‘고전문학(古典文學)’이 가진 본질적인 힘은 바로 ‘서사(敍事)’적 효용성 즉, 작품의 이야기 속에서 전해지는 ‘가치(價値)’를 통해 인간의 ‘사고(思考)’와 삶의 영역에 많은 영향을 미친다고 할 수 있겠다. 그렇다면 이러한 ‘서사(敍事)’적 효용성은 어디에서 오는 것일까. 그것은 바로 고전문학에 등장하는 인물들의 이야기와 ‘사건(事件)’을 통해 전달되어지는데, 고전문학에서 소개되는 이야기는 오늘날 학교 교육현장에서 교과서 텍스트뿐만 아니라 다양한 교육적 접근방법이 시도되고 있으며, 새로운 ‘문화(文化)’를 창조하는 원초적 기능과 가치를 가지고 있음에는 의심에 여지가 없다. 교과서, 책, ...
‘고전문학(古典文學)’이 가진 본질적인 힘은 바로 ‘서사(敍事)’적 효용성 즉, 작품의 이야기 속에서 전해지는 ‘가치(價値)’를 통해 인간의 ‘사고(思考)’와 삶의 영역에 많은 영향을 미친다고 할 수 있겠다. 그렇다면 이러한 ‘서사(敍事)’적 효용성은 어디에서 오는 것일까. 그것은 바로 고전문학에 등장하는 인물들의 이야기와 ‘사건(事件)’을 통해 전달되어지는데, 고전문학에서 소개되는 이야기는 오늘날 학교 교육현장에서 교과서 텍스트뿐만 아니라 다양한 교육적 접근방법이 시도되고 있으며, 새로운 ‘문화(文化)’를 창조하는 원초적 기능과 가치를 가지고 있음에는 의심에 여지가 없다. 교과서, 책, TV 드라마, 영화, 게임 콘텐츠 등 오늘날 고전문학은 우리들의 삶 속에 깊숙이 자리 잡고 있음을 알 수 있지만, 실제로 가장 많이 고전문학을 접하는 학교 교육현장의 학생들은 고전문학에 대하여 기피하고 있는 것이 현실이다. 고전문학의 교육적 가치와 교육방법은 실로 무궁무진하나 학교 교육현장의 여러 가지 환경적 요인에 의하여 깊이 있는 고전문학 교육을 실현하는 것에는 많은 어려움이 따른다. 학교 교육현장의 학생들이 고전문학을 기피하는 이유는 선행지식 부족, 어려운 어휘 학습, 교사의 주입식 수업, 수학능력시험 대비 교과 편중 등 여러 가지 문제들로 인하여우리가 지키고 보존해야 할 고전문학의 진정한 가치에 대한 교육은 깊이 있게 이루어지지 못하고 있는 것이다. 고전문학 교육의 어려움에 대한 ‘토로(吐露)’는 그동안 많은 고전문학 연구자들과 학교 교육현장의 교사들이 언급하였으나, 이러한 문제에 대한 해결론 적이고 실천적인 교육방안에 대한 연구는 다양하게 이루어지지 못하고 있다. 따라서 본고에서는 보다 깊이 있는 고전문학 교육의 실천 방안과 대안을 살펴보고자 하는데, 기존의 고전문학 교육에 대한 선행연구에 대한 내용은 대부분 고전문학 교육의 개선방안 및 실천방안에 대한 실제적인 소개 보다는 고전문학 교육의 문제제기에 대한 내용이 대부분이었다. 