국내 축산물시장이 무한경쟁시장으로 바뀌면서 국산 축산물보다 가격경쟁력이 있는 수입육의 국내 시장 점유율이 높아지고 있고, 이와 관련된 수출국들은 국내시장을 겨냥하여 수입육 판매확대를 위한 판촉활동을 전개하고 있다. 한편, 국내 육류 소비량은 우육의 경우 미국의 광우병 발생 이후 정체 내지 감소를 보이고 있고, 돈육은 미비한 증가세를 보이고 있다. 최근 구제역과 광우병 등의 가축질병 발생은 축산식품의 안전성에 불신을 가져왔고 이는 축산물 소비부진으로 이어졌다. 이러한 상황에서 소비자가 원하는 안전성 확보와 품질 고급화가 국산육 소비 촉진을 위한 유일한 경쟁력 재고방안으로 여겨졌다. 이에 정부에서는 축산물 브랜드 육성과 친환경축산물 등으로 축산업이 직면한 과제를 해결해 보고자하고 있다. 이 연구에서는 소비자들의 축산물 선호도와 소비실태를 조사하여 축산물 유통의 문제점 및 개선점을 파악하고, 브랜드육과 친환경축산물의 발전방안을 모색하고자 하였다. 이 연구 수행을 위해 광주광역시 시민을 대상으로 이단집락표집을 이용하여 393명을 임의로 추출하였고, ‘대면 개별 면접법’을 이용하였다. 소비자들은 국산 우육과 돈육, 수입산 우육과 돈육 중 국산 돈육을 가장 선호하였고 다음은 국산 우육 중에서도 한우고기를 선호하였다. 수입산 우육과 돈육은 국산보다 모두 낮은 선호도를 보였고, 선호부위는 국산 우육의 경우 등심, 갈비 순이었고, 돈육은 삼겹살, 갈비 순이었다. 육류 구입시 가장 중요시 하는 것은 품질과 신선도였고, 고려의 정도는 신선도, 원산지, 안전성, 맛, 품질 순으로 나타났다. 이러한 고려요인들을 ...
국내 축산물시장이 무한경쟁시장으로 바뀌면서 국산 축산물보다 가격경쟁력이 있는 수입육의 국내 시장 점유율이 높아지고 있고, 이와 관련된 수출국들은 국내시장을 겨냥하여 수입육 판매확대를 위한 판촉활동을 전개하고 있다. 한편, 국내 육류 소비량은 우육의 경우 미국의 광우병 발생 이후 정체 내지 감소를 보이고 있고, 돈육은 미비한 증가세를 보이고 있다. 최근 구제역과 광우병 등의 가축질병 발생은 축산식품의 안전성에 불신을 가져왔고 이는 축산물 소비부진으로 이어졌다. 이러한 상황에서 소비자가 원하는 안전성 확보와 품질 고급화가 국산육 소비 촉진을 위한 유일한 경쟁력 재고방안으로 여겨졌다. 이에 정부에서는 축산물 브랜드 육성과 친환경축산물 등으로 축산업이 직면한 과제를 해결해 보고자하고 있다. 이 연구에서는 소비자들의 축산물 선호도와 소비실태를 조사하여 축산물 유통의 문제점 및 개선점을 파악하고, 브랜드육과 친환경축산물의 발전방안을 모색하고자 하였다. 이 연구 수행을 위해 광주광역시 시민을 대상으로 이단집락표집을 이용하여 393명을 임의로 추출하였고, ‘대면 개별 면접법’을 이용하였다. 소비자들은 국산 우육과 돈육, 수입산 우육과 돈육 중 국산 돈육을 가장 선호하였고 다음은 국산 우육 중에서도 한우고기를 선호하였다. 