행정PR의 중요성이 부각되면서 그에 대한 홍보수단에 관한 연구가 많지 않다. 특히 지방정부의 행정PR 수단에 관한 연구는 주로 신문, 사보, 이벤트에 대한 연구를 중심으로 이루어졌으며 상대적으로 홍보동영상을 중심으로 한 도, 시, 군 등 지방자치단체의 행정홍보에 관한 연구는 많지 않은 편이다. 그러므로 지방자치단체의 행정PR 수단인 홍보동영상에 관한 연구가 필요하다. 따라서 본 연구의 목적은 지방자치단체의 행정PR연구에 도움이 될 수 있도록 이론적 논의를 하고, 지방자치단체 행정홍보의 PR 수단으로 활용되고 있는 홍보동영상의 실태를 파악하여 지자체의 특성화된 홍보영상물을 활용할 수 있는 기회를 마련하여 행정의 생산성 제고와 적극적으로 행정업무와 정책수행이 원활할 수 있도록 홍보활동에 도움이 되는데 있다. 이를 위해 먼저 지방행정PR연구를 위한 이론적 논의를 통하여 분석의 틀을 모색하였다. 여기서 관계 관리적 관점이 지방행정PR을 연구하는데 중요한 이론적 틀로서 여겨진다. 다음으로 이 분석들을 바탕으로 실제적으로 지방정부의 행정PR활동 수단으로 활용하고 있는 홍보동영상을 분석하여 보았다. 먼저 지방정부를 중심으로 지방정부의 주민에 대한 관계 관리와 언론에 대한 관계 관리를 위해 홍보영상물이 행정홍보PR수단으로서 제 기능을 수행하고 있는지에 대해 조사한 결과를 요약하면 다음과 같다. 우선 지방정부의 행정PR 수단으로 홍보영상물에 대한 평가는 홍보매체 TV를 통해 직접적으로 보여 지는 것과, 신문을 통한 간접적 홍보, 라디오를 통한 미래지향적 실현단계의 홍보, 인터넷을 통한 쌍방 홍보, CD, DVD, 비디오 테이프등 기타매체를 통해 제 기능을 성실히 수행하고 있는 것으로 나타났다. 다음으로 각 지방정부 행정PR 수단으로서 홍보영상물의 제작 실태에 대한 조사 결과는 2007년 3월 현재 홍보영상물을 이용한 행정홍보를 활발히 추진하고 있음을 알 수 있었다. 본 연구논문에서는 홍보영상물제작 실태조사를 토대로 동일년도에 제작하였고 제작형식이 다른 경상북도홍보영상물과 전라북도홍보영상물을 대상으로 홍보동영상이 홍보수단으로서 영향력과 효과를 알아보기 위해 영상표현 및 영상내용의 유사점과 차별점에 대해 조사하였다. 그 결과 두 영상물은 전형적인 해설중심으로만 된 경상북도 영상물은 보도형식으로 간결한 멘트로 정리하여 보여준 반면 전라북도 홍보영상물은 테마스토리로 이야기를 들려주듯 따뜻하고 정감 있는 분위기로 홍보내용을 영상으로 담아내어 공중들로 하여금 메시지의 진실성과 매력을 느끼게 하였다. 특히 경상북도 홍보영상물은 논리형 ...
