, 작품에 접근하는 방식은 전체 - 부분 - 종합 - 내면화의 과정을 거친다. 수업 절차의 5단계 중에서 담화 양식으로 수업을 진행할 수 있는 부분이 지도 단계와 내면화 단계이다. 이 단계의 수업 내용은 작품 텍스트 인식, 해석, 내면화로 구성할 수 있다. 본고에서는 내면화 단계에서 제시한 작품을 써 보는 체험 대신 역할극을 제안한다. 모둠별로 화자와 청자를 나누어서 학습독자가 감상한 것을 토대로 자신이 화자가 되어보고, 청자가 되어보는 것이다. 작품 분석을 통해 화자와 청자와 관계를 파악하여, 자신이 작품의 화자가 되어 보고, 청자가 되어 봄으로 해서 어렵게 생각했던 고전시가에 대한 거리감을 떨쳐버릴 수 있다. 특히 고전은 난해한 어휘나, 어구, 당대의 사회적 상황, 각 시기의 장르적 현상, 문학사적 맥락에 대한 배경지식이 있어야만 정확한 감상이 이루어진다는 생각 때문에 학생들이 싫어하는 부분이다. 하지만 자신이 화자 또는 청자가 되어 역할극으로 꾸미는 과정에서, 그것을 자신의 현대 언어로 표현하는 과정에서 고전과의 시간적 거리감은 줄일 수 있다. 이 부분은 문학이, 고전문학이 국어교육의 언어 사용 기능의 신장 차원에서 도구적 교과에 그치는 것이 아니라 언어 사용 능력
본 연구는 고전시가 교육에서 학습자가 작품 속의 화자와 청자의 대화 구조를 분석하고, 시적 화자를 변용하여 보다 심층적으로 작품을 수용하고 문학적 감수성 및 상상력을 기를 수 있는 방안을 모색하고자 했으며, 고전시가 교육을 시교육의 한 부분이라는 전제하에 논의를 전개한다. 고전시가 교육은 단순히 작가와 작품에 대한 역사적 배경이나 작품의 어휘의 주석적 설명으로 이루어져서는 안 된다. 그리고 문학 교육의 목적이 단순한 문학적 감상력과 상상력 증진을 뛰어 넘어서, ‘삶의 총체적 체험’과 ‘문학적 문화의 고양’을 추구한다는 점을 고려한다면 고전시가 역시 문학이므로 교육에서 이 조건을 충족시켜야 한다. 교육은 학습자의 사고와 행동의 긍정적 변화를 추구하는 활동으로 이루어져야 한다. 그러므로 고전시가 교육은 고전시가 작품을 통하여 문학에 관한 체계적인 지식을 갖추고 창조적인 체험을 함으로써 미적 감수성을 기르며, 인간의 삶을 총체적으로 이해하고 문학적 문화의 고양하는데 이바지하도록 학습자의 사고와 행동이 긍정적으로 변화하는데 도움을 주어야 한다. 문학 교육은 국어 교육에서 중시되어야 하는데 그 이유는 문학이 삶의 반영이기 때문에 그리고 그것이 언어로 형상화되는 인간의 모습이기 때문에 문학의 교육은 중요하다. 더구나 고전시가는 오랜 세월을 걸쳐 내려온 우리 민족의 혼과 같은 것이다. 우리 선인들의 사상과 삶의 지혜가 담겨져 있다. 이에 학습자가 능동적으로 고전시가 작품에 다가가게 할 수 있는 방법론으로 본 연구자는 대화 구조 분석을 선택했다. 언어예술로서의 시는 시인이라는 발신자와 독자라는 수신자 사이에 벌어지는 의사소통 행위의 한 요소가 되는 전언(메시지)의 역할을 한다고 볼 수 있다. 시 속에는 여러 가지 상황이 공존해 있으며, 시는 이 여러 상황 중 어느 특정한 상황에 대한 반응 즉 ‘말하기’라 할 수 있다. 그러므로 시에는 말을 하기 위한 화자가 존재한다. 화자는 개인적인 국면과 사회 · 역사적 맥락을 연결하여 시 텍스트의 전언을 독자 및 청자에게 전달하는 소통의 주체이다. 그러므로 화자는 작품을 해석하는 데 중요한 역할을 담당한다. 