본 논문에서는 우선 미디어교육의 의미를 분석하고 활용 방안으로 미디어 아트를 이용하여 미디어 리터러시 능력을 향상 시킬 수 있는 수업을 진행해 보고자 한다. 미디어 리터러시는 미디어를 비판적으로 해석하고 미디어를 만드는 주체가 누구이며 우리가 과연 수용자의 입장에서 미디어...
본 논문에서는 우선 미디어교육의 의미를 분석하고 활용 방안으로 미디어 아트를 이용하여 미디어 리터러시 능력을 향상 시킬 수 있는 수업을 진행해 보고자 한다. 미디어 리터러시는 미디어를 비판적으로 해석하고 미디어를 만드는 주체가 누구이며 우리가 과연 수용자의 입장에서 미디어를 어떻게 받아들이고 있는지에 대한 질문에서 시작한다. 또한 미디어 리터러시에서 강조하고 있는 부분은 바로 이제는 우리가 수용자의 입장에서 만이 아니라 적극적으로 제작할 수 있어야 한다는 것이다. 제작하고 그것을 다시 논의의 장으로 내놓을 수 있어야만 진정한 미디어에 대한 해독이 가능하다고 보는 입장이다. 이러한 미디어에 대한 내용적 해석과 분석, 제작을 통해 미디어를 해독할 수 있는 능력이 미디어 리터러시이다. 현재 청소년들은 앞의 세대들 보다 미디어를 적극적으로 이용한 삶을 살고 있다. 초등학교에 들어가기 이전부터 이미 컴퓨터와 디지털 카메라, 핸드폰을 이용하여 사람들과 자유롭게 커뮤니케이션하게 된다. 자신이 만든 영상과 디지털 사진을 웹상에 올리고 수많은 국적불명의 네티즌들과 소통하게 되는 것이다. 하지만 그들은 자신들이 하는 행위가 어떤 의미를 가지고 있는지에 대한 교육은 받지 못하고 있다. 자신들이 미디어의 주체로서 어떤 영향력을 가지고 있는지 어떤 권리를 행사할 수 있는지에 대해 인식을 하지 못한다. 때문에 미디어교육을 받지 못한 미디어 주체는 많은 부분에서 위험요소를 안고 있다고 볼 수 있다. 다른 교과에서의 미디어교육은 학생들에게 내용을 효과적으로 전달하기 위해 매체를 이용한다는 소극적인 접근을 주로 하고 있다. 미술과에서는 미디어 아트를 이용하여 미디어의 내용적 측면을 다룰 수 있다는 장점이 있다. 미술교과는 제작을 기반으로 하기 때문에 미디어를 이용한 작품 제작이 가능하다. 그러나 현재는 비엔날레 등의 대형 전시에서 미디어 아트에 대한 비중은 높아지고 있음에도 불구하고 미술교과에서는 미디어 아트를 해석할 수 있는 미디어 리터러시에 대한 교육이 미비한 상태이다. 청소년들이 이미 미디어에 대한 경험이 풍부하다고 볼 때 미디어 교육은 교육자가 수업의 목표와 내용을 일방적으로 정하는 교육이 아니라 교육자와 학생간의 토론과 논의를 통해 학생이 필요한 부분을 구성해 나가는 구성주의적 교육이 시행되어야 할 것이라고 본다. 본인의 논문의 연구와 내용은 다음과 같다. 첫째, 영상 정보화 시대의 미디어 교육의 중요성을 인식하기 위한 ‘미디어 교육’과 그것의 목적인 ‘미디어 리터러시’에 대한 개괄적인 고찰이 다루어진다. 그리고 미디어 리터러시 교육을 위한 구체적인 접근방식의 하나로써 ‘리터러시’의 개념, 구성요소와 교육내용, 필요성 등을 알아본다. 