행정PR의 중요성이 부각되면서 그에 대한 홍보수단에 관한 연구가 많지 않다. 특히 지방정부의 행정PR 수단에 관한 연구는 주로 신문, 사보, 이벤트에 대한 연구를 중심으로 이루어졌으며 상대적으로 홍보동영상을 중심으로 한 도, 시, 군 등 지방자치단체의 행정홍보에 관한 연구는 많지 않은 편이다. 그러므로 지방자치단체의 행정PR 수단인 홍보동영상에 관한 연구가 필요하다. 따라서 본 연구의 목적은 지방자치단체의 행정PR연구에 도움이 될 수 있도록 이론적 논의를 하고, 지방자치단체 행정홍보의 PR 수단으로 활용되고 있는 홍보동영상의 실태를 파악하여 지자체의 특성화된 홍보영상물을 활용할 수 있는 기회를 마련하여 행정의 생산성 제고와 적극적으로 행정업무와 정책수행이 원활할 수 있도록 홍보활동에 도움이 되는데 있다. 이를 위해 먼저 지방행정PR연구를 위한 이론적 논의를 통하여 분석의 틀을 모색하였다. 여기서 관계 관리적 관점이 지방행정PR을 연구하는데 중요한 이론적 틀로서 여겨진다. 다음으로 이 분석들을 바탕으로 실제적으로 지방정부의 행정PR활동 수단으로 활용하고 있는 홍보동영상을 분석하여 보았다. 먼저 지방정부를 중심으로 지방정부의 주민에 대한 관계 관리와 언론에 대한 관계 관리를 위해 홍보영상물이 행정홍보PR수단으로서 제 기능을 수행하고 있는지에 대해 조사한 결과를 요약하면 다음과 같다. 우선 지방정부의 행정PR 수단으로 홍보영상물에 대한 평가는 홍보매체 TV를 통해 직접적으로 보여 지는 것과, 신문을 통한 간접적 홍보, 라디오를 통한 미래지향적 실현단계의 홍보, 인터넷을 통한 쌍방 홍보, CD, DVD, 비디오 테이프등 기타매체를 통해 제 기능을 성실히 수행하고 있는 것으로 나타났다. 다음으로 각 지방정부 행정PR 수단으로서 홍보영상물의 제작 실태에 대한 조사 결과는 2007년 3월 현재 홍보영상물을 이용한 행정홍보를 활발히 추진하고 있음을 알 수 있었다. 본 연구논문에서는 홍보영상물제작 실태조사를 토대로 동일년도에 제작하였고 제작형식이 다른 경상북도홍보영상물과 전라북도홍보영상물을 대상으로 홍보동영상이 홍보수단으로서 영향력과 효과를 알아보기 위해 영상표현 및 영상내용의 유사점과 차별점에 대해 조사하였다. 그 결과 두 영상물은 전형적인 해설중심으로만 된 경상북도 영상물은 보도형식으로 간결한 멘트로 정리하여 보여준 반면 전라북도 홍보영상물은 테마스토리로 이야기를 들려주듯 따뜻하고 정감 있는 분위기로 홍보내용을 영상으로 담아내어 공중들로 하여금 메시지의 진실성과 매력을 느끼게 하였다. 특히 경상북도 홍보영상물은 논리형 소구로 순서에 맞게 반복해서 경북만의 브랜드 차별화를 주었고, 전라북도 홍보영상물은 정서형 소구로 순서적 반복효과로 전북의 브랜드를 차별화시켜다. 공중들은 홍보영상물을 통해 보고, 듣고, 감상하며 자신과의 유사성(analogon) 또는 재현성(icon), 모사성(simulator)을 찾고자 한다. 이러한 홍보영상물은 지방자치단체에서 홍보하고자 하는 메시지 전달, 쌍방향적인 상호작용, 목표수용자의 도달정확성 및 신뢰성 등 행정정책PR효과를 거두는데 있어 홍보동영상은 그 영향력이 크다 할 수 있겠다. 앞으로 PR활동에 쓰여 지는 홍보영상물이 공중들에게 미치는 영향력이 큰 만큼 제작에 필요한 조건들이 충족되어 질 수 있도록 주력하고 기획·구성 부분을 좀 더 강화 시켜야 한다. 특히 최소의 비용으로 최대의 효과를 얻는 다면 더할 나위 없이 좋겠으나, 그 보다 각 지방자치단체의 특색과 행정홍보목적을 충분히 살려 투자한 만큼 경제적 파급효과가 뚜렷이 나타날 수 있도록 해야 한다. 또 지방정부는 보다 전문적인 시각으로 미래지향적인 지역의 활성화를 위해 담당공무원의 전문적인 지식을 함양하고 인재를 등용하여 제대로 된 지자체홍보PR의 수단으로써 홍보영상물이 쓰여 질 수 있도록 지방행정PR 조직의 전문성과 효율성을 제고하여 업무의 탄력성, 사고의 유연성(창의성), 업무 대처능력(시의성)이 발휘될 수 있도록 해야 한다. 또한 홍보영상물은 생활중심에 있으며 한 장소에서 보여 지는 것이 아니라 시간과 장소를 뛰어 넘어 정보검색을 통해 활자보다 동영상을 먼저 접하게 된 시대의 흐름에 맞춰 제작형식의 다양성이 필요하다.