시 텍스트 속에 다양한 모습으로 나타나는 화자를 인식할 때, 우리는 이 화자의 대상이 되는 청자를 필연적으로 생각하게 된다. 모든 사람은 누군가에게 말을 건네고 불러 줄 것을 기다리고 있을 뿐만 아니라 이 ‘부름’에 대한 답을 할 준비 태세를 늘 가지고 있다. 부름과 대답함의 관계는 상대적 원리이며 인간 사회에서 의사소통의 가장 기초가 되는 질서의 관행이다. 이와 마찬가지로 작품 속의 화자도 그 부름에 대답할 청자를 요구하게 된다. 고전시가를 하나의 담화 양식으로 볼 때, 필연적으로 등장하는 것이 시적 화자이다. 시가에서 화자는 그 정체가 뚜렷이 나타날 수도 있고 개성을 좀처럼 드러내지 않을 수도 있다. 모든 작품에는 화자와 청자가 존재하지만 작품 속에서 표면적으로 드러나 있을 수도 있고, 작품 표면에 드러나 있지 않고 숨어 있을 수도 있다. 전자를 현상적 화자와 현상적 청자라 하고, 후자를 함축적 화자와 함축적 청자라 한다. 특히 고전시가에서 화자와 청자의 의사소통 양상은 두드러지게 나타난다. Ⅲ장에서 고전시가 작품들 속에 나타난 대화 구조를 화자와 청자를 중심으로 살펴볼 것이다. 작품은 국문시가로 한정하며 경기체가나 시조, 악장은 제외하기로 한다. 각 장르별 작품을 화자와 청자를 중심으로 내용분석을 하고, 거기서 드러나는 대화 구조를 살펴 볼 것이다. 화자가 드러나는 경우, 청자가 드러나는 경우, 화자와 청자가 드러나는 경우, 화제 지향으로 화자와 청자가 드러나지 않는 경우로 살펴볼 수 있다. 일반적으로 시 수업의 절차 모형은 계획단계, 진단단계, 지도단계, 평가단계, 내면화단계로 나누어 볼 수 있는데, 작품에 접근하는 방식은 전체 - 부분 - 종합 - 내면화의 과정을 거친다. 수업 절차의 5단계 중에서 담화 양식으로 수업을 진행할 수 있는 부분이 지도 단계와 내면화 단계이다. 이 단계의 수업 내용은 작품 텍스트 인식, 해석, 내면화로 구성할 수 있다. 본고에서는 내면화 단계에서 제시한 작품을 써 보는 체험 대신 역할극을 제안한다. 모둠별로 화자와 청자를 나누어서 학습독자가 감상한 것을 토대로 자신이 화자가 되어보고, 청자가 되어보는 것이다. 작품 분석을 통해 화자와 청자와 관계를 파악하여, 자신이 작품의 화자가 되어 보고, 청자가 되어 봄으로 해서 어렵게 생각했던 고전시가에 대한 거리감을 떨쳐버릴 수 있다. 특히 고전은 난해한 어휘나, 어구, 당대의 사회적 상황, 각 시기의 장르적 현상, 문학사적 맥락에 대한 배경지식이 있어야만 정확한 감상이 이루어진다는 생각 때문에 학생들이 싫어하는 부분이다. 하지만 자신이 화자 또는 청자가 되어 역할극으로 꾸미는 과정에서, 그것을 자신의 현대 언어로 표현하는 과정에서 고전과의 시간적 거리감은 줄일 수 있다. 이 부분은 문학이, 고전문학이 국어교육의 언어 사용 기능의 신장 차원에서 도구적 교과에 그치는 것이 아니라 언어 사용 능력
This Study is for learner's analyzing the speaker's and listener's dialogue structure in the works and by changing the characters in the poem, learners can receive the works deeply. This study is for finding out the method of developing the literal sensibility and imagination. I will explain the edu...