둘째, 미디어 아트의 개념 및 양식과 특성을 알아 본 후 미디어 아트 작품과 미디어 작가들에 대한 해석을 통한 새로운 미디어 교육의 가능성을 타진해 본다. 셋째, 미디어교육의 목적과 내용에 대해 구체적으로 분석하고 다른 나라의 미디어교육의 현황에 대해 살펴보면서 미디어교육의 교과목으로서의 가능성과 대안적 교수법에 대해 알아본다. 넷째, 미디어교육이 우리나라의 교육현장에서 이루어지기 위해서 필요한 요건이 무엇인지 정리해 보고 미디어교육의 교과목으로서의 특성을 살린 적절한 미디어 아트 교육안을 제안해 본다. 본 논문에서는 미디어 아트 교육과 미디어 리터러시 교육의 필요성에 대한 제안을 하고 있지만 문헌연구와 자료연구에 그치기 때문에 실질적인 미디어 아트 교육의 결과를 제시하지는 못한다. 앞으로 현장에 나가서 실질적인 미디어 아트 교육을 진행하면서 생각을 함께하는 교육자들과 수업에 대한 데이터를 만들고 논의를 지속해야 할 것이다. 또한 미디어의 제작 교육을 위한 효과적은 교육의 방법에 대해서도 많은 연구가 필요하다고 생각한다. 현재 미디어교육은 공교육 안에서 자리를 잡지 못하고 있으나 미디어교육의 특성상 체계적인 교육을 위해서는 앞으로는 미디어교육이 공교육 안에서 교과목으로 교육되어야 하지 않나 하는 생각을 해본다. 현대 사회에서 미디어교육의 필요성이 분명한 만큼 연구자는 미디어 아트 교육이 체계를 가질 때까지 연구를 계속 할 것이라는 다짐을 하며 논문을 마친다.
본 논문에서는 우선 미디어교육의 의미를 분석하고 활용 방안으로 미디어 아트를 이용하여 미디어 리터러시 능력을 향상 시킬 수 있는 수업을 진행해 보고자 한다. 미디어 리터러시는 미디어를 비판적으로 해석하고 미디어를 만드는 주체가 누구이며 우리가 과연 수용자의 입장에서 미디어를 어떻게 받아들이고 있는지에 대한 질문에서 시작한다. 또한 미디어 리터러시에서 강조하고 있는 부분은 바로 이제는 우리가 수용자의 입장에서 만이 아니라 적극적으로 제작할 수 있어야 한다는 것이다. 제작하고 그것을 다시 논의의 장으로 내놓을 수 있어야만 진정한 미디어에 대한 해독이 가능하다고 보는 입장이다. 이러한 미디어에 대한 내용적 해석과 분석, 제작을 통해 미디어를 해독할 수 있는 능력이 미디어 리터러시이다. 현재 청소년들은 앞의 세대들 보다 미디어를 적극적으로 이용한 삶을 살고 있다. 초등학교에 들어가기 이전부터 이미 컴퓨터와 디지털 카메라, 핸드폰을 이용하여 사람들과 자유롭게 커뮤니케이션하게 된다. 자신이 만든 영상과 디지털 사진을 웹상에 올리고 수많은 국적불명의 네티즌들과 소통하게 되는 것이다. 하지만 그들은 자신들이 하는 행위가 어떤 의미를 가지고 있는지에 대한 교육은 받지 못하고 있다. 자신들이 미디어의 주체로서 어떤 영향력을 가지고 있는지 어떤 권리를 행사할 수 있는지에 대해 인식을 하지 못한다. 때문에 미디어교육을 받지 못한 미디어 주체는 많은 부분에서 위험요소를 안고 있다고 볼 수 있다. 다른 교과에서의 미디어교육은 학생들에게 내용을 효과적으로 전달하기 위해 매체를 이용한다는 소극적인 접근을 주로 하고 있다. 미술과에서는 미디어 아트를 이용하여 미디어의 내용적 측면을 다룰 수 있다는 장점이 있다. 