행정PR의 중요성이 부각되면서 그에 대한 홍보수단에 관한 연구가 많지 않다. 특히 지방정부의 행정PR 수단에 관한 연구는 주로 신문, 사보, 이벤트에 대한 연구를 중심으로 이루어졌으며 상대적으로 홍보동영상을 중심으로 한 도, 시, 군 등 지방자치단체의 행정홍보에 관한 연구는 많지 않은 편이다. 그러므로 지방자치단체의 행정PR 수단인 홍보동영상에 관한 연구가 필요하다. 따라서 본 연구의 목적은 지방자치단체의 행정PR연구에 도움이 될 수 있도록 이론적 논의를 하고, 지방자치단체 행정홍보의 PR 수단으로 활용되고 있는 홍보동영상의 실태를 파악하여 지자체의 특성화된 홍보영상물을 활용할 수 있는 기회를 마련하여 행정의 생산성 제고와 적극적으로 행정업무와 정책수행이 원활할 수 있도록 홍보활동에 도움이 되는데 있다. 이를 위해 먼저 지방행정PR연구를 위한 이론적 논의를 통하여 분석의 틀을 모색하였다. 여기서 관계 관리적 관점이 지방행정PR을 연구하는데 중요한 이론적 틀로서 여겨진다. 다음으로 이 분석들을 바탕으로 실제적으로 지방정부의 행정PR활동 수단으로 활용하고 있는 홍보동영상을 분석하여 보았다. 먼저 지방정부를 중심으로 지방정부의 주민에 대한 관계 관리와 언론에 대한 관계 관리를 위해 홍보영상물이 행정홍보PR수단으로서 제 기능을 수행하고 있는지에 대해 조사한 결과를 요약하면 다음과 같다. 우선 지방정부의 행정PR 수단으로 홍보영상물에 대한 평가는 홍보매체 TV를 통해 직접적으로 보여 지는 것과, 신문을 통한 간접적 홍보, 라디오를 통한 미래지향적 실현단계의 홍보, 인터넷을 통한 쌍방 홍보, CD, DVD, 비디오 테이프등 기타매체를 통해 제 기능을 성실히 수행하고 있는 것으로 나타났다. 다음으로 각 지방정부 행정PR 수단으로서 홍보영상물의 제작 실태에 대한 조사 결과는 2007년 3월 현재 홍보영상물을 이용한 행정홍보를 활발히 추진하고 있음을 알 수 있었다. 본 연구논문에서는 홍보영상물제작 실태조사를 토대로 동일년도에 제작하였고 제작형식이 다른 경상북도홍보영상물과 전라북도홍보영상물을 대상으로 홍보동영상이 홍보수단으로서 영향력과 효과를 알아보기 위해 영상표현 및 영상내용의 유사점과 차별점에 대해 조사하였다. 그 결과 두 영상물은 전형적인 해설중심으로만 된 경상북도 영상물은 보도형식으로 간결한 멘트로 정리하여 보여준 반면 전라북도 홍보영상물은 테마스토리로 이야기를 들려주듯 따뜻하고 정감 있는 분위기로 홍보내용을 영상으로 담아내어 공중들로 하여금 메시지의 진실성과 매력을 느끼게 하였다. 특히 경상북도 홍보영상물은 논리형 소구로 순서에 맞게 반복해서 경북만의 브랜드 차별화를 주었고, 전라북도 홍보영상물은 정서형 소구로 순서적 반복효과로 전북의 브랜드를 차별화시켜다. 공중들은 홍보영상물을 통해 보고, 듣고, 감상하며 자신과의 유사성(analogon) 또는 재현성(icon), 모사성(simulator)을 찾고자 한다. 이러한 홍보영상물은 지방자치단체에서 홍보하고자 하는 메시지 전달, 쌍방향적인 상호작용, 목표수용자의 도달정확성 및 신뢰성 등 행정정책PR효과를 거두는데 있어 홍보동영상은 그 영향력이 크다 할 수 있겠다. 앞으로 PR활동에 쓰여 지는 홍보영상물이 공중들에게 미치는 영향력이 큰 만큼 제작에 필요한 조건들이 충족되어 질 수 있도록 주력하고 기획·구성 부분을 좀 더 강화 시켜야 한다. 특히 최소의 비용으로 최대의 효과를 얻는 다면 더할 나위 없이 좋겠으나, 그 보다 각 지방자치단체의 특색과 행정홍보목적을 충분히 살려 투자한 만큼 경제적 파급효과가 뚜렷이 나타날 수 있도록 해야 한다. 또 지방정부는 보다 전문적인 시각으로 미래지향적인 지역의 활성화를 위해 담당공무원의 전문적인 지식을 함양하고 인재를 등용하여 제대로 된 지자체홍보PR의 수단으로써 홍보영상물이 쓰여 질 수 있도록 지방행정PR 조직의 전문성과 효율성을 제고하여 업무의 탄력성, 사고의 유연성(창의성), 업무 대처능력(시의성)이 발휘될 수 있도록 해야 한다. 또한 홍보영상물은 생활중심에 있으며 한 장소에서 보여 지는 것이 아니라 시간과 장소를 뛰어 넘어 정보검색을 통해 활자보다 동영상을 먼저 접하게 된 시대의 흐름에 맞춰 제작형식의 다양성이 필요하다.
Although the importance of administrative PR is rising, there is a dearth of studies of its means and methods. Studies concerning local governments' administrative PR methods have focused on newspapers, publications and events, and there are very few studies of administrative PR methods of local aut...
Although the importance of administrative PR is rising, there is a dearth of studies of its means and methods. Studies concerning local governments' administrative PR methods have focused on newspapers, publications and events, and there are very few studies of administrative PR methods of local autonomies of provinces, districts and regions using PR videos. Consequently, there is a pressing need for a study regarding PR videos, which are an important tool of administrative PR in a local autonomy. The purpose of this research is to make a theoretical argument that will assist local autonomys' administrative PR studies, and grasp the current status of PR videos being used as tools to provide an opportunity for autonomies to utilize specialized PR videos. This will help increase the administration productivity and actively help make administrative tasks and policy execution more efficient. To do so, the framework of the analysis was established