수입산 우육과 돈육은 국산보다 모두 낮은 선호도를 보였고, 선호부위는 국산 우육의 경우 등심, 갈비 순이었고, 돈육은 삼겹살, 갈비 순이었다. 육류 구입시 가장 중요시 하는 것은 품질과 신선도였고, 고려의 정도는 신선도, 원산지, 안전성, 맛, 품질 순으로 나타났다. 이러한 고려요인들을 주성분분석 한 결과, 육류의 특성, 사회적 기준, 가격요인으로 분류할 수 있었고, 그 중에서도 육류의 특성인 품질·맛, 신선도·안전성에 대한 고려도가 가장 높게 나타났다. 미국산 쇠고기에 대한 구입의사는 수입 돼지고기를 구입해 본 소비자일수록, 연령이 낮을수록 긍정적인 태도를 보였다. 미국산 우육과 수입 돈육을 구입하려는 이유는 가격이 주된 이유로 나타났고, 구입하지 않겠다는 이유는 국산선호와 안전성으로 나타났다. 국산육 가격이 수입육보다 몇 % 비싸도 계속 구입할 것인가에 대해 질문한 결과, 수입 쇠고기보다 한우고기는 평균 49.5%, 수입 돼지고기보다 국산 돼지고기는 평균 54.3% 비싸도 계속 구입할 의사가 있는 것으로 나타났다. 친환경 축산물 구입은 전체 응답자 중 64.1%가 경험하였고, 유기계란이 가장 접하기 쉬운 품목으로 나타났다. 향후 구입의사에 82.4%가 긍정적으로 나타나 친환경축산물의 구매 잠재력과 수요창출의 가능성을 시사한다. 친환경 축산물의 구입 동기는 안전성과 건강 순이었고, 품질 만족도는 가격 만족도 보다 낮았다. 반면 친환경축산물을 구입하지 않는 소비자들은 비싼 가격을 주된 이유로 들었고, 친환경축산물의 문제점은 비싼 가격, 교육 및 홍보부족, 안전성과 유통과정 불신 등이었다. 브랜드 축산물은 31~50세의 연령층과 가구원수가 3~4인이면서 고학력과 고수입일수록 긍정적으로 구입하려 하였고, 소비자들은 브랜드 육의 신선도에 가장 높은 만족도를 보였다. 축산물 브랜드를 구입하지 않는 소비자들은 축산물 브랜드에 대해 잘 모르기 때문인 것으로 응답했고, 축산물 브랜드의 주된 문제점은 비싼 가격으로 나타났다. 국산육의 소비촉진을 위해서는 가격인하와 유통의 투명화, 안전성 확보가 필요한 것으로 나타났다. 소비자들은 외식시 국산 돈육을 선호하였고, 가족수가 적으며 고학력일수록 육류외식을 선호하였다. 가정에서는 돈육을 월 평균 3회, 1회 평균 1.35kg 구입하였고, 한우고기는 월 평균 2회, 1회 평균 0.80kg 구입하였다. 소비자들은 품질과 맛을 두루 갖춘 육류를 선호하고, 국산육의 경쟁력 확보를 위해서는 안전성과 투명한 유통과정 확보가 필수적인 것으로 나타났다. 따라서 소비자 지향적인 소비촉진 방안을 설정하여 이를 충실히 이행하고 소비자들이 생각하는 축산물 유통의 문제점을 개선함으로써 소비자들의 신뢰를 확보해야 한다. 앞으로 국산육 소비촉진을 위해서는 축산물 전체에 대한 소비자들의 변화된 인식과 소비성향에 대한 분석이 더 이루어져야 할 것이다.