미술교과는 제작을 기반으로 하기 때문에 미디어를 이용한 작품 제작이 가능하다. 그러나 현재는 비엔날레 등의 대형 전시에서 미디어 아트에 대한 비중은 높아지고 있음에도 불구하고 미술교과에서는 미디어 아트를 해석할 수 있는 미디어 리터러시에 대한 교육이 미비한 상태이다. 청소년들이 이미 미디어에 대한 경험이 풍부하다고 볼 때 미디어 교육은 교육자가 수업의 목표와 내용을 일방적으로 정하는 교육이 아니라 교육자와 학생간의 토론과 논의를 통해 학생이 필요한 부분을 구성해 나가는 구성주의적 교육이 시행되어야 할 것이라고 본다. 본인의 논문의 연구와 내용은 다음과 같다. 첫째, 영상 정보화 시대의 미디어 교육의 중요성을 인식하기 위한 ‘미디어 교육’과 그것의 목적인 ‘미디어 리터러시’에 대한 개괄적인 고찰이 다루어진다. 그리고 미디어 리터러시 교육을 위한 구체적인 접근방식의 하나로써 ‘리터러시’의 개념, 구성요소와 교육내용, 필요성 등을 알아본다. 둘째, 미디어 아트의 개념 및 양식과 특성을 알아 본 후 미디어 아트 작품과 미디어 작가들에 대한 해석을 통한 새로운 미디어 교육의 가능성을 타진해 본다. 셋째, 미디어교육의 목적과 내용에 대해 구체적으로 분석하고 다른 나라의 미디어교육의 현황에 대해 살펴보면서 미디어교육의 교과목으로서의 가능성과 대안적 교수법에 대해 알아본다. 넷째, 미디어교육이 우리나라의 교육현장에서 이루어지기 위해서 필요한 요건이 무엇인지 정리해 보고 미디어교육의 교과목으로서의 특성을 살린 적절한 미디어 아트 교육안을 제안해 본다. 본 논문에서는 미디어 아트 교육과 미디어 리터러시 교육의 필요성에 대한 제안을 하고 있지만 문헌연구와 자료연구에 그치기 때문에 실질적인 미디어 아트 교육의 결과를 제시하지는 못한다. 앞으로 현장에 나가서 실질적인 미디어 아트 교육을 진행하면서 생각을 함께하는 교육자들과 수업에 대한 데이터를 만들고 논의를 지속해야 할 것이다. 또한 미디어의 제작 교육을 위한 효과적은 교육의 방법에 대해서도 많은 연구가 필요하다고 생각한다. 현재 미디어교육은 공교육 안에서 자리를 잡지 못하고 있으나 미디어교육의 특성상 체계적인 교육을 위해서는 앞으로는 미디어교육이 공교육 안에서 교과목으로 교육되어야 하지 않나 하는 생각을 해본다. 현대 사회에서 미디어교육의 필요성이 분명한 만큼 연구자는 미디어 아트 교육이 체계를 가질 때까지 연구를 계속 할 것이라는 다짐을 하며 논문을 마친다.
This thesis first of all is trying to analyze the meaning of media education and utilize media art for practical use to improve the ability of media literacy. Media literacy begins with a question that who is the subject and how we indeed take the media as a subject. Moreover, it stresses that now w...