This Study is for learner's analyzing the speaker's and listener's dialogue structure in the works and by changing the characters in the poem, learners can receive the works deeply. This study is for finding out the method of developing the literal sensibility and imagination. I will explain the education of the classical verses as the education of the poem. When we teach the classical verses, we had not better teach the writer and the historical background and words of the works. If the purpose of the literal education is beyond appreciation of the literature and the development of imagination and is for the experience of the life and the culture of the literature, the education of the classical verses is the same as that of the culture. The education consists of the activities that change the learner's thoughts and actions. The classical verses helps learners to develop their aesthetic sensibilities and the culture of the literature, and to understand the life and to change the learner's thoughts and action by experiencing the knowledge of literature with the works. The education of literature is very important part in the education of Korean because the literature reflexes life and man. Besides, the classical verses is like the spirit of the nation. The classical verses includes the ancestor's ideas and wisdom. I chose the analysis of dialogue structure. As the language art the poem plays a role in massage and communication between poets and readers. There are many situations in the poem. One of the situations is reaction to special situation that is speaking. Therefore there is a speaker in the poem. Speaker is th main object that links between readers and listeners in the poem with linking between the individual aspects and social, historical context. Therefore speaker plays a very important role in explaining the works. When we recognize the various speaker in the poem, we necessary thinks of listeners who is speaker's the target. Everyone not only waits for the man who calls but also is ready to answer the calling. The relationship between calling and answer is the principle of relativity and orders which is the basic communication in human society. the speaker asks the listener who answers for calling in the works. When we think of the classical verses as the style of conversation, we meet the poetic speaker. Speaker can uncover and hide his or her individuality. There are speaker and listener in the works. They can appear and hide themselves in the works. The former is phenomenal speaker and listener. The latter is significant speaker and listener. Expecially the communication between speaker and listener appears in the classical verses . I will analyze the dialogue structure in the works in the chapter Ⅲ. I chose the Korean verses and excluded Geonggichega, Shijo and Akjang. I will analyze the speaker and listener in each genre of the works and dialogue structure. I will classified into three groups such as uncovered speaker, uncovered listener, uncovered speaker and listener, and hidden speaker and listener. Generally teaching poem is divided into five stages such as planning, diagnosing, teaching, assessment and internalizing. The method of approaching to the works is four stages such as the whole, part, synthesis and internalizing. Among the five steps, the stages of instructing with the style of conversation are teaching and internalizing. This stages are classified into the recognition of the works, interpretation and internalizing. This study presents role play instead of experience to write the works at the internalizing stage. I will divide the groups into speaker's and listener's group. The student can become a speaker or a listener at the basis of student's appreciation. the students can approach the classical verses which they think it's difficult by analyzing the works. The students have a tendency not to like the classical verses because of difficult vocabularies and phrases, social situation in those days, phenomenon of the genre and the background knowledge for the context of the history of the literature. However, the students can be familiar with the classical verses in the process of playing the role as a speaker or listener and expressing the classical verses with the modern language. We can take advantage of the classical literature for teaching Korean. We can enhance the ability to use the language with the classical literature.
This Study is for learner's analyzing the speaker's and listener's dialogue structure in the works and by changing the characters in the poem, learners can receive the works deeply. This study is for finding out the method of developing the literal sensibility and imagination. I will explain the education of the classical verses as the education of the poem. When we teach the classical verses, we had not better teach the writer and the historical background and words of the works. If the purpose of the literal education is beyond appreciation of the literature and the development of imagination and is for the experience of the life and the culture of the literature, the education of the classical verses is the same as that of the culture. The education consists of the activities that change the learner's thoughts and actions. The classical verses helps learners to develop their aesthetic sensibilities and the culture of the literature, and to understand the life and to change the learner's thoughts and action by experiencing the knowledge of literature with the works. The education of literature is very important part in the education of Korean because the literature reflexes life and man. Besides, the classical verses is like the spirit of the nation. The classical verses includes the ancestor's ideas and wisdom. I chose the analysis of dialogue structure. As the language art the poem plays a role in massage and communication between poets and readers. There are many situations in the poem. One of the situations is reaction to special situation that is speaking. Therefore there is a speaker in the poem. Speaker is th main object that links between readers and listeners in the poem with linking between the individual aspects and social, historical context. Therefore speaker plays a very important role in explaining the works. When we recognize the various speaker in the poem, we necessary thinks of listeners who is speaker's the target. Everyone not only waits for the man who calls but also is ready to answer the calling. The relationship between calling and answer is the principle of relativity and orders which is the basic communication in human society. the speaker asks the listener who answers for calling in the works. When we think of the classical verses as the style of conversation, we meet the poetic speaker. Speaker can uncover and hide his or her individuality. There are speaker and listener in the works. They can appear and hide themselves in the works. The former is phenomenal speaker and listener. The latter is significant speaker and listener. Expecially the communication between speaker and listener appears in the classical verses . I will analyze the dialogue structure in the works in the chapter Ⅲ. I chose the Korean verses and excluded Geonggichega, Shijo and Akjang. I will analyze the speaker and listener in each genre of the works and dialogue structure. I will classified into three groups such as uncovered speaker, uncovered listener, uncovered speaker and listener, and hidden speaker and listener. Generally teaching poem is divided into five stages such as planning, diagnosing, teaching, assessment and internalizing. The method of approaching to the works is four stages such as the whole, part, synthesis and internalizing. Among the five steps, the stages of instructing with the style of conversation are teaching and internalizing. This stages are classified into the recognition of the works, interpretation and internalizing. This study presents role play instead of experience to write the works at the internalizing stage. I will divide the groups into speaker's and listener's group. The student can become a speaker or a listener at the basis of student's appreciation. the students can approach the classical verses which they think it's difficult by analyzing the works. The students have a tendency not to like the classical verses because of difficult vocabularies and phrases, social situation in those days, phenomenon of the genre and the background knowledge for the context of the history of the literature. However, the students can be familiar with the classical verses in the process of playing the role as a speaker or listener and expressing the classical verses with the modern language. We can take advantage of the classical literature for teaching Korean. We can enhance the ability to use the language with the classical literature.
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