국내 축산물시장이 무한경쟁시장으로 바뀌면서 국산 축산물보다 가격경쟁력이 있는 수입육의 국내 시장 점유율이 높아지고 있고, 이와 관련된 수출국들은 국내시장을 겨냥하여 수입육 판매확대를 위한 판촉활동을 전개하고 있다. 한편, 국내 육류 소비량은 우육의 경우 미국의 광우병 발생 이후 정체 내지 감소를 보이고 있고, 돈육은 미비한 증가세를 보이고 있다. 최근 구제역과 광우병 등의 가축질병 발생은 축산식품의 안전성에 불신을 가져왔고 이는 축산물 소비부진으로 이어졌다. 이러한 상황에서 소비자가 원하는 안전성 확보와 품질 고급화가 국산육 소비 촉진을 위한 유일한 경쟁력 재고방안으로 여겨졌다. 이에 정부에서는 축산물 브랜드 육성과 친환경축산물 등으로 축산업이 직면한 과제를 해결해 보고자하고 있다. 이 연구에서는 소비자들의 축산물 선호도와 소비실태를 조사하여 축산물 유통의 문제점 및 개선점을 파악하고, 브랜드육과 친환경축산물의 발전방안을 모색하고자 하였다. 이 연구 수행을 위해 광주광역시 시민을 대상으로 이단집락표집을 이용하여 393명을 임의로 추출하였고, ‘대면 개별 면접법’을 이용하였다. 소비자들은 국산 우육과 돈육, 수입산 우육과 돈육 중 국산 돈육을 가장 선호하였고 다음은 국산 우육 중에서도 한우고기를 선호하였다. 수입산 우육과 돈육은 국산보다 모두 낮은 선호도를 보였고, 선호부위는 국산 우육의 경우 등심, 갈비 순이었고, 돈육은 삼겹살, 갈비 순이었다. 육류 구입시 가장 중요시 하는 것은 품질과 신선도였고, 고려의 정도는 신선도, 원산지, 안전성, 맛, 품질 순으로 나타났다. 이러한 고려요인들을 주성분분석 한 결과, 육류의 특성, 사회적 기준, 가격요인으로 분류할 수 있었고, 그 중에서도 육류의 특성인 품질·맛, 신선도·안전성에 대한 고려도가 가장 높게 나타났다. 미국산 쇠고기에 대한 구입의사는 수입 돼지고기를 구입해 본 소비자일수록, 연령이 낮을수록 긍정적인 태도를 보였다. 미국산 우육과 수입 돈육을 구입하려는 이유는 가격이 주된 이유로 나타났고, 구입하지 않겠다는 이유는 국산선호와 안전성으로 나타났다. 국산육 가격이 수입육보다 몇 % 비싸도 계속 구입할 것인가에 대해 질문한 결과, 수입 쇠고기보다 한우고기는 평균 49.5%, 수입 돼지고기보다 국산 돼지고기는 평균 54.3% 비싸도 계속 구입할 의사가 있는 것으로 나타났다. 친환경 축산물 구입은 전체 응답자 중 64.1%가 경험하였고, 유기계란이 가장 접하기 쉬운 품목으로 나타났다. 향후 구입의사에 82.4%가 긍정적으로 나타나 친환경축산물의 구매 잠재력과 수요창출의 가능성을 시사한다. 친환경 축산물의 구입 동기는 안전성과 건강 순이었고, 품질 만족도는 가격 만족도 보다 낮았다. 반면 친환경축산물을 구입하지 않는 소비자들은 비싼 가격을 주된 이유로 들었고, 친환경축산물의 문제점은 비싼 가격, 교육 및 홍보부족, 안전성과 유통과정 불신 등이었다. 브랜드 축산물은 31~50세의 연령층과 가구원수가 3~4인이면서 고학력과 고수입일수록 긍정적으로 구입하려 하였고, 소비자들은 브랜드 육의 신선도에 가장 높은 만족도를 보였다. 축산물 브랜드를 구입하지 않는 소비자들은 축산물 브랜드에 대해 잘 모르기 때문인 것으로 응답했고, 축산물 브랜드의 주된 문제점은 비싼 가격으로 나타났다. 국산육의 소비촉진을 위해서는 가격인하와 유통의 투명화, 안전성 확보가 필요한 것으로 나타났다. 소비자들은 외식시 국산 돈육을 선호하였고, 가족수가 적으며 고학력일수록 육류외식을 선호하였다. 가정에서는 돈육을 월 평균 3회, 1회 평균 1.35kg 구입하였고, 한우고기는 월 평균 2회, 1회 평균 0.80kg 구입하였다. 소비자들은 품질과 맛을 두루 갖춘 육류를 선호하고, 국산육의 경쟁력 확보를 위해서는 안전성과 투명한 유통과정 확보가 필수적인 것으로 나타났다. 따라서 소비자 지향적인 소비촉진 방안을 설정하여 이를 충실히 이행하고 소비자들이 생각하는 축산물 유통의 문제점을 개선함으로써 소비자들의 신뢰를 확보해야 한다. 앞으로 국산육 소비촉진을 위해서는 축산물 전체에 대한 소비자들의 변화된 인식과 소비성향에 대한 분석이 더 이루어져야 할 것이다.