through theoretical discussions of local administration PR studies, where the relation management perspective is the important theoretical framework for studying local governments' administrative PR. Based on said framework, PR videos used for local governments' administrative PR endeavors were analyzed. The results of surveying whether PR videos perform their function as a tool of administrative PR in terms of local governments' relation management with residents and media are as follows. First, the evaluation of PR videos as local government's administrative PR tools showed that they were fulfilling their function with direct communication through newspapers, future-oriented publications over radio, two-way communications through the internet and across other mediums such as CDs, DVDs and videotapes. Next, the production status of PR videos as local government PR tools showed that administrative PR activities were being promoted heavily using PR videos as of March, 2007. This thesis studied the visual presentation and the differences and similarities in the content of PR videos for Gyeongsangbuk-do and Jeollabuk-do, which were produced in the same year but with different styles, to analyze their effectiveness and influence. The results demonstrated that the Gyeongsangbuk-do video has a brief, news anchor, narration-based style while the Jeollabuk-do video had thematic story elements and created a warm, comforting mood, which attracted the audience with the sincerity of its message. Gyeonsangbuk-do's video emphasized its unique brand by repeating facts and figures, while Jeollabuk-do's video featured repetition of sentimental ideas and evoked emotions to distinguish its brand. While watching and listening to PR videos, viewers try to identify parallels, icons, or simulations. In such cases, the PR videos of local autonomies were effective in achieving the desired effects, which include delivering the message that they're trying to communicate, mutual, two-way interaction, delivery to the target audience and gaining the viewer's trust. Since the videos used in PR activities have a large influence on their viewers, local governments must make efforts to strengthen their planning and organization to meet the necessary requirements. Of course, gaining maximum effectiveness with a minimum investment is the key. But PR videos must emphasize the characteristics and administrative goals of PR activities and the economic effectiveness must be evidently greater than the investment. Furthermore, the local government must achieve elasticity of tasks, flexibility (creativity) in their way of thinking and work-handling capabilities (timeliness) by strengthening the professionalism and efficiency of local administrative PR organizations so that PR videos can be used as an effective means of an autonomy's PR directive by nurturing the professional knowledge of civil servants in charge and training personnel to promote the future growth of the region with a more professional perspective. Furthermore, PR videos are shown in everyday life, and they are not only shown in fixed locations. Therefore, there must be a wide variety of production formats to meet the trend of the times where videos are becoming more easily accessible than text through information searches.