따라서 이러한 논의 가운데 실제 가장 많은 고전문학 교육의 수요처인 학교 교육현장에서 효과적으로 고전문학 교육을 실천할 수 있도록 실제적인 교육 방안에 대한 내용을 살펴보고자 한다. 2장에서는 큰 범주로서의 고전문학 교육의 목표에 대하여, 작은 범주로는 ‘향가’(鄕歌) <제망매가>에서 찾을 수 있는 교육 목표에 대하여 살펴본다. 또한 그동안 변천되었던 국어과 교육과정의 흐름을 통하여 국어과 교육에 있어서의 고전문학의 교육적 위치에 대하여 소개한다. 3장에서는 고전문학 교육의 문제점과 대안에 대하여 살펴보는 과정으로 지속적으로 제기되고 있는 고전문학 교육의 어려움 가운데 학생들의 고전문학 선행지식 부족, 기피현상과 그 이유에 대하여 논의하고, 이러한 문제에 대한 대안으로 ‘방과 후 학교’, ‘현장답사’를 활용한 실천적인 고전문학 교육 개선방안에 대하여 살펴본다. 마지막 4장에서는 <제망매가> 교육방안의 실제를 소개하는 과정에서 ‘교과서’를 활용한 교육 방안과 더불어 ‘방과 후 학교’, ‘현장답사’를 활용한 효과적인 교육방안과 개선방안에 대해 구체적으로 소개한다. 오늘날 고전문학은 다양한 시도와 해석으로 다양한 분야에서 새롭게 ‘창조(創造)’ 되고 있다. 영화, 드라마, 콘텐츠 등을 통해 고전문학은 우리 삶에 깊숙이 자리 잡고 있지만, 상업적 목적과 일부 내용에 대한 왜곡으로 인하여 고전문학이 가진 본질적인 순수함을 잃게 되는 경우가 있다는 것이다. 본 연구를 통하여 앞으로 학교 교육현장의 학습자들에게 우리가 지키고 보존해야 할 고전문학 교육의 순수성과 가치에 대한 보다 효과적인 연구와 교육적 실천이 이루어지길 기대한다.
‘고전문학(古典文學)’이 가진 본질적인 힘은 바로 ‘서사(敍事)’적 효용성 즉, 작품의 이야기 속에서 전해지는 ‘가치(價値)’를 통해 인간의 ‘사고(思考)’와 삶의 영역에 많은 영향을 미친다고 할 수 있겠다. 그렇다면 이러한 ‘서사(敍事)’적 효용성은 어디에서 오는 것일까. 그것은 바로 고전문학에 등장하는 인물들의 이야기와 ‘사건(事件)’을 통해 전달되어지는데, 고전문학에서 소개되는 이야기는 오늘날 학교 교육현장에서 교과서 텍스트뿐만 아니라 다양한 교육적 접근방법이 시도되고 있으며, 새로운 ‘문화(文化)’를 창조하는 원초적 기능과 가치를 가지고 있음에는 의심에 여지가 없다. 교과서, 책, TV 드라마, 영화, 게임 콘텐츠 등 오늘날 고전문학은 우리들의 삶 속에 깊숙이 자리 잡고 있음을 알 수 있지만, 실제로 가장 많이 고전문학을 접하는 학교 교육현장의 학생들은 고전문학에 대하여 기피하고 있는 것이 현실이다. 고전문학의 교육적 가치와 교육방법은 실로 무궁무진하나 학교 교육현장의 여러 가지 환경적 요인에 의하여 깊이 있는 고전문학 교육을 실현하는 것에는 많은 어려움이 따른다. 학교 교육현장의 학생들이 고전문학을 기피하는 이유는 선행지식 부족, 어려운 어휘 학습, 교사의 주입식 수업, 수학능력시험 대비 교과 편중 등 여러 가지 문제들로 인하여우리가 지키고 보존해야 할 고전문학의 진정한 가치에 대한 교육은 깊이 있게 이루어지지 못하고 있는 것이다. 