As the domestic livestock products market enters into an unlimited competition, the market occupancy rate of imported meats which have a higher competitiveness than domestic livestock products is increasing. Exporting countries are playing an active marketing to increase the sales of their meat at t...
As the domestic livestock products market enters into an unlimited competition, the market occupancy rate of imported meats which have a higher competitiveness than domestic livestock products is increasing. Exporting countries are playing an active marketing to increase the sales of their meat at the Korean market. Recent outbreaks of stock disease such as Foot & Mouth disease, BSE, etc. have brought about the public's mistrust in the safety of livestock products, which in turn decreases the consumption of livestock products. Under these circumstances, the improvement of safety and quality are considered as the way to promote the consumption of domestic meats. So the government intends to find a breakthrough by brand making of an domestic livestock products and by extending environment-friendly livestock production. The consumers' preferences and consumption status of beef and pork were investigated in order to find the direction of promotion of brands and environment-friendly livestock products after pointing at current problems of domestic market. For this study, 393 of Kwangju citizens were randomly selected with Two-stage Cluster Sampling, and interviewed individually, face-to-face. Consumers preferred domestic pork among domestic beef, domestic port, imported beef and imported pork. They preferred 'Hanwoo' beef of domestic beef. Preference for imported beef and port was lower than domestic beef and pork. Their preference for parts beef was in the order of sirloin and rib, and it was in the order of belly and rib of pork. It was found out that quality and freshness are regarded as most important in buying meats. Next factors were freshness, place of origin, safety, taste, and quality in order of importance. These factors for consideration were mainly categorized into characteristics of meat, social standards, and price factors. The important considering points for buying meats were quality, taste, freshness and safety. The consumers who have bought imported pork showed positive attitudes to buying imported beef. Young consumers were also positive for buying the imported beef. The main reason for buying the American beef and pork was their low price, whereas that to not buy was the preference for domestic products which could be believed in high safety. Asked if they keep buying domestic meats, consumers answered that they would do so even if the price of domestic beef was 49.5% higher that of imported beef, and 54.3% higher for domestic pork on the average. Sixty four percent of the interviewees have the experience of buying the environment-friendly livestock products. Organic egg is the readiest for buying. Asked if they have intentions to buy environment-friendly livestock products again, 82.4 percent answered affirmatively, which implies the purchase potential and the possibility of demand creation of environment-friendly livestock products. The reasons for buying the environment-friendly livestock products were safety and health. Quality satisfaction was lower than price satisfaction. The main reason against buying environment-friendly livestock products was their expensive price. The problems of environment-friendly livestock products were expensive price, lack of information and promotion, mistrust in safety and distributing channel. The people aged from 31 to 50 with three or four family members are main consumers of livestock products having a brand. People with higher education and salary are more positive for buying brand products. Consumers showed their biggest satisfaction in the freshness for buying brand meats. The people who had not experience for buying brand products do not have enough information about the product of domestic brands. Problems of brand meats were expensive price. It is necessary to adjust the price and to ensure obvious distributing process and securing safety for sales promotion of domestic livestock products. When consumers go to eat out, they preferred domestic pork. People having higher educational background with a small family preferred meat when they eat in restaurant. Pork was bought three times every month per family in average. The average amount of beef per buying was 1.35kg. 'Hanwoo' beef was purchased twice a month, and the average amount was 0.80kg per buying. It could be concluded that consumers prefer meats having high quality and excellent tastes. A securing safety and an obvious distributing process have been found to be essential for the predominance of domestic meats. Therefore, consumers' trust should be established by conducting consumer-oriented sales promotion and improving the distribution channel of domestic products. Further studies analyses on consumers' recognition and consumption trends of domestic meats are required in order to promote the sales of domestic meats.