Although the importance of administrative PR is rising, there is a dearth of studies of its means and methods. Studies concerning local governments' administrative PR methods have focused on newspapers, publications and events, and there are very few studies of administrative PR methods of local autonomies of provinces, districts and regions using PR videos. Consequently, there is a pressing need for a study regarding PR videos, which are an important tool of administrative PR in a local autonomy. The purpose of this research is to make a theoretical argument that will assist local autonomys' administrative PR studies, and grasp the current status of PR videos being used as tools to provide an opportunity for autonomies to utilize specialized PR videos. This will help increase the administration productivity and actively help make administrative tasks and policy execution more efficient. To do so, the framework of the analysis was established through theoretical discussions of local administration PR studies, where the relation management perspective is the important theoretical framework for studying local governments' administrative PR. Based on said framework, PR videos used for local governments' administrative PR endeavors were analyzed. The results of surveying whether PR videos perform their function as a tool of administrative PR in terms of local governments' relation management with residents and media are as follows. First, the evaluation of PR videos as local government's administrative PR tools showed that they were fulfilling their function with direct communication through newspapers, future-oriented publications over radio, two-way communications through the internet and across other mediums such as CDs, DVDs and videotapes. Next, the production status of PR videos as local government PR tools showed that administrative PR activities were being promoted heavily using PR videos as of March, 2007. This thesis studied the visual presentation and the differences and similarities in the content of PR videos for Gyeongsangbuk-do and Jeollabuk-do, which were produced in the same year but with different styles, to analyze their effectiveness and influence. The results demonstrated that the Gyeongsangbuk-do video has a brief, news anchor, narration-based style while the Jeollabuk-do video had thematic story elements and created a warm, comforting mood, which attracted the audience with the sincerity of its message. Gyeonsangbuk-do's video emphasized its unique brand by repeating facts and figures, while Jeollabuk-do's video featured repetition of sentimental ideas and evoked emotions to distinguish its brand. While watching and listening to PR videos, viewers try to identify parallels, icons, or simulations. In such cases, the PR videos of local autonomies were effective in achieving the desired effects, which include delivering the message that they're trying to communicate, mutual, two-way interaction, delivery to the target audience and gaining the viewer's trust. Since the videos used in PR activities have a large influence on their viewers, local governments must make efforts to strengthen their planning and organization to meet the necessary requirements. Of course, gaining maximum effectiveness with a minimum investment is the key. But PR videos must emphasize the characteristics and administrative goals of PR activities and the economic effectiveness must be evidently greater than the investment. Furthermore, the local government must achieve elasticity of tasks, flexibility (creativity) in their way of thinking and work-handling capabilities (timeliness) by strengthening the professionalism and efficiency of local administrative PR organizations so that PR videos can be used as an effective means of an autonomy's PR directive by nurturing the professional knowledge of civil servants in charge and training personnel to promote the future growth of the region with a more professional perspective. Furthermore, PR videos are shown in everyday life, and they are not only shown in fixed locations. Therefore, there must be a wide variety of production formats to meet the trend of the times where videos are becoming more easily accessible than text through information searches.
주제어
#지방자치단체 행정홍보 홍보동영상 Municipal Public Relations Visual Media
학위논문 정보
저자
이춘자
학위수여기관
중앙대학교 신문방송대학원
학위구분
국내석사
학과
신문방송 PR
지도교수
최양호
발행연도
2007
총페이지
ⅴ, 106 p.
키워드
지방자치단체 행정홍보 홍보동영상 Municipal Public Relations Visual Media
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