현대 사회에서 인간이란 존재는 사회라는 공간과 시간 속에 공존하며 자기의 역할에 충실하며 살아가고 있는 사회적 동물이다. 이러한 대중사회에서 인간들은 다른 사람들보다 더 높은 곳으로 올라가려 하며 더 나은 생활을 위해 다른 이들을 견제하고 배제하려는 본능을 가지고 살고 있다. 그러나 인간들은 사회 안에서 서로에 대해 경쟁하고 경계하려는 상승이미지에서 벗어나 혼자만의 공간에서 자신의 지친 모습을 보며 허탈과 공허 안에 점점 내려가려 함과 휴식하려 하는 휴식에의 욕구를 발견하게 된다. 아리스토텔레스의 목적론적 자연관에서 보면 아리스토텔레스는 자연의 운동에 대한 휴식의 욕구를 이렇게 표현하였다. “자연의 운동에 대해 가능한 하나의 이해는, 존재하는 모든 것의 자연적 운동을 자신의 자리, 목적지, 자신이 처해야 할 본래적 장소로 찾아 가는 운동이라고 보는 것이다. 사물마다 자기가 본래적으로 속하는 장소가 있어서 그곳으로부터 멀어지게 되면 자연히 그곳으로 나아가게 되며, 마침내 그 목적지에 이르면 그 사물은 정지하여 휴식을 취한다는 것이다. 말하자면 인간의 자리는 땅 위이고 새들의 자리는 나무 위이듯이, 공기의 자리는 공중이므로 위로 올라가고 물의 자리는 지하이므로 아래로 내려간다. 또한 사과가 떨어지는 것은 잘 익은 사과가 속하는 본래의 자리가 땅의 표면이기 때문이다. 이렇게 사물이 운동을 통해 그 본래적 자리에 이르면, 그것은 정지하여 휴식을 취하게 된다. 결국 자연적 사물의 본성은 운동 그 자체가 아니라, 정지 또는 “휴식에의 욕구”라고 할 수 있다. 이와 같은 “휴식을 위한 운동”이라는 목적론적 자연 이해에 있어서는, 모든 존재자가 자기 목적을 달성한 궁극적인 조화 상태 즉 궁극적 목적의 추구가 함축하는 “최고선”의 이념이 이미 그 근저에 전제되어 있다.“ 이렇듯 아리스토텔레스가 말한 것과 같이 나는 자연에서의 최고점은 사회에서의 경쟁과 경계의 사회적 심리를 말하는 것이고 자연에서 느끼는 ”휴식에의 욕구“는 인간이 느끼는 허탈과 공허 안에서 자신이 느끼는 내려가려하고 휴식하려는 자아정체성에 대해 논하고 있다. 본인은 이러한 사회적 자아정체성에 대한 표현의 작업에 있어서 철과 하강하는 물의 형상 에서 그 의미를 두고 있다. 사회라는 테두리 안에서 서로 경계하고 단절되어진 자아의 표현에 있어서 철은 단순한 보여짐 이 아닌 나 자신 안에서 존재하며 사유되어지고 있는 사회와의 단절의 한 ...
현대 사회에서 인간이란 존재는 사회라는 공간과 시간 속에 공존하며 자기의 역할에 충실하며 살아가고 있는 사회적 동물이다. 이러한 대중사회에서 인간들은 다른 사람들보다 더 높은 곳으로 올라가려 하며 더 나은 생활을 위해 다른 이들을 견제하고 배제하려는 본능을 가지고 살고 있다. 그러나 인간들은 사회 안에서 서로에 대해 경쟁하고 경계하려는 상승이미지에서 벗어나 혼자만의 공간에서 자신의 지친 모습을 보며 허탈과 공허 안에 점점 내려가려 함과 휴식하려 하는 휴식에의 욕구를 발견하게 된다. 아리스토텔레스의 목적론적 자연관에서 보면 아리스토텔레스는 자연의 운동에 대한 휴식의 욕구를 이렇게 표현하였다. “자연의 운동에 대해 가능한 하나의 이해는, 존재하는 모든 것의 자연적 운동을 자신의 자리, 목적지, 자신이 처해야 할 본래적 장소로 찾아 가는 운동이라고 보는 것이다. 사물마다 자기가 본래적으로 속하는 장소가 있어서 그곳으로부터 멀어지게 되면 자연히 그곳으로 나아가게 되며, 마침내 그 목적지에 이르면 그 사물은 정지하여 휴식을 취한다는 것이다. 말하자면 인간의 자리는 땅 위이고 새들의 자리는 나무 위이듯이, 공기의 자리는 공중이므로 위로 올라가고 물의 자리는 지하이므로 아래로 내려간다. 또한 사과가 떨어지는 것은 잘 익은 사과가 속하는 본래의 자리가 땅의 표면이기 때문이다. 이렇게 사물이 운동을 통해 그 본래적 자리에 이르면, 그것은 정지하여 휴식을 취하게 된다. 결국 자연적 사물의 본성은 운동 그 자체가 아니라, 정지 또는 “휴식에의 욕구”라고 할 수 있다. 이와 같은 “휴식을 위한 운동”이라는 목적론적 자연 이해에 있어서는, 모든 존재자가 자기 목적을 달성한 궁극적인 조화 상태 즉 궁극적 목적의 추구가 함축하는 “최고선”의 이념이 이미 그 근저에 전제되어 있다.