고전문학 교육의 어려움에 대한 ‘토로(吐露)’는 그동안 많은 고전문학 연구자들과 학교 교육현장의 교사들이 언급하였으나, 이러한 문제에 대한 해결론 적이고 실천적인 교육방안에 대한 연구는 다양하게 이루어지지 못하고 있다. 따라서 본고에서는 보다 깊이 있는 고전문학 교육의 실천 방안과 대안을 살펴보고자 하는데, 기존의 고전문학 교육에 대한 선행연구에 대한 내용은 대부분 고전문학 교육의 개선방안 및 실천방안에 대한 실제적인 소개 보다는 고전문학 교육의 문제제기에 대한 내용이 대부분이었다. 따라서 이러한 논의 가운데 실제 가장 많은 고전문학 교육의 수요처인 학교 교육현장에서 효과적으로 고전문학 교육을 실천할 수 있도록 실제적인 교육 방안에 대한 내용을 살펴보고자 한다. 2장에서는 큰 범주로서의 고전문학 교육의 목표에 대하여, 작은 범주로는 ‘향가’(鄕歌) <제망매가>에서 찾을 수 있는 교육 목표에 대하여 살펴본다. 또한 그동안 변천되었던 국어과 교육과정의 흐름을 통하여 국어과 교육에 있어서의 고전문학의 교육적 위치에 대하여 소개한다. 3장에서는 고전문학 교육의 문제점과 대안에 대하여 살펴보는 과정으로 지속적으로 제기되고 있는 고전문학 교육의 어려움 가운데 학생들의 고전문학 선행지식 부족, 기피현상과 그 이유에 대하여 논의하고, 이러한 문제에 대한 대안으로 ‘방과 후 학교’, ‘현장답사’를 활용한 실천적인 고전문학 교육 개선방안에 대하여 살펴본다. 마지막 4장에서는 <제망매가> 교육방안의 실제를 소개하는 과정에서 ‘교과서’를 활용한 교육 방안과 더불어 ‘방과 후 학교’, ‘현장답사’를 활용한 효과적인 교육방안과 개선방안에 대해 구체적으로 소개한다. 오늘날 고전문학은 다양한 시도와 해석으로 다양한 분야에서 새롭게 ‘창조(創造)’ 되고 있다. 영화, 드라마, 콘텐츠 등을 통해 고전문학은 우리 삶에 깊숙이 자리 잡고 있지만, 상업적 목적과 일부 내용에 대한 왜곡으로 인하여 고전문학이 가진 본질적인 순수함을 잃게 되는 경우가 있다는 것이다. 본 연구를 통하여 앞으로 학교 교육현장의 학습자들에게 우리가 지키고 보존해야 할 고전문학 교육의 순수성과 가치에 대한 보다 효과적인 연구와 교육적 실천이 이루어지길 기대한다.
The intrinsic power of Class Literature is descriptive utility which affect Human ‘thinking’ and many areas of life through ‘value’ in the story. If so, Where this narrative efficacy come from? It's come through the story of characters and event in classical literature and the stories introduce in c...