This thesis first of all is trying to analyze the meaning of media education and utilize media art for practical use to improve the ability of media literacy. Media literacy begins with a question that who is the subject and how we indeed take the media as a subject. Moreover, it stresses that now we should aggressively produce as a subject as well as a taker. It stands that it is possible to decipher the media only when making productions and putting them out to the scene of discussion become possible. Media literacy is an ability to decipher the media through interpretation, analysis and production on contents. Today’s teenagers live their lives actively using the media than their previous generation did. They communicate through computers, digital cameras and cell phones before elementary school. They upload their own makings, digital pictures to the web and talk with numerous people with unknown nationalities. However, they are not given education on what their actions mean. They do not realize what kind of power they have and what kind of rights to exercise as a subject of the media. For this reason, the subject without sufficient media education has hazard in many ways. In other fields of study, they think that media education should take a passive approach to deliver the contents more effectively. The fine arts have an advantage to deal with the contents of the media using media art. Because the fine arts are based on production, it is possible to make productions using media. Although the importance of media art in giant exhibitions such as biennale is rising, education for media literacy capable of analyzing media art is unprepared. Given the fact that teenagers already have much experience on media, media education should have constructivism building up parts that students need through discussions and debates among students themselves, not one-way education that the instructor decides the goal and the contents of the class The research and contents of my thesis as follow. First, a general study on ‘media education’ to recognize the importance of media education and its purpose, ‘media literacy’ in the image- information age. Then the concept, the elements, education contents, a necessity of ‘literacy’ as a specific approach for media literacy education would be covered. Second, after examining the concept, style and features of media art, the chances for new media education through analyzing media art pieces and writers would be estimated. Third, chances of being a subject for media education and an alternate teaching scheme would be examined while we interpret the purpose and contents of media education and investigate the current status of media education in other countries. Fourth, we would consider what essential requirements are needed and discuss a proper media art education plan appropriate for a subject of media education. This thesis suggests a necessity of media art education and education on media literacy but it does not go far to show the result of practical media art education because it is just documents and records research. Having practical media art education in the fields, making data on class and discussing with supporting educators should be continued. Furthermore, it is necessary to do more study on effective education plans for media production education. Currently media education has not settled within the boundary of public education but because of the nature of media education, it should be considered as a subject of public education for a systematic education from now on. As long as the necessity of media education is definite, I would like to close my thesis assuring of continuing study until the media art education equip a system.
This thesis first of all is trying to analyze the meaning of media education and utilize media art for practical use to improve the ability of media literacy. Media literacy begins with a question that who is the subject and how we indeed take the media as a subject. Moreover, it stresses that now we should aggressively produce as a subject as well as a taker. It stands that it is possible to decipher the media only when making productions and putting them out to the scene of discussion become possible. Media literacy is an ability to decipher the media through interpretation, analysis and production on contents. Today’s teenagers live their lives actively using the media than their previous generation did. They communicate through computers, digital cameras and cell phones before elementary school. They upload their own makings, digital pictures to the web and talk with numerous people with unknown nationalities. However, they are not given education on what their actions mean. They do not realize what kind of power they have and what kind of rights to exercise as a subject of the media. For this reason, the subject without sufficient media education has hazard in many ways. In other fields of study, they think that media education should take a passive approach to deliver the contents more effectively. The fine arts have an advantage to deal with the contents of the media using media art. Because the fine arts are based on production, it is possible to make productions using media. Although the importance of media art in giant exhibitions such as biennale is rising, education for media literacy capable of analyzing media art is unprepared. Given the fact that teenagers already have much experience on media, media education should have constructivism building up parts that students need through discussions and debates among students themselves, not one-way education that the instructor decides the goal and the contents of the class The research and contents of my thesis as follow. First, a general study on ‘media education’ to recognize the importance of media education and its purpose, ‘media literacy’ in the image- information age. Then the concept, the elements, education contents, a necessity of ‘literacy’ as a specific approach for media literacy education would be covered. Second, after examining the concept, style and features of media art, the chances for new media education through analyzing media art pieces and writers would be estimated. Third, chances of being a subject for media education and an alternate teaching scheme would be examined while we interpret the purpose and contents of media education and investigate the current status of media education in other countries. Fourth, we would consider what essential requirements are needed and discuss a proper media art education plan appropriate for a subject of media education. This thesis suggests a necessity of media art education and education on media literacy but it does not go far to show the result of practical media art education because it is just documents and records research. Having practical media art education in the fields, making data on class and discussing with supporting educators should be continued. Furthermore, it is necessary to do more study on effective education plans for media production education. Currently media education has not settled within the boundary of public education but because of the nature of media education, it should be considered as a subject of public education for a systematic education from now on. As long as the necessity of media education is definite, I would like to close my thesis assuring of continuing study until the media art education equip a system.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.