“ 이렇듯 아리스토텔레스가 말한 것과 같이 나는 자연에서의 최고점은 사회에서의 경쟁과 경계의 사회적 심리를 말하는 것이고 자연에서 느끼는 ”휴식에의 욕구“는 인간이 느끼는 허탈과 공허 안에서 자신이 느끼는 내려가려하고 휴식하려는 자아정체성에 대해 논하고 있다. 본인은 이러한 사회적 자아정체성에 대한 표현의 작업에 있어서 철과 하강하는 물의 형상 에서 그 의미를 두고 있다. 사회라는 테두리 안에서 서로 경계하고 단절되어진 자아의 표현에 있어서 철은 단순한 보여짐 이 아닌 나 자신 안에서 존재하며 사유되어지고 있는 사회와의 단절의 한 오브제로서 인간으로 하여금 쉽게 다가갈 수 없는 보이지 않는 차가움과 경계의 거친 단면을 보여주고 있고 하강하는 물의 형상은 위에서 말한 것과 같이 인간이 가지고 있는 “휴식에의 욕구”와 자신 안의 보이지 않는 곳에서 안주하려는 사회적 자아정체성을 표현하고 있다. 이러한 대중사회에서 인간이 가지고 있는 사회적 이기심과 자아의 정체성에 대한 조형적 예술행위를 통해 인간들, 즉 개개인이 겉으로 보여 지는 자아보다는 내적으로 느끼는 자아에 대해 더욱 심층적인 연구를 바탕으로 앞으로의 작품의 발전방향을 모색하고자 한다.
현대 사회에서 인간이란 존재는 사회라는 공간과 시간 속에 공존하며 자기의 역할에 충실하며 살아가고 있는 사회적 동물이다. 이러한 대중사회에서 인간들은 다른 사람들보다 더 높은 곳으로 올라가려 하며 더 나은 생활을 위해 다른 이들을 견제하고 배제하려는 본능을 가지고 살고 있다. 그러나 인간들은 사회 안에서 서로에 대해 경쟁하고 경계하려는 상승이미지에서 벗어나 혼자만의 공간에서 자신의 지친 모습을 보며 허탈과 공허 안에 점점 내려가려 함과 휴식하려 하는 휴식에의 욕구를 발견하게 된다. 아리스토텔레스의 목적론적 자연관에서 보면 아리스토텔레스는 자연의 운동에 대한 휴식의 욕구를 이렇게 표현하였다. “자연의 운동에 대해 가능한 하나의 이해는, 존재하는 모든 것의 자연적 운동을 자신의 자리, 목적지, 자신이 처해야 할 본래적 장소로 찾아 가는 운동이라고 보는 것이다. 사물마다 자기가 본래적으로 속하는 장소가 있어서 그곳으로부터 멀어지게 되면 자연히 그곳으로 나아가게 되며, 마침내 그 목적지에 이르면 그 사물은 정지하여 휴식을 취한다는 것이다. 말하자면 인간의 자리는 땅 위이고 새들의 자리는 나무 위이듯이, 공기의 자리는 공중이므로 위로 올라가고 물의 자리는 지하이므로 아래로 내려간다. 또한 사과가 떨어지는 것은 잘 익은 사과가 속하는 본래의 자리가 땅의 표면이기 때문이다. 이렇게 사물이 운동을 통해 그 본래적 자리에 이르면, 그것은 정지하여 휴식을 취하게 된다. 결국 자연적 사물의 본성은 운동 그 자체가 아니라, 정지 또는 “휴식에의 욕구”라고 할 수 있다. 이와 같은 “휴식을 위한 운동”이라는 목적론적 자연 이해에 있어서는, 모든 존재자가 자기 목적을 달성한 궁극적인 조화 상태 즉 궁극적 목적의 추구가 함축하는 “최고선”의 이념이 이미 그 근저에 전제되어 있다.“ 이렇듯 아리스토텔레스가 말한 것과 같이 나는 자연에서의 최고점은 사회에서의 경쟁과 경계의 사회적 심리를 말하는 것이고 자연에서 느끼는 ”휴식에의 욕구“는 인간이 느끼는 허탈과 공허 안에서 자신이 느끼는 내려가려하고 휴식하려는 자아정체성에 대해 논하고 있다. 본인은 이러한 사회적 자아정체성에 대한 표현의 작업에 있어서 철과 하강하는 물의 형상 에서 그 의미를 두고 있다. 사회라는 테두리 안에서 서로 경계하고 단절되어진 자아의 표현에 있어서 철은 단순한 보여짐 이 아닌 나 자신 안에서 존재하며 사유되어지고 있는 사회와의 단절의 한 오브제로서 인간으로 하여금 쉽게 다가갈 수 없는 보이지 않는 차가움과 경계의 거친 단면을 보여주고 있고 하강하는 물의 형상은 위에서 말한 것과 같이 인간이 가지고 있는 “휴식에의 욕구”와 자신 안의 보이지 않는 곳에서 안주하려는 사회적 자아정체성을 표현하고 있다. 이러한 대중사회에서 인간이 가지고 있는 사회적 이기심과 자아의 정체성에 대한 조형적 예술행위를 통해 인간들, 즉 개개인이 겉으로 보여 지는 자아보다는 내적으로 느끼는 자아에 대해 더욱 심층적인 연구를 바탕으로 앞으로의 작품의 발전방향을 모색하고자 한다.