The intrinsic power of Class Literature is descriptive utility which affect Human ‘thinking’ and many areas of life through ‘value’ in the story. If so, Where this narrative efficacy come from? It's come through the story of characters and event in classical literature and the stories introduce in classical literature have been tried in not only the text books in the field of educational spot but also in variety of educational approaches these days. There is no doubt that the stories create a primitive function and value of the new ‘culture’. Even we noted that classic literature including textbooks, books, TV dramas, movies, game contents lies deep in our lives today, most of the classical literature are being avoided by students who face the classic literature most in educational spot in reality, Even there are countless teaching methods and the educational value of classical literature, there are many difficulties in realizing in-depth education of classical literature due to number of environmental factors in educational spot. The reasons why students avoid the classic literature in educational spot are lack of prior knowledge, difficult vocabulary, teaching by rote, curriculum bias Scholastic Aptitude Test preparation and etc. Due to these number of problems, study for the real value of classical literature which we protect and preserve is not support in-depth. Even the classic literature researchers and school teachers in education spot speak their mind about difficulties of teaching classical literature, the research for practical educational plan was not taken. Therefore, in this study, more in-depth education and alternative practices in classical literature will be discussed. the information of previous research on the established education in classical literature is about rather posing the problem of education in classic literature than introducing practical methods for improvement of and practices in education of classic literature. Therefore, out of these discussion, practical teaching methods will be discussed to practice education of classic literature effectively in the school's educational spots which are the actual fields to study classic literature at most, In chapter 2, it is about the goal of education in classic literature as a big category, and educational objective found in native song as a small category. Also, it introduces educational position of classic literature in the Korean language education through transition in flow of Korean language education. In chapter 3, it is about courses of educational problems and alternatives in Classic literature. In this chapter, we will discuss about the students' lack of prior knowledge in classical literature and reasons of avoiding phenomenon and study about using practical ways to improve education in classical literature including ‘After school’ and ‘Field trip’ as an alternative to this problems. In the last chapter 4, it will explain more details about practical ways to improve education in classical literature including ‘After school’ and ‘Field trip’ as an alternative to this problems while introduce plan of education of . Today, classic literature refreshingly ‘Creation’ by variety of interpretations and tries in various field. Even the classic literature is deeply settled into our lives through movies, drama and contents, the essential purity of classic literature could be lose in some cases due to commercial purposes and the distortion of the content. we expect effective research and educational practice about the value and purity of education in classic literature which we should protect and preserve for learners of school education come true through this study.
The intrinsic power of Class Literature is descriptive utility which affect Human ‘thinking’ and many areas of life through ‘value’ in the story. If so, Where this narrative efficacy come from? It's come through the story of characters and event in classical literature and the stories introduce in classical literature have been tried in not only the text books in the field of educational spot but also in variety of educational approaches these days. There is no doubt that the stories create a primitive function and value of the new ‘culture’. Even we noted that classic literature including textbooks, books, TV dramas, movies, game contents lies deep in our lives today, most of the classical literature are being avoided by students who face the classic literature most in educational spot in reality, Even there are countless teaching methods and the educational value of classical literature, there are many difficulties in realizing in-depth education of classical literature due to number of environmental factors in educational spot. The reasons why students avoid the classic literature in educational spot are lack of prior knowledge, difficult vocabulary, teaching by rote, curriculum bias Scholastic Aptitude Test preparation and etc. Due to these number of problems, study for the real value of classical literature which we protect and preserve is not support in-depth. Even the classic literature researchers and school teachers in education spot speak their mind about difficulties of teaching classical literature, the research for practical educational plan was not taken. Therefore, in this study, more in-depth education and alternative practices in classical literature will be discussed. the information of previous research on the established education in classical literature is about rather posing the problem of education in classic literature than introducing practical methods for improvement of and practices in education of classic literature. Therefore, out of these discussion, practical teaching methods will be discussed to practice education of classic literature effectively in the school's educational spots which are the actual fields to study classic literature at most, In chapter 2, it is about the goal of education in classic literature as a big category, and educational objective found in native song as a small category. Also, it introduces educational position of classic literature in the Korean language education through transition in flow of Korean language education. In chapter 3, it is about courses of educational problems and alternatives in Classic literature. In this chapter, we will discuss about the students' lack of prior knowledge in classical literature and reasons of avoiding phenomenon and study about using practical ways to improve education in classical literature including ‘After school’ and ‘Field trip’ as an alternative to this problems. In the last chapter 4, it will explain more details about practical ways to improve education in classical literature including ‘After school’ and ‘Field trip’ as an alternative to this problems while introduce plan of education of . Today, classic literature refreshingly ‘Creation’ by variety of interpretations and tries in various field. Even the classic literature is deeply settled into our lives through movies, drama and contents, the essential purity of classic literature could be lose in some cases due to commercial purposes and the distortion of the content. we expect effective research and educational practice about the value and purity of education in classic literature which we should protect and preserve for learners of school education come true through this study.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.