As the domestic livestock products market enters into an unlimited competition, the market occupancy rate of imported meats which have a higher competitiveness than domestic livestock products is increasing. Exporting countries are playing an active marketing to increase the sales of their meat at the Korean market. Recent outbreaks of stock disease such as Foot & Mouth disease, BSE, etc. have brought about the public's mistrust in the safety of livestock products, which in turn decreases the consumption of livestock products. Under these circumstances, the improvement of safety and quality are considered as the way to promote the consumption of domestic meats. So the government intends to find a breakthrough by brand making of an domestic livestock products and by extending environment-friendly livestock production. The consumers' preferences and consumption status of beef and pork were investigated in order to find the direction of promotion of brands and environment-friendly livestock products after pointing at current problems of domestic market. For this study, 393 of Kwangju citizens were randomly selected with Two-stage Cluster Sampling, and interviewed individually, face-to-face. Consumers preferred domestic pork among domestic beef, domestic port, imported beef and imported pork. They preferred 'Hanwoo' beef of domestic beef. Preference for imported beef and port was lower than domestic beef and pork. Their preference for parts beef was in the order of sirloin and rib, and it was in the order of belly and rib of pork. It was found out that quality and freshness are regarded as most important in buying meats. Next factors were freshness, place of origin, safety, taste, and quality in order of importance. These factors for consideration were mainly categorized into characteristics of meat, social standards, and price factors. The important considering points for buying meats were quality, taste, freshness and safety. The consumers who have bought imported pork showed positive attitudes to buying imported beef. Young consumers were also positive for buying the imported beef. The main reason for buying the American beef and pork was their low price, whereas that to not buy was the preference for domestic products which could be believed in high safety. Asked if they keep buying domestic meats, consumers answered that they would do so even if the price of domestic beef was 49.5% higher that of imported beef, and 54.3% higher for domestic pork on the average. Sixty four percent of the interviewees have the experience of buying the environment-friendly livestock products. Organic egg is the readiest for buying. Asked if they have intentions to buy environment-friendly livestock products again, 82.4 percent answered affirmatively, which implies the purchase potential and the possibility of demand creation of environment-friendly livestock products. The reasons for buying the environment-friendly livestock products were safety and health. Quality satisfaction was lower than price satisfaction. The main reason against buying environment-friendly livestock products was their expensive price. The problems of environment-friendly livestock products were expensive price, lack of information and promotion, mistrust in safety and distributing channel. The people aged from 31 to 50 with three or four family members are main consumers of livestock products having a brand. People with higher education and salary are more positive for buying brand products. Consumers showed their biggest satisfaction in the freshness for buying brand meats. The people who had not experience for buying brand products do not have enough information about the product of domestic brands. Problems of brand meats were expensive price. It is necessary to adjust the price and to ensure obvious distributing process and securing safety for sales promotion of domestic livestock products. When consumers go to eat out, they preferred domestic pork. People having higher educational background with a small family preferred meat when they eat in restaurant. Pork was bought three times every month per family in average. The average amount of beef per buying was 1.35kg. 'Hanwoo' beef was purchased twice a month, and the average amount was 0.80kg per buying. It could be concluded that consumers prefer meats having high quality and excellent tastes. A securing safety and an obvious distributing process have been found to be essential for the predominance of domestic meats. Therefore, consumers' trust should be established by conducting consumer-oriented sales promotion and improving the distribution channel of domestic products. Further studies analyses on consumers' recognition and consumption trends of domestic meats are required in order to promote the sales of domestic meats.
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