In today's modern society humans live as social animals existing in space and time called a society and trying to fulfill their given roles to the fullest. What's working in this kind of popular society is the human instinct to climb up higher than other and to hold them in check or exclude them to ...
In today's modern society humans live as social animals existing in space and time called a society and trying to fulfill their given roles to the fullest. What's working in this kind of popular society is the human instinct to climb up higher than other and to hold them in check or exclude them to lead a better life themselves. When they are away from such an upheaval image of competing against and watching each other in the society, however, they find themselves looking exhausted in their lone space and discover their innate desire of trying to go down and take a break in blankness and emptiness. In his teleological view of nature, Aristotle explained about the nature's desire for a break from movement as follows: "One of the possible understandings about nature's movement is to see the natural movement of everything in existence as a movement to go back to its place, destination, or original place." In other words, every single object has a place where it belongs naturally and tries to go back there when away from it. When finally reaching the destination, it stops and takes a rest. To elaborate, humans have their place on the ground, birds on top of trees, air in the air trying to go upwards, and water underground trying to go downwards. An apple falls because it belongs on the ground naturally when it's ripe. When objects go back to their original place through movement, they will stop and take a rest. In that vein, the nature of natural objects is not movement itself, but stopping or "desire for a break." In such a teleological understanding of nature manifested in "movement for a break" lies the concept of "supreme good," which implies the ultimate state of harmony or ultimate pursuit of goal where every being has already fulfilled their goal. As Aristotle said, I try to demonstrate that the supreme point in nature refers to the sociological psychology of competition and alertness in society. I try to discuss human being's self-identity, which is related to "desire for a break" felt in blankness and emptiness through the efforts to go down and take a break. In expressing such social self-identity, I employed iron and water running downwards to place its significance. Expressing the self that's alert against another and isolated within the frame of society, iron does more than merely being seen. As an object representing the severance from the society that's been living and thought about inside oneself, it shows the rough sides of coldness and boundaries not visible and not easily approachable by humans. The images of water running downwards represent the social self-identity of one's trying to settle down where not known inside himself or herself as well as humans' innate "desire for a break." I used those formative artistic activities of humans' social egotism and self-identity in the popular society to find the direction for my works based on in-depth study on the self of humans or individuals felt inward rather than the self seen outward.
In today's modern society humans live as social animals existing in space and time called a society and trying to fulfill their given roles to the fullest. What's working in this kind of popular society is the human instinct to climb up higher than other and to hold them in check or exclude them to lead a better life themselves. When they are away from such an upheaval image of competing against and watching each other in the society, however, they find themselves looking exhausted in their lone space and discover their innate desire of trying to go down and take a break in blankness and emptiness. In his teleological view of nature, Aristotle explained about the nature's desire for a break from movement as follows: "One of the possible understandings about nature's movement is to see the natural movement of everything in existence as a movement to go back to its place, destination, or original place." In other words, every single object has a place where it belongs naturally and tries to go back there when away from it. When finally reaching the destination, it stops and takes a rest. To elaborate, humans have their place on the ground, birds on top of trees, air in the air trying to go upwards, and water underground trying to go downwards. An apple falls because it belongs on the ground naturally when it's ripe. When objects go back to their original place through movement, they will stop and take a rest. In that vein, the nature of natural objects is not movement itself, but stopping or "desire for a break." In such a teleological understanding of nature manifested in "movement for a break" lies the concept of "supreme good," which implies the ultimate state of harmony or ultimate pursuit of goal where every being has already fulfilled their goal. As Aristotle said, I try to demonstrate that the supreme point in nature refers to the sociological psychology of competition and alertness in society. I try to discuss human being's self-identity, which is related to "desire for a break" felt in blankness and emptiness through the efforts to go down and take a break. In expressing such social self-identity, I employed iron and water running downwards to place its significance. Expressing the self that's alert against another and isolated within the frame of society, iron does more than merely being seen. As an object representing the severance from the society that's been living and thought about inside oneself, it shows the rough sides of coldness and boundaries not visible and not easily approachable by humans. The images of water running downwards represent the social self-identity of one's trying to settle down where not known inside himself or herself as well as humans' innate "desire for a break." I used those formative artistic activities of humans' social egotism and self-identity in the popular society to find the direction for my works based on in-depth study on the self of humans or individuals felt inward rather than